הסתימו להן 6 שנות כהונה בוועד איגוד האינטרנט

באסיפה הכללית השנתית של איגוד האינטרנט, שנערכה לפני כ-4.5 שנים הצלחתי להעביר בתקנון האיגוד שינוי, שהגביל את משך כהונתו של חבר וועד לשתי קדנציות רצופות, של 3 שנים כל אחת.

המשמעות של שינוי זה, היא שחבר ועד שכיהן 6 שנים ברציפות לא יוכל להתמודד על מקומות בוועד פעם נוספת, אלא אחרי תקופת צינון של שנה אחת.

על פניו זה נראה שינוי טכני לא משמעותי אבל באיגוד האינטרנט, שבו חלק מחברי הוועד כיהנו בעבר 10 ואף 15 שנה ברציפות, זה היה שינוי הכרחי. הוא גרם לכך שנבחרו חברי ועד חדשים, בעלי דעות וגישות שונות שהכניסו לאיגוד רעיונות ויוזמות חדשות.

השבוע, גם אני – אחרי 6 שנות כהונה רצופות, "נפלתי" קורבן לשינוי הזה ופיניתי את מקומי בוועד. יחד איתי פרשה, מאותה סיבה בדיוק, ידידתי בת שבע אלנברג-בר ובמקומנו נבחרו רם מלאכי ועו"ד קרן אלבורג-רימון.

תקצר היריעה מלתאר את המהפך שעבר איגוד האינטרנט במשך שנות כהונתי. מארגון שאין בו היררכיה ברורה, כשכל חבר ועד מושך לכיוון אחר ומעורב באופן אישי בניהול השוטף, ושיש עליו ביקורת נוקבת מכל עבר, הפך האיגוד לגוף הרמוני, שיש בו חלוקת אחריות מסודרת, נוהלי עבודה ומסגרת של יעדים ומטרות ברורות.

ההישג הזה, שמגובה במידה גדולה של הערכה מצד גופי מדינה כמו מערך הסייבר, ועדת המדע והטכנולוגיה, משרד המשפטים, משטרת ישראל ואחרים, הוא תוצאה של עבודת צוות הדוקה ומתוזמרת.

בראש הדברים אני רוצה להודות לעובדי האיגוד שעברו בשנים האחרונות טלטלות לא פשוטות והצליחו, למרות הקשיים וחוסר הבהירות, לקדם את מטרות האיגוד, תוך הגעה להישגים מרשימים. הישגים אלה נרשמו הן בפעילות הציבורית של האיגוד ובמיוחד בהיבט הטכנולוגי שלו, שהולך וצובר תאוצה ונפח.

הרבה תודה והערכה שלוחה לכל חברי הוועד שכיהנו עימי במקביל במהלך 6 השנים הללו ובמיוחד לאלה שהיו שותפים בעיצוב הטרנספורמציה שהאיגוד עבר – בלעדיכם כל זה לא היה קורה. תודה מיוחדת שלוחה ליעקב נבות ונתן גביש, שלצערי כבר פרשו בסוף 2017, שעודדו ותמכו בי בשנות המהפך הראשונות.

לשלושה אנשים מגיעה ממני הוקרה מיוחדת. ראשית לעו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט, שהביא איתו הבנה מעמיקה של האיגוד ובעיותיו והצליח בתקופה קצרה לייצב את האיגוד, להגדיר לו מטרות ברורות ולהוביל אותו להישגים יוצאי דופן.

הישגיה האקדמיים והמקצועיים של פרופ' קרין נהון ידועים לכל מי שעוסק בתחום האינטרנט, ותרומתה כנשיאת איגוד האינטרנט היא אחד הגורמים העיקריים ששינו את האיגוד מקצה לקצה. קרין מובילה את האיגוד ברגישות ובאנושיות אך מצד שני היא מגלה נחישות והבנה נדירים. קרין – היה לי תענוג וזכות לעבוד איתך.

אחרונה חביבה, חביבה מאוד היא בת שבע אנגלברג-בר. בלעדי בת שבע הרבה מאוד מהלכים חשובים וחיוניים באיגוד, לא היו מצליחים. בתקופת הכהונה המשותפת שלנו בוועד למדתי להעריך את תרומתה, את שיקול הדעת שלה ואת הפתיחות המחשבתית. לא פעם, בת שבע הקריבה קורבנות אישיים בתעוזה שלה ואני אזכור לה זאת תמיד.

אחרי 6 שנים של כהונה בוועד אני פורש בידיעה שאני משאיר מאחורי איגוד שאינו דומה בכלום לזה שהיה כשהגעתי אליו. הדרך לא תמיד הייתה קלה אבל בעזרתם של יורם, קרין, בת שבע וכל שאר חברי הוועד – שחלקם כבר פרש בעבר וכמובן כל עובדי האיגוד – האיגוד נמצא היום במקום אחר.

בהזדמנות זו אני מאחל לחברי הוועד החדשים – רם וקרן – ולחברי הוועד הממשיכים – אבי, ארוד, קובי, קרין ורועי הרבה הצלחה בתפקידם.

משרד התקשורת מורה לספקיות התקשורת ליישם IPv6

משרד התקשורת העביר היום לספקיות האינטרנט וחברות הסלולר תוכנית סדורה, המחייבת אותן להתאים את שירות האינטרנט שהן מספקות לציבור, לפרוטוקול IPv6.

התוכנית היא הדרגתית ותיתפרס על פני 4 שנים כאשר בשלב הראשון, תוך 12 חודשים מיום כניסת התוכנית לתוקף, על החברות להתאים את המערכות הטכנולוגיות שלהן לפרוטוקול זה.

בשלב השני, שיתפרס על פני 6 חודשים נוספים, יהיו החברות חייבות לספק כתובת IPv6 ללקוחות שיבקשו זאת.  בתקופה זו יבחנו החברות את השפעת המעבר על הרשת, המנויים וציוד הקצה. בשלב השלישי, החל מהחודש ה-18, תתבצע העברה יזומה של הלקוחות שתסתים תוך לא יותר מ-4 שנים.

ההחלטה על המעבר מתבצעת לאחר שבאוקטובר 2018 פירסם משרד התקשורת שימוע בנושא המעבר לפרוטוקול IPv6.  שימוע זה הוא תוצאה של מסמך מדיניות מפורט שפירסם איגוד האינטרנט בנושא ויום עיון שערך האיגוד, שבו השתתפו בכירי משרד התקשורת ונציגים מכל חברות התקשרות בישראל.

השימוע הועבר לציבור ולכל בעלי הרישיונות והמשרד קיבל תגובות הן מהציבור ומהחברות בזק (כולל בזק בין לאומי), הוט (כולל הוטנט), סלקום, פרטנר, פלאפון, גולן, סלקט (מפעילת WE4G) ומאינטרנט רימון ישראל.

לאחר בחינת המסכים שהתקבלו במשרד בעקבות השימוע, הוחלט לבצע את המעבר לפרוטוקול IPv6 באופן הדרגתי ומבוקר באופן שיאפשר לחברות התקשורת לבצע תכנון ובדיקות, וכן על מנת להכשיר כוח אדם וזאת בהתחשב במשאבים ועלויות יישום המעבר.

את המסמך המלא של התוכנית אפשר למצוא כאן.

הוט מציעה חבילה של 500M ללקוחות פרטיים

חברת הוט הודיעה היום על תחילת השיווק של תשתית אינטרנט במהירות 500M גם ללקוחות פרטיים.  עד היום המהירות הזו הוצעה רק ללקוחות עיסקיים והרחבתו לשוק הפרטי, מגדילה את הפער בין הוט לבזק שמספקת ללקוחותיה, לכל היותר, מהירות של 100M בלבד.

על מנת לתמוך במהירות הזו, הוט תספק ללקוחות שלה נתב משולב המכונה HotBox 4, בעל 4 כניסות LAN של 1G ותמיכה באלחוט בתקן AC.  המחיר של חבילת המהירות הזו יהיה 99 שקל ל-3 החודשים הראשונים, שלאחריהן המחיר יעלה ל-129 שקל.  לקוחות הטריפל של הוט, שיבקשו לשדג את המהירות שלהם, יצטרכו לשלם תוספת של 20 שקל לחודש.

השקת החבילה החדשה מעוררת חששות כיוון שבכך הוט מביאה את התשתית שלה לניצול מקסימאלי.  התקן הטכני עליו מתבססת הוט הוא DOCSIS 3.0 ומהירות של 500M היא הגבוהה ביותר שניתן לספק באמצעותו.  במידה ולקוחות רבים של החברה יעברו לחבילה זו, עלולה הרשת של הוט שלא לעמוד בעומס.

המשמעות המעשית היא שבשעות מסויימות – בעיקר בערבים ובסופי שבוע – התשתית של הוט תהיה חנוקה ותתקשה לעמוד בעומס.  מצב זה יביא לכך שלקוחות רבים לא יוכלו לקבל את המהירות המובטחת להם בחבילה.

מה שבמיוחד מרגיז בחבילה הזו היא מהירות העלאה המוצעת – 10M בלבד.  כלומר בעוד שמהירות ההורדה המקסימאלית ברשת הוט עולה פי 2.5 (מ-200M ל-500M), מהירות ההעלאה עולה רק פי 2 (מ-5M ל-10M).  הפער הבלתי סביר הזה נובע בעיקר מהרצון של הוט להמשיך ולשמר את "הפרה החולבת" שלה – הלקוחות העיסקיים המתחברים במהירויות סימטריות העולות ממון רב.

בחודשים האחרונים חברת הוט סובלת מנטישה המונית של לקוחות לרשתות הסיבים של פרטנר וסלקום.  ברשתות אלה ניתן היום לקבל, בעלויות אטרקטיביות ביותר, מהירויות גבוהות בהרבה, במיוחד בערוץ העולה. כך למשל במחיר של כ-100 שקל לחודש ניתן לקבל בפרטנר חיבור מבוסס סיב אופטי במהירות של 1G בהורדה ו-100M בהעלאה – פי 10 יותר מהוט.

לצערי הוט ממשיכה לחשוב רק שיווקית ומקווה שלפמפם הודעות לעיתונות על 500M (נתון שמרבית הלקוחות אינן מבינים את משמעותו), בעוד שהיא מתעלמת באלגנטיות ממהירות ההעלאה, הוא מהלך שיעצור את הנטישה ההמונית לקוחות לרשת הסיבים של פרטנר וסלקום.  לדעתי, היא טועה וככל שהפריסה של פרטנר וסלקום תתרחב, היא תגלה שהלקוחות פשוט מצביעים ברגליים.

זה אמנם עולה כסף ושוחק את השורה התחתונה, אבל הוט חייבת לצאת מהקופסא שלה, להציע גם ללקוחות הפרטיים שלה מהירות העלאה יותר משמעותית ובמקביל, לשדרג את התשתיות שלה ל-DOCSIS 3.1 – מהלך שיאפשר חבילות מהירות יותר.

אמאזון רוכשת את חברת Eero

חברת אמאזון הודיעה אתמול כי היא עומדת לרכוש את חברת Eero שהיתה אחת החלוצות בפיתוח ושיווק מערכות Mesh.

החברה, שהוקמה ב-2015, זכתה בתחילת דרכה להצלחה גדולה ולמרות שהיתה בזמנו מותג חדש ולא מוכר, ב-48 שעות הראשונות לאחר ההכרזה על קו המוצרים היא זכתה בהיקף הזמנות של למעלה ממיליון דולר.

בתקופה האחרונה מתקשה החברה להתמודד עם התגברות התחרות בתחום ובאופן אירוני היא הפכה קורבן להצלחת הטכנולוגיה שפיתחה.

השחקניות הגדולות והמשמעותיות בתחום הרשתות, כמו נטגיר, D-Link ו-Linksys, הבינו את הפוטנציאל הטמון בתחום, פיתחו מערכות משלהן ומשווקות אותן בצורה מוצלחת.

מצידה של חברת אמאזון, מהווה הרכישה של חברת Eero תוספת משמעותית למשפחת מוצרי הבית החכם שלה המשווקים תחת המותגים Echo ו-Alexa.

בניגוד למתחרה העיקרית שלה, חברת גוגל, המשווקת לצד מערכות ה-Home שלה מערכת Mesh מוצלחת, עד היום לא היה לאמאזון מענה והרכישה הזו תאפשר לה לתת פתרון שלם ומקיף הדומה לזה שגוגל מציעה.

כרגיל במצבים כאלה, העסקה תושלם רק עם קבלת כל האישורים הרגולטוריים מרשויות המשפט והסחר האמריקאיות.  הפרטים הכספיים הנוגעים לרכישה טרם פורסמו.

במחיר של 600 שקל ה-RT-AC68U שווה מבט נוסף

הסרת המגבלות על יבוא נתבים בייתים לישראל, פותחת בפני הצרכן המעוניין בנתבים שאינם זמינים בארץ, אפשרויות חדשות ומעניינות.

לפיכך, במסגרת הבלוג, אביא לכם מדי פעם פרטים על נתבים טובים ויציבים, הנמכרים במחירים אטרקטיביים, שנראה לי שווה לשקול אותן.

הפופולריות של סדרת נתבי ה-RT של Asus בישראל, נמשכת כבר שנים רבות אבל הם מעולם לא יובאו לארץ בצורה מסודרת.  יחד עם זאת, רבים מצאו דרכים שונות ומשונות להביא אותם לפה ומהדיווחים שאני מקבל, הם מתפקדים בצורה מעולה.

לכן, לא יפתיע אותכם לגלות שזכות הראשונים בסידרת פוסטים זאת נופלת בידי ה-RT-AC68U של חברת Asus.

זה אמנם לא הנתב הכי חדש בשוק – הוכרז לפני כ-5 שנים – אבל למרות גילו Asus ממשיכה לתמוך בו, כשהקושחה המעודכנת האחרונה שלו שוחררה רק לפני חודש.

מעבר לכל התכונות הטובות שלו – כמו AC1900, פורט WAN ו-4 פורטי LAN של 1G, שתי יציאות USB (אחת 2.0 ואחת 3.0), מעבד מהיר וכמות זיכרון נאה, גם ניתן להטעין עליו קושחה (firmware) צד שלישי כמו OpenWRT ואם נשארים עם הקושחה המקורית, אף ניתן להסב אותו לתמיכה ב-MESH באמצעות AiMESH.

הנתב הזה זוכה לביקורות מצויינות (למשל ציון 4.2 מכ-4000 תגובות באמאזון) ולמרות שאין לי ניסיון אישי איתו, נראה לי שבמחיר של כ-600 שקל (כולל מע"מ ומשלוח עד הבית) כדאי לשקול אותו ברצינות.

וכדי שיהיה ברור, אני לא מקבל אחוזים או הטבות אם אתם רוכשים אותו דרך הלינק שצורף.

אם הייתם רוצים לקבל המלצות נוספות מסוג זה או אם נראה לכם שפוסטים מסוג זה מעיקים ומיותרים, אשמח אם תרשמו זאת בתגובות.

שדרוג תוכנה בשרתי ה-DNS העולמיים עלול להביא לשיבושים בגלישה

ביום שישי, ה-1.2.19, יבוצע עדכון מקיף באופן הפעולה של תוכנות שרתי ה-DNS הנפוצים ביותר, דבר שעלול לגרום לשיבושים בגלישה לאתרי אינטרנט בכל רחבי העולם.

המהלך, המכונה בשם "DNS Flag Day", יבוצע על ידי מפתחות שרתי ה-DNS המובילים בעולם כמו Bind,‏ Knot,‏ Unbound‏ ו-PowerDNS, ועל ידי ספקיות שרותי DNS פתוחים כמו גוגל (‏בכתובת 8.8.8.8),‏ CloudFlare (בכתובת ‏1.1.1.1) ו-Quad9‏ (בכתובת 9.9.9.9).

על פי הערכות של איגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר), יושפעו במרחב IL. כ-5,200 שמות מתחם שמפעיליהם נדרשים לבצע שינוי הגדרות, אחרת הגולשים אליהם עלולים לחוות קשיי גלישה.

תפקידם של שרתי ה-DNS הוא לתרגם שם מתחם (לדוגמא www.netcheif.co.il) לכתובת המספרית של השרת (כתובת IP).  כאשר מקלידים בדפדפן שם מתחם, הבקשה מועברת לשרת DNS, המתרגם את שם המתחם שהקלדנו, לכתובת ה-IP הייחודית של אותו אתר.

פרוטוקול ה-DNS פותח בראשית שנות ה-80 של המאה הקודמת ונוכח בעיית רוחב הפס, שאפיינה את הרשת בשנים האלה, נעשה שימוש במנגנון העברת נתונים מהיר (UDP) שמוגבל בגודל חבילת המידע האפשרית בו.  מגבלה זו היוותה חסם לתוספות ושינויים אשר נדרשו בפרוטוקול במרוצת השנים.

לפיכך, בסוף שנות ה-90 פותחה לפרוטוקול ה-DNS הרחבה שאיפשרה את הגדלת של כמות המידע המועבר, תוך ווידוא כי הצד השואל והצד העונה תומכים בכך.  מנגנון זה נקרא Extended DNS (ובקיצור EDNS) והוא מוגדר ב-RFC 6891.  אחד השירותים שעושה שימוש בהרחבה זו הוא מנגנון ה-DNSSEC, שתפקידו לאפשר אימות של רשומות DNS באמצעות חתימה דיגיטלית.

בזמנו, כדי לאפשר תאימות לאחור והשקה חלקה של מנגנון ה-EDNS, שילבו מפתחות תוכנות ה-DNS מעקפים (workarounds) שידעו להתגבר על שרתים, נתבים ומתגים שלא תמכו בהרחבה זו.  כלומר במצב שבו בשרשרת הפיענוח של שם המתחם לכתובת IP, יש ציוד שאינו תומך ב-EDNS, שרת ה-DNS שנתקל בכך מפעיל מעקף שמתעלם מקיומה של בקשת ה-EDNS ועונה עליה כבקשת DNS סטנדרטית.

היישום של מעקפים אלה יצר סיכוני אבטחה ועיכובים בתרגום שמות מתחם לכתובות IP, מצב שמפתחות תוכנות ה-DNS החליטו להביא לסיומו.  יום ביטול המעקפים (DNS Flag Day) נקבע ל-1 בפברואר 2019 וכאמור, למהלך זה, שותפות מפתחות שרתי ה-DNS הגדולות בעולם וספקיות שירותי DNS מובילות.

מבחינה מעשית, הביטול של מעקפים אלה עלול להביא לכך שב-1.2.2019, או בסמוך לכך, שם מתחם (domain) אשר מתפרסם באמצעות שרת DNS, שאינו תומך ב-EDNS, עלול להפוך לבלתי נגיש.  לפיכך, ועל מנת לסייע בנושא זה, פירסם האיגוד באתר האינטרנט שלו מסמך טכני מפורט שמסביר את העניין ומנחה את מחזיקי שמות מתחם ומפעילי שרתי DNS כיצד להיערך לשינוי.

בעלי שמות מתחם ומנהלים של אתרי אינטרנט (webmasters) יכולים לבצע בדיקה באמצעות כלי חינמי הנותן אינדיקציה לגבי מידת התאימות של שם מתחם (הדומיין) ושרת ה-DNS שלו, לשינויים האמורים.  במידה והבדיקה נכשלת, ניתנים באתר הסברים אודות ממצאי הבדיקה, והשינויים שיש לבצע כדי להבטיח גלישה ללא הפרעה.

חברת TP-Link חושפת ב-CES 2019 מגוון רחב של נתבי AX

חברת TP-Link ניצלה את תערוכת CES 2019 והציגה שורה ארוכה של מוצרים, ובכלל זה גם נתב בטכנולוגית MESH, התומכים בתקן 802.11ax (הידוע גם בשם תקן 6).

הנתב הבכיר ביותר, המופיע גם בתמונה משמאל, מכונה Archer AX11000, תומך ב-3 ערוצים אלחוטיים בו זמנית – שניים במהירות של 4.8Gbps (בתדר 5Ghz) ואחד במהירות של 1.15Gbps (בתדר 2.4Ghz).

ל-AX11000 כניסת WAN אחת התומכת במהירות של עד 2.5G ו-8 יציאות LAN התומכות ב-1G.  לנתב שתי כניסות USB 3.0 אחת בתקן A ואחת בתקן C.  המעבד המרכזי של הנתב הוא בעל 4 ליבות והוא פועל בתדר של 1.8Ghz.  הגדרת הנתב נעשית באמצעות אפליקציה יעודית המתחברת אל הנתב ב-Bluetooth.

ה-Archer AX6000 זהה בכל תכונותיו ל-AX11000 אלא שבמקום 3 ערוצים אלחוטיים הוא תומך רק ב-2 – אחד במהירות של 4.8Gbps ואחד במהירות של 1.15Gbps.

האחים הקטנים במשפחת נתבי ה-AX של TP-Link מכונים Archer AX1800 ו-Archer AX1500 (המופיע בתמונה משמאל).  לשני הנתבים הללו רק יציאות LAN וכניסת WAN אחת, כולן במהירות של 1G וכניסת USB 2.0 אחת בתקן A.  המעבד של נתבים אלה איטי יותר ופועל בתדר של 1.5Ghz.

מבחינה אלחוטית, שני הנתבים תומכים בשני ערוצים אלחוטיים, אחד במהירות של 1.2Mbps (בתדר 5Ghz) והשני במהירות של 600Mbps (בתדר 2.4Ghz, ב-AX1800) ו-300Mbps (באותו תדר ב-AX1500).

שני הנתבים הבכירים יהיו זמינים ברבעון הראשון של 2019, כשהשניים האחרים ברבעון השלישי של השנה. המחירים הצפווים הם $450 ל-AX11000,‏ $350 ל-AX6000,‏ $130 ל-AX1800 ו-$110 ל-AX1500.

על מנת להשלים את סדרת מוצרי ה-AX, הכריזה TP-Link על מגדיל טווח (Range Extender) התומך בתקן זה.  ה-RE705X, שיהיה זמין ברבעון השלישי בעלות של $100, יתמוך בשני ערוצים אלחוטים – אחד במהירות של 1.2Mbps (בתדר 5Ghz) והשני במהירות של 600Mbps (בתדר 2.4Ghz).

בסדרת נתבי ה-MESH שלה, המכונה Deco, הציגה TP-Link שני מוצרים חדשים – אחד התומך בתקן AX ואחד התומך בתקן AC (תקן אלחוט 5).

ה-Deco X10, המופיע בתמונה משמאל, הוא נתב MESH המקוטלג כ-AX2700 ותומך ב-3 ערוצים אלחוטיים בו זמנית – שניים במהירות של 1.2Gbps (תדר 5Ghz) ואחד במהירות 300Mbps (תדר 2.4Ghz).

ה-X10, הכולל שתי כניסות קוויות (שתיהן במהירות של 1G), תואם לחלוטין לסדרת ה-Deco הותיקה של TP-Link ויכול להשתלב עם כל הנתבים מסדרה זו.  ה-X10 יהיה זמין ברבעון השלישי של 2019 במחיר של $350 לשתי יחידות.

בסדרה ה-Deco הוכרז גם נתב המכונה M9 הכולל שתי כניסות קוויות במהירות 1G וכניסת USB 2.0 אחת.  נתב זה מקוטלג כ-AC2200 (שני ערוצים בתדר 5Ghz במהירות 867Mbps ואחד בתדר 2.4Ghz במהירות 400Mbps).  בנוסף, ה-M9 תומך ב-Bluetooth ו-Zigbee ויכול לשמש כ-hub למוצרים התומכים בכך.  ה-M9 יהיה זמין במהלך הרבעון הראשון של 2019 בעלות של $149 ליחידה.

עוד בתחום ה-MESH, הכריזה TP-Link על הוספת תמיכה בטכנולוגיה זו לנתב ה-Archer C7 הוותיק שלה.  התמיכה תגיע בצורה של עדכוני קושחה, המכונים OneMesh שיהיו זמינים החל מאפריל 2019, ובנוסף ל-C7, הם גם  יגיעו גם ל-A7, למגדיל הטווח RE300 המקוטלג כ-AC1200 ולמוצרים נוספים.  באופן זה, לקוחות של TP-Link שרכשו מוצרים אלה, יוכלו לשמור על השקעתם ולשדרג אותם לתמיכה ב-MESH.

חברת LINKSYS מכריזה על נתב חדש ושירות סינון תכנים

לראשונה מאז שנרכשה על ידי תאגיד Foxconn הסיני, מכריזה חברת Linksys על נתב חדש.

ה-MR8300 הוא נתב MESH המקוטלג כ-AC2200, התומך ב-3 ערוצים אלחוטיים – שניים במהירות AC867 ואחד במהירות N400.

כל הכניסות הקוויות של הנתב תומכות ב-1G והוא כולל יציאת USB 3.0 אחת לחיבור התקני אכסון חיצוניים.

מבחינת התכונות העיקריות והמבנה החיצוני, ה-MR8300 זהה לחלוטין לנתב הוותיק EA8300 כך שבפועל נראה שמדובר באותו נתב פיזי עם קושחה (Firmware) משודרגת לתמיכה בטכנולוגית נתבי ה-MESH של החברה, המכונה ה-Velop.

ה-MR8300 זמין כבר עתה באתר Linksys במחיר של $180 ובזמן הקרוב הוא יגיע גם לערוצי שיווק נוספים.

על מנת לשפר את מעטפת ההגנה על הרשת הביתית, מכריזה Linksys על שירות בשם Linksys Shield, שיספק לנתבי ה-Velop מנגנוני בקרת הורים וסינון תכנים, המתעדכנים באופן שוטף.

שירות זה יהיה זמין החל מהחודש הבא ולרוכשים אותו תינתן אפשרות להוסיף גם מרכיב אבטחת מידע.  העלות של שירות זה היא $5 לחודש ($50 לשנה) והתוספת לשירות האבטחה היא $2 לחודש ($20 לשנה).

ההכרזות של D-Link ב-CES 2019

במסגרת תערוכת CES 2019 הציגה חברת D-Link מספר מוצרים חדשים.

הראשון הוא נתב אלחוטי התומך בחיבוריות סלולרית בדור ה-5.  כנתב, ה-DWR-2010 מקוטלג כ-AC2600 וכולל 3 יציאות קוויות – כניסת WAN אחת במהירות 1G ושתי יציאות LAN, אחת במהירות 1G והשניה במהירות 2.5G.

הנתב תואם לנתבי ה-MESH של חברת D-Link מסדרת Covr שהוכרזה בשנה שעברה ועדכוני הקושחה יגיעו אליו באופן אוטומטי.  הוא יגיע לשוק במחצית השניה של שנת 2019 ומחירו עדיין לא פורסם.

בנוסף, מרחיבה D-Link את היצע נתבי ה-MESH מסדרת EXO ומוסיפה לה חמישה נתבים ושני מגדילי טווח חדשים.  לכל הנתבים חדשים יש יציאת WAN אחת ו-4 יציאות LAN, כולן במהירות 1G וכן יציאת יציאת USB 3.0 לשיתוף אמצעי אחסון.  לשני מגדילי הטווח (Range Extenders) החדשים יציאת LAN אחת במהירות 1G המאפשרת להם לתפקד גם כנקודות גישה אלחוטיות (AP).

בכדי להגדיל את האטרקטיביות של המוצרים החדשים הם יכללו חבילת אבטחה מובנית, מבוססת ענן, של חברת McAfee וחלק מהתכונות שלהם תהינה ניתנות לניהול ותפעול בממשק קולי באמצעות Google Assistant ו- Amazon Alexa.  בנוסף, מובנה בנתבים פונקציה לבדיקת מהירות החיבור לרשת האינטרנט באמצעות Speedtest של חברת. Ookla.

כל הנתבים החדשים יהיו זמינים במחצית השניה של 2019 במחירים של $80 ל-AC1300 (דגם DIR-1360),‏ $120 ל-AC1750 (דגם DIR-1760),‏ $160 ל-AC1900 (דגם DIR-1960),‏ $180 ל-AC2600 (דגם DIR-2660) ו-$200 ל-AC3000 (דגם DIR-3060).

נקודות הגישה יהיו זמינות באותו לוח זמנים במחיר של $80 ל-AC1300 (דגם DRA-1360) ו-$100 ל-AC2000 (דגם DRA-2060).

לצד מוצרי התקשורת מרחיבה D-Link את היצע מוצרי הענן שלה מסדרת myDlink ומוסיפה להם שני שקעים חכמים וחיישן מים מבוסס WiFi, המופעל באמצעות סוללה.

כיוון שהשקעים החכמים תומכים רק במתח אמריקאי של 120V הם אינם רלוונטים לישראל.  לעומת זאת, חיישן המים מדגם DCH-S161 הוא מוצר מעניין מאוד.

החיישן מאתר דליפות מים ומכיוון שהוא פועל על סוללות המחזיקות כשנה וחצי, ניתן למקם אותו ללא חשש בכל מקום בו עלולה להתרחש דליפה כזו.

את התראת הדליפה מציין החיישן באמצעות סירנה חזקה וניתן לקבל אותה בדחיפה, הן באמצעות אפליקצית myDlink וכן באמצעות Google Assistant.

החיישן יהיה זמין במחצית הראשונה של שנת 2019 ועלותו היא $50.

נפתחת תערוכת CES 2019

בלאס וגאס, תיפתח מחר תערוכת CES 2019 שהיא הכינוס הגדול ביותר בעולם לאלקטרוניקה בידורית, מחשבים והמוצרים והאביזרים הקשורים בנושא.

לאירוע, שימשך 4 ימים, צפויים להגיע כ-180,000 מבקרים, מכל העולם, שימלאו עד תום את כל האולמות הדחוסים של מרכז הקונגרסים הענק ואת עשרות בתי המלון בעיר.

במסגרת התערוכה, קרוב ל-4,500 חברות יציגו, בכ-30 מתחמים שונים, את המוצרים החדשים והעדכניים ביותר שלהן ויקיימו הרצאות, כנסים ומסיבות.

חלק מהמתחמים יתמקדו בטכנולוגיות חדשניות כמו אינטלגנציה מלאכותית (AI) המשולבת במוצרים בייתים שונים, רובוטיקה מתקדמת, מכוניות אוטונומיות וחשמליות וסלולר בדור ה-5 (דור 5G); וחלק במוצרים מסורתיים כמו טלוויזיות, מצלמות ומחשבים.

את התערוכה יסקרו כ-6,500 עיתונאים, שבמסגרת אירועים יעודיים, יוכלו לקבל הצצה מעמיקה ואינטימית יותר עם הטכנולוגיות והפיתוחים החדשים של החברות השונות.

במקביל לתערוכה תתקיימנה סדרה ארוכה של הרצאות מליאה בהן ינאמו, בין השאר, המנכ"לים של כמה מהחברות המובילות בעולם כמו LG, וריזון, IBM ו-AMD.

בשנים האחרונות, מספר הנתבים ומוצרי התקשורת הביתיים החדשים המוצגים ב-CES, הולך ויורד ונראה שקצב ההתפתחות של התחום מאט.  הסיבה העיקרית לכך טמונה בעובדה שההתקדמות בפיתוח סטנדרטים חדשים אינה מהירה מספיק ובמידה מסויימת נראה שהיכולת לפתח קישוריות אלחוטית מהירה יותר, מיצתה את עצמה.

יחד עם זאת, צפוי שנראה בתערוכה עוד מוצרי MESH חדשים ובמקביל, נתבים התומכים בגרסאות הטיוטה של תקן AX.  ככל שיוצגו מוצרים כאלה, אני אפרסם עליהם מידע בפוסטים הבאים.