אני יודע את מיקומך גם ללא GPS

אם יש לכם מכשיר נייד עם יכולת אלחוטית (WiFi) אך ללא GPS, תתפלאו לגלות ש-Google Maps עדיין יכולה לאתר את מיקומכם בדיוק טוב למדי.

בשנת 2007 הכריזה חברת גוגל על שירות המכונה Google Location Service.  השירות מאפשר לבנות יישומים למכשירים ניידים תוך שימוש במיקום הפיזי של המכשיר – לדוגמא איתור מסעדות או תחנות דלק בסביבת המשתמש.

כיוון שלא לכל מכשיר יש רכיב GPS, הגתה Google רעיון שיעקוף מגבלה זו ויאפשר גם למכשירים מסוג זה להשתמש ביעילות באפליקציות מבוססות מיקום.

הרעיון היה פשוט למדי – על ידי שימוש בטלפוניים סלולריים הכוללים GPS ורכיב WiFi ניתן להצליב בין המיקום הפיזי, האנטנות הסלולריות וכתובות ה-MAC של נתבים אלחוטיים ובניית מסד נתונים השומר את כל המידע זה.

כך הפך כל מכשיר סלולרי שהופעל בו Google Maps למכשיר איתור ומיפוי.

המספר ההולך וגדל של מכשירי סלולריים עם יכולת GPS כמו iPhone, Symbian ו-Android ונפיצותם ברחבי העולם הביאה לבנית מסד נתונים עצום בגודלו ומדוייק מאוד בתכולתו.  במצגת המצורפת אפשר למצוא מידע על אופן איסוף המידע, הקיפו, רמת דיוקו והשימוש בו.

כך מתאפשר למכשירי iPod ו-iPad חסרי GPS ונטולי יכולת סלולרית להשתמש באפליקציות מבוססות מיקום המאתרות את מיקומו של המכשיר בדיוק מפתיע.  בעל מכשיר כזה המפעיל את Google Maps רואה את מיקומו במרכז של עיגול כחול המהווה את רדיוס טעות המיקום – ראו את תמונת המסך המצורפת לפוסט זה.

בחודשים האחרונים הושמעה באירופה ביקורת נוקבת על גוגל לגבי איסוף המידע הזה, שלבעלי הנתבים אין עליו שליטה.  בספטמבר פירסמה גוגל הבהרה לגבי אופן והיקף המידע והדגישה שהמידע שנאסף אינו פוגע בפרטיות בעלי הנתבים כיוון שאינו כולל פרטים אישיים כלשהם.

הבהרה זו אמנם היתה צעד בכיוון הנכון אבל הדרישה של מדינות האיחוד מגוגל היתה לאפשר לבעלי הנתבים לא לקחת חלק באיסוף המידע הזה (opt out).

על מנת לעמוד בדרישה זו הכריזה גוגל אתמול (14/11/2011) על האופן בו יכולים בעלי הנתבים למנוע איסוף מידע לגביהם ובכלל זה את כתובת ה-MAC.

השיטה היא פשוטה ביותר – כל מה שנדרש מבעל הנתב הוא להוסיף בסוף ה-SSID את התווים "nomap_".  כלומר אם ה-SSID של הנתב הוא abcdef ובעליו מעוניין שלא יאסף עליו מידע עליו לשנותו ל-abcdef_nomap.

היכולת לבצע opt out מגיעה 4 שנים לאחר שהוחל כבר באיסוף המידע ובשלב זה נראה שהוא מגיע מאוחר מדי, לאחר שבידי גוגל כבר יש בסיס מידע עצום ומדוייק.  השיטה לביצוע opt out אמנם פשוטה, אך היישום שלה עלול להיות בעייתי – שינוי ה-SSID בנתב ידרוש עדכונו בכל המכשירים האלחוטיים המתחברים אל הנתב, משימה שעלולה להיות מורכבת למדי.

גוגל מצפה שגם חברות אחרות, האוספות מידע ומצליבות אותו באופן דומה כמו מיקרוסופט ו-YAHOO, יאמצו את השיטה שהיא מיישמת אך כיוון שמדובר בצעד וולנטרי קשה לדעת כיצד יתפתחו הדברים.

ומה לגביכם – כיצד תנהגו אתם – האם תשנו את ה-SSID של הנתב שלכם על מנת שגוגל לא תאסוף ממנו מידע?

6 תגובות לפוסט “אני יודע את מיקומך גם ללא GPS”

  1. אז עכשיו גוגל גם קובעת איך יראו ה-SSID של הרשתות שלנו?
    נראה לי שזה יותר גרוע איכשהו… עכשיו כשגוגל תקרא את שם הרשת, היא תדע עלינו משהו נוסף…

  2. אני יודע שבמדינות מסוימות גוגל נתבעה על השימוש ברשתות האלחוטיות והפסידה, אם אני לא טועה זה קרה באירלנד

  3. Pogo the Monkey בתאריך 15 בנובמבר, 2011 בשעה 20:48

    מה קורה עם רשתות שמוגדרות נסתרות, או עם הצפנה?
    אני משער שגם במקרים כאלה ה-MAC משודר?

  4. גם אני לא הבנתי איך זה אפשרי עם האייפוד שלי. הזזתי אותו רק מטר או שניים, והמיקום השתנה במפה, בידיוק למקום הנכון.
    כנראה שלא, גם ככה אנחנו כבר "עמוק בתוך הבוץ" של איסוף או לא איסוף מידע עלינו. לא ניראלי שזה ישנה משהוא, והאם מישהוא הולך לעשות את זה…
    אחלה כתבה!

  5. Eran Shlomi בתאריך 16 בנובמבר, 2011 בשעה 09:43

    המושג "האח הגדול" מתחזק מרגע לרגע ומקבל משמעויות חדשות, אני כבר חושש לדעת מה יגלו מחר שאוספים עלינו…

  6. הבעיה הזו קיימת כנראה בעיקר במקומות גדולים. לא נתקלתי בה במקומות קטנים יותר. לא בגבעות של איתמר וגם לא בבית אל (יישוב בינוני).

השארת תגובה