שתי הערות על משרד התקשורת ובדיחה קטנה של בזק

ביום שני נערך כנס איגוד האינטרנט הישראלי ושר התקשורת, משה כחלון, כובד בו במתן הרצאת הפתיחה.  בהרצאה לפני למעלה מכ-1,000 באולם הכנסים Avenue ב-"אירפורט סיטי", הבטיח שר התקשורת להמשיך ולהרחיב את מספר החברות שיוכלו לספק שירותי תשתית אינטרנט בישראל.

השר ציין שבידי משרד התחבורה יש היום למעלה מ-3,000 ק"מ של סיבים אופטיים ושיש כוונה להמשיך ולפרוס תשתית אופטית גם בסמוך לתוואי כביש 6.  בכוונת שני המשרדים לאפשר אספקת תשתית אינטרנט על בסיס סיבים אלה וזאת בנוסף ל-ניסוי שעורכת חברת החשמל בקרית שמונה באספקת תשתית אינטרנט במהירות 100MBps.  כחלון גם ציין שמידה והניסוי יצליח בכוונתו להנפיק לחברת החשמל רישיון מסחרי ולאפשר לה לספק בתשלום שירותי אינטרנט.

זוהי פעילות מבורכת, שככל הנראה תגביר את התחרות בשוק המצומצם של אספקת תשתית אינטרנט בישראל, אך היא מחמיצה את שלוש הבעיות המרכזיות הקיימות בו היום:

  • "הקילומטר האחרון".  בישראל אין בעיה של שדירות אינטרנט רחבות.  חברות רבות מחזיקות היום סיבים אופטים החוצים את המדינה לאורכה ולרוחבה ופרט לבזק, HOT וחברת החשמל, גם לרכבת ישראל ולחברות הסלולריות ישנן תשתיות כאלה.  הבעיה האמיתית היא ההגעה ללקוח הסופי.  כיום ישנם רק שלושה סוגי כבלים המגיעים לכל בית – בזק, HOT וחברת החשמל – והאתגר של משרד התקשורת היא לאפשר לגופים נוספים להשתמש בכבלים אלה על מנת להגיע ללקוח הסופי.
  • רוחב הפס העולה.  בזק ו-HOT מגבילות בקנאות את רוחב הפס העולה שהן מספקות ללקוחותיהן.  גם אם רכשת חבילה רחבה של עשרות מגה-ביטים, רוחב פס זה יסופק רק בערוץ היורד.  בערוץ העולה החברות מספקות רוחב פס מגוכח שאינו מתאים לצרכים של שוק תקשורת מודרני.
  • רוחב הפס לחו"ל.  כל תקשורת האינטרנט הישראלית לחו"ל מתבססת הים על ספק יחיד (Med 1) המנצל את בילעדיותו לגביית מחירי עתק מה-ISP.  כתוצאה מכך רוכשות חברות אלה חבילות מצומצמות ומבצעות מניפולציה אגרסיבית על התקשורת (traffic shaping) לחו"ל.

עוד חדשה שיצאה השבוע ממשרד התקשורת בישרה שבכוונת השר לבטל את משרדו ולהקים רשות תקשורת עצמאית.  זוהי בשורה מעודדת, שאם אכן תתממש, תביא סוף סוף להקמת גוף מקצועי ורציני שינהל את אחד התחומים החשובים ביותר בעולם המודרני.  אין ספק שגם בישראל, כמו במרבית המדינות המודרניות בעולם, ראוי שתחום התקשורת ינוהל ויפוקח על ידי גוף עם ראיה רחבה וארוכת טווח ולא על ידי פקידות ממשלתית, המתחלפת חדשות לבקרים על פי השיוך המפלגתי של השר הממונה.  יחד עם זאת אני מרשה לעצמי לפקפק במימוש של כוונה זו.  כבר ב-2003 החליטה ממשלת ישראל על פירוק המשרד ועל הקמת רשות, אך מגוון סיבות, ובעיקר פוליטיות, מנעו את המימוש של החלטה זו.  מי שרוצה לקרוא את תזכיר חוק הקמת רשות התקשורת משנת 2003, מוזמן לעיין בעמוד 75 של הדו"ח הזה.  למותר לציין ש-העובדים של המשרד כבר מיהרו השבוע להיפגש עם השר על מנת להבין מה בדיוק יעלה גורלם במידה והתוכנית הזו תקרום עור וגידים.

ולסיום, כמו שהבטחתי שעשוע קטן, תרתי משמע.

בזק הכריזה השבוע על מסלול שיחות בשם "דקה תמורת דקה" (לחיצה על התמונה משמאל תגלה את כל פרטי ההודעה).  במסגרת המסלול, אותו מגדירה בזק כ-"חדשני", תינתן לכל לקוח דקת שיחה חינם לטלפון קווי, אך ורק ב-שעות השפל, וזאת בתמורה לכל דקת שיחה לטלפון סלולרי שעלותה כ-34.4 אגורות לדקה.  בזק מקפידה לציין בהודעה לעיתונות שתעריף שעות השפל שלה עומד על 4.6 אגורות לדקה ושהתוכנית מוגבלת ל-100 דקות שיחה בחודש.

מתמטיקה פשוטה מראה שהחסכון המקסימאלי הטמון במסלול זה עומד על הסכום האגדי של 4.60 שקל.  כיוון שעלות המסלול היא שקל אחד לחודש, הרי שהחסכון מצטמצם ל-3.60 שקל לחודש – ובמילים שלושה שקלים ושישים אגורות…

פורים שמח לכולכם.

4 תגובות לפוסט “שתי הערות על משרד התקשורת ובדיחה קטנה של בזק”

  1. דוד רצון בתאריך 27 בפברואר, 2010 בשעה 18:36

    מה אתה אומר על הגבלת הגלישה של בזק בינלאומי לגיימרים ושאר לקוחותיה?

  2. נריה בתאריך 11 במאי, 2010 בשעה 16:19

    לגבי המבצע של בזק יש לך טעות קטנה.
    החיסכון המירבי בחודש הוא 5.7 ש"ח ולא 3.6 ש"ח.
    כי תראה במסלול הזה אמרו לך על כל דקה שתדבר מהבזק לסלולרי תקבל דקה במחיר של שפל.
    משמע, אם דקה ביום עולה 11.3 אגורות ודקה בלילה עולה 4.6 אגורות.
    ואומרים לך שאתה מקבל דקה לטלפון במחיר של שפל ונגיד שאתה מתקשר ביום אז החיסכון המירבי הוא 11.3-4.6.
    בגלל שהתקשרת ביום וחייבו אותך במחיר של שפל (4.6 אגורות במקום 11.3 אגורות)
    שזה יוצא חיסכון של 6.7 אגורות על כל דקה ובגלל שזה מוגבל רק ל 100 דקות אז החיסכון המקסימלי הוא 6.7 ש"ח.
    ובגלל שעלות המסלול היא 1 ש"ח אז החיסכון יורד ל 5.7 ש"ח בחודש.

  3. נריה בתאריך 12 במאי, 2010 בשעה 13:28

    טעות טעות…. החיסכון יכול להיות ממש גדול!
    אני לא הבנתי את זה נכון.
    על כל דקה שתדבר לפלאפון תקבל דקה חינם לטלפון נייח.
    בוא נגיד ואנחנו מתקשרים ביום והמחיר לדקה לטלפון נייח הוא 11.3 אגורות.
    ואנו מוגבלים עד 100 דקות חינם לטלפון נייח החיסכון המירבי הוא 1130 ש"ח.
    הבנת ?

  4. […] מספר חודשים קיבל שר התקשורת החלטה על הקמת רשות תקשורת עצמאית.  יתכן שזה בדיוק הזמן לקדם במהירות את ההחלטה הזו […]

השארת תגובה