[Reviews/DSL-2760U/includes/inc_head.htm]

NetCHEIF Articles

  דף הבית | פורום | בלוג | צור קשר | חיפוש | אודות

 

סקירת המודם/נתב אלחוטי
DSL-2760U
של חברת D-LINK

תאריך הסקירה: פברואר 2010

הקדמה

ה-D-Link DSL-2760U הוא נתב אלחוטי בתקן N, הכולל בתוכו מודם ADSL,‏ 4 יציאות קוויות 10/100M ושתי יציאות USB - אחת לחיבור מדפסת והשנייה לחיבור דיסק חיצוני.

ה-DSL-2760U מסופק על ידי חברת "בזק" ללקוחות ה-ADSL שלה החל מחודש נובמבר 2009.  לקוחות קיימים וחדשים, בעלי חיבור של 2.5M ועד 8MB, יכולים לקבל נתב זה ב-1.90 שקל לחודש, למשך 36 חודשים.  לקוחות בעלי חיבור של 10MB ומעלה מקבלים אותו ללא חיוב כלל.

במידה והלקוח בוחר להתנתק מהשירות של בזק לפני תום 36 החודשים, הוא יחויב ב-19.90 שקל בכל חודש, ליתרת התקופה.

מעבר לתמיכה בתקן N, ה-DSL-2760U זהה כמעט לחלוטין למודם/נתב DSL-2650U, אשר תומך בתקן G בלבד.

כיוון שכך, בסקירה זו אתמקד רק בהבדלים ביניהם ובבדיקת הביצועים האלחוטיים בתקן N של ה-DSL-2760U.  לגבי שאר התכונות של מודם/נתב זה, ניתן לקרוא את הסקירה המפורטת על ה-DSL-2650U כאן.

הסבר מפורט על ההבדלים בין תקן אלחוטי N לתקן אלחוטי G ניתן לקרוא כאן.

 

הבדלים פנימיים וחיצוניים

ה-DSL-2760U מגיע בקופסא צבועה בלבן ובכחול הממותגת הן בלוגו של בזק והן בלוגו של D-Link הזהה בגדולה לזו של ה-DSL-2650U, אולם הכיתוב עליה כמובן שונה ומתאר את התכונות של המודם/נתב הזה. 

כפי שניתן לראות בתמונה לעיל, הפאנל הקדמי של ה-DSL-2760U משולב בשחור ובכסף (של ה-DSL-2650U בכסף בלבד) ונורת ה-Internet, שנמצאת ב-DSL-2650U בחלק התחתון של הפאנל ומעל לנורת ה-POWER, נמצאת כאן בחלק העליון, מעל נורת ה-DSL.

 

גם בחלק האחורי של הנתב יש הבדל קל וכפי שניתן לראות בתמונה משמאל, בין הלחצן לכיבוי והדלקת הרכיב האלחוטי לבין 4 כניסות ה-LAN, נמצאת אנטנה נוספת.

 

בחינת הלוח הפנימי של ה-DSL-2760U מגלה שנעשה בו שימוש באותם רכיבים מרכזיים כמו ב-DSL-2650U -- מעבד מרכזי של Broadcom מדגם BCM6358, ממתג (גם הוא של Broadcom) מדגם BCM5325, וזיכרון RAM בנפח 32MB של חברת Samsung מדגם K4H561638J.  זיכרון ה-FLASH לצורך שמירת ה-Firmware וההגדרות הוא אמנם בגודל זהה - 8MB, אך הפעם נרכש רכיב ה-EN29LV640B של חברת EON.

על מנת לספק יכולת אלחוטית בתקן N, נבחר על ידי D-Link מעבד ה-RF BCM4322זהו רכיב של חברת Broadcom התומך במהירות של 300Mbps ובשתי אנטנות במבנה של 2X2.  בתמונה משמאל ניתן להבחין משמאל למטה ברכיב ובשני החיבורים המובילים לאנטנות החיצוניות.

מבחינת התקנה, הגדרות ראשוניות, מבנה תפריטים ותכונות, אין הבדל בין שני הנתבים, פרט כמובן לאלה הנובעים מכך שמדובר בנתב בתקן N. 

הביטוי להבדל זה מופיע בתפריט ה-Wireless ובעיקר בתת תפריט ה-Advanced שלו.

כפי שניתן לראות בתמונה משמאל (שצולמה עם הגדרות ברירת המחדל), הערוץ בו נעשה שימוש הוא 6 והגדרת ה-40Mhz היא אוטומטית.  הסבר מפורט על נושא זה יש כאן.

 

ביצועים אלחוטיים

על מנת למדוד את ביצועי הנתב, הרצתי על מחשב אחד את תוכנה iperf בתצורת "שרת" ובמחשב אחר בתצורת "לקוח".  המחשב שמשמש כ-"לקוח" משדר מידע את השרת ומודד את קצב ההעברה מולו.  בסיום ההעברה מחשב ה-"לקוח" מציג את התוצאות. 

מידע מפורט על התוכנה, מהיכן להוריד אותה וכיצד להתקין ולהריץ אותה, ניתן למצוא בפוסט שפרסמתי בבלוג שלי בנושא זה -- בדיקת ביצועי הרשת הביתית.  בזמן הקרוב אני אפרסם באתר מדריך מפורט לתוכנה וכן תיאור מדוייק של המתודולוגיה בה אני משתמש לבדיקת ביצועי הנתבים אותם אני בוחן.

עדכון:  המדריך למתודולוגיה פורסם וניתן למצוא אותו כאן.

בכל בדיקות הביצועים הוצב הנתב בממ"ד בעל קירות בטון בעובי 20 ס"מ, כאשר דלתו פתוחה.  ההחלטה למקם את הנתב בממ"ד נעשתה במודע וזאת על מנת לבדוק את הנתב בתנאים קשים של שידור וקליטה.

המחשב, בו הותקנו כרטיסי הרשת האלחוטיים שנבדקו, מוקם ב-5 נקודות שונות ובכל נקודה בוצעה בדיקת ביצועים:

  • מיקום A -- המחשב נמצא בתוך הממ"ד ומרוחק כמטר אחד מהנתב.

  • מיקום B -- המחשב נמצא מחוץ לממ"ד, במרחק אווירי של כ-5 מטר מהנתב כאשר יש ביניהם קו ראיה.

  • מיקום C -- המחשב נמצא מחוץ לממ"ד, כשמפרידים בינו לבין הנתב שני ארונות וקיר הבטון של הממ"ד.  המרחק האווירי בין שתי הנקודות הוא כ-4 מטר.

  • מיקום D -- המחשב נמצא מחוץ לממ"ד, כשמפריד בינו לבין הנתב קיר הבטון של הממ"ד ועוד קיר לבנים.  המרחק האווירי בין שתי הנקודות הוא כ-13 מטר.

  • מיקום E -- המחשב נמצא מחוץ לממ"ד, כשמפרידים בינו לבין הנתב קיר הבטון של הנתב, קיר בטון נוסף, שני קירות לבנים וארון אחד.  המרחק האווירי בין שתי הנקודות הוא כ-15 מטר.

בדיקת הביצועים של ה-DSL-2760U בוצעה באמצעות 2 כרטיסי רשת שונים -- כרטיס רשת Mini PCI-E מדגם BCM94321MC שהותקן במחשב נייד Lenovo S10e (ראו תמונה משמאל) וכרטיס רשת בחיבור USB דגם EW-7718 של חברת Edimax.

כרטיס ה-Mini PCI-E מבוסס על רכיב ה-BCM4321 של חברת Broadcom שהוא האח התאום של הרכיב האלחוטי עליו מבוסס הנתב (ראה לעיל בפירוט החומרה).  מתאם ה-Edimax מבוסס של רכיב RT2870F של חברת Ralink.

יש לציין שכל הבדיקות בוצעו בגרסאות הקושחה וה-DRIVER-ים המעודכנים ביותר, תוך שימוש במאפייני ברירת המחדל של הנתבים והכרטיסים.  לא בוצע שום שינוי להגדרות ברירת המחדל של הנתבים והכרטיסים, פרט להגדרת הצפנה אלחוטית בתקן WPA2.

בטבלה המופיעה להלן ניתן לראות את תוצאות בדיקות הביצועים של הנתב עם שני כרטיסי הרשת.  לצורכי השוואה הוספתי לטבלה תוצאות בדיקה של ה-EW-7718 מול הנתב BR-6574N של חברת Edimax.  כל התוצאות הן ב-Mbps.

  מיקום A מיקום B מיקום C מיקום D מיקום E
DSL-2760U מול BCM94321 73.1 73.3 11.5 17.3 2.4
DSL-2760U מול EW-7718 87.3 53.0 31.1 35.6 0.0
BR-6574N מול EW-7718 88.6 53.4 43.6 33.1 2.8

כפי שניתן לראות, השילוב של ה-DSL-2760U עם ה-BCM94321 מפיק ביצועים יפים מאוד במיקום B, אך בנקודות C ו-D הביצועים שלו נחותים בהרבה מאלה של כרטיס ה-EDIMAX.  מעניין לראות שבנקודה E עדיין מתקבלת רמת קליטה הנובעת, ככל הנראה, מהאנטנה הגדולה הנמצאת סביב המסך של המחשב הנייד (זאת לעומת האנטנה הקטנה בהרבה הנמצאת על כרטיס ה-USB).  כאשר נעשה שימוש בכרטיס ה-EDIMAX, פרט לנקודה C ו-E, קיימים הבדלים קטנים בתוצאות הביצועים של שני הנתבים.  

הגרף הבא מרכז את השוואת נתוני הביצועים.

 

בדיקת עומסים

על מנת לבדוק את עמידותו של הנתב בעומסים, נעזרתי בתוכנת uTorrent בגירסא 2.0 (Build 18296) והורדתי באמצעותה 9 קבצים במקביל, כאשר מספר ה-connections בתוכנה הוגדר ל-500

הקבצים שהורדו הן 9 גרסאות שונות של מערכת ההפעלה ubunto המבוססת על Linux.  בקובץ ה-RAR הזה ניתן למצוא את ה-LINK-ים ל-9 קבצים אלה.

בצילום המסך משמאל ניתן להבחין באלמנטים הבאים:

  • חלון גירסת ה-uTorrent בה השתמשתי - uTorrent 2.0 Build 18296.

  • חלון המראה את מספר ה-Connections המוגדרים בתוכנה - 500.

  • חלון המראה את מספר ה-connections הפתוחים בפועל בעת צילום המסך - 509.

  • בשורת הסטטוס רשומה מהירות ההורדה בפועל בעת צילום המסך - 455.5KB/s.

  • גרף המראה את היציבות במהירות ההורדה במשך 5 הדקות הראשונות מתחילת ההורדה.

  • מי שמכיר את uTorrent, יכול לראות את הפרטים לגבי כל קובץ שהורד.

לאורך כל ההורדה נשאר הנתב יציב.  גם לאחר עצירת כל ההורדות המשיך הנתב להיות יציב ולא גילה שום סימנים של עומס או איטיות.

 

סיכום

ה-DSL-2760U הוא הניסיון הראשון של בזק לספק פתרון אלחוטי בתקן N ועל פי הביצועים האלחוטיים שנמדדו, מדובר בהצלחה יפה שאינה נופלת בהרבה מנתב ה-EDIMAX אליו הוא הושווה.  לעומת ה-DSL-2650U, שתומך בתקן G בלבד, ה-DSL-2760U הציג מהירות גבוהה יותר וכיסוי רחב יותר.

הבחירה של בזק בחברה בין לאומית כמו D-Link, שהתבססה על רכיבים איכותיים מבית Broadcom ולא קימצה בכמות זיכרון, מוכיחה את עצמה.  מדובר בנתב מודרני, המותאם לתעבורה כבדה אשר תומך בכמעט כל מה שמשתמש בייתי מחפש.

לקוחות בזק, שיש להם חיבור אינטרנט במהירות של 2.5MB ומעלה ויבחרו בנתב זה (תמורת התחייבות לחיבור ADSL ל-3 שנים), יקבלו מוצר טוב מאוד, שיש לו אבא ואמא ושתומך במדפסת וכונן חיצוני.

כמו ב-DSL-2650U, גם כאן חברת בזק בונה על כך שהמשתמש יבצע את ההגדרה הראשונית של הנתב באמצעות ממשק ה-TR069, הדובר עברית מלאה.  במהלך החודשים האחרונים ממשק זה השתפר ותהליך ההגדרה הראשוני של הנתב הפך לידידותי וקל להפעלה.  יחד עם זאת, בזק לא שדרגה את מנגנון האבטחה האלחוטי שממשק זה מגדיר והוא עדיין מתבסס על WEP, שאינה נחשבת היום אבטחה רצינית, במיוחד לא בנתב התומך בתקן N.

משתמשים יותר מתוחכמים שייגשו לתפריטי הנתב עצמו, ימצאו ממשק משתמש מסורבל שרחוק מאוד מהממשק הסטנדרטי והאינטואיטיבי של D-Link הבא לידי ביטוי ב-DIR-300N או ב-DIR-655.

בנוסף, ובהשוואה לנתבים אחרים שנבדקו, הן של D-Link והן של חברות אחרות, הנתב הזה מתחמם מעט, בעיקר באזור ה-CPU, גם כאשר הוא ניצב באופן אנכי.  העמדת הנתב באופן אנכי (דבר שדי מתבקש), מסבכת מעט את ההטיה של האנטנה התחתונה, אשר מתנגשת בכבלי הרשת הנמצאים מעליה.

למרות כל זאת, בשורה התחתונה מדובר במודם/נתב עדכני ומתקדם.  לקוחות ADSL המוכנים להאריך את תקופת ההתחייבות שלהם בשנה ויבחרו בנתב זה, יקבלו פתרון אלחוטי עדיף בהרבה על ה-DSL-2650U.

 

פרטים נוספים

אתר היצרן -- http://www.dlink.com

אתר החברה בישראל -- http://www.dlink.co.il

היבואן -- http://www.accel.co.il

אתר המוצר -- http://www.dlink.co.il/il/products/3/1275.html

מדריך התקנה מקוצר -- http://www.netcheif.com/downloads/D-Link_N_202760u.pdf

מדריך משתמש --  DSL-2760U_user_manual.pdf