צוחק מי שצוחק אחרון

חברת פרטנר ממשיכה להוכיח שהיא לא פראירית של אף אחד.

לפני מספר שבועות, שטף את הציבור גל של שמחה והערצה לשר התקשורת שהצליח לכופף את חברות הסלולר ולהוריד את דמי הקישוריות בלמעלה מ-80%.

עוד לפני שהצליח הציבור לעכל שההוזלה, שתיכנס לתוקף רק ב-1/1/2011, שולית מבחינתו, מזדרזת חברת פרטנר להוכיח את מה שכבר כתבתי על חברות הסלולר לפני חודשים רבים:  "החברות מתנהגות כמו בלון מלא אוויר — לחץ המופעל עליהן במקום אחד מביא להתנפחותו במקום אחר;  גודלו של הבלון לעולם לא יקטן".

לפני כ-3 חודשים, כמהלך נגד לפגיעה בדמי הקישוריות, העלתה חברת פרטנר את מחירי חבילות הגלישה שלה בעשרות אחוזים, תוך שהיא פוגעת בלקוחות המעוניינים בחבילות גלישה קטנות.  העלאה זו זכתה לרעש תקשורתי קטן, שגווע במהירות.

והנה השבוע, תחת ערפל קמפיין ה-"Orange be First", שוב פוגעת פרטנר בצרכנים של חבילות גלישה קטנות.

עד אוגוסט האחרון מחיר חבילת גלישה בסיסית שנפחה 30MB היה 26 שקלים.  באוגוסט העלתה פרטנר מחיר זה ל-38 שקלים (תוספת של 46%) אך במקביל קטנה החבילה פי 6 – ל-5MB בלבד!

אם עד אוגוסט 2010 הנפח של חבילת גלישה בסיסית הספיק לקריאה מזדמנת של דוא"ל או דפדוף אקראי באינטרנט, הרי שהקטנת החבילה לנפח של 5M, תוך יקורה בכמעט 50%, הפכה אותה ללא רלוונטית.

השלה הבא בסולם חבילות הגלישה של פרטנר היה נפח של 150M אך גם הוא התייקר באוגוסט 2010 בקרוב ל-12%.

והנה עתה, מחליטה חברת פרטנר פשוט למחוק את חבילת ה-150M והופכת את חבילת ה-1G לחבילת הכניסה לעולם הגלישה הסלולרית – כל זאת במחיר של 78 שקל.

ככה, תוך פחות מ-3 חודשים, עלה מחיר החבילה השימושית הבסיסית בחברת פרטנר מ-26 שקל ל-78 שקל – פי 3 בדיוק.

המסנגרים על חברת פרטנר בוודאי יטענו שתמורת 78 שקלים מקבל המשתמש נפח גלישה של 1G – אבל עם יד הלב, כמה מאיתנו באמת עושים שימוש בכל הנפח הזה?

ככה, במחי יד אחת ותוך פחות מ-3 חודשים, מוחקת פרטנר את כל ההצלחה של משרד התקשורת בהוזלת דמי הקישוריות, תוך שהיא מפצה את עצמה באופן נאה בהעלאת המחיר של שירות אחר.

בשולי הדברים כדאי להצביע על עוד כשל של משרד התקשורת הקשור למהלך הזה.  בחבילות החדשות כוללת חברת פרטנר חבילת TV המאפשרת צפייה חינם בלמעלה מ-100 ערוצי טלוויזיה.

כלומר מי שרוכש את החבילות החדשות מקבל גישה ישירה לערוצים החדשות 2 ו-10 אבל גם לערוצי הפרימיום של הכבלים והלווין, כמו ערוץ 5+, אגו, החיים הטובים, האוכל והבריאות.

בפועל, הופכת חברת פרטנר לחברה המתחרה בכבלים והלווין, תוך שימוש בפלטפורמה הסלולרית.  לא בטוח שמשרד התקשורת אוהב את המהלך הזה, אבל לא נראה שבכוונתו לעצור אותו, כיוון שכל נושא הסדרת תחום ה-IPTV בישראל לוקה מאוד בחסר וראוי לבחינה יסודית.

אפשר רק לסיים במסקנה אותה רשמתי מספר רב של פעמים – על מנת להקטין את גודלו של הבלון של החברות הסלולריות נדרשת פעולה יותר תקיפה והרבה יותר אמיצה מצד הרגולטור.

2 תגובות לפוסט “צוחק מי שצוחק אחרון”

  1. כל הכבוד לכם על הכתבה הנ"ל
    צריך לתת לזה פרסום יותר רחב
    כל הכבוד

  2. […] ביותר בהעלאות המחיר שלה.  בדיוק לפני 3 חודשים הראיתי כיצד העלתה החברה את מחירי הגלישה הסלולרית שלה פי 3. […]

השארת תגובה