משרד התקשורת חוסם את כניסת ה-iPad לישראל

במהלך יוצא דופן, שלא זכור כמוהו, הוציא היום דובר משרד התקשורת הודעה דחופה הפוסלת את הכנסת מכשיר ה-IPad של חברת Apple לישראל.

על פי ההודעה, הסיבה לאיסור הכנסת מכשירי ה-iPad לישראל נובעת מכך שהוא "פועל בהספקי שידור (של מודם ה-Wi-Fi) המתאימים לתקינה האמריקנית.  מאחר שהתקינה בישראל בתחום ה-Wi-Fi דומה לתקינה האירופאית, השונה מהתקינה האמריקנית, והמתירה שידור בהספק נמוך יותר, הרי שהספק השידור של המכשיר מונע את אישור הפעלתו בישראל.".

על פי התקינה האירופאית עליה מסתמך משרד התקשורת (ETSI 300 328), הספק השידור המקסימלי של ציוד WiFi אסור שיעלה על 100mW או 20dBm.  על פי המפרטים של מכשיר ה-iPad, הספק השידור שלו בסביבת התדר 2.4Ghz היא 562mW שהם כ-27.5dBm.  הספק זה גדול פי 6 מהמותר בישראל ועל בסיס נתון זה פוסל כרגע משרד התקשורת את הכנסת המכשיר לישראל.

לחברת Apple יש כוונה לשווק את ה-iPad במדינות נוספות בעולם ובכלל זה אנגליה, גרמניה וצרפת.  על מנת למכור את המכשיר במדינות אלה תדרש Apple לשנות את הגדרות ההספק של רכיב ה-WiFi כך שיעמוד בתקינת האלחוט האירופאי.  שינוי זה עשוי להביא לכך שה-iPad יאושר לשיווק בישראל בגרסתו האירופאית, אבל גם כאן יתכנו הפתעות.

בעוד שבישראל, רובו של טווח התדר 5Ghz, המהווה חלק מתקן N אסור לשימוש, הרי שבאירופה ניתן לעשות שימוש נרחב בתדר זה.  לפיכך, אם תבצע Apple התאמה מלאה של מכשיר ה-iPad לתקינה האירופאית תוך שמירה על התמיכה המלאה בתקן N, יפסל המכשיר לשימוש בישראל.  מידע על נושא זה ניתן לקרוא במדריך שלי על תקנים אלחוטיים ולהעזר בטבלאות התדרים שבויקיפדיה.

בהחלט יתכן ש-Apple תחליט להוציא מכשיר iPad מנוון שאינו תומך בתקן N ומשדר בהספק נמוך בתקן G, אבל בשלב זה זוהי ספקולציה בלבד.  אם Apple לא תעשה כך, מכשיר ה-iPad יהיה אסור לשימוש בישראל ובכך ימנע מכולנו השימוש בו!

בהודעה מדגיש משרד התקשורת "כי בעולם מיוצרים אלפי דגמים של מכשירים, ולכן על לקוח אשר רוכש מכשיר בחו"ל לבדוק האם מכשיר זה מתאים לפעולה גם בישראל. משרד התקשורת אינו מכיר את תכונות המכשירים, אלא, כאשר פונים אליו, ופניה קונקרטית כזו בוצעה, לראשונה, רק לאחר חג הפסח.".  (כל ההדגשות במקור).

במשפט זה סותר משרד התקשורת את ההנחיות שלו עצמו.  כבר ב-2008, ועל מנת להימנע ההתסבוכת הבירוקרטית הכרורה בפניות של אלפי אזרחים, הוציא משרד התקשורת הנחיה הנושאת את הכותרת "הקלות בשחרור מכשירים אלחוטיים מהמכס".  על בסיס הנחיה זו הוכנסו לארץ עשרות אלפי מחשבים נישאים שנרכשו ברחבי העולם, כולל מארה"ב, מבלי שמשרד התקשורת בדק את אופי התקן ה-WiFi המותקן בהם. 

כיוון שכך, ברור מאליו שמסתובבים בישראל אלפים רבים של מחשבים ניידים, המשדרים בהספקים החורגים מהתקינה האירופאית, שמשרד התקשורת בחר לעצום עין לגביהם.  מטרידה ומעוררת תהיה העובדה שדווקא סביב ה-iPad בחר משרד התקשורת להזכיר את תקנות ה-WiFi שלו, הידועות ברגיל רק למתי מעט.

מכשיר ה-iPad הוכרז בחודש ינואר השנה והמידע הטכני לגביו זמין באתר ה-FCC כבר מחודש מרץ.  אם היה רוצה משרד התקשורת למנוע את הכנסתו לישראל מטעמים טכניים, מי הראוי היה שסביב מכשיר המעורר עניין רב כל כך (חיפוש המילה iPad בגוגל מעלה למעלה מ-57 מיליון תוצאות!) יגלה המשרד יוזמה ויפרסם את הנחיותיו לפני שה-iPad הופך זמין בפועל ב-3/4/2010.  ההודעה בדיעבד מקוממת ומרגיזה ומעניין אם בעקבותיה יחרים משרד התקשורת את מכשירי ה-iPad שכבר הוכנסו לישראל ושפרטי בעליהם ידועים.

בהודעה שלו המשרד עוד מוסיף ומסתתר מאחורי הטיעון של "רק לאחר חג הפסח".  למותר לציין שמשרד התקשורת, כמו כל משרדי הממשלה האחרים היה סגור בחג הפסח ולפיכך היה יכול לקבל את הפניה הקונקרטית לכל המוקדם ב-7/4/2010.

9 תגובות לפוסט “משרד התקשורת חוסם את כניסת ה-iPad לישראל”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by NetCHEIF. NetCHEIF said: ‫משרד התקשורת חוסם את כניסת ה-iPad לישראל‬ http://goo.gl/fb/2dQkc […]

  2. וקנין בתאריך 13 באפריל, 2010 בשעה 22:02

    כתבה מעניינת – חבל שאפל תפסיד לקוחות מישראל

  3. ציוד בתקינת N קיים בישראל נמכר ומותקן על ידי כל החברות. לפיכך הטענה שתקן N אינו מקובל בישראל אינה נכונה (באופיס דיפו ניתן לקנות אינסוף מתקנים כאלו)

  4. משה — נראה לי שלא קראת את ה-POST בעיון. בשום מקום לא כתבתי שתקן N אינו מקובל בישראל. מה שכתבתי הוא שעוצמת השידור של ה-IPAD אינה עומדת בתקן הישראלי.

  5. צר לי אבל מתוך בדיקות המעבדה שנעשו על ידי חברת test cetcom, כפי שפורסמו על ידי ה fcc עוצמת השידור אינה מעבר ל 20db פרט לשני מקרים בודדים שהם 22 (זניח מאוד)

    למעשה תוצאות ה(max peak output power eirp (db) בהחלט בגדר הסביר, דיינו סביב ה 10db – 16db

    בהמשך יש גרפים, ובכנות אני מתבייש לחשוב שהטעות של משרד התקשרות נובעת מכך שהגרפים המוצגים הם ב dbuVm ולא dbm
    ולא תרגמו את זה נכון. אם נסתכל על הגרפים, העומה שם היא בסביבות 60dbuVm, דיינו סדר גודל נמוך ! מהמותר

    יתר על כן, עוד בהמשך המסמך ישנם ערכים ב db לארוך זמן (לא עוצמת שיא). ניתן לראות בפירוש כי העטצמות מתחת ל 10db בהתאם לתקן הצרפתי

    נ.ב – זה יכול להיות הסבר גם לתלונות על קליטה בעייתית ב wifi במצד משתמשים (חלק מהבעיה זה מארז האלומיניום)

    לסיכום – יש לאייפד תקן אירופאי, עוצמוצ השידור שלו נמוכות (מדי) גם לישראל כך שאיני רואה טכנית איפה הבעיה. מוסרית כן

    המסמכים הרלוונטים באתר fcc אשמח לספק למי שירצה לעיין – גם עוצמות שידור, גם SAR וגם תקן

    [email protected]

  6. arie — אתה מתעלם מעובדה פשוטה. תעודת האישור של ה-FCC (כפי שמופיעה כאן https://fjallfoss.fcc.gov/oetcf/tcb/reports/Tcb731GrantForm.cfm?mode=COPY&RequestTimeout=500&tcb_code=&application_id=684353&fcc_id=BCG-E2381A) מציינת במפורש את עוצמת השידור המקסימלית של ה-IPAD שעומדת על 562mW שהם בערך 27dBm.

  7. chief – את התוצאה ראיתי בדוח הסופי , אבל גם ל iphone 3gs תוצאות מאוד דומות 26.7 db ב802.11g – והמכשיר אושר לשימוש בארץ ויש לו תקן אירופאי מלא כולל  en 300.328…….en50538
    ec0682, 1999/5/e

    לאדם סביר אין שום כלי מעבר להצהרות היצרן והחותמות על המכשירים לדעת אם מכשיר כשר או לא –
    ובמקרה הזה אין הבדל בין אייפד לאייפון

    אז מישהו צריך להחליט – או לפסול גם את האייפון בארץ או לאשר את האייפד – ובוודאי לא להפעיל צעדים בלתי מידתיים כמו החרמה בייבוא אישי….

    התחושה היא שהתקן בארץ הפך להיות משהו מאוד גמיש ומעורפל …מתיישרים לפי תקן (אירופאי לצורך העיניין) אבל ברגע שנוח פשוט פוסלים גם את התקנים האלה……ונותנים ליבואנים "להתאים" את המכשיר – זה כמו מכרז תפור

  8. אריה — האישור להכניס את ה-IPAD לישראל הפך את הדיון למיותר אבל רק על מנת לדייק — ל-iPhone 3GS אין תמיכה בתקן N ולכן השימוש בתדרי ה-5Ghz אינו רלוונטי לדיון. גם עוצמת השידור של ה-3GS בתקן G הוא נמוך יותר מאשר של ה-iPad. תציץ בתעודת ה-FCC שלו – https://fjallfoss.fcc.gov/oetcf/tcb/reports/Tcb731GrantForm.cfm?mode=COPY&RequestTimeout=500&tcb_code=&application_id=654699&fcc_id=BCG-E2381A

  9. […] של משרד התקשורת ולכן מעניין יהיה לראות מה יקרה.  בעבר מנע משרד התקשורת, מסיבות לא ברורות, הכנסת מכשירים חדשים של […]

השארת תגובה