[Reviews/2110n/includes/inc_head.htm]

NetCHEIF Articles

  דף הבית | פורום | בלוג | צור קשר | חיפוש | אודות

 

סקירת הנתב האלחוטי
של חברת DrayTek
מדגם Vigor 2110n

תאריך הסקירה: יוני 2010

הקדמה

ה-Vigor 2110n של חברת DrayTek הוא נתב אלחוטי התומך בתקן 802.11n ("תקן N") וכולל 4 יציאות קוויות של 100Mbps וכניסת USB אחתממשק ה-USB של נתב זה תומך בחיבור של דיסק חיצוני, מדפסת או מודם סלולרי.

האפשרות לחבר לנתב מודם סלולרי מאפשרת לגבות את החיבור הקווי הסטנדרטי בחיבור סלולרי ובכך להבטיח את שרידות הקישוריות אל רשת האינטרנט.  במקרה ואין במקום בו מותקן הנתב אפשרות לחיבור אינטרנט קווי, החיבור הסלולרי יכול להוות אלטרנטיבה.

בנוסף, כולל ה-Vigor 2110n שרת VPN מובנה המאפשר לחבר לרשת המקומית מחשבים ורשתות מרוחקות באופן שקוף, תוך שימוש בפרוטוקולי אבטחה חזקים.

ה-2110n הוא אחד מסדרה של נתבים במשפחת ה-Vigor 2110 הכוללת שלושה חברים.  פרט ל-2110n, ניתן למצוא במשפחה את ה-Vigor 2110 שהוא נתב קווי בלבד ואת ה-Vigor 2110Vn הזהה בתכונותיו לנתב הנסקר, אך כולל גם תמיכה בשני קווי VOIP.

כל התכונות המוזכרות, בנוסף למחירו הגבוה (כ-1,000 שקל), הופכים אותו לנתב המיועד בעיקר לעסקים קטנים שעבורם האפשרות לחבר אתרים מרוחקים והחשיבות של חיבור קבוע ורציף לרשת האינטרנט, הם קריטיים.

 

חברת DrayTek

חברת DrayTek, שהוקמה לפני כ-13 שנים, היא חברה טיוואנית המתמחה בפיתוח ויצור של מוצרי תקשורת מתקדמים לעסקים קטנים ובינוניים.  מוצרי החברה ידועים באיכותם והיא זוכה להצלחה גדולה, בעיקר באירופה, שם יש לה משרד מכירות (גרמניה).

בארץ פועלת החברה באמצעות מפיץ - חברת גטר-טק.

 

מה מגיע בקופסא

הנתב מגיע בקופסא ג'נרית של משפחת ה-2110 שהצבעים השולטים בה הם לבן ואדום.  תכונות הנתבים במשפחה מפורטות על הקופסא בלא פחות מ-14 שפות אירופאיות.

על מנת לדעת איזה נתב כלול בקופסא, מודבקת עליה מדבקה גדולה הכוללת את הפרטים הספציפיים של הנתב הארוז בה - דגם, מספר סידורי, גרסת הקושחה המותקנת, גרסת דיסק ההתקנה וסוג ספק הכוח.

הרכיבים ארוזים בקופסא בצורה מעולה.  הם מונחים בה באופן שלכל רכיב יש הגנה מקסימאלית וניכר שהושקעה באריזה מחשבה רבה.  כיסוי הקרטון של הנתב משמש כשבלונה למיקום קדיחת החורים המאפשרים תלית הנתב על הקיר.

הקופסא מכילה את המרכיבים הבאים (ניתן להיעזר בצילום המצ"ב.  לחיצה על כל תמונה בסקירה זו תציג אותה באופן מוגדל בחלון נפרד):

  • הנתב עצמו.  הצבע השולט בנתב הוא לבן והוא מגיע עטוף כולו בניילון נצמד.  לנתב יש מבנה טרפזי ובנוסף, הוא עמוק יותר בחלקו התחתון מאשר בחלקו העליון.  שימו לב שחיבורי האנטנות של הנתב מגיעים מכוסים בכובעי פלסטיק לבנים המגוננים עליהם.  בחזית הנתב מוטבע הדגם של הנתב ומצד ימין נמצאות כל נוריות הבקרה.  מדובר בנתב בגודל סטנדרטי -- כ-21 ס"מ רוחב, כ-14 ס"מ גובה (לא כולל האנטנות שמוסיפות לגובהו עוד 14 ס"מ) וכ-3 ס"מ עומק.

  • 3 אנטנות גמישות.  המחבר של כל האנטנות הוא בפורמט סטנדרטי של RP-SMA.  אלה הן אנטנות סטנדרטיות בשבח של 3dBM בצבע לבןהבחירה של DrayTek למקם אותן בחלק העליון של הנתב היא מצוינת, היא משפרת את יכולת הקליטה והשידור ומאפשרת את הטייתן לכל הצדדים.

  • ספק כוח מיוצב.  הספק נותן מתח של 12V בזרם של 1A.

  • מדריך התקנה מקוצר באנגלית.  מדריך המשתמש המלא של הנתב נמצא על התקליטור או באתר האינטרנט של החברה (ניתן למצוא קישורים למדריכים אלה בסוף הסקירה).

  • תקליטור.  התקליטור מכיל גרסאות אלקטרוניות של מדריך ההתקנה המקוצר ומדריך המשתמש המלא.  בנוסף כלולות בו מספר תוכנות עזר הנסקרות להלן.

  • בסיס בצבע לבן המאפשר להניח את הנתב של שולחן או משטח ישר.

  • 3 ברגים ושלושה מיתדים ("דיבלים") המאפשרים לחבר את הנתב לקיר.  כאמור לעיל, כיסוי הקרטון של התא בו מונח הנתב בקופסא, משמש כשבלונה למיקום קדיחת החורים.

  • כבל רשת כחול באורך של כ-3 מטר לחיבור הנתב למודם.

 

מבנה פנימי

על מנת לפרק את הנתב, יש לפתוח 4 בורגי פיליפס הנמצאים בגב הנתב.  אחרי פתיחת הברגים יש להפריד את שני חלקי הפלסטיק המכסים את הנתב.  כדאי לשים לב שהחלק התחתון והבסיס של הנתב מחוררים לצורכי אוורור ושבעת פירוק הנתב, הבסיס מתפרק מגוף הנתב.

התמונה משמאל, המציגה את המבנה הפנימי של הנתב, צולמה ללא הבסיס.  בהמשך הסקירה מצורף צילום מפורט הרבה יותר בו הופרד כרטיס האלחוטי מתושבת ה-Mini PCI שלו והוסרו הכיסויים התרמיים של הרכיבים העיקריים.

הנתב כולל לוח ראשי, שעליו מולחמים כל רכיבי הנתב, ומכרטיס אלחוטי המחובר אליו בממשק Mini_PCI.   על הלוח ניתן להבחין במרכיבים העיקריים הבאים:

  • בצד הימני של הנתב ניתן להבחין ב-12 נוריות ה-LED של הנתב.  מלמעלה למטה:

    = נורית ACT המהבהבת אחת לשנייה כאשר הנתב פועל באופן תקין.

    = נורית WLAN המציינת שהחיבור האלחוטי פעיל.  בעת העברת מידע נורית זו מהבהבת.

    = נורית WAN המציינת שהחיבור אל האינטרנט פעיל.  בעת העברת מידע נורית זו מהבהבת.

    = 4 חיבורי ה-LAN -- נורה לכל חיבורהנורית מהבהבת בירוק ב-100Mbps ובכתום ב-10Mbps.

    = נורית USB הדולקת כאשר מחובר התקן USB לנתב.  בעת העברת מידע בפורט ה-USB נורית זו מהבהבת.

    = נורית VPN הדולקת כאשר חיבור ה-VPN פעיל.

    = נורית QOS הדולקת כאשר מנגנון ה-QOS של הנתב פעיל.

    = נורית DOS הדולקת כאשר מנגנון ה-DOS של הנתב פעיל.  כאשר מתגלה מתקפת DOS היא מהבהבת.

    = נורית WPS כאשר מנגנון ה-WPS בנתב פעיל.  בעת איתור התקן אלחוטי נורית זו מהבהבת.

  • מתחת לכל 12 הנוריות ניתן להבחין במפסק ה-QSS שאליו צמודה עוד נורית.  לחיצה על מפסק זה מפעילה את מנגנון ה-WPS (ראשי תיבות של WiFi Protected Setup) של הנתב.  מנגנון זה מאפשר לחבר לנתב התקן אלחוטי באופן אוטומטי, כל זאת מבלי שהמשתמש יצטרך להגדיר בעצמו את פרמטרי הרשת והאבטחה.  

  • בחלק העליון של הנתב (ראש התמונה) ניתן להבחין בשלושת חיבורי האנטנה.

  • בצד השמאלי של הנתב ניתן להבחין בחיבורים הבאים (מלמעלה למטה) -- כפתור לכיבוי השידור האלחוטי, חיבור WAN למודם, 4 כניסות LAN (התומכות ב-10Mbps או 100Mbps), כניסת USB לדיסק קשיח, מדפסת או מודם סלולרי.

  • בחלק התחתון של הנתב ניתן להבחין (מימין לשמאל) במפסק כיבוי והדלקה גדול בצבע אדום, חיבור לספק הכוח ומעט שמאלה יותר בכפתור ה-RESET של הנתב.

  • הרכיב העיקרי עליו מתבסס הנתב הוא ה-PSB50712 של חברת Infineon המכונה Danube-S.  הוא ממוקם במרכז הלוח מתחת לאנטנה האמצעית.  מדובר ב-IAD (כלומר Integrated Access Device) הפועל במהירות של 333Mhz.  רכיב זה מספק את עיקר הפונקציונאליות של הנתב.

  • משמאלו ניתן למצוא את הרכיב ADM6996M, אף הוא של חברת Infineon.  רכיב זה מנהל את חמשת הפורטים (ה-WAN וארבעת ה-LAN) של הנתב.

  • ה-6M16CS של חברת Nanya, הצמוד לחיבור ה-Mini PCI של הרכיב האלחוטי, הוא רכיב ה-RAM של הנתב.  מדובר ברכיב בנפח 32MB המשמש בעיקר לשמירת טבלאות הניתוב.  רכיב בנפח שכזה מבטיח יציבות גבוהה גם כאשר מספר הקשרים (connections) גבוה.

  • ה-Flash Memory, המכיל את הקושחה של הנתב, מבוסס על הרכיב M29W640F של חברת ST.  זהו זיכרון בנפח של 8MB המאפשר טעינת קושחה משמעותית.  נפח הקושחה העדכנית ביותר לנתב זה (3.3.2.3) הוא קצת פחות מ-4.4MB.

  • מצד שמאל ובצמוד ליציאות ה-LAN וה-WAN ניתן להבחין בשני רכיבים, אחד גדול ואחד קטן, של חברת MingTekאלה הם המקמ"שים (מקלט/משדר) של הפורטים.

לצורך החיבור האלחוטי הנתב מתבסס על כרטיס אלחוטי בממשק Mini PCI של חברת Alphaחברת Alpha הטיוואנית היא אחת מיצרניות ה-OEM הגדולות בעולם לרכיבי רשת.

הכרטיס המותקן בנתב זה, מדגם WMP-N07, מבוסס על הרכיב RT2860 של חברת Ralink.  זהו רכיב ותיק הפועל בתצורת 2X3 (כלומר שתי אנטנות שידור ו-3 אנטנות קליטה).  גם הכרטיס עצמו אינו מן הצעירים והחל את חייו המסחריים בשנת 2007.

האנטנות מתחברות לכרטיס הרשת האלחוטי בחיבורי U.FL זעירים.

 

התקנה, הגדרות ראשוניות וסימולאטור

התקנת ה-Vigor 2110n אינה שונה מזו של נתבים אחרים.  ראשית יש לחבר את יציאת כרטיס הרשת במחשב, באמצעות כבל רשת סטנדרטי, לאחד מפורטי ה-LAN של הנתבלאחר מכן יש לחבר את יציאת ה-WAN של הנתב, באמצעות כבל הרשת המסופק, אל מודם הפס הרחב ובשלב האחרון לחבר את הנתב לחשמל באמצעות ספק הכוח.

כיוון שלנתב יש מפסק כיבוי והדלקה, יש לוודא שהוא במצב ON.  תהליך האתחול של הנתב הוא קצר יחסית, כ-45 שניות, ובסיומו ניתן להיכנס לתפריטי הנתב דרך הכתובת http://192.168.1.1, תוך שימוש בשם משתמש וסיסמא admin.

הערה: לא ניתן להפעיל את תפריטי הנתב באמצעות דפדפן Chrome של גוגל.  אין בעיה לבצע את ההגדרות מ-IE או מ-FF.

לאחר ביצוע ה-Login יופיע מסך המציג את הסטאטוס של הנתב.  מסך זה, בדומה לכל מסכי הנתב, מחולק לשני אזורים.  החלק השמאלי כולל את עץ התפריטים של הנתב והחלק המרכזי מכיל את הנתונים הרלוונטיים לתפריט שנבחר.

כפי שניתן לראות בתמונת המסך משמאל, בנתב שקבלתי הייתה מותקנת גרסת קושחה 3.3.1.  בדיקה קצרה באתר האינטרנט של DrayTek העלתה שקיימת גרסא עדכנית יותר - 3.3.2.3.  לאחר ההתקנה הראשונית של הנתב הורדתי וטענתי גרסא זו, שעימה בוצעו כל הבדיקות.

בחלק העליון של אזור התפריטים ניתן לקבוע את המועד בו יבוצע LOGOUT אוטומטי מהתפריט.  בחלק התחתון של איזור התפריטים ניתן למצוא את כפתור ה-LOGOUT ואת סוג המשתמש המחובר לנתב (במקרה זה ADMIN).

לאחר הצגת מסך הסטטוס, זה יש ללחוץ בחלק השמאלי של המסך על כפתור ה-Quick Start Wizard.  כתוצאה מכך יופעל אשף (wizard) בו תתבקש להקליד את הנתונים הבאים: סיסמת ADMIN חדשה, סוג החייגן (PPPOE או Dynamic IP) ואת שם המשתמש והסיסמא אצל ספק האינטרנט.  

הערה: חייגן מסוג L2TP מופיע באשף רק בקושחה 3.3.2.3. צילום המסך המצ"ב הוא מגרסת קושחה 3.3.1 שהגיעה טעונה על הנתב.

בתום כל שלבי האשף יבצע הנתב reboot שלוקח כ-10 שניות שבסיומן הוא מתחיל בתהליך ההתחברות אל ה-ISP. אם הכול עובד כשורה, החיבור לרשת האינטרנט יבוצע תוך כ-15 עד 30 שניות.  בסיום החיבור תהבהב נורית ה-ACT כל שנייה ונורית ה-WAN תהבהב על פי קצב העברת הנתונים מרשת האינטרנט.

לעומת נתבים אחרים, בהפ ניתן להגדיר את הנתב באמצעות תוכנה שאינה דורשת כניסה לתפריטי הנתב, את ההגדרה הראשונית של ה-Vigor 2110n ניתן לבצע רק דרך ממשק ה-WEB שלו.  זו אינה עובדה מפתיעה בהתחשב בכך שהוא מיועד למשתמשים בעלי ידע בתחום הנתבים.  יחד עם זאת יש להדגיש שהנתב תומך בפרוטוקול TR-069 המאפשר להגדיר אותו באמצעות שרת מרוחק (בדומה למה שחברת "בזק" מבצעת עם הנתבים שהיא מספקת ללקוחות ה-ADSL שלה).

חברת DrayTek פיתחה עבור נתב זה סימולאטור (simulator) המחקה את תפריטיו.  ניתן להתנסות בסימולאטור זה ולהכיר את כל תפריטי הנתב דרך הכתובת http://www.draytek.com/user/SupportLiveDemoDetail.php?ID=16.  בניגוד לממשק הניהול, את הסימולאטור ניתן להפעיל גם דרך דפדפן ה-Chrome של חברת גוגל.

 

התוכנות המצורפות ל-CD המגיע עם הנתב

הכנסת ה-CD המצורף לנתב לכונן במחשב מפעילה, באופן אוטומטי, ממשק המאפשר:

  • צפייה במדריך ההתקנה המהיר (QIG) של הנתב ובמדריך המשתמש המלא שלו (UG)

  • התקנת תוכנות העזר של הנתב -- תוכנת עדכון הקושחה, תוכנה לניתוח ה-LOG של הנתב ותוכנת VPN Client ל-Windows XP.  בדף התוכנות יש גם הסבר על אופן הגדרת המדפסת בחיבור USB.

  • רישום הנתב באתר של חברת DrayTek (נראה ש-LINK המוצבע על ידי הממשק שבור)

  • מדריך ראשוני לפתרון בעיות

תוכנת עדכון הקושחה (Firmware Upgrade):  את עדכון הקושחה ניתן לבצע ישירות דרך תפריטי הנתב, אך מי שאינו מעוניין בכך, יכול להיעזר בכלי זה המאפשר לשדרג את הקושחה באמצעות פרוטוקול TFTP.

יש לשים לב התוכנה אינה בודקת את הימצאותה של גירסת קושחה חדשה ואינה מורידה אותה באופן אוטומטי מאתר האינטרנט של חברת DrayTek.

פעולות האיתור וההורדה של קושחה חדשה צריכות להתבצע על ידי המשתמש באופן ידני,  כאשר הכלי עצמו משמש רק לטעינתה אל הנתב.

תוכנת ה-VPN Client ל-Windows XP:  כפי שצוין לעיל, ה-Vigor 2110n יכול לשמש כשרת VPN למחשבים ורשתות מרוחקות.  בעוד שב-Windows Vista ו-Windows 7 מובנת תוכנת לקוח VPN של חברת מיקרוסופט, הרי שב-XP אין תוכנה כזו.

על מנת להתגבר על מגבלה זו, מצרפת חברת DrayTek על הדיסק תוכנת VPN Client למערכת הפעלה Windows XP.  זוהי תוכנה ייעודית המותאמת לתכונות הנתב שתומכת ב-PPTP, ב-L2TP, ב-L2TP Over IPSec וב-IPSec Tunnels.

תוכנת ניתוח ה-LOG של הנתב (SYSLOG):  זהו כלי המאפשר לעקוב, לנתח ולשמור מידע על אירועי הרשת השונים בנתב.  התוכנה מתקשרת עם הנתב בפורט 514, קוראת את ה-LOG הנשמר בו ומציגה אותו בצורה נוחה וקריאה יותר.  את ה-LOG ניתן למיין בחתכים שונים ולשמור אותו לשימוש עתידי.

באופן מוזר, ברירת המחדל של הנתב היא לא לשמור את LOG האירועים.  לפיכך, לפני הפעלת התוכנה יש להפעיל את מנגנון ה-LOG של הנתב בתפריט System Maintenance->SysLog/Mail Alert.  בתפריט זה יש לציין את כתובת המחשב שבו מורצת תוכנת ה-SYSLOG.

בין האירועים שהנתב דוגם אל ה-LOG ניתן למצוא אירועי Firewall, אירועי VPN, אירועי WAN ו-LAN, גישה לתפריטי הנתב מתוך הרשת הפנימית ומרשת האינטרנט, אירועי DOS שונים וסטטיסטיקות.

 

תכונות עיקריות

רשימת התכונות של הנתב ארוכה וכוללת כמעט כל אפשרות שניתן לחשוב עליה.  למען האמת, זהו הנתב העשיר ביותר בתוכנות שבחנתי עד היום.

גישה לתפריטי הנתב:  בנתב מוגדרים שני משתמשים: "מנהל" ו-"משתמש".  ל-"מנהל" יש שליטה על כול האפשרויות של הנתב וה-"משתמש" מקבל שליטה על סט מצומצם יותר.  לא ניתן להגדיר בנתב משתמשים נוספים.

ניהול הנתב:  ניהול הנתב יכול להתבצע בממשק אינטרנט (HTTP או HTTPS) או ב-TELNET וניתן לבחור עבור על פרוטוקול את הפורט בו יעשה שימושניתן לקבוע שהגישה מרשת האינטרנט אל תפריטי הנתב תהיה אפשרית מכל כתובת או מרשימה מצומצמת של עד 3 כתובות IP.

חייגני WAN:  הנתב תומך בכל חייגני ה-WAN הנפוצים, ובכלל זה גם תומך בחייגן L2TP של רשת הכבלים בישראל.  בכל החייגנים ניתן לקבוע זמני חיבור וניתוק אוטומטיים.  ניתן להתחבר לרשת האינטרנט גם באמצעות מודם סלולרי המחובר לפורט ה-USB של הנתב.  רשימה של מודמים התואמים לנתב ניתן למצוא כאן.  שימו לב שלמרות שהרשימה שם מאוד ארוכה, לא כולם נתמכים על ידי ה-Vigor 2110n ובפועל יש שם כ-20 מודמים רלוונטיים.

רשת ה-LAN הקווית:  נתב זה תומך ב-4 כניסות קוויות במהירות של 10M ו-100M.  ניתן להבחין במהירות החיבור על פי הצבע של הנורית על הנתב - כתום ל-10M וירוק ל-100M.  לא ניתן לשלוט באופן ידני על מהירות הפורט.  ניתן להגדיר בנתב עד 4 רשתות וירטואליות (VLAN) כשבכל אחת צרוף אחר של פורטי ה-LAN השונים.

רשת ה-WIFI:  כפי שצוין לעיל, ה-Vigor 2110n מבוסס על כרטיס אלחוטי Mini PCI בעל 3 אנטנות בתצורת 3X2 ותומך באופן מלא בתקן 802.11N.  ניתן להפעיל את המנגנון האלחוטי בכל השילובים האפשריים של תקנים B,‏ G ו-N.  כל 13 הערוצים של תדר ה-2.4Mhz נתמכים בנתב אך לא ניתן לקבוע את ערוץ הפעילות באופן אוטומטי (roam).  ניתן לכבות את הרכיב האלחוטי באמצעות כפתור בחומרה או מתוך תפריטי הנתב.  ניתן לקבוע לוחות זמנים שרק בהם יהיה המרכיב האלחוטי של הנתב פעיל.

Guest Zone:  הנתב תומך ב-4 סביבות אלחוטיות נוספות המיועדות לאורחים המשתמשים בנתב.  לכל סביבה ניתן להגדיר שיטת אבטחה שונה.

מנגנון ה-DHCP:  מנגנון ה-DHCP של הנתב מקצה את כתובות ה-IP עם חלון זמן הגיוני של 72 שעות.  לא ניתן לשלוט על גודלו של חלון זמן זה. 

קביעת כתובת IP לפי MAC:  נתב זה תומך באפשרות לקבוע כתובת IP קבועה לכרטיס הרשת, על פי כתובת ה-MAC שלו.  הנתב אינו מאפשר לקבוע זאת על פי שם ה-NetBIOS של המחשב.

אבטחה אלחוטית:  הנתב תומך ב-WEP, ב-WPA וב-WPA2.  מי שאינו מעוניין להסתבך בהגדרות אבטחה מורכבות, יוכל להיעזר במנגנון ה-WPS (ראשי תיבות של WiFi Protected Setup) המובנה בנתב.  הנתב יכול להיעזר בשרת RADIUS לצורך בקרת גישה לנתב.

שימוש בנתב כ-AP:  ה-Vigor 2110n תומך ב-WDS ויכול לשמש כנקודת גישה (AP) אלחוטית.

הפנית PORT-ים:  בנתב זה ניתן להפנות פורט בודד או טווח של פורטים.  אין בנתב רשימה מוכנה של אפליקציות כך שאת מספרי הפורטים יש לרשום באופן ידני.  לא ניתן לקבוע לוחות זמנים בהם הפנית הפורטים תהיה פעילה.  אפשר לקבוע בנתב זה 40 חוקי הפניה לכל היותר.  הנתב תומך ב-DMZ וב-UPNP.

חומת אש (FIREWALL):  מנגנון ה-FIREWALL של ה-2110n מאפשר להגדיר כ-15 מנגנוני אבטחה שונים.  בנוסף, ניתן לקבוע את מידת החופש של מנגנון ה-NAT בהעברת מידע ב-TCP וב-UDP מרשת האינטרנט של המחשבים המחוברים לנתב.  כך לדוגמא ניתן לחסום שירותי IM שונים (כמו MESSENGER, סקייפ ו-ICQ) או תוכנות P2P כמו EMULE או uTorrent.  את כל החסימות האלה ניתן לתזמן לפי לוחות זמנים שונים.

הגבלת גישה והתחברות (ACCESS CONTROL):  ניתן למנוע מכרטיסי רשת אלחוטיים מלהתחבר לנתב.  הגבלה זו נקבעת על פי כתובת ה-MAC של כרטיס הרשת האלחוטי.  את ההגבלה ניתן לקבוע לכל אחד מ-4 ה-SSID המוגדרים בנתב אך לא ניתן לקבוע לוח זמנים לחסימה זו.  לא ניתן לקבוע הגבלת גישה לחיבורים קווים.

DNS דינמי:  הנתב תומך ב-DDNS של 9 אתרים שונים וביניהם DYNDNS ו-NOIP.

תעדוף תעבורה (QOS):  הנתב תומך בתעדוף תעבורה, הן בערוץ העולה והן בערוץ היורד.  מנגנון זה מאפשר לקבוע, לכל כתובת IP, את רוחב הפס שיוקצה לה הן בערוץ העולה (UPLOAD) והן בערוץ היורד (DOWNLOAD).  במידת הצורך ניתן לקבוע לוחות זמנים בהן מגבלות אלה יהיו בתוקף.  הנתב גם מאפשר ניהול תעדוף תעבורה אוטומטי בו תינתן עדיפות לחיבורים עמוסים במיוחד.  בנוסף ניתן לקבוע את מספר ה-CONNECTIONS המקסימאלי שכל כתובת IP תוכל לפתוח דרך הנתב.

WMM:  הנתב תומך במנגנון ה-WMM שמבטיח רוחב פס אלחוטי (QOS) ליישומי מולטימדיה, כך שתכני קול ותמונה המועברים באלחוט, יגיעו אל הצד השני באופן שלא יקטע את השידור.

בקרת הורים (Parental Control):  ב-Vigor 2110n ניתן לבצע בקרת הורים (בקרת תכנים) מתוחכמת תוך שליטה על פרמטרים רבים.  באמצעות מנגנון זה ניתן לחסום אתרי אינטרנט ברמת התוכן – אלימות, פורנוגרפיה, הימורים וכיוצ"ב.  בקרת ההורים מבוססת על מנגנון אובייקטים בו ניתן לבצע הגדרה של מילים, כתובות אינטרנט וסוגי קבצים.  את סוגי הקבצים והקטגוריות ניתן לקטלג ל-White ו-Black.  זהו מנגנון עשיר ביותר המאפשר שליטה כמעט מוחלטת על התכנים המותרים לשימוש ברשת.  בתמונת המסך המצורפת משמאל ניתן לראות את קטגוריות האתרים שאותם ניתן לחסום.  קטלוג האתרים מבוצע על ידי DrayTek בעצמה ונשמר על השרתים שלה.

תמיכה ב-DD_WRT:  הנתב אינו תומך ב-DD_WRT.

פורט ה-USB:    כפי שהוזכר מספר פעמים, פורט ה-USB יכול לשמש ל-3 מטרות שונות -- חיבור מדפסת, חיבור דיסק קשיח וחיבור מודם USB.  במקרה ומחברים אל פורט ה-USB דיסק קשיח (או Disk on Key), הגישה אליו יכולה להתבצע ב-FTP או כ-Share Name של Windows בפרוטוקול SAMBA.  פורט ה-USB תומך ב-FAT32 אך לא ב-NTFS.  מהירות הפורט שנמדדה היא איטית למדי - ב-SAMBA כתיבה ל-DOK התבצעה בקצב של 865KB/s וקריאה בקצב של  1.36MB/s.  ב-FTP נמדדה מהירות של 1.03MB/s בכתיבה ו-1.73MB/s בקריאה.

שרת VPN:  יחודו העיקרי של ה-Vigor 2110n היא יכולתו לשמש כשרת VPN למחשבים ורשתות מרוחקות.  ניתן להגדיר בנתב שני ערוצי VPN שונים ב-PPTP,‏‏ IPsec,‏‏ L2TP או L2TP Over IPSec.  ההצפנות שניתן להגדיר הן DES,‏‏ AES או MPPE.  המחשבים והרשתות המרוחקות יכולות לקבל כתובת IP מהנתב באמצעות DHCP Over IPSec.  במידה ולא מפעילים בנתב את שרת ה-VPN, הרי שהוא תומך ב-VPN Pass-through בכל הפרוטוקולים המוכרים.

Wake on LAN:  עוד תכונה ייחודית של הנתב היא האפשרות להעיר באמצעותו תחנות מרוחקות.

עדכון קושחה:  לא ניתן לבדוק את זמינותו של עדכון קושחה (firmware) לנתב מתוך תפריטי הנתב עצמו.  יש לבדוק באופן פרטני באתר של חברת DrayTek, להוריד את הקובץ לדיסק המקומי במחשב ולטעון אותו לנתב משם.  ניתן להיעזר בתוכנת טעינת הקושחה שהוזכרה לעיל.

סימולאטור (SIMULATOR):  קיים לנתב סימולאטור המאפשר להתנסות ולהכיר את תפריטי הנתב בסביבת האינטרנט.  כתובת האינטרנט של הסימולאטור נמצאת בסוף הסקירה.

זמני טעינה ו-REBOOT:  בנתב הזה חלק גדול מההגדרות נכנס לפעולה באופן מיידי.  במקרה והפעולה דורשת REBOOT, היא נמשכת כ-10 שניות.

זיהוי מחשבים על פי שם ה-NetBIOS:  תכונה זו אינה נתמכת על ידי הנתב.

שעון פנימי:  הנתב קורא זיהוי זמן משרת NTP מוגדר מראש.  ניתן לשנות את כתובת השרת ולחילופין הנתב יכול לקרוא את הזמן מהמחשב אליו הוא מחובר משתמש ה-ADMIN.

מנגנון עזרה (HELP):  אין בנתב מנגנון עזרה מובנה אך ניתן להיעזר במדריך המשתמש המפורט הנמצא על ה-CD המגיע עם הנתב.  בסוף הסקירה ניתן למצוא LINK ישיר למדריך.

סטטיסטיקות, סטטוס ו-LOG:  דרך תפריטי הנתב ניתן לקבל מידע בסיסי על סטטוס הנתב וסטטיסטיקות בסיסיות של כל מחשב המחובר דרכו.  כפי שכבר הוזכר לעיל, בפרק הסוקר את התוכנות הכלולות על ה-CD המצורף לנתב, הצפייה ב-LOG ובסטטיסטיקות מפורטות של הנתב נעשית תוך שימוש בתוכנה חיצונית (SYSLOG) שרצה על אחד המחשבים המחוברים אליו.  בנוסף ניתן להגדיר שבמקרי קצה מסוימים תשלח התראה לכתובת דוא"ל שהוגדרה מראש.

 

ביצועיים קווים במהירות 100Mbps

לצורך בדיקת הביצועים הקווים, נעשה שימוש בשני מחשבים בעלי כרטיסי רשת של 100Mbps ובתוכנת IPERF.  הסבר מפורט לגבי התוכנה בה נעשה שימוש, ניתן למצוא במדריך הזה בפרק "אופן ההפעלה של iperf".

בתמונה המסך משמאל ניתן לראות את התוצאה של תוכנת Iperf שהורצה על שני מחשבים המחוברים לנתב Vigor 2110n בפורטי ה-LAN.  הבדיקה, שנערכה מול מחשב בעל כתובת IP שמספרה 10.0.0.10, ארכה 60 שניות (פרמטר ה-t) והועברו בה 4 זרמים בו זמנית (פרמטר ה-P).

מהירות ה-LAN->LAN ומספר חיבורים בכיוון זה:  בסיכום ההרצה, נרשמה תעבורה כוללת של 93.8Mbps - ניצול של כ-94% מרוחב הפס התיאורטי של רשת 100Mbps.  זוהי התוצאה הצפויה.

בבדיקת מספר החיבורים (Connections) שנעשתה באמצעות תוכנת Max_Session_Tool, הצליח הנתב להגיע ברשת הפנימית ל-32,816 חיבורים (Connections).

מהירות ה-WAN->LAN ומספר חיבורים בכיוון זה ב-STATIC IP:  בבדיקה זו מחובר מחשב אחד לפורט ה-LAN ומחשב שני לפורט ה-WAN.  בנתב מוגדר חייגן Static IP ותוכנת IPERF מורצת בתצורת SERVER על המחשב שמחובר ליציאת ה-LAN.  בנוסף מופנה פורט 5001, שבו IPERF עושה שימוש, לכתובת הפנימית של המחשב שמחובר ליציאת ה-LAN.  מצב זה מדמה תקשורת מהאינטרנט אל המחשב ברשת הביתית (DOWNLOAD).

מהירות ה-DOWNLOAD שנמדדה בנתב זה, באמצעות תוכנת IPERF היא 72Mbps.  בבדיקת מספר החיבורים שנעשתה באמצעות תוכנת Max_Session_Tool, הצליח הנתב להגיע בכיוון זה ל-9,945 חיבורים (Connections).

מהירות ה-LAN->WAN ומספר חיבורים בכיוון זה ב-STATIC IP:  בבדיקה זו הופכים את כיוון התקשורת והפעם על מורצת IPERF בתצורת SERVER על המחשב שמחובר ליציאת ה-WAN.  מצב זה מדמה תקשורת מהרשת הביתית אל רשת האינטרנט (UPLOAD).

מהירות ה-UPLOAD שנמדדה בנתב זה היא 8.7Mbps.  בבדיקת מספר החיבורים הצליח הנתב להגיע בכיוון זה ל-195 חיבורים (Connections).

סיכום:  תוצאות הבדיקה מרוכזות בטבלה להלן:

כיוון

מהירות ב-Mbps

מספר Connections

LAN->LAN 93.8 32,816
WAN->LAN 72.0 9,945
LAN->WAN 8.7 195

 

 

 

 

ביצועים אלחוטיים

הערה: הביצועים האלחוטיים של הנתב נבדקו תוך התבססות על קושחה 3.3.2.3 מתאריך 25/2/2010.

גם הביצועיים האלחוטיים של הנתב נמדדו על ידי תוכנת IPERF על פי המתודולוגיה המפורטת במדריך הנמצא כאן

בדיקת הביצועים של ה-Vigor 2110n בוצעה באמצעות שני כרטיסי הרשת האלחוטיים המפורטים להלן שחוברו למחשב נייד מדגם Lenovo S10e.

  • כרטיס פנימי בחיבור Mini PCI של חברת Broadcom המבוסס על הרכיב BCM4321צילום של כרטיס זה מופיע משמאל.

  • כרטיס בחיבור USB מדגם EW-7718 של חברת Edimax   מתאם זה מבוסס של רכיב RT2870F של חברת Ralink.

יש לציין שכל הבדיקות בוצעו בגרסאות הקושחה וה-DRIVER-ים המעודכנים ביותר, תוך שימוש במאפייני ברירת המחדל של הנתבים והכרטיסים.  לא בוצע שום שינוי להגדרות ברירת המחדל של הנתבים והכרטיסים, פרט להגדרת הצפנה אלחוטית בתקן WPA2.

בטבלה המופיעה להלן ניתן לראות את תוצאות בדיקות הביצועים של הנתב עם כרטיס הרשת.  לצורכי השוואה הוספתי לטבלה תוצאות בדיקה של ה-EW-7718 מול הנתב BR-6574N של חברת Edimax ושל הנתב TL-WR1043ND של חברת TP-LINK (שניהם בתצורה אנטנות 3X3).  כל התוצאות הן ב-Mbps.

  מיקום A מיקום B מיקום C מיקום D מיקום E
Vigor 2110n מול BCM4321 85.8 78.6 18.9 34.6 4.4
Vigor 2110n מול EW-7718 85.8 84.7 48.4 46.6 8.7
TL-WR1043ND מול EW-7718 82.1 76.7 33.8 33.7 4.0
BR-6574N מול EW-7718 88.6 53.4 43.6 33.1 2.8

התוצאות שהושגו על ידי נתב מול כרטיס ה-EDIMAX הן מצוינות, ופרט לנקודה A, הן הטובות ביותר שנמדדו על ידי עד היום.  גם התוצאות עם כרטיס ה-Broadcom הן טובות מאוד אך ה-DRIVER לכרטיס זה (משנת 2008) מתחיל להראות את גילו המתקדם.

הגרף הבא מרכז את השוואת נתוני הביצועים.

 

מסקנות והתרשמות

ה-Vigor 2110n של חברת DrayTek מוכיח פעם נוספת את נכונותה של האמירה "אתה מקבל את מה שאתה משלם עבורו".  תמורת כ-1,000 שקל יקבל הרוכש נתב עם עושר רחב ביותר של תכונות, אפשרויות הגדרה נרחבות וביצועים אלחוטיים מצוינים.

יחד עם זאת, אין לשכוח שבכ-1,000 שקל ניתן לרכוש היום שני נתבי N עם יציאות 1G (כמו ה-TP-LINK מדגם TL-WR1043ND) או שלושה נתבי N עם יציאות של 100M (כמו ה-BR-6524 של חברת EDIMAX).

ה-Vigor 2110n הוא בסופו של דבר נתב המיועד לשוק ה-SOHO שזקוק לתכונות שהנתב מספק ויכול לעמוד בעלותו.  ההתאמה שלו לשוק הבייתי היא גבולית ומיועדת למשתמשים מאוד מתוחכמים הזקוקים לתכונות המתקדמות שלו.

משתמש בייתי ממוצע, אף אם הוא יכול לעמוד במחירו של הנתב, ימצא אותו גדול למידותיו ועדיף שיבחר בנתב אחר.

 

פרטים נוספים

אתר היצרן -- http://www.draytek.com

אתר היבואן הישראלי -- http://www.westicom.com

אתר DrayTek בישראל -- http://www.draytek.co.il

אתר המוצר -- http://www.draytek.com/user/PdInfoDetail.php?Id=86

דף מידע -- http://www.draytek.com/user/SupportDLDatasheetView.php?ID=86

מדריך למשתמש -- 2110n User's Guide

סימולאטור -- http://www.draytek.com/user/SupportLiveDemoDetail.php?ID=16