להיות או לחדול

ביום שישי הקרוב יעלו על הבמה בניו-יורק סטיב בלמר, ה-CEO של מיקרוסופט, וסטיבן סינופסקי – האחראי על חטיבת ה-Windows במיקרוסופט, ויכריזו באופן רשמי על Windows 8.

למסתכל מהצד נראית Windows 8 כעוד גירסא של מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר בעולם, אבל מבחינת מיקרוסופט זוהי הפלטפורמה שעל בסיסה היא תנסה לשקם את מעמדה ההולך ונשחק.

באמצעות Windows 8 מקווה מיקרוסופט להמציא את עצמה מחדש ולהפוך מחברת תוכנה לחברה המספקת פתרון שלם הכולל חומרה, שירותי ענן ואפליקציות.

על מנת להבין את מלוא המשמעות העומדת מאחורי ההכרזה של Windows 8 יש לצלול לנבכי ההיסטוריה ולחזור יותר מ-20 שנה לאחור – ליתר דיוק ל-6 באפריל 1992.

במועד זה הכריזה מיקרוסופט על גירסא 3.1 של Windows שהיתה הראשונה להיות ראויה לתואר "מערכת הפעלה".  עד ל-3.1 כל הגרסאות של Windows היו סביבות עבודה גרפיות התלויות במערכת ההפעלה DOS.  לעומתן 3.1 היתה הראשונה שהתנהגה כמו מערכת הפעלה אמיתית המנהלת תהליכים, התקני חומרה וזיכרון.

התכונות המתקדמות של Windows 3.1 פתחו בפני קהילת המפתחים אפשרויות חדשות ואלה פיתחו עבורה אין ספור אפליקציות.  גם מיקרוסופט לא טמנה את ידה בצלחת וארבעה חודשים לאחר ההכרזה הציגה בפעם הראשונה את סביבת Office האחודה.  עד לאותו שלב נמכרו האפליקציות המרכיבות את Office כאוסף של תוכנות אבל עבור Windows 3.1 יצרה מיקרוסופט חבילה הנקראת Office 92 הכוללת התקנה משולבת ותכונות משותפות.

Windows 3.1 ו-Office 92 היו נקודת מפנה עבור חברת מיקרוסופט שמאותו רגע לא הפסיקה לצמוח ולכבוש שווקים חדשים.  באמצעותן ובאמצעות הגרסאות הבאות שלהן מחקה מיקרוסופט את כל המתחרים שעמדו בדרכה ותוך שנים ספורות הגיעה למעמד של מונופול בתחומים אלה.

מי זוכר את ה-iPAQ שהתבסס על Pocket PC של מיקרוסופט?בעקבות ההצלחה הפנומנלית הזו התפתחה במיקרוסופט תרבות של שאננות וישיבה על זרי הדפנה, שהגיעה לשיאה בראשית שנות ה-2000.

תרבות זו גרמה למיקרוסופט לפתח ולשווק מוצרים נחותים ולהתעלם מחברות ומתהליכים שהתפתחו מתחת לראדר שלה.  ההצלחה הפנומנלית של גוגל עם מנוע החיפוש שלה, הפיאסקו עם Windows Vista וההשקעה המתמשכת והכושלת ב-Pocket PC הן רק חלק מהדוגמאות הרלונטיות לכך.

גם ההכרזה על ה-iPhone ב-2007 לא הביאה לשינוי בדפוס החשיבה ורק ההצלחה של חברת Apple עם ה-iPad במהלך 2009, הוציאה את מיקרוסופט מהאדישות שלה.  אלא שבאותה נקודת זמן, מיקרוסופט כבר אחרה את הרכבת.

רק בתחילת 2011, במסגרת הרצאת הפתיחה שלו בכנס CES, הכריז סטיב בלמר על אסטרטגיית הטאבלטים של מיקרוסופט.  בעקבות ההרצאה שלו כתבתי כאן פוסט ביקורתי שנשא את הכותרת "מיקרוסופט מחמיצה גם את מהפכת הטאבלטים".

באותו פוסט כתבתי "משמעות ההכרזה היום היא שמיקרוסופט מחמיצה את שוק הטאבלטים הנוכחי.  אולי בעוד שנה, ואולי רק בעוד שנתיים, נראה גרסת Windows המתאימה לפלטפורמה הזו.  עצוב לגלות עד כמה מיקרוסופט מנותקת מהתמורות הגדולות המתרחשות בסביבה הצרכנית ועד כמה איטיות התגובות שלה."

היום, כמעט שנתיים אחרי אותה הכרזה, מונחות על כתפיה של Windows 8 שתי משימות עיקריות.  הראשונה, להפוך לחוד החנית בביסוס האסטרטגיה החדשה ומחוייבת המציאות – להפוך את מיקרוסופט מחברת תוכנה לחברת חומרה ושירותים והשניה, לשחזר את סיפור ההצלחה של Windows 3.1 ו-Office 92 ו-"להחזיר עטרה ליושנה".

המרכיב העיקרי ב-Windows 8 שאמור לקדם אסטרטגיה זו הוא ממשק המשתמש הזהה בכל סביבות החומרה – טלפונים חכמים, טאבלטים ומחשבים.  ההימור על ממשק משתמש זהה, מבוסס מסמכי מגע, לכל סביבות החומרה, אינו מובן מאילו.  עד היום, ההצלחה של ממשקים אלה לא התגלגלה למחשבים אישיים – ל-Apple אין כוונה להציג את ממשק המגע של iOS למחשבי ה-MAC שלה וגוגל לא ממש נחלה הצלחה עם מחשבי הכרום שלה.

מיקרוסופט לוקחת כאן סיכון גדול מאוד – בפעם הראשונה מזה 20 שנה תעמוד בפני המשתמשים ב-Windows סביבת עבודה בלתי מוכרת שתדרוש מהם זמן לימוד והסתגלות.  אם בכל גרסאות ה-Windows ששווקו עד היום היה ממשק המשתמש צפוי ומוכר, עם כפתור Start בפינה ותפריטים נופלים (drop down), ממשק הפנלים החדש של Windows 8 יהווה אתגר לא פשוט.

בשנים האחרונות נעלמו מהשטח הקורסים ללימוד סביבת העבודה של Windows – הממשק הפך לכל כך מוכר, ברור וצפוי שהדרישה לקורסים מסוג זה הלכה ונעלמה.  עם ההכרזה על Windows 8  יש סיכוי טוב שהצורך בהדרכות יתעורר מחדש, במיוחד לאור העובדה שהממשק מתאים יותר למסכי מגע מאשר למקלדת ועכבר.

בעוד שמשתמשים צעירים שיש להם היכרות עם מסכי מגע, יוכלו להמודד עם הממשק החדש בקלות יחסית, הרי שמשתמשים מבוגרים יותר ובמיוחד אלה הנמצאים בארגונים, ימצאו את עצמם בטריטוריה לא מוכרת.  מציאות זו עלולה לעכב מאוד את האימוץ של Windows 8 בארגונים, המהווים מרכיב עיקרי בהכנסות של מיקרוסופט.

העובדה שבצמוד להכרזה על Windows 8, נכנסת מיקרוסופט לתחום החומרה ומתחילה לשווק בעצמה טאבלטים המבוססים הן על מעבדי ARM והן על מעבדי אינטל, גם היא בעייתית.  אם עד היום התמקדה מיקרוסופט ב-Windows וב-Office, הכניסה לתחום החומרה מעמידה אותה בתחרות ישירה מול יצרני החומרה שעד היום היו שותפים נאמנים שלה.

כיצד תוכל מיקרוסופט, בצד אחד, למכור את הטאבלטים שלה ובצד שני, לעודד את יצרני החומרה המתחרים בה, לרכוש ולהתקין את Windows על המחשבים שלהם?

אתגר נוסף שיעמוד בפני מיקרוסופט הוא חינוך המשתמשים בהבדלים בין הגרסאות השונות של Windows 8.  עבור המשתמש הממוצע Windows היא Windows ומשתמש זה יופתע לגלות שעל טבאלטים המבוססים על מעבדי ARM ומריצים WIndows 8 RT, כל התוכנות המוכרות לו פשוט לא רצות.

ואי אפשר לסיים את הדיון הזה ללא הפן האישי.  במסגרת המהלך המורכב הזה נוטל על עצמו סטיב בלמר, המנכ"ל הכל יכול של מיקרוסופט, סיכון גדול – אם המהלך הגרנדיוזי הזה יצליח הוא יוכל לעמוד, כתף אל כתף, ליד ביל גייטס שהוביל את מהפכת ה-Windows הראשונה אבל אם הוא יכשל, זו ככל הנראה תהיה סוף דרכו במיקרוסופט.

4 תגובות לפוסט “להיות או לחדול”

  1. תודה, מעניין.

  2. […] קריאה נוספת ומקיפה על ההסיטוריה של Windows והמשמעות של Windows 8 ניתן למצוא כאן. […]

  3. […] לדוגמא לפני כשנה, מספר ימים לפני ההכרזה על Windows 8, כתבתי: "אי אפשר לסיים את הדיון הזה ללא הפן האישי.  במסגרת […]

  4. […] להיות או לחדול […]

השארת תגובה