היום יום הולדת, כפול 2

בראשית 1990, כשהצטרפתי לשורותיה של חברת "מיקרוסופט" כעובד מן המניין, היו בחברה פחות מ-4,000 עובדים והיא השתרכה מאחורי ענקיות מקומיות ובין לאומיות כמעט בכל פרמטר שניתן למדוד.

מערכת ההפעלה שלה, MS-DOS, אמנם פעלה כבר אז בליבו של מחשב PC אבל התוכנות המשרדיות הנפוצות היו כולן של חברות אחרות.

תוכנות עיבוד התמלילים בעברית הנפוצות אז היו "א-ב" של כלנית ו-"קיוטקסט" של קיבוץ דביר ותחום הגיליונות האלקטרוניים נשלט על ידי לוטוס ("1-2-3") ובורלנד (Quattro).

העוצמה של מיקרוסופט באותן ימים היתה בעיקר בתחום כלי הפיתוח, עכברים וכאמור לעיל – MS-DOS.  ממרחק של 20 שנה, שאלת מיקומן של Windows ו-Office באותה תקופה, אינה מפתיעה.

הצעירים בינינו יתקשו בוודאי להאמין שבתחילת 1990 תוכנת Office לסביבת חלונות כלל לא היתה קיימת ו-Windows, אז בסה"כ בגירסא 2.0, לא היתה דומה כלל לזו שאנו מכירים היום; למותר לציין שגם גירסא בעברית לא היתה לה.

נקודת המפנה בהיסטוריה של מיקרוסופט הגיעה רק במאי 1990, המועד בו הכריזה מיקרוסופט על גירסא 3.0 של Windows ועל התוכנות Word ו-Excell לסביבה זו.  חבילת Office הדומה לזו שאנו מכירים היום הוכרזה רק בסוף 1990.

בשיחת רקע שקיימתי ב-1995 עם אחד מעיתונאי המחשבים בארץ, הוא ביקש ממני להצביע על שלושה גורמים שעיצבו את מעמדה של מיקרוסופט בארץ ובעולם.  בפרספקטיבה לאחור, אם הייתי נשאל היום את אותה שאלה, הייתי בוחר באותם שלושה גורמים.

הגורם הראשון היא ההחלטה של ביל גייטס, בראשית שנות ה-80 של המאה הקודמת, לא למכור את DOS לחברת IBM תמורת סכום חד פעמי אלא לתת לה רישיון שימוש תמורת תשלום תמלוג מכל עותק .  ההחלטה הזו היוותה במשך שנים רבות מקור ההכנסה העיקרי של מיקרוסופט והיא הבסיס לכל מודל הרישוי של החברה עד עצם היום הזה.

הגורם השלישי הוא אמנם מקומי, אבל במהלך שנות ה-90 הוא הפך את מיקרוסופט בישראל לגורם דומיננטי ביותר.  מדובר בהחלטה שהתקבלה כאן, וגובתה על ידי ביל גייטס עצמו, לוותר על יישום של מנגנוני הגנה מפני העתקת תוכנות.  בזמנו, בישראל מוכת הפירטיות, שבה כל התוכנות הנפוצות כוללות אמצעים בחומרה ובתוכנה המונעות את העתקתן, זו היתה החלטה אמיצה ביותר.

הגורם השני, שמוזכר על ידי בכוונה כאחרון, הוא הסיבה לפוסט הזה – ההחלטה של מיקרוסופט להתמקד בפיתוח של ממשק גרפי למערכת ההפעלה DOS.  כבר בתחילת שנות ה-80 היה ברור לביל גייטס שעל מנת להביא את בשורת המחשב האישי לכל אדם וכל בית, יש לפתח ממשק הפעלה פשוט ונוח.

ב-20/11/1985 הכריזה מיקרוסופט על גירסא 1.0 של Windows.  זו היתה אמנם סביבה בסיסית ביותר, לא יפה מיוחד והיא התבססה על כך שממחשב מותקנת MS-DOS.  אבל, וזה המפתח, היא סיפקה סביבת הפעלה גרפית, המתבססת על עכבר, צלמיות (icon-ים) ולחיצות.

25 שנה בדיוק עברו מאז ההכרזה.  מצד שמאל תוכלו לראות את העמוד הראשון מתוך ההכרזה לעיתונות שפורסמה באותו יום.  (לחיצה על התמונה תציג את העמוד במלואו).

התמונה למעלה היא של שני צילומי מסך מגירסא זו.

את המסמך השלם וצילומי מסך נוספים ניתן לראות כאן – http://docs.com/8NAK.  פרסומת ל-Windows 1.0, בכיכובו של סטיב בלמר, ניתן לראות פה – סטיב בלמר מפרסם את Windows 1.0

ודרך אגב הוא כפול, כי בדיוק באותו תאריך, גם אני חוגג את יום ההולדת שלי…

יום הולדת שמח.

5 תגובות לפוסט “היום יום הולדת, כפול 2”

  1. מזל טוב 🙂
    גם לאבא שלי יש יום הולדת ב-20/11 וגם לחברה שלי, שבמקרה גם נולדה ב-1985.. כנראה שהם בחרו בתאריך הזה לא במקרה P:

  2. אמא ואבא בתאריך 19 בנובמבר, 2010 בשעה 13:26

    [השם צונזר] היקר שלנו, קראנו בהתרגשות רבה את המאמר שלך. בהזדמנות זו וגם בהזדמנות אחרת נאחל לך מזל טוב, בריאות, נחת והמשך הצלחה בכל מעשי ידיך. אוהבים המון אמא ואבא.

  3. קודם כל מזל טוב !!
    שנית – החזרת אותי במנהרת הזמן אחורה – אהבתי !! אין כמו נוסטלגיה
    אבל… איך שכחת להזכיר את "Wordlmill" ?? עד היום במחסן יש לי 2 קלסרים עבים (כ- 400 עמוד) של מדריך למשתמש..

  4. איתן ווסטיקום בתאריך 20 בנובמבר, 2010 בשעה 20:43

    מזל טוב ליום ההולדת.
    אכן נשכחות.
    אנשים נוטים לזלזל במיקרוסופט – אנחנו עוד מחכים לשנת הלינוקס…
    אני לא חובב מיקרוסופט אנימגיע מנובל – NETWARE ברמת מערכות הפעלה לשרתים.
    בצד של המשתמש , מערכת ההפעלה של מיקרוסופט הנה השלטת.
    ואין על ה-OUTLOOK שלהם….. זו הסיבה שאני וגם רבים מחברי , אינם מוכנים לעבור למערכת הפעלה אחרת.
    הרבה בריאות.

  5. מייק לבנובסקי, ר"ג בתאריך 21 בנובמבר, 2010 בשעה 10:35

    הייתי מוסיף את מה שציינת כעובדה כגורם הרביעי: הפצה של ווינדוס וסביבת האופיס כמערכת אחודה.
    זה יצר סטנדרטיזציה בממשק שבין תוכנות משרדיות למערכת הפעלה ועזר למשתמש הסופי להפעיל את התוכנות בלי באגים.
    עד מהרה כבשו התוכנות המשרדיות את התחום הארגוני ומנעו הלכה למעשה ממתחרות כמו בורלנד להכניס יד ורגל לשם.

השארת תגובה