הנתב הקטן ביותר בעולם

חברת TP-LINK החלה לשווק בשבועות האחרונים מספר נתבים חדשים המתאפיינים בגודל זעיר ועושר תכונות.

ה-TL-WR702N וה-TL-WR703N הם קוביות בגודל של 5.8 ס"מ על 5.8 ס"מ – כפי שניתן לראות בתמונה משמאל, הם קטנים יותר מכרטיס אשראי סטנדרטי.

הם ניזונים מספק כוח או ישירות מהמחשב דרך שקע Mini USB וכוללים כניסת WAN/LAN אחת ותמיכה באלחוט במהירות של 150Mbps.

לדגם ה-TL-703N יש בנוסף גם כניסת USB אחת המאפשרת לחבר אליו מודם סלולרי (NetStick), ההופכת אותו לנתב סלולרי 3G המותאם בעיקר לשוק הסיני.

הדגם המקביל ל-TL-WR703N, התומך במודמים סלולרים בהם נעשה שימוש בשוק הסלולר האירופאי והאמריקאי (כולל ישראל), מכונה TL-MR3020.  דגם זה הוא מעט גדול יותר – 7.4 ס"מ על 6.7 ס"מ ואף הוא מוזן דרך כניסת מתח בממשק Mini USB.

ה-TL-WR702N וה-TL-WR703N, שכרגע הנתבים הקטנים ביותר בעולם, מגיעים בשלל צבעים – ירקרק, תכלת ו-ורוד, בעוד שה-TL-MR3020 מגיע בצבע אפור.

ללקוחות שאינם מעונינים להשתמש במקור כוח חיצוני, מציעה TP-LINK נתב מעט גדול יותר (8 ס"מ על 7 ס"מ) המתחבר ישירות לשקע החשמל.

ה-TL-WR700N, המקביל בתכונותיו לדגם TL-WR702N, כולל תקע חשמל אמריקאי המתקפל אל תוך גוף הנתב ומאפשר לחבר אותו ישירות לשקע.  דגם זה, המגיע באפור בלבד, ניתן לחיבור גם לרשת הישראלית של 220V באמצעות מתאם.

הנתב החמישי שהחלה לשווק TP-LINK מכונה TL-WR800N.

נתב זה זהה בתכונותיו לאלו של ה-TL-WR700N (כלומר חיבור ישיר לשקע החשמל) אך במקום תמיכה ב-150Mbps בלבד, הוא תומך בתקן N המלא ופועל ב-300Mbps.

אנטנות ה-WiFi בכל הנתבים הללו הן פנימיות ומודפסות על המעגל החשמלי.  פרט ל-TL-WR800N הכולל שתי אנטנות, בכל שאר הנתבים, אשר תומכים כאמור רק ב-150Mbps, יש רק אנטנה אחת.

למרות גודלם המזערי של הנתבים, המאפשר לנייד אותם ממקום מקום בקלות והופך אותם אידיאלים לנסיעות, הם עשירים מאוד בתכונות ויכולים לפעול באחד מ-4 התצורות הבאות:

  • נתב סטנדרטי
  • נקודת גישה אלחוטית (AP)
  • משחזר אות אלחוטי (REPEATER)
  • כרטיס רשת אלחוטי (CLIENT MODE)

בתמונה משמאל ניתן לראות את מבנה התפריטים של הנתב TL-WR700N, אשר תומך בכל הפונקציות הרלוונטיות.  ניתן להתנסות בתפריטי הנתב באמצעות האמולטור הנמצא ב-LINK הזה.

בדומה לשאר הנתבים של TP-LINK, כל הנתבים הללו מבוססים על רכיבי אלחוט של חברת Atheros.  בנתבים אלה בחרה TP-LINK להתבסס על המעבד AR7240 הפועל במהירות של 400Mhz ועל הרכיב האלחוטי AR9331.

בנתבים שאינם כוללים תמיכה במודם סלולרי יש 2MB של זכרון FLASH לטובת הקושחה (Firmware) ו-16MB זכרון RAM עבור טבלאות ניתוב.  נפח זה אינו מאפשר התקנת קושחות צד שלישי כמו DD_WRT.

בנתבים הכוללים תמיכה במודם סלולרי יש כמות כפולה של זכרון FLASH ו-RAM מה שמאפשר פיתוח של קושחות צד שלישי.

כל הנתבים המוזכרים אינם נמכרים עדיין בארץ, אבל את רובם ניתן למצוא באתרי המכירות ברשת וגם ב-EBAY.  עלותם נעה בין 20$ ל-40$, מה שהופך אותם לאטרקטיביים ביותר.

בעתיד הקרוב אני אפרסם סקירה על אחד מנתבים אלה במדור הסקירות של NetCHEIF.

6 תגובות לפוסט “הנתב הקטן ביותר בעולם”

  1. Moran Schneior בתאריך 30 בנובמבר, 2011 בשעה 14:47

    אני רואה שהמכשיר הקטן יכול לשמש גם כ – repeater אלחוטי… האם הוא יכול לעבוד מול כל ציוד קצה?
    לדוגמה: עם ה נתב\מודם של בזק VVG2000?
    האם העבודה איתו פשוטה (PLUG AND PLAY)?
    אם כן זה יכול להוות פתרון יעיל לבית גדול עם קומות וממד..
    אשמח לתשובה..

  2. מעניין לבדוק בסקירה מה הטווח האפקטיבי שלו, האם הוא מתפקד כנתב רגיל לכל דבר?

  3. >כל הנתבים המוזכרים אינם נמכרים עדיין בארץ, אבל את רובם ניתן למצוא באתרי המכירות ברשת וגם ב-EBAY. >עלותם נעה בין 20$ ל-40$, מה שהופך אותם לאטרקטיביים ביותר.

    וודאי אטרקטיביים… לקחו את הנתב הסיני "שלך" ב35$ הורידו 10$ חצי הרווח של DX ויוצא אטרקטיבי…:-)

  4. בעיה – אין אפשרות להתקין קושחה אמריקאית על נתבים שמיועדים לשוק סיני, כנראה בכוונה.

    רכשתי 703n, זה שניתן להתקין עליו openwrt וזה עובד מעולה גם עם חייגן של כבלים.

  5. […] את כל מגוון המוצרים שלה ובכלל זה גם את נתבי הננו והמיני עליהם כתבתי לפני מספר […]

  6. […] רוח, משדרגת TP-LINK את הנתב הזעיר שהציגה בשנה שעברה, ה-TL-WR702N, ומציגה גירסא התומכת באופן מלא בתקן N בתצורת אנטנות של […]

השארת תגובה