רעידת אדמה

ההודעה של חברת HOT, כי היא נכנסת לשוק אספקת האינטרנט, היא לא פחות מרעידת אדמה בשוק התקשורת הישראלי בכלל, ובשוק האינטרנט בפרט.  צעד זה מפר את האיזון העדין בו היה נתון שוק התקשורת הישראלי ונותן ל-HOT יתרון משמעותי, שאין לאף אחת מהמתחרות שלה.

בשנים האחרונות, אחרי שורה של רכישות ומיזוגים, התכנס שוק התקשורת הישראלי סביב 4 קבוצות – בזק, הוט, פרטנר וסלקום, שלכל אחת מהן שורה של שירותים.  הטבלה להלן מציגה את המותגים שבאמצעותם כל קבוצה מספקת את שירותי התקשורת שלה.

 בזק  HOT  פרטנר  סלקום
 טלפוניה  בזק  HOT  012  נטוויז'ן
 סלולרי  פלאפון  מירס  אורנג'  סלקום
 תשתית אינטרנט  בזק  HOT  —  —
 אספקת אינטרנט  בזק בין לאומי  HOTnet  012  נטוויז'ן
 טלוויזיה רב ערוצית  YES  HOT  —  —
 חיוג בין לאומי  בזק בין לאומי  —  012  נטוויז'ן
 משטר רגולציה  כבד  חלש  חלש  חלש
 הגדרה כ-"מונופול"  כן  לא  לא  לא

בעוד שעל חברת "בזק" מוטלת רגולציה כבדה המונעת ממנה לשווק חבילות תקשורת משולבות, יכולתה של HOT לספק מכלול שלם של שירותים היא כמעט בלתי מוגבלת.  הפיקוח של משרד התקשורת על HOT, שאינה מוגדרת כמונופול בתחום התקשורת, הוא קטן הרבה יותר ומאפשר לה גמישות רבה יותר.

כך יכולה חברת HOT להציע שירותי "טריפל" הכוללים טלוויזיה רב-ערוצית, טלפוניה ותשתית אינטרנט, מה שכמובן אינו מתאפשר לחברת "בזק".  החל מאתמול, בתוספת מזערית של 20 שקל לחבילת הטריפל יכול לקוח של HOT ליהנות גם משירותי אינטרנט מה שהופך אותה לגוף היחידי שיכול לספק את כל צרכי התקשורת של הצרכן הישראלי הממוצע.

למתחרות האחרות – פרטנר וסלקום אין היום תשתית קווית ולכן יכולתן להיכנס לתחום אספקת תשתית אינטרנט היא מוגבלת מאוד.  באופן תאורטי הן יכולות לרכוש שירותים אלה מ-"בזק" או מ-HOT אבל כיוון שאין עדיין שוק סיטונאי לתשתית, הן אינן יכולות לעשות זאת בפועל.

וועדת חייק המליצה אמנם על הקמת שוק סיטונאי לתשתית קווית ובמקביל גם מקדם משרד התקשורת את מיזם הסיבים של חברת חשמל, אבל אלה תהליכים ארוכים המותירים את HOT בעמדת יתרון ייחודית.

במקביל לצעד זה, החלה HOT להציע גם שתי חבילות "טריפל" אטרקטיביות ביותר:

  • חבילת SILVER הכוללת טלוויזיה + שלוש חבילות ערוצים, 500 דקות טלפוניה ותשתית אינטרנט של 12M, כל זאת בעלות של 279 שקל לחודש.
  • חבילת GOLD הכוללת את כל ערוצי הכבלים, ממיר מקליט, שיחות טלפון ללא הגבלה ותשתית אינטרנט של 100M, כל זאת בעלות של 329 שקל לחודש.

חבילות אלה, ובמיוחד השנייה, הן חסרות תקדים בהיקפן ובעלותן.  כל מה שנדרש מלקוח הבוחר בחבילת ה-GOLD הוא להוסיף 20 שקל עבור חבילת גלישה ובכך בעלות של 349 שקל הוא יכסה את כל צרכי התקשורת שלו.

חבילות אלה מגמדות את מהלך העלאת המחירים עליה הכריזה HOT לפני מספר ימים ולקוחות שנפגעים ממנה יכולים לעבור לחבילות החדשות, תוך שהם נהנים מהמהלך לביטול ההתחיבויות בענף התקשורת.  חובבי הקונספירציות אף טוענים שהעלאת המחירים נועד "לדחוף" את הלקוחות מחבילות בדידות לחבילות הטריפל תוך שהם נהנים מאוסף שירותים רחב במחירים טובים בהרבה.

לחברת "בזק", המוגדרת כמונופול, אין את הגמישות של HOT ולכן המענה שהיא נתנה למהלך של HOT – הגדלת קצב האינטרנט ל-20M לא תוספת תשלום, למשך שנה אחת, הוא מינורי וחסר משמעות.  הוא ידרוש מהלקוחות המשדרגים להתחייב למודם VDSL במודל "חיוב-זיכוי" והם ימצאו את עצמן משלמים בשנה שלאחר מכן, הן עבור המודם והן עבור תוספת המהירות.  יתר על כן, העיכובים הרבים בפריסת רשת ה-NGN בכל רחבי הארץ גם מונעים ממנה להתמודד עם המהירויות המסחררות ש-HOT מציעה כיום בכל רחבי הארץ.

לאור כל זאת, אין פלא שגם כל חברות האינטרנט נזעקו אתמול והתלוננו אצל מנכ"ל משרד התקשורת על המהלך של HOT.  כבר לפני שנה וחצי כתבתי שההתכנסות של 4 קבוצות תקשורת מציבה אתגר משמעותי למשרד התקשורת אבל היום, כמו אז, אין לו הרבה חופש פעולה מול הצעד של HOT, שניצלה עד תום ובצורה נבונה את היתרון היחסי שיש לה.

12 תגובות לפוסט “רעידת אדמה”

  1. מייק לבנובסקי בתאריך 15 בפברואר, 2012 בשעה 15:55

    לטעמי הוט עיושה מאמצים כבירים אלו כי את הדור הבא היא הפסידה. הכוונה לבני ה-13 של היום. הם לא ירכשו ממיר עוד עשר שנים. הם יצרכו הכל באינטרנט.
    או אז היא תרד בחבילות ב- 100 ש"ח כי הרב יהיה באינטרנט. בעשר השנים הללו הוט חייבת לשנות מודל עסקי מחברת שירות תכני טלוויזיה לספקית צינור רחב.
    כאן היא תהיה בנחיתות מול בזק שיכולה לתת תשתית סלולר אמיתית. הוט תצטרך להשקיע עשרות ואולי מאות מ' דולר לצורך מתן תחרות.

    גם חברות הסלולר לא קוטלות קנים. הן יכולות לספק תשתית רחבת פס ניידת ולספק מודמים ונתבים אלחוטיים שידברו עם המחשבים, לא? אםפ זה יתאפשר , הן תוכלנה לספק רוחב פס וגם הן תפסקנה להיות ספקיות של מכשירי סלולר ושירות סלולר ותהפוכנה לצינור של רוחב פס.
    מה דעתך?

  2. […] נבונה את היתרון היחסי שיש לה.הפוסט פורסם לראשונה בבלוג NetCHEIFתגים: bezeq, HOT, Hot Net, hotnet, אינטרנט, בזק, הוט, חבילות אינטרנט […]

  3. אתה רוצה להגיד ש329 ש"ח ועוד 20 ש"ח לחבילת הגולד יהיה כל הערוצים + ממיר מקליט + טלפון ללא הגבלה + ISP 100Mb + תשתית?!

    Let the war of capitalism begin

  4. ראית כיצד הוט העלתה כעת מחירים ב25% ?!
    אז כן ולא – הוט תתן לך כלקוח חדש את המחיר הזה כעת, ומחר תעלה אותו ל400 ש"ח. כי גם לה אין התחייבות אליך, ועוד יותר מדאיג – – גם אין תחרות 🙁

  5. HOT מתחרה בבזק היכן של-HOT יש תשתית.
    בחלקים משמעותיים של הארץ – אין לה.
    בזק מגיעה לכל מיני יישובים קטנים וגם שם יש NGN…

  6. ל-מייק — נראה לי שלחשבו 10 שנים קדימה בתחום התקשורת זה מאוד קשה. HOT פשוט מנצלת את היתרון היחסי שלה. אני מציע שתחכה כמה חודשים ואז גם תוכל לראות את החבילות המשולבות עם שירות סלולר.

    ל- עומר — זה המחיר. אתה יכול לבדוק בעצמך באתר של HOT ובזה של HOTNET.

    ל-RAFID1 — בעקרון אתה צודק. ל-HOT אין תחרות ובהחלט יכול להיות שיש כאן מלכודת דבש.

    ל-משה — הפריסה של HOT פחות רחבה בפריפריה, אבל דווקא בריכוזים העירוניים הגדולים בזק עדיין לא השלימה את פריסת ה-NGN. חלקים גדולים בגוש דן עדיין ללא NGN ובגלל התשתיות הישנות המהירות שהיא מסוגלת לספק שם היא לא יותר מ-5M. דווקא במקומות אלה ל-HOT יש יתרון.

  7. רק אני מחכה שבמשרד התקשורת יתעשתו ויבטלו את כל ה"גזירות" על בזק.
    פחות 25 ש"ח בחודש שהולכים על פארש, לתת לבזק יד חופשית להוריד את המחירים כרצונה…
    ואז באמת תיהיה תחרות!

  8. […] ומבצע ה-"טריפל פלטינום" בעלות של 329 שקל, חוללו רעידת אדמה בשוק האינטרנט […]

  9. […] ומבצע ה-"טריפל פלטינום" בעלות של 329 שקל, חוללו רעידת אדמה בשוק האינטרנט הישראלי.אם עד תחילת המבצע, ב-15 לפברואר […]

  10. […] ומבצע ה-"טריפל פלטינום" בעלות של 329 שקל, חוללו רעידת אדמה בשוק האינטרנט […]

  11. […] לקדם את החיבורים המהירים שלהן הזמינים כבר כיום – מבצע הטריפל של HOT והורדות המחירים בבזק הן דוגמא לכך. המטרה של שתי החברות […]

  12. […] המספקות מגוון רחב של שירותים.הקמתה של HOTnet, שבאמצעותה נכנסה חברת HOT לשוק אספקת שירותי אינטרנט, הפרה את האיזון בין 4 […]

השארת תגובה