הובר דאם (Hoover Dam, סכר הובר)

היכולת האנושית לכלוא נהרות ולהפוך אותם למקורות אנרגיה, מרתקת עד היום רבבות אנשים בכל רחבי העולם.  בארצות הברית הוקמו סכרים רבים, אבל הסכר הידוע והמתוייר ביותר שבהם הוא ה-"הובר דאם" (Hoover Dam).  הסכר הזה, הכולא את נהר הקולורדו, אשר מפריד בין מדינות נוואדה ואריזונה, נחשב לאחד מהשגי הבניה הגדולים ביותר בארה"ב.

בנייתו החלה בשנת 1931, שהיתה שיאו של השפל הכלכלי הגדול שפרץ ב-1929, והיא הסתיימה בשנת 1936.  הנתונים הפיזיים של הסכר הזה הם מרשימים — גובהו 220 מטר ורוחבו 380 מטר.  עובי הבטון בבסיס הסכר הוא 120 מטר (כמו בניין בעל 40 קומות שהושכב על צידו) ואילו בחלק העליון, עוביו 14 מטר.

17 הטורבינות הממוקמות בבסיס הסכר (8 בצד של נוואדה ו-9 בצד של אריזונה) מיצרות כ-2,000 מגהווט ומספקות חשמל לכמיליון בתי אב בדרום מערב ארה"ב — לשם השוואה, תפוקת החשמל של הסכר היא כחמישית מכלל צריכת החשמל בישראל וכ-66% מהצריכה הביתית בישראל.  מכירת החשמל המופק מהסכר החזירה כבר ב-1987 את כל עלויות הבניה שלו.

הקמת הסכר הביאה ליצירת אגם מייד (Lake Mead), המשתרע על שטח של כ-650 ק"מ מרובע מאחורי הסכר אשר משמש מאות אלפי בני אדם לפעילויות נופש וספורט שונות כמו שחיה, סקי מיים, דייג וכיוב'.  קצהו של אגם מייד נמצא כ-180 ק"מ מהסכר.  על גבו של הגשר עוברת הדרך המהירה HW93, המחברת את לאס ווגס בנוואדה לעיר פיניקס (Phoenix) באריזונה.

בירידה אל הסכר, HW93 הוא כביש בעל נתב אחד לכל כיוון, הכולל פיתולים וסיבובים רבים, מה שמאוד מכביד על התנועה בכביש מרכזי זה.  על מנת להתגבר על כך, וגם מסיבות רבות אחרות (כולל סיבות ביטחוניות הקשורות באסטרטגיות של הסכר), מוקם בימים אלה גשר החוצה את הקניון ושאליו תוסט התנועה.

הגשר ממוקם כחצי קילומטר מדרום לסכר והוא יעבור בגובה של כ-450 מטר מעל הקניון.  הגשר מורכב מקשת גדולה אחת ומ-4 מסלולי נסיעה שיוקמו עליו.  זהו גשר יחודי מאוד, הן בגובהו והן במבנהו והוא צפוי להפתח בנובמבר השנה (2010).  בתמונה משמאל ניתן לראות דגם של הגשר, כאשר בחלקה השמאלי ניתן לראות את הפיתולים של HW93 ובחלקה הימני את הגשר החדש.

ההובר דאם נמצא כ-45 ק"מ דרומית מזרחית ללאס ווגס (כ-40 דקות נסיעה) ואני ממליץ לכל מי שמגיע לעיר, לפנות לעצמו מספר שעות ולהצטרף למיליון וחצי המבקרים בו מדי שנה.  בצמוד לסכר יש מבנה חניה גדול ומרכז מבקרים מרשים, הכולל מידע רב ופרטים היסטוריים על בנית הסכר.  במרכז המקרים נמכרים כרטיסים לסיורים שונים, שחלקם יורד לתחתית הסכר ומאפשר ביקור במנהרות העוברות בתוך הסכר עצמו.

בגג מרכז המבקרים נמצאת מרפסת ממנה ניתן לצפות על הסכר עצמו.  למי שמעוניין בכך, ניתן לחצות את הסכר לכל אורכו, הן באופן רגלי על המדרכה הצמודה ל-HW93 וכאמור, עד סוף השנה הזו (2010), גם באמצעות רכב.

3 תגובות לפוסט “הובר דאם (Hoover Dam, סכר הובר)”

  1. "הטריק" של הסכר זה המשקל העצום והתנועה שלו כלפי הקניון השחור. מאחר והסכר גדול מפתח הכניסה של הקניון הרי שהוא תקוע כפקק וסוכר את נהר הקולורדו.

  2. […] לאס ווגאס (Las Vegas), הידועה בכינויים "עיר האורות" ו-"בירת ההימורים של ארה"ב", היא העיר הגדולה ביותר בנוואדה ולמעלה מחצי מיליון תושבים מתגוררים בה.  העיר התפתחה בשני גלים גדולים.  בראשית שנות ה-30 של המאה ה-20 הוקם בה, מה שהיה אז, הסכר הגדול ביותר בעולם – ה-Hoover Dam.  על הביקור שלי בסכר זה כתבתי כאן. […]

  3. […] לפני 3 שנים, כאשר הגעתי לתערוכת CES בפעם הראשונה, הקדשתי כחצי יום לביקור בסכר.  את הרשמים מהביקור ומהסיור בתוך הסכר עצמו אפשר לקרוא באחד הפוסטים הראשונים שפרסמתי. […]

השארת תגובה