אל תעצרו את הנשימה

במסגרת כנס Build שנערך בשבוע שעבר, הציגה חברת מיקרוסופט את מערכת ההפעלה הבאה שלה, המכונה כרגע Windows 8.  החשיפה הרחבה, שכללה הדגמות של ממשק הנגיעה החדש המכונה METRO והעובדה ש-Windows 8 תותאם גם למחשבי לוח (tablet) תפסה, גם בארץ, כותרות גדולות.

התמיכה של Windows 8 במחשבי לוח נובעת משינוי בסיסי שייושם בה – בנוסף ליכולת לרוץ על מעבדי x86 של אינטל, היא תוכל לרוץ גם על מעבדי ARM.  הארכיטקטורה של מעבדים אלה מאופיינית בצריכת חשמל נמוכה המתאימה אותם לסביבות ניידות כמו טלפונים חכמים ו-Tablets.

באופן מפתיע, במסגרת הרצאת הפתיחה של כנס Build, לא הצליח סטיבן סינופסקי (נשיא חטיבת ה-Windows במיקרוסופט) להבהיר במלואה את מידת התאימות לאחור של אפליקציות קיימות ל-Windows 8.  רק יומיים לאחר מכן, במסגרת מושב השאלות והתשובות שנערך לאנליסטים המסקרים את החברה (ה-Q&A), חודדה התמונה כולה.

כפי שניתן לקרוא בפיסקה האחרונה של העמוד הראשון בתעתיק הפגישה (transcript), סינופסקי הבהיר שתאימות לאחור (backward compatibility) מובטחת רק למעבדי x86 אך לא למעבדי ARM.  כלומר, אפליקציות Windows קיימות לא תוכלנה לרוץ על מעבדי ARM כמו שהן.

קשה להאמין שחברה מנוסה כל כך תעביר מסר חלקי כל כך, לגבי תכונה קריטית של אחד המוצרים העתידיים החשובים ביותר שלה – אם לא החשוב מבינהם.  הפליאה מתגברת לנוכח העובדה שההבהרה מושמעת רק יומיים מאוחר יותר, בפורום מצומצם למדי.  למתבונן מהצד, כל המהלך הזה, לא נראה מקרי לחלוטין.

אבל גם אם נניח את תאוריות הקונספירציה בצד, הרי שההודאה של מיקרוסופט לגבי חוסר התאימות בין אפליקציות Windows מבוססות x86 למעבדי ARM, מקררת מאוד את ההתלהבות הראשונית מ-Windows 8.

כפי שמסתמן כרגע, Windows 8 על מעבדי x86 של אינטל לא תהיה יותר משלב אבולוציוני – לדברי מיקרוסופט היא תהיה מהירה יותר, היא תזדקק לפחות משאבי חומרה והיא תכלול ממשק משתמש חדש, אך די ברור שלעומת Windows 7, לא תהיה כאן קפיצת מדרגה גדולה.

מצד שני, Windows 8 על מעבדי ARM היא באמת חידוש מהותי אבל לפחות בתחילת הדרך, מספר האפליקציות שתהיינה זמינות לסביבה זו יהיה קטן.  על מנת שהאפליקציות הקיימות תוכלה לעבוד על Windows 8 שרץ על מעבד ARM הן תצטרכנה לעבור התאמה – לכל הפחות הידור (compile) מחדש.  באפליקציות מורכבות, ומעבר להידור החיוני, חלק מהקוד יצטרך להיכתב מחדש.

חשוב לזכור שממשק המשתמש הזהה של Windows 8 לשתי סביבות החומרה, x86 ו-ARM, מטעה ובפועל לכל אפליקציה תהינה שתי גרסאות – אחת לכל מעבד.  מידת התאימות של גרסאות אלה, האחת לשניה, לוטה כמובן בערפל.

כפי שכבר כתבתי בתחילת השנה, מיקרוסופט תגיע לעולם הטאבלטים בפיגור רציני לעומת המתחרות שלה – Apple וגוגל וספק אם תוכל להדביק את הפער מולן.  ההערכות הן ש-Windows 8 תהיה זמינה רק לקראת אמצע השנה הבאה (2012), אך כפי שהדברים נראים כעת, לא הייתי מחכה לה בנשימה עצורה.

4 תגובות לפוסט “אל תעצרו את הנשימה”

  1. אממ יש לי הרגשה שמיקרוסופט משחררים עוד אחות למערכת הלא מוצלחת שכיכבה בזמנו בשם ויסטה:X

  2. איחור עצום. מי יודע כמה ליבות כבר יהיו באמצע 2012? עד שהיא תצבור ניסיון… מקרה אבוד מראש?

  3. לא לשכוח את הברית בין מיקרוסופט לנוקיה. בפועל , זה מה שמקפיץ את המכירות הכלליות: סמרטפונים. זה העתיד. ה-PC כנראה יהפך לסמרטפון עם תחנת עגינה ומסך/מקרן גדול.
    שנה טובה.

  4. […] למסתכל מהצד נראית Windows 8 כעוד גירסא של מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר בעולם, אבל מבחינת מיקרוסופט זוהי הפלטפורמה שעל בסיסה היא תנסה לשקם את מעמדה ההולך ונשחק. […]

השארת תגובה