השוק הסיטונאי מאבד את הרלוונטיות

בשנים האחרונות, אחרי שורה של רכישות ומיזוגים, התכנס שוק התקשורת הישראלי סביב 4 קבוצות – בזק, הוט, פרטנר וסלקום, המספקות מגוון רחב של שירותים.

הקמתה של HOTnet, שבאמצעותה נכנסה חברת HOT לשוק אספקת שירותי אינטרנט, הפרה את האיזון בין 4 הקבוצות והעמידה את סלקום ופרטנר, שאין בבעלותן תשתית תקשורת קווית, בעמדה נחותה.

בתגובה לצעד של HOT ועל מנת להחזיר את שיווי המשקל לשוק, החליט שר התקשורת – משה כחלון, לאמץ את רוב המלצות "ועדת חייק" ופירסם מתווה לרפורמה בשוק הקווי.  מתווה זה כולל מספר עקרונות שהעיקרי בהם מחייב את בזק ו-HOT למכור לחברות התקשורת האחרות גישה לתשתיות הנייחות שלהן.

אפשרות זו משפרת את מצבן של סלקום ופרטנר, אלא שבכך אין די.  לסלקום ופרטנר חסר מוצר עיקרי – טלוויזיה רב ערוצית – שבלעדיו התחרות ב-"בזק" ו-HOT, המסוגלות לספק חשבונית אחת לכל צרכי התקשורת של לקוחותיהם, הינה חסרת תוחלת.

כפי שניתן לראות בתמונה משמאל, כבר היום כוללת החשבונית של HOT חיובים עבור שלושת מרכיבי התקשורת העיקריים של הצרכן – טלוויזיה, טלפון ותשתית אינטרנט.  בעוד מספר חודשים, כשתוסר המגבלה הרגולטורית מעל חברת "בזק", תוכל גם היא לאחד את שירותיה תחת מסגרת וחשבונית אחת.

השינויים המהירים בשוק הסלולרי יביאו לכך, ש-HOT – תחת המותג "HOT סלולר" (שיחליף את מירס) ו-"בזק" תחת המותג פלאפון, יוכלו בקרוב להקיף גם את צרכי הטלפון הנייד של הלקוח ולספק חבילות "מרובעות" הכוללות – טלוויזיה, טלפון קווי, טלפון סלולרי ותשתית אינטרנט, הכל תחת חשבונית אחת.

עבור הצרכן, לחשבונית אחת יש מספר יתרונות חשובים:

  • הלקוח מקבל את כל שירותי התקשורת שלו מספק אחד המכיר את כל מרכיבי חבילת התקשורת שלו.
  • נמנע הטרטור של הצרכן בין מספר מוקדי שירות, שאינם מתואמים האחד עם השני.
  • בשורה התחתונה, עלויות התקשורת של הצרכן נמוכות יותר.
  • לצרכן יש מודעות טובה ורחבה יותר על העלויות האמיתיות של צרכי התקשורת שלו.

סלקום ופרטנר מבינות היטב את הסיטואציה הזו ויודעות שעל מנת להתמודד מול "בזק" ו-HOT, הן חייבות להציג פתרונות לטלוויזיה רב ערוצית.  סביר להניח שסלקום ופרטנר יכנסו לתחום זה תוך שימוש בתשתיות הקוויות של בזק ו-HOT והתבססות על טכנולוגיות IPTV – כלומר העברת שידורי טלוויזיה ברשת האינטרנט.

הכניסה לתחום זה תדרוש משתי החברות השקעות עצומות בתחום הציוד התשתיתי, חבילות התוכן ושירות הלקוחות.  זאת בזמן שההכנסות והרווחים שלהן נשחקים, הן על ידי השינויים שנכפו עליהן על ידי שר התקשורת והן על ידי התעריפים הנמוכים המוצעים על ידי "גולן תקשורת" וחברות הסלולר הוירטואליות – "רמי לוי", hMobile של הום-סנטר ו-YouMobile של חברת "דור-אלון".

הכניסה לשוק הטלוויזיה תאלץ את סלקום ופרטנר להתמודד עם עוד בעיה משמעותית – התדמית שלהן.  שתי החברות סובלות מירידה מתמשכת בפופלריות שלהן, הנובעת מהרווחים העצומים שעשו על חשבון הציבור ומההדרדרות המתמשכת ברמת שירות הלקוחות שלהן.

לא רק הלקוחות של החברות מביעים חוסר שביעות רצון, אלא גם העובדים שלהן.  ב-"סקר מקומות העבודה המועדפים" שפורסם בתחילת החודש, ובהשוואה לשנה שעברה, צנחה פרטנר צנחה מהמקום השני למקום ה-11, וסלקום צללה מהמקום ה-6 למקום ה-16.

עם נתונים כאלה, ובשעה שעשרות אלפי לקוחות מביעים חוסר אמון ונוטשים אותן לטובות חברות ה-MVNO, תתקשנה סלקום ופרטנר לגייס לקוחות חדשים לתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית.  החברות תצטרכנה לגלות יצירתיות רבה ולהציג מחירים אטרקטיביים ביותר על מנת למשוך לקוחות, זאת בשעה שהמצב הכלכלי שלהן הוא בכי רע.

במצב עניניים זה, החשיבות של השוק הסיטונאי לתחום התקשורת הקווי הופכת לפחות ופחות רלוונטית ומעמידה את מיזם הכבלים האופטיים של חברת החשמל תחת צל כבד.  על מנת להסיר מעצמן את המחויבויות הרגולטוריות יזדרזו "בזק" ו-HOT להציע את התשתית הקווית שלהן לחברות הסלולר – השאלה היא עד כמה ירצו חברות אלה להתחייב להשקעות הנדרשות כתוצאה מכך.

5 תגובות לפוסט “השוק הסיטונאי מאבד את הרלוונטיות”

  1. […] אלה להתחייב להשקעות הנדרשות כתוצאה מכך.פורסם לראשונה בבלוג NetCHEIF Blogתגים: HOT, hotnet, yes mobile, אורנג', בזק, גולן תקשורת, דור אלון, […]

  2. […] האחרונה מקדם שר התקשורת משה כחלון מהלכים, כמו ה-"שוק הסיטונאי" ו-"מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל", […]

  3. בפרשנות שפרסמתי הבוקר על הרחבת רשת הסיבים האופטית של "בזק" (FiberNGN) כתבתי שאי אפשר לכנות את האינטרנט בארץ כ-"מהיר" כל עוד אנו מקבלים זרזיף של 1M או 2M בערוץ העולה (UPLOAD).

    והנה, מספר שעות לאחר מכן מפרסמת בזק הודעה לעיתונות בה היא מבטיחה מהירות העלאה של 3M אבל רק למי שיתחייב להיות מחובר אליה למשך 3 שנים.

    ככה זה בדואופול – אין גזר בלי מקל.

  4. […] האחרונה מקדם שר התקשורת משה כחלון מהלכים, כמו ה-"שוק הסיטונאי" ו-"מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל", […]

  5. […] השוק הסיטונאי מאבד את הרלוונטיות. […]

השארת תגובה