אבי המחשב האישי הלך לעולמו

דר' אד רוברטס אינו מוכר לרבים מכם, אבל מותו, בשבוע שבו חברת Apple מתחילה את השיווק המסודר של ה-iPad שלה, מעורר זיכרונות על היסטורית המיחשוב האישי.

במהלך שנות ה-70 של המאה הקודמת היה רוברטס המייסד והבעלים של חברה בשם MITS (ראשי תיבות של Micro Instrumentation and Telemetry Systems). 

בתחילת פעולתה החברה פיתחה ומכרה מחשבונים אלקטרוניים אבל בתחילת 1975 היא שינתה פנים והחלה לשווק את מה שכונה שנים לאחר מכן "המחשב האישי הראשון" – ה-Altair 8800.

ה-Altair 8800 הוצג לראשונה על גיליון ינואר 1975 של המגאזין Popular Electronics ותפס את עיניו של ביל גייטס, אז סטודנט בן 19 באוניברסיטת הארווארד.  הוא היה מבוסס על מעבד 8080 של חברת אינטל וכלל זכרון בסיסי של 256 בתים.

גייטס וחברו פול אלן החליטו לפתח מפענח (interpreter) לשפת Basic עבור ה-Altair והציגו אותו לרוברטס.  רוברטס התלהב מהפיתוח וחתם עם גייטס ואלן הסכם לשיווק התוכנה שפיתחו.  על בסיס תוכנה זו הקימו גייטס ואלן באפריל 1975 את חברת מיקרוסופט.

ב-1977 מכר רוברטס את חברת MITS ופרש מעולם המחשבים.  בשנת 1986 הוא השלים תואר דוקטור לרפואה ומאז ועד מותו שירת כרופא קהילתי בעיירה קטנה במדינת גורג'יה.

אתמול, ה-1/4/2010, בן 68, הוא נפטר מדלקת ריאות.

גייטס ואלן פרסמו הודעת אבל ובה כתבו בין השאר: "אד היה חלוץ מהפכת המחשב האישי ולא תמיד קיבל את ההכרה שהוא ראוי לה.  הוא היה אדם חזק עם חוש הומור נהדר, ותמיד היה דאג לאנשים שעבדו עימו, כולל אותנו.  אד היה מוכן להסתכן איתנו – שני בחורים צעירים המתענינים במחשבים, זמן רב לפני שכך היה בשגרה – ואנחנו תמיד אסירי תודה לו.  היום בו התוכנה הראשונית שלנו, עבדה על מחשב ה-Altair שלו, היתה ההתחלה של הרבה דברים גדולים.  יש לנו זכרונות נעימים מהעבודה עם אד באלבוקרקי, במשרדים של חברת MITS על Route 66 – שם התרחשו כל כך הרבה דברים מרגשים שאף אחד מאיתנו לא יכול היה לדמיין אז".

4 תגובות לפוסט “אבי המחשב האישי הלך לעולמו”

  1. הרצתי BASIC אינטרפרטר על MDS מסד של אינטל שהיה מחשב המבוסס על 8080 (אבל במקלדת היה 8085) ונהניתי גם ממשחקים עליו, ב1982.
    אז תודה על המאמר.

  2. וקנין בתאריך 3 באפריל, 2010 בשעה 10:33

    כתבה חשובה ומעניינת, זה מזכיר לי את המיקרו מחשב הראשון שלי(עדיין לא היו מחשבים – היו רק מיקרו מחשבים) טקסס אעסטרומנת (texas instrunent) כאשר עדיין לא היה דיסק קשיח ולא היו דיסקים בכלל : שפת הבייסיק הייתה צרובה בלוח – היינו מקלידים על המקלדת בתוכנת הבייסיק, קניתי ספר עם תוכנות מוכנות קטנות : ספר הוראות ובניתי שעון מעורר, כולם התפלאו איך שעון מעורר על מסך הטלויזיה – ועובד מדוייק :
    עדיין לא היה מסך , קניתי טרנספורמטור ממיר שמתחבר לטלויזיה – אם אני לא טועה הטלויזיה הייתה בשחור לבן :

    אבי המחשב האישי הלך לעולמו- יהיה זכרו ברוך

  3. […] NetCHEIF Blog זרקור על רשתות ביתיות, קישור לאינטרנט, חומרה, תוכנה וכל מה שבינהם « אבי המחשב האישי הלך לעולמו […]

  4. […] This post was mentioned on Twitter by NetCHEIF. NetCHEIF said: ‫אבי המחשב האישי הלך לעולמו‬ http://goo.gl/fb/uMZDg […]

השארת תגובה