[Reviews/DCS-5020L/includes/inc_head.htm]

NetCHEIF Articles

  דף הבית | פורום | בלוג | צור קשר | חיפוש | אודות

 

סקירת מצלמת ה-IP
דגם DCS-5020L
של חברת D-Link

תאריך הסקירה: אוקטובר 2013
מאת: לביא שיפמן

הקדמה

לפני כשנה סקרתי לראשונה מצלמת IP אלחוטית, חצי מקצועית, המיועדת לשוק הבייתי ולשוק העסקים הקטנים.  הסקירה, שלמיטב ידיעתי היתה הראשונה בישראל שהתמקדה במוצר מסוג זה, זכתה להצלחה גדולה ובעקבותיה פנו אלי קוראים רבים שביקשו שאסקור מצלמות דומות נוספות.

אחת הפניות שקבלתי היתה מקורא בשם עמית שכתב לי: "תודה על הסקירה.  בקרוב אני נכנס לבית חדש ומעוניין להתקין מצלמות שיתחברו לרשת הביתית.  כל המתקינים לא רוצים להתעסק עם מצלמות כאלה ושלחו לי הצעות מחיר למערכות DVR.  מה אתה ממליץ לעשות?"

המייל של עמית מאוד מאפיין את מה שקורה בשוק האבטחה הבייתי - למרות קלות ההתקנה, האפשרות לחיבור אלחוטי ויכולת השליטה מרחוק, מרבית המתקינים בתחום זה לא מעוניינים (ולעיתים אף לא יודעים) להתעסק עם מצלמות ה-IP.  שוק זה פורח בעסקים גדולים ואצל לקוחות שפחות רגישים לעלויות, המעונינים במצלמות מקצועיות, בעלות תכונות מתקדמות.  למרות היתרון הטמון במצלמות IP, ממשיכות המערכות האנאלוגיות הזולות לזכות להצלחה גדולה בשוק הבייתי ובשוק ה-SOHO.

גם מנכ"ל D-Link ישראל - ערן שלומי - איתו שוחחתי על הנושא, הציע בתחילה להעביר לי לבדיקה מצלמת IP מקצועית, באיכות HD, שעלותה מעל 1,300 שקל.  למרות זאת, סיכמנו לבסוף שאבחן מצלמה שעלותה מתאימה יותר לשוק הבייתי - כ-650 שקל.   במידה ותגלו בכך עניין, אבחן גם את המצלמה המתקדמת.  

סקירה זו מתמקדת בדגם DCS-5020L המתחברת ישירות אל הרשת הביתית, הן באופן קווי והן באופן אלחוטי, בתקן N.  למצלמה יש יכולת ראית לילה, מנגנון זום דיגיטלי (X4) ובנוסף ניתן להטות אותה - על ידי שליטה מרחוק - מעלה/מטה ולצדדים (Pan and Tilt).  מצלמה בעלת כל שלושת התוכנות הללו מכונה PTZ.

דרך הנתב, ובאמצעות שירות של חברת D-Link המכונה mydlink cloud ניתן לחבר את המצלמה אל רשת האינטרנט.  חיבור זה מאפשר לצפות בשידור שלה, באופן חי, בכל מקום ובאמצעות מגוון רחב של מכשירים - מחשבים, טאבלטים וטלפונים חכמים.

בנוסף ליכולת הצילום שלה, קיימת אפשרות להשתמש ב-DCS-5020L גם כנקודת גישה אלחוטית (extender).  המשמעות היא שבנוסף להיותה מצלמה, ניתן להעזר בה על מנת להרחיב את טווח הפעילות האלחוטי של הנתב.

הערה: במונח "מצלמת IP" אני מתייחס למצלמה המתחברת אל נתב הרשת בממשק קווי או אלחוטי.  בחלק מהפרסומים מכונה מצלמה מסוג זה "מצלמת רשת".  יש להדגיש שאין מדובר כאן בעיינית המתחברת אל המחשב באמצעות ממשק USB.

 

מה מגיע בקופסא

ה-DCS-5020L מגיעה בקופסא שהצבעים השולטים בה הם לבן וטורקיז - הצבעים המאפיין את כל המוצרים הביתיים של חברת D-Link.  בחזית האריזה מופיעה תמונה גדולה של המצלמה, רשימת התכונות העיקריות שלה ותמונה של ממשק השליטה בטלפון חכם מסוג iPhone.

בחלק האחורי של הקופסא יש תאור מפורט של תכונות המצלמה ושירותי הענן (mydlink cloud) של D-Link.  על דפנות הקופסא רשום המפרט המלא של המצלמה והתכונות הבולטות שלה.  בהחלק התחתון של הקופסא ניתן למצוא את המספר הסידורי וכתובת ה-MAC של הממשק הקווי של המצלמה.

המצלמה והאביזרים המגיעים איתה מונחים בקופסא בתוך אמבטיה היצוקה מקרטון ממוחזר.  כל אחד מהרכיבים ארוז בשקית ניילון וממקומם באופן שאינו יכול לזוז בתוך האמבטיה.  להגנה נוספת, כיפת המצלמה עצמה עטופה בשתי שכבות של נילון נצמד המגן עליה מפני שריטות.  

  • המצלמה נתונה במארז העשוי מפלסטיק לבן ובחזיתה כיפת מגן שחורה, כשהעדשה במרכזה.  על העדשה ממוקמת טבעת קטנה שבאמצעותה ניתן לכוון את הפוקוס.  בהקף העדשה נמצאות 10 נוריות לד אינפרא-אדומות (5 בכל צד) המסייעות למצלמה לתפקד בחושך מלא.  מעל העדשה נמצא חיישן תאורה המודד את עוצמת האור בסביבה ומאותת לנוריות הלד מתי להאיר.  מתחת לעדשה ניתן למצוא חור קטן - זהו המיקרופון של המצלמה.

    כפי שניתן לראות בתמונה הראשונה בסקירה, בחזית המצלמה, מעל הלוגו של D-Link ממוקמות שתי נוריות בקרה.  הימנית, מאירה בירוק מציינת שהמצלמה מחוברת לחשמל ופעילה.  השמאלית, מאירה בכחול בעת הפעלת מנגנון ה-WPS.   בצד הימני של המצלמה ניתן להבחין באנטנה האלחוטית, בעלת שבח של 2dBm, שאינה ניתנת להחלפה.

    בצד האחורי ניתן למצוא - מימין לשמאל - את כניסת המתח וכניסת ה-RJ45 של המצלמה, את מפסק ה-RESET ומפסק הפעלת מנגנון ה-WPS.  בבסיס המצלמה ניתן למצוא שלושה חורי התקנה והברגה לחצובה.  בנוסף, ניתן להבחין במדבקה המפרטת את הדגם, המספר הסידורי, כתובת ה-MAC, גרסת הקושחה והחומרה וכן את מספר הזיהוי של המצלמה בענן ה-mydlink.

    גובהה של המצלמה הוא 13.5 ס"מ (כולל האנטנה), רוחבה 10.1 ס"מ, עומקה 10.2 ס"מ ומשקלה כ-292 גרם.

  • בסיס לחיבור המצלמה לקיר.  הבסיס מתחבר למצלמה באמצעות הברגת החצובה, מעלה את משקלה ב-60 גרם ומוסיף למצלמה גובה של עד 10 ס"מ.

  • ספק כוח מיוצב הפועל במתח של 12V ומספק זרם של 1A.  במידה והספק מחובר לאמבטיית שקעים, הוא חוסם את אחד השקעים שלצידו.  בקצה כבל המתח המתחבר אל המצלמה מותקן מפסק המאפשר להדליק ולכבות את המצלמה.

    במדידה באמצעות מכשיר בקרת צריכה, נמצא שהמצלמה צורכת כ-2.7W באור יום ו-4W בעת שנוריות האינפרא-אדום דולקות.  בעת שמזיזים את העדשה עולה כמות ב-1.2W.  המשמעות היא שעלות הפעלה רצופה של המצלמה לחודש ימים היא כ-2 שקל (לפי עלות קוט"ש של 64 אג' לקווט"ש ).

  • תקליטור המכיל את תוכנת השליטה במצלמה (D-ViewCam בגירסא 3.4) וכן מדריך משתמש למצלמה ומדריך משתמש לתוכנה.  בנוסף ניתן למצוא על התקליטור מדריך להתקנה מהירה.  כל המדריכים הם בשפה האנגלית וחלקם מופיע בשפות אירופאיות נוספות, אך ללא עברית.

    גרסת תוכנת ה-D-ViewCam המסופקת על התקליטור אינה המעודכנת ביותר ונכון ליום פרסום הסקירה ניתן למצוא גיסרא מעודכנת יותר שלה (Ver. 3.5) באתר האינטרנט של חברת D-Link כאן.

  • מדריך התקנה מהירה (Quick Installation Guide) המודפס בשפה העברית ובשפה האנגלית.

  • שבלונה לקידוח חורים המותאמים לבסיס המצלמה, דף המפרט את תנאי האחריות ורישיון שימוש GPL.

  • 3 מיתדים ("דיבלים") ו-3 ברגים להתקנת המצלמה על קיר או תקרה.  בנוסף, עוד שני מיתדים ושני ברגים לחיבור הבסיס לקיר.

  • כבל רשת לבן ושטוח באורך של כ-1 מטר לחיבור המצלמה לנתב.

 

מבנה פנימי

מכיוון שתנועת המצלמה לצדדים ומעלה/מטה מתבססת על שני מנועים ומספר גלגלי שיניים, החלטתי לא לפרק אותה.  במקום זאת, ובכדי להכיר את המבנה הפנימי שלה, בחרתי להסתמך על המידע המופיע עליה באתר ה-FCC.  ה-FCC ID של המצלמה הוא KA2CS5020LA1.

כפי שניתן לראות בתמונה משמאל, הרכיב המרכזי של ה-DCS5020L הוא מעבד RT3352 של חברת MediaTek.  זהו SoC המהווה נתב שלם ברכיב אחד - הוא כולל מעבד הפועל במהירות 400Mhz, בקר אלחוטי בתקן N התומך בשתי אנטנות, תמיכה בעד 5 כניסות רשת במהירות 100Mbps ותמיכה בשתי כניסות USB.

 

התקנה והגדרות ראשוניות

חברת D-Link מימשה ב-DCS-5020L מנגנון התקנה אינטואיטיבי ופשוט מאוד.  מנגנון זה מאפשר ללקוחות ולמתקיני מערכות אבטחת להתמודד בקלות עם סיבוכים אפשריים והוא אינו דורש הבנה בכתובות IP, הפנית פורטים והגדרת DNS דינמי.

כל מה שנדרש לצורך ההתקנה הוא מחשב אישי המריץ Windows XP ומעלה ודפדפן אינטרנט מודרני התומך ב-Java (לפחות IE בגרסא 7, Chrome בגרסא 20 או Firefox בגרסא 12).  בנוסף נתמכים מחשבי Mac של חברת Apple עם OS X בגרסא 10.6 המריצים Safari מגרסא 4 ומעלה.

ראשית יש להכניס לכונן את התקליטור המצורף למצלמה.  במידה ואשף התוכנה אינו מופעל באופן אוטומטי יש להריץ את התוכנה autorun.exe הנמצאת במחיצה הראשית של התקליטור.  לאחר מספר שניות אשף ההתקנה יכנס לפעולה ויוצג המסך המופיע משמאל.  במסך זה יש ללחוץ על הכפתור העליון (Setup your Cloud Camera) ולעקוב בדקדקנות אחרי השלבים.

הערה:  אין לחבר את המצלמה לחשמל ולנתב לפני שהתוכנה מבקשת ממכם לבצע פעולות אלה.  לצורך התקנה מוצלחת מומלץ מאוד לעקוב אחרי התוכנה בעת שהיא מדריכה אותכם בביצוע פעולות אלה. 

לאחר בחירת שפת ההתקנה, תבדוק התוכנה אם קיימת גרסא עדכנית יותר ברשת האינטרנט.  במידה וקיימת גרסא כזו, תצטרכו לציין מחיצה אליה היא תורד.  שימו לב: יש להמתין לסיום ההורדה ולאתחול המחודש של התוכנה.

עתה תתבקשו לחבר את המצלמה, באמצעות כבל הרשת המסופק, אל הנתב וכן לחבר אליה את ספק הכוח.  לאחר כ-2 דקות תשנה נורית ה-Power את צבעה מאדום לירוק, מה שיצביע על כך שהיא מוכנה לפעולה.  עתה, בתגובה ללחיצה על כפתור Next תפעיל התוכנה מנגנון חיפוש שינסה לאתר את המצלמה ברשת.

במידה והאיתור יצליח, יוצג המסך המופיע משמאל.  עתה יש ללחוץ על העיגול החלול המופיע לשמאל השורה בה מצויינים פרטי המצלמה ולוודא שהוא הופך לירוק.  בתחתית המסך יש לקבוע למצלמה סיסמת גישה (שם המשתמש של המצלמה הוא admin) וללחוץ על כפתור ה-Next.

בשלב הבא יש לקבוע את אופן החיבור השוטף של המצלמה אל הרשת הביתית - חוטי או אלחוטי.  במידה ואופן החיבור שיבחר יהיה אלחוטי, תסרוק התוכנה את הרשתות האלחוטיות הנמצאות בסביבה ותציע רשימה של SSID אפשריים.

עתה יש לבחור את ה-SSID הרצוי, ובמידה והרשת האלחוטית מוצפנת בסיסמא, יש להקליד אותה וללחוץ Next.  תמונת המסך של שלב זה נמצאת כאן.

בשלב הבא, לאחר שמירת נתוני הרשת במצלמה (ובמידה נבחרה האפשרות של חיבור אלחוטי - לאחר ניתוק הכבל ממנה), יש להגדיר חשבון משתמש בענן של D-Link המכונה mydlink cloud.  שם לב שאם ehho ברשותך חשבון mydlink, אין צורך להגדיר חשבון חדש ויש רק להקליד את שם המשתמש והסיסמא.

לצורך יצירת החשבון ב-mydlink cloud יש להקליד כתובת דוא"ל, סיסמא בת לפחות 8 תווים, שם ושם משפחה, לאשר את תנאי השימוש וללחוץ על כפתור ה-Next.  תהליך יצירת החשבון אורך מספר דקות ויש להמתין בסבלנות לסיומו. 

במהלך יצירת החשבון תשלח הודעת דואר אלקטרוני הכוללת בקשה לביצוע אקטיבציה של חשבון ה-mydlink cloud החדש שהוגדר - ביצוע האקטיבציה חיוני לצורך גישה למצלמה דרך רשת האינטרנט.

במידה ותהליך יצירת החשבון הצליח, יוצג מסך הסיום של האשף הכולל את התמונה הנקלטת בעדשה, פרטים בסיסים לגביה ולגבי החשבון שנוצר. 

באמצעות מסך זה ניתן לשנות שם המצלמה ולתת לה כינוי מתאים יותר כמו "חצר" או "כניסה".  בנוסף, במסך זה יש קישור המכונה "More Details about your Cloud Camera" שלחיצה עליו מציגה את כתובת ה-IP של המצלמה ברשת הביתית ואת המספר הסידורי שלה בשירות ה-mydlink cloud. 

לחיצה על כפתור ה-Finish במסך הסיום תפתח את דפדפן האינטרנט בכתובת https://eu.mydlink.com/entrance בו יש להקליד את שם המשתמש והסיסמא שנבחרו ל-mydlink cloud.  את הקלדת הפרטים הללו יש לבצע רק לאחר ביצוע האקטיבציה המפורטת בהודעת הדואר האלקטרוני שהתקבל.

במסך הדפדפן שיפתח תוצג בצד שמאל רשימה הכוללת את כל מוצרי הענן של D-Link שהוגדרו.  בשלב זה, לחיצה על המצלמה תציג את התמונה הנקלטת ממנה.  בשני צילומי המסך משמאל ניתן לראות כיצד נראית התמונה הנקלטת במצלמה, הן בדפדפן IE והן בדפדפן Chrome. 

צילום המסך ב-IE צולם בתאורת יום ולכן הוא מופיע בצבע;  צילום המסך המופיע בדפדפן ה-Chrome בוצע בעת שהחדר היה חשוך ולכן הוא התמונה המוצגת היא בשחור/לבן.

בחלק העליון של המסך מוצג שמה של המצלמה והמספר הסידורי שלה בענן של D-Link.  משמאל לפרטים אלה ניתן לראות שני טאבים - האחד מציג את התמונה הנקלטת במצלמה (live view) והשני (settings) מאפשר לשנות את מאפייני החיבור האלחוטי ולהגדיר תכונות מעקב בסיסיות.  באמצעות הפקדים המופיעים בתחתית התמונה של מסך ה-live view ניתן לשלוט על תיפקודה של המצלמה - להזיז את התמונה מעלה, מטה ולצדדים, לבצע זום, לשנות את בהירות ולצלם תמונת מסך רגעית (Snap Shot).

שירות ה-mydlink cloud מאפשר לצפות במצלמות הענן מכל מקום בו יש חיבור אל רשת האינטרנט, לגשת לקבצים המאוכסנים בהתקני NAS מבוססי הענן של D-Link (כמו ה-DNS-327L) ולשלוט בנתבים של D-Link התומכים בשירות זה (כמו ה-DIR-868L).  במידה והנתב שברשותך תומך ב-mydlink cloud, הגדרת המצלמה היא אפילו פשוטה יותר ואינה דורשת שימוש בתוכנת ההתקנה שתוארה לעיל.  אל ענן ה-mydlink אפשר לגשת מכל דפדפן אינטרנט התומך ב-Java וכן ממכשירים ניידים המריצים iOS או Android.

 

תוכנת השליטה המקומית

לאחר סיום שלב ההתקנה וההגדרות הראשוניות, ניתן להתקין את תוכנת ה-D-ViewCam המאפשרת לשלוט על המצלמה, להגדיר את תכונות המעקב שלה ולצפות בהקלטות אותן ביצעה.  לפני ביצוע ההתקנה מהתקליטור, אני ממליץ לבדוק אם יש באתר התמיכה של D-Link ברשת האינטרנט, גרסא מעודכנת יותר שלה.  לערכה שקבלתי צורפה גירסא 3.4 ואילו ברשת מצאתי את גירסא 3.5 שאותה הורדתי והתקנתי.  הסקירה להלן מבוססת על גירסא עדכנית זו.

התקנת התוכנה היא אוטומטית לחלוטין ופרט למספר לחיצות על כפתור ה-Next, לא נדרשת מהמשתמש שום התערבות ידנית.  משתמשי Windows 7 יתבקשו, בסיום ההתקנה, לבצע למחשב איתחול מחדש (reboot).  איתחול זה נדרש על מנת לבטל את מנגנון ה-UAC של Windows 7 המונע מהתוכנה לרוץ באופן אוטומטי בעת הדלקת המחשב.

בתום תהליך האיתחול מופעלת תוכנת ה-D-ViewCam באופן אוטומטי והיא משתלטת על כל שטח המסך.  הממשק שלה דומה מאוד לתוכנות שליטה אחרות ומשתמש בעל נסיון במצלמות אבטחה לא יזדקק לזמן רב על מנת ללמוד את התכונות והמאפיינים שלה.

באמצעות התוכנה ניתן לצפות בעד 32 מצלמות שונות ולהגדיר, באמצעות התפריט הימני, את קונפיגורציית ההצגה שלהן.  תפריט המוצג מימין גם מאפשר לבצע Zoom In ו-Zoom Out, להזיז את התמונה (pan and tilt), להגדיר נקודות עצירה (preset points), לגשת לנקודות העצירה המוגדרות ולאתחל תהליך עקיבה (patrol) המזיז את המצלמה, באופן אוטומטי, בין נקודות העצירה המוגדרות.

בהפעלה הראשונית שלה, התוכנה אינה מאתרת את המצלמה באופן אוטומטי ויש להפעיל תהליך סריקה ידני.  מנגנון הסריקה הידני הקבור עמוק בתוך התפריטים - לחיצה על כפתור גלגל השיניים, בחירה ב-Setting, לחיצה על System Setting ובחלון שנפתח - בחירה בטאב Camera ולחיצה על Search.  עם זיהוי המצלמה, מוצגים פרטיה בחלון הסריקה ולחיצה על OK מציגה אותה בחלון המרכזי של התוכנה.

על מנת לאתחל את תהליך ההקלטה יש ללחוץ על כפתור התיקיה הימני ולבחור באפשרות "Start Monitor All".  התוכנה מאפשרת לקבוע אם ההקלטה תהיה רציפה או אם היא תתבצע רק כתגובה לאירועים (תזוזה ו/או קול), את לוחות זמנים בהן תתבצע הקלטה ואת אופן ההתרעה על אירוע הקלטה (הודעה על המסך, השמעת אזעקה או שליחת דוא"ל הכולל תמונה ו/או סרטון).

על מנת לצפות בהקלטות שביצעה המצלמה יש ללחוץ על כפתור הקלאפר (Clapperbaord) הנמצא בתחתית המסך.  בחלון שנפתח יש לבחור במצלמה וחלון הזמן בו מעוניינים לצפות.  הטווח הזה מסומן בכחול בחלק התחתון של החלון.  לאחר לחיצה על מקש ה-OK יש ללחוץ על סימן החץ - Play - בחלק התחתון של המסך.

באמצעות שאר הכפתורים במסך זה ניתן להאיץ ולהאט את הצפיה, לבצע זום ולציין נקודות זמן (cue).  הכפתורים בימין המסך מאפשרים להקפיא תמונה בודדת, לשמור אותה, להדפיס אותה ואף לבצע פעולות עריכה בסיסיות.

בנוסף לתוכנת ה-D-ViewCam המאפשרת הקלטה וצפיה, מתווספות בזמן ההתקנה תוכנות לגיבוי המידע המוקלט ולתיקון מסד נתוני ההקלטה וכן כלי המוודא שלא בוצעו בקבצי ההקלטות שינויים (Verification Tool).

תוכנת ה-D-ViewCam היא עשירה מאוד ובעלת אוסף רחב מאוד של אפשרויות ופונקציות.  על מנת להכיר את התוכנה לעומקה אני מומלץ מאוד לעיין במדריך המשתמש שלה הנמצא על התקליטור. 

 

ממשק ה-WEB להגדרות מקומיות

בדומה לנתבים, גם ל-DCS-5020L יש ממשק WEB המאפשר לשלוט בתצורת המצלמה ולבצע הגדרות מתקדמות.  הגישה לממשק זה נעשית באמצעות דפדפן דרך כתובת ה-IP המקומית של המצלמה. בעת הכניסה לממשק ה-WEB יש להקליד שם משתמש (admin) ואת הסיסמא שהוגדרה במהלך ההתקנה הראשונית. 

כפי שניתן לראות בתמונת המסך משמאל, ממשק ה-WEB של המצלמה זהה לזה של שאר מוצרי חברת D-Link ומתחלק לשלושה חלקים.  בחלק העליון נמצא פס שחור הכולל את התפריט הראשי, בחלק השמאלי נמצאים תפריטי המשנה של כל תפריט ראשי ובמרכז - הפרטים של אותו תת-תפריט. 

לעיתים, ובהתאם לתת התפריט שנבחר, יופיע בצד הימני של המסך מנגנון עזרה מקוצר.  מעל התפריט הראשי רשום הדגם של המצלמה וגירסת הקושחה (firmware) המותקנת בה.

חלק ניכר מהגדרות המצלמה ניתנות לביצוע רק דרך ממשק ה-WEB שלה. 

כך למשל בחירת אופן החיבור של המצלמה אל הנתב - חוטי או אלחוטי, קביעת את סוג כתובת ה-IP - קבועה או DHCP, הגדרת סיסמת הגישה ושידרוג הקושחה שלה, יכולים להתבצע רק דרך ממשק ה-WEB.  ממשק ה-WEB הוא גם האמצעי היחיד שמאפשר שליטה על רמת הבהירות והניגודיות של התמונה, הרזולוציה וסוג הדחיסה בה יעשה שימוש.

בנוסף, במידה והמשתמש מעוניין לקבל התראות מעקב בדואר אלקטרוני ולבצע הקלטות לשרת FTP, ממשק ה-WEB של המצלמה הוא זה שמאפשר לקבוע את הפרמטרים הרלוונטים לכך.  בתמונה משמאל ניתן לראות את ההגדרות של ממשק הדוא"ל.

ממשק ה-WEB הוא גם הכלי שבאמצעותו נקבעים הפרמטרים המאפשרים להפוך את המצלמה ל-repeater אלחוטי, המרחיב את היכולת האלחוטית של הנתב אליה היא מחוברת.

יחד עם זאת את הגדרות המעקב וההתראה ניתן לבצע דרך ממשק ה-WEB או דרך תוכנת ה-D-ViewCam וחשוב לזכור שהן אינן חופפות ו את זו.  ההחלטה אם לבצע את הגדרות המעקב בתוכנת D-ViewCam או בממשק ה-WEB נתונה בידי המשתמש ותלויה באופן השימוש שלו במצלמה. 

כלומר, אם המשתמש מרגיש שממשק ה-WEB עונה על דרישותיו, הוא אינו חייב להתקין את תוכנת ה-D-ViewCam.  מעבר לכך, ביצוע ההגדרות בממשק ה-WEB יכול להתבצע דרך דפדפן הטאבלט או הטלפון חכם, כך שמי שמתקין את המצלמה לצורך מעקב בלבד ואינו זקוק למערכת צפיה קבועה, אף אינו זקוק כלל למחשב במקום ההתקנה.

כך לדוגמא, בתמונת המסך הראשונה בפרק זה ניתן לראות כיצד ניתן לבצע הגדרת מעקב מפורטת דרך ממשק ה-WEB.  הגדרה שבמסך תגרום למצלמה להתחיל להקליט רק אם תתגלה תנועה, ברמת רגישות של 90%, באחד מהריבועים הצבועים בכחול.

מידע מפורט על כל אפשרויות ההגדרה מופיע במדריך המשתמש של המצלמה אותו ניתן למצוא על התקליטור המצורף לערכה וכן ב-LINK הרשום בסוף הסקירה.

 

צפיה דרך רשת האינטרנט ובאמצעות מכשירים חכמים

בנוסף לצפיה באמצעות תוכנת השליטה D-ViewCam, ניתן לצפות בפלט של המצלמה - בהינתן ההרשאות המתאימות - בכל מקום בו קיים חיבור לרשת האינטרנט.  הצפיה באמצעות מחשב אישי כולה להתבצע באמצעות תוכנה יעודית או באמצעות דפדפן הכולל תמיכה ב-Java.  הצפיה באמצעות טאבלטים וטלפונים חכמים (Smart Phones) אפשרית באמצעות אפליקציה יעודית.

עבור מחשבים אישיים מספקת חברת D-Link תוכנת צפיה יעודית, המכונה Remote Live Viewer, שבאמצעותה ניתן לצפות במצלמה מכל מחשב המריץ Windows.  תוכנה זו מסופקת על התקליטור המגיע עם ערכת המצלמה.  

תנאי מקדים לשימוש בתוכנה זו הוא הפעלת שרת צפיה מרחוק המכונה Live Streaming Server.  הפעלת השרת והגדרת המשתמשים הרשאים לגשת אליו מתבצעת
ב-D-ViewCam ורק לאחר מכן ניתן, באמצעות ה-Viewer, להתחבר אל השירות ולצפות במצלמות המחוברות אליו. 

בצילום המסך ניתן לראות משמאל למעלה את שם השרת והמצלמה ובחלונית השחורה, בחלק התחתון, את כתובת ה-IP של המצלמה וקצב השידור.  שאר הפקדים בתוכנה ה-Viewer זהים במהותם לאלה הנמצאים ב-D-ViewCam.

תוכנת ה-Viewer מאפשרת לצפות במצלמות במחשבים הנמצאים ברשת המקומית, ועל ידי שימוש ב-DDNS ופתיחת הפורט המתאים, גם במחשבים מרוחקים תוך שימוש ברשת האינטרנט.

במידה ואין אפשרות להשתמש בתוכנת ה-Viewer, ניתן לצפות במצלמה על ידי גלישה לכתובת https://eu.mydlink.com/entrance.  כל מה שנדרש לשם כך הוא דפדפן התומך ב-Java  ופרטי שם המשתמש והסיסמא שהוגדרו בענן ה-mydlink.  

הערה:  בבמידה ונעשה שימוש בדפדפן IE של מיקרוסופט יותקן ישומון (plugin) מסוג ActiveX.  זהו תהליך חד פעמי שנדרש לבצע אותו פעם אחת בלבד.

בנוסף, ניתן לצפות במצלמה גם באמצעות מכשירים מבוססי iOS של Apple או Android של גוגל.  לצורך כך יש להתקין תוכנה חינמית מה-App Store של Apple או מה-Market של גוגל. 

התוכנות הללו נבדקו על ידי על מגוון מכשירים - טלפונים וטאבלטים - הן בסביבת iOS והן בסביבת Android ובכולן נמצא שהן פועלות ללא דופי ושהפונקציונאליות שלהן זהה לחלוטין. 

בעת הפעלתן, מתבקש המשתמש להקליד את שם המשתמש והסיסמא שלו ב-mydlink cloud.  לאחר כניסה מוצלחת, מוצג מסך הכולל את רשימת כל ההתקנים שנרשמו בשירות זה.  לחיצה על השורה בה רשום שם המצלמה והמספר הסידורי שלה בענן ה-mydlink cloud פותחת חלון בו מוצגת התמונה הנקלטת ממנה.

לצורך הצגת התמונה על המכשירים הניידים נעשה שימוש בפרוטוקול הדחיסה MJPEG הדורש רוחב פס נמוך יותר ועוצמת עיבוד קטנה יותר.  השימוש בפרוטוקול זה מאפשר לקבל שידור רציף וזורם גם בחיבור סלולרי (3G) באיכות בינונית.

כפי שניתן לראות בתמונת המסך האנכית משמאל, בחלק התחתון מוצגים 5 כפתורים המאפשרים - משמאל לימין - לשלוט על השמע המגיע מהמצלמה, לצלם תמונה רגעית (snapshot), לשנות את מצב הצילום מיום ללילה ובחזרה, לשנות את הרזולוציה של התמונה ולהציג פרטים על המצלמה ואופן העבודה שלה.

לחיצה על התמונה עצמה מציגה 8 חיצים שבאמצעותם ניתן להזיז את המצלמה לצדדים ומעלה/מטה.  לחיצה על כפתור ה-Home המופיע במרכז התמונה, מאפסת את כל ההזזות שבוצעו.

במידה בו הטלפון בסלולרי (או הטאבלט) מוחזק באופן אופקי, תתפוס התמונה המוצגת את כל שטח המסך.  במצב זה, רק אם לוחצים על התמונה עצמה, מוצגים כל החיצים והכפתורים שהוזכרו.

בנוסף לאפשרויות השליטה שהוזכרו לעיל, האפשרות הנוספת היחידה העומדת לרשות המשתמש בתוכנה היא להפסיק או לאתחל את פונקצית ההקלטה, כפי שהוגדרה בממשק המצלמה.

התוכנה אינה מאפשרת להיכנס לממשק ההגדרות הפנימי של המצלמה ולא ניתן באמצעותה לשנות אף פרמטר טכני שלה. 

 

שימוש במצלמה כ-Extender

לצורך הבדיקה של המצלמה כמרחיב טווח אלחוטי (extender) הגדרתי, באמצעות ממשק ה-WEB סביבת SSID נוספת.  ברירת המחדל של המצלמה לשמו של ה-SSID הנוסף היא צירוף 4 הספרות האחרונות בכתובת ה-MAC למחרוזת "-dlink". 

בתמונת המסך משמאל ניתן לראות את המידע הנדרש לצורך ההגדרה.  כדאי לשים לב לשדה Maximun clients allowed to connect.  המספר הגדול ביותר שניתן להגדיר בשדה זה הוא 5 - כלומר לכל היותר רק 5 התקנים יכולים להשתמש בו זמנית בנקדות הגישה הנוספת.

לאחר ביצוע ההגדרה ושמירתה (שאינה דורשת אתחול של המצלמה),  מיקמתי אותה בנקודת בדיקה  C ובאמצעות מחשב Chromebook התחברתי אל ה-SSID שלה.  בשלב זה הרחקתי את המחשב למיקום בו כבר לא קלטתי את ה-SSID של הנתב הראשי (HPNA3-163) אך עדיין קלטתי את ה-SSID של המצלמה (dlink-D4BC).

העובדה שרכיב אחד אחראי לכל תפקודי הרשת של המצלמה והעובדה ששימוש ב-extender חותך את המהירות האלחוטית בחצי, עוררה אצלי חשש לגבי יכולת התפקוד שלה. 

למרות זאת הבדיקה עברה בהצלחה -  המצלמה המשיכה לתפקד בקצב רגיל ואיכות התמונה שנקלטה במחשב הנייד דרך ממשק ה-mydlink היתה טובה מאוד.  באותו אופן גם התמונה שנקלטה במחשב שהריץ D-ViewCam היתה באיכות טובה מאוד.  לאפשרות להשתמש במצלמה כ-extender יש גם יתרון בעת פריסת מספר מצלמות אבטחה באופן שגם מצלמות המרוחקות מהנתב יכולות עדיין להיות מקושרות לרשת דרך מצלמה שכנה.

ראויה לציון העובדה שהגדרת נקודת הגישה פשוטה מאוד, אינה דורשת להסתבך עם הגדרות WDS, שניתן לבצע אותה גם בעת פעילות שוטפת של המצלמה ושבסיום ההגדרה אין צורך לבצע לה אתחול (reboot).

 

תכונות עיקריות

בפרק הזה אסקור את התכונות העיקריות של המצלמה. 

תכונה

פירוט

הערות

ממשק רשת

המצלמה תומכת בחיבור קווי במהירות 10Mbps ו-100Mbps.  ניתן לקבוע כתובת IP קבועה או להשתמש ב-DHCP. 

המצלמה אינה תומכת במהירות של 1G ואינה תומכת ב-IPv6.

ממשק אלחוטי

המצלמה תומכת בחיבור אלחוטי בתקן N, עם תמיכה לאחור בתקנים G ו-B. 

תקני האבטחה הנתמכים הם
WEP, WPA ו-WPA2.  על מנת להקל על הגדרת החיבור האלחוטי תומכת המצלמה ב-WPS

העוצמה האלחוטית בתקן
N, אחרי האנטנה, היא 15dBm בלבד.

יחסית לתקני השידור המקובלים בארץ, העוצמה האלחוטי היא מעט נמוכה. 

עדשה

החיישן של המצלמה הוא בגודל 5.1 מ"מ במפתח F2.  זווית הצפייה במישור האופקי היא 66.2° ובמישור האנכי  49.1°.  הפוקוס של המצלמה הוא אין סופי.

אין מידע בנתונים הטכניים של המצלמה לגבי הפוקוס המינימאלי.  בטווחים קצרים לעדשה יש עיוות "חביתי" ניכר לעין (barrel distortion).

רגישות החיישן

החיישן תומך ברזולוציית VGA, QVGA ו-QQVGA, כלומר 640x480, 320x240 ו-160x120.  

רגישות לאור

על ידי שימוש בנוריות לד אינפרא-אדומות, המצלמה מתפקדת גם בחשיכה מוחלטת.  היא עוברת, באופן אוטומטי, מצילום יום בצבע לצילום לילה בשחור/לבן, ב-1 Lux.

למצלמה חיישן תאורה ו-10 לדים אינפא- אדום.  המעבר מצילום בצבע (תאורת יום) לצילום בשחור/לבן (תאורת לילה), מפעיל ממסר (relay) בעל צליל "קליק" מובחן.

הזזה לצדדים ומעלה/מטה

טווח ההזזה לצדדים הוא 340°, כלומר 170° לכל כיוון.  טווח ההזזה מעלה מטה הוא 120° - מ-25°- עד 95°.

ניתן להגדיר למצלמה מסלולי סקירה אוטומטיים (scan) ובהם עד 24 נקודות עצירה שונות (patrol).

זום (Zoom)

זום דיגיטלי עד פי 4.

אין למצלמה זום אופטי.

ממשק אנאלוגי DI/DO

אינו קיים.

 

כרטיס Micro-SD

המצלמה אינה תומכת בצילום מקומי שאינו תלוי במחשב.

 

דחיסת וידאו

המצלמה תומכת בשתי שיטות דחיסה - H.264 ו-MJPEG - כאשר הראשון הוא ברירת המחדל.

לצורך התקנת המצלמה בצמוד לתקרה, ניתן להציג את התמונה הנקלטת במהופך.

קצב דגימה

ב-H.264 ניתן להגדיר את קצב הדגימה מ-10fps עד 30fps בקפיצות הבאות - 10, 15, 20 ו-30. 

ב-MJPEG ניתן להגדיר את קצב הדגימה מ-1fps עד 30fps בקפיצות הבאות- 1, 5, 7, 15, 20 ו-30.

 fps - מספר התמונות (frames) בשניה. ככל שהוא גדול יותר, איכות התמונה טובה יותר.

בשני המצבים ניתן לבחור מצב דגימה אוטמטי המתאים את עצמו לרוחב הפס הנתון.

אודיו

למצלמה יש מיקרופון מובנה לקליטת קולות רקע בעת הצילום.

אין למצלמה רמקול.

אפשרויות צפיה  ארבע אפשרויות צפיה: באמצעות התוכנה הראשית (D-CamView), באמצעות Viewer, דרך ממשק ה-IP ודרך ענן ה-mydlink.  

אבטחת גישה למצלמה

הגישה למצלמה באמצעות תוכנת
D-CamView, כמו גם הגישה ל-mydlink cloud, מאובטחת בשם משתמש וסיסמא שאינם חייבים להיות זהים.

גם הגישה לממשק ה-WEB של המצלמה, דרך כתובת ה-IP שלה, מאובטחת בשם משתמש וסיסמא.

בממשק ה-WEB ניתן להגדיר משתמש מסוג USER שיכול רק לצפות בשידור מהמצלמה.  משתמש זה אינו יכול לשנות את הקונפיגורציה שלה.

התראות

ניתן להגדיר שבמקרה של זיהוי תנועה או זיהוי קול, תתחיל המצלמה להקליט. 

זיהוי התנועה נקבע על פני כל התמונה או  ברשת (grid) של 25 אזורים, ברגישות הנעה בין 0% ל-100%.

הזיהוי הקולי נעשה ברגישות הנעה בין 50dB ל-90dB בקפיצות של 50dB.

התכונות הללו מכונות Motion Detection ו-Noise Detection.

במקרה של זיהוי תנועה או קול, ניתן להציג על המסך הודעה והשמיע צליל התראה.

בנוסף, ניתן לשלוח הודעות דואר אלקטרוני הכוללת תמונה ו/או סרטון ולאכסן אותם בשרת מרוחק באמצעות FTP.

שימושים נוספים המצלמה יכולה לשמש כמרחיב טווח (extender) לרשת האלחוטית אליה היא מחוברת.  

 

ביצועי החיבור אלחוטי

על מנת לבחון את היכולת האלחוטית של ה-DCS-5020L, הצבתי אותה במיקומים הסטנדרטיים בהם אני עושה שימוש בבחינת נתבים אלחוטיים (ראו מדריך מתודולוגית הסקירות כאן).  הנתב מולו פעלה המצלמה הוא ה-TL-WR1043ND של חברת TP-Link שהריץ קושחת DD_WRT בגירסא v24-sp2 - build 20675.

הבדיקה שנערכה היתה איכותית בלבד ומטרתה היתה לבדוק אם ניתן לשלוט על פקדי המצלמה והאם מתקבל ממנה שידור איכותי ורציף מכל אחד מחמשת המיקומים הסטנדרטיים.  הבדיקה נערכה בהגדרות ברירת המחדל של המצלמה - רזולוציה של 640x480, קצב דגימה של 30 תמונות בשניה ורוחב פס של 2Mbps.

המצלמה נקלטה באופן מלא (שידור חלק וברור) וניתן היה לשלוט על ה-PAN וה-TILT שלה בכל חמשת המיקומים שנבדקו.  בטבלה להלן מצויינים קצבי השידור, ה-SNR ואיכות האות בכל אחד מן המיקומים.  נתונים אלה נלקחו ממסך ה-Status->Wireless של קושחת DD_WRT.

מיקום קצב שידור (TX) קצב קליטה (RX) SNR איכות האות
A 65 65 65 81%
B 65 65 42 50%
C 65 58 38 44%
D 52 39 27 33%
E 39 26 22 27%

 

איכות צילום

החיישן של הDCS-5020L תומך ברזולוציה (רמת אבחנה) של 640x480 פיקסלים, בזווית צפייה של 66.2° מעלות ומפתח עדשה F2.  המשמעות של רזולוציה זו היא שעל כל 4 פיקסלים לרוחב, תומכת המצלמה ב-3 פיקסלים לגובה - יחס של 4:3.

כדי לבחון את יכולתה של המצלמה, השוויתי אותה למצלמת DSLR של חברת Canon מדגם 550D עם עדשה בעלת מפתח של F3.5 וזווית צפייה של 65.5°.  מצלמה זו תומכת ברזולוציה של 5184X3456, הגבוה בהרבה מזו של ה-DCS-5020L.  בנוסף, יחס הרזולוציה של ה-D550 עומד על 3:2 - כלומר על כל 3 פיקסלים לרוחב, יש 2 פיקסלים לגובה. 

לפיכך, ועל מנת לבצע השווא תמונות באותו קנה מידה הקטנתי את התמונות שצולמו על ידי ה-550D לגובה של 480 פיקסלים ומהתוצאה חתכתי (crop)‏ 40 פיקסלים מכל צד.

הזוג הראשון של התמונות מציג, זו ליד זו, תמונת חוץ בטווח של כ-100 מטר שצולמה על יד ה-DCS-5020L (משמאל) אל מול ה-550D.  התמונות צולמו בהפרש של מספר דקות, כך שרמת התאורה החיצונית והנוף זהים כמעט לחלוטין. 

בהשוואה בין התמונות ניתן לראות שזווית הצפיה של ה-DCS-5020L אכן טובה מעט יותר - השוו את מיקום עצי הדקל.  בנוסף, הצבעים בתמונה של ה-DCS-5020L חיים יותר, ולמרות שהיא מוגדרת כמצלמה ביתית, היא הצליחה לפצות על התאורה החיצונית החזקה.

הזוג השני של התמונות מציג, זו ליד זו, תמונת פנים של מסדרון קומתי בעומק של 12 מטר.  על מנת להשוות בין התמונות הונחו לאורך המסדרון שלטי מרחק כל 3 מטרים.  שתי התמונות, ה-DCS-5020L (משמאל) אל מול ה-550D, צולמו באור מלא הנובע מ-6 נורות פלורוסנט בעוצמה של 40W כל אחת ו-7 נורות PL בעוצמה של 11W כל אחת.

בזוג תמונות אלה ניתן לראות את היתרונות והחסרונות של ה-DCS-5020L - זווית הצילום הרחבה שלה מראה יותר פרטים בצד הקרוב למצלמה אך בעת ובעונה אחת ניתן לראות את אפקט ה-"חביתיות" שמעוות את התמונה באותן נקודות.   יחד עם זאת, התמונה מוארת בצורה טובה ועומק הצבעים הוא מרשים מאוד.

רביעית התמונות המופיעה משמאל צולמה עם תאורת רקע מינימלית של שלוש נורות PL בלבד.  בגלל התאורה הדלה, הפעיל חיישן התאורה של ה-DCS-5020L את מערכת האינפרא-אדום ולכן התמונה המוצגת בפינה השמאלית העליונה היא בשחור לבן.  ניתן לראות שמערכת האינפרא-אדום של המצלמה מאירה את הסביבה בצורה טובה ואיכות התמונה טובה.

לשם השוואה, ובאמצעות תפריטי ה-setup של מצלמת ה-DCS-5020L, כפיתי עליה להציג את אותה סצנה ללא שימוש במערכת האינפרא-אדום.  תמונה זו מוצגת משמאל למטה.  ניתן להבחין שאיכות התמונה ירודה ומעבר לטווח של 6 מטר לא ניתן להבחין בשום פרט משמעותי.

הזוג האחרון של התמונות צולם בחושך מלא.  קל להבחין שה-D550 האיכותית לא מצליחה להפיק כאן תמונה משמעותית.  לעומתה מתגלה ה-DCS-5020L במלוא גדולת מערכת האינפרא-אדום שלה.  התמונה מוארת עד לטווח של 9 מטר וניתן להבחין בקלות בפרטים רבים.

 

מסקנות והתרשמות

ה-DCS-5020L היא מצלמת IP המתאימה לשימוש הן באור יום והן בחשיכה.  האפשרות לבצע זום ולהזיז את העדשה, הן במישור האופקי (pan) והן במישור האנכי (tilt) - שילוב המכונה PTZ, מרחיבה את יכולת הראיה שלה ומאפשרת לבצע סריקה (patrol) בטווח רחב מאוד.

ל-DCS-5020L מגוון אפשרויות הקלטה וצפיה - ברציפות, על פי טווחי זמן, בעת בגילוי תנועה או בעת גילוי רעש - והיא יכולה להקליט את התמונה והקול לכל מחשב ברשת המקומית.  במקרה של זיהוי תנועה או קול היא יכולה לשלוח התראות ב-mail, הכוללות צילום ו/או קליפ ובמקביל לבצע פעולות אלה גם לשרת FTP. 

התוכנה שמגיעה עם המצלמה - D-ViewCam - עשירה מאוד בתכונות וניתן להשתמש בה לצורך מעקב שוטף של רשת רחבה של מצלמות.  ממשק ה-WEB של המצלמה זהה במבנה ובצורה שלו לזה של נתבי חברת D-Link ומקל מאוד על מי שהתנסה בהם.  בנוסף, המצלמה נתמכת בענן ה-mydlink cloud של D-Link, עובדה המאפשרת לצפות בתמונות שלה מכל מקום בו יש חיבור אלחוטי - WiFi או 3G - הן באמצעות מחשב נייד והן באמצעות טאבלטים וטלפונים חכמים. 

התמיכה של המצלמה בחיבור אלחוטי (WiFi) מאפשרת גמישות בהתקנה וכפי שנמצא בבדיקות, הטווח האלחוטי שלה רחב ויעיל.  בנוסף, ניתן להשתמש במצלמה כמרחיבת טווח אלחוטית (extender), תכונה ההופכת אותה לשימושית אף יותר. 

העלות המומלצת של ה-DCS-5020L היא 650 שקל אך בפועל ניתן למצוא אותה בשוק גם במחיר של 550 שקל.  תמורת מחיר זה מקבל הלקוח מצלמת IP מצויינת, עשירה בתכונות שתשרת אותו היטב.

 

מידע נוסף

אתר המוצר באנגלית -- DCS-5020L

אתר המוצר בעברית -- DCS-5020L Hebrew Site

דף מידע -- Datasheet

מדריך משתמש למצלמה (אנגלית) -- Camera User Guide

מדריך התקנה מהירה (אנגלית) -- Quick Installation Guide

מדריך התקנה מהירה (עברית) - Hebrew Quick Install Guide

תוכנת D-ViewCam בגירסא 3.5 (אחרונה למועד הסקירה) -- קישור ל-ZIP File

מדריך משתמש לתוכנת D-ViewCam‏ (אנגלית) -- Software User Guide