פרודים אך עוד לא גרושים

בתזמון תמוה למדי עורכות השבוע אינטל ו-מיקרוסופט, כל אחת בנפרד, את כנסי המפתחים השנתיים שלהן.  חוסר התיאום הזה, שלאור התקררות היחסים בין שתי החברות נראה מכוון למדי, ביחד עם התכנים המוצגים בכנסים, מצביעים על הרחבת הקרע בין שתי החברות.

אבן פינה מרכזית במצגת של אינטל הוקדשה להרחבת שיתוף הפעולה שלה עם חברת גוגל בתחום ה-Android.  מעבדי ה-Atom החדשים של אינטל מסידרה E6XX, שיהיו זמינים בתחילת השנה הבאה (2012), מתוכננים לתמוך במערכת ההפעלה Android בגירסא 2.3 ברמת ה-Kernel.

התמיכה, המוצגת בדקה 0:56 של סרטון הוידאו הזה, תבטיח ביצועים גבוהים ותאפשר לפתח מערכות ויישומים מבוססי Atom שיריצו Android.  לא מדובר פה על טלפונים חכמים או טאבלטים אלא על מערכות שישובצו כחלק אינטגרלי מטלוויזיות, מכשירי כושר, מכוניות וכיוב'.

אינטל מביטה היום בדאגה ביצרני המעבדים לסביבת Android כמו Nvidia,‏‏ Qualcomm ו-Texas Instruments וחוששת שהצלחה שלהן, תגרום לה לאבד את ההגמוניה בתחום המעבדים.  על ידי חיזוק התמיכה בסביבת Android מקווה אינטל להפוך לשחקן מרכזי גם בתחום זה.

התמיכה של אינטל ב-Android מהווה נדבך נוסף במערכת היחסים המתהדקת בין אינטל לגוגל, שבאה לידי ביטוי יותר מוקדם השנה ביישום של מחשבי ה-Chrome OS על מעבדי ה-Atom.  חיזוק התמיכה של אינטל ב-Android תוקע מסמר נוסף בניסיון הנואש של מיקרוסופט להפוך את Windows Phone 7, אותה היא מפתחת ביחד עם Nokia, למערכת ההפעלה המובילה בתחום הטלפונים החכמים.

בהרצאת הפתיחה של הכנס אתמול, ניסה סטיבן סינופסקי, נשיא חטיבת ה-Windows במיקרוסופט, להלהיב את קהל השומעים על ידי הצגת התכונות החדשות של הגרסא הבאה של Windows המכונה Windows 8.  מרבית התכונות החדשות שהוזכרו על ידו – ממשק נגיעה, חנות אפליקציות והתאמה למגוון מעבדים ופורמטים, הן לא יותר ממיחזור של תכונות שכבר קיימות מזה זמן ב-iOS של Apple וב-Android.

התחושה המתקבלת מהרצאות הפתיחה והמצגות של אינטל ובעיקר מזו של מיקרוסופט, היא לחץ וחוסר וודאות.  במשך שנים, תוך כדי שיתוף פעולה הדוק ואמיץ, הובילו שתי החברות הללו את תחום המחשוב האישי ללא שום תחרות נראית לעין.

ההתפתחות של הטלפונים החכמים והטאבלטים מבוססי iOS ו-Android, עם ממשקי המגע המלוטשים שלהם ועושר האפליקציות, מכרסמים בעליונותו של המחשב האישי ובמרכזיות שהוא תופס בחיי היום-יום שלנו.

שתי חברות המחקר המובילות בתחום המיחשוב, גרטנר ו-IDC, פירסמו בימים האחרונים את תחזית המכירות של מחשבי PC בשנה הקרובה.  גרטנר חוזה גידול צנוע ביותר של כ-3%, זאת לעומת תחזית גידול של יותר מ-10% שפורסמה על ידה לפני מספר חודשים.  IDC מדווחת על גידול של פחות מ-3% ברבעון השני, זאת לעומת צפי של יותר מ-4%.

הנתונים הללו מצביעים על קפאון בשוק המחשבים האישיים שנובע משתי סיבות עיקריות, המשולבות זו בזו — חוסר בחדשנות והתלהבות בתחום ה-PC אל מול השוק התוסס והפורח של טלפונים חכמים ומחשבי טאבלט.  כאשר טלפון חכם או טאבלט עולים, פחות או יותר, כמו מחשב PC חדש – יעדיף הצרכן להשאר עם ה-PC הקיים ולרכוש פלטפורמה חדשה, שיש סביבה הרבה באזז.

אינטל מנסה, וככל הנראה תצליח, להתמודד עם המשבר הזה על יד התאמת המעבדים שלה גם לסביבות שאינן Windows.  לגבי מיקרוסופט, המצב מעורפל הרבה יותר.  המחשב האישי, בארכיטקטורה הנוכחית שלו, ימשיך ללוות אותנו עוד שנים רבות אבל ההצלחה של מיקרוסופט בתחום הטלפונים החכמים ומחשבי הטאבלט עדיין לוטה בערפל.

תגובה אחת לפוסט “פרודים אך עוד לא גרושים”

  1. תודה, כתבה מעניינת!

השארת תגובה