גם בטלפונים סלולריים, הדגש עובר למערכות ההפעלה

אתמול הסתיימה בברצלונה תערוכת הסלולר הבין לאומית (ה-MWC), הנערכת מדי שנה, בשבוע השני של חודש פברואר.  בניגוד לשנים הקודמות בהן שמו ענקיות הסלולר בעולם דגש על הצגת טלפונים חדשים, השנה התמקדה התערוכה במערכות ההפעלה הנמצאות בבסיס הטלפונים, בתוכנות הרצות עליהם ובחנויות האפליקציות מהם ניתן להוריד אותן.

כבר ב-2007, היתה חברת Apple הראשונה להבין שמפרטי החומרה של הטלפונים הסלולריים הופכים להיות פחות ופחות רלוונטיים.  רמת האינטגרציה הגבוהה של החומרה והיכולת לדחוס לתוך מארז זעיר וקל מעבד חזק, רכיב סלולרי, מצלמה ברזולוציה גבוהה, רכיבי GPS ו-WiFi מתקדמים, מסך באיכות מעולה וכמות נאה של זכרון, הקשו על יצרניות הטלפונים ליצור בידול מהותי בין המכשירים שלהם.  Apple החליטה לתקוף את הבעיה הזו על ידי פתיחת ממשקי מערכת ההפעלה של ה-iPhone ומתן אפשרות, לכל מי שמעוניין בכך, לפתח יישומים עבורו.  בחנות היישומים של Apple יש היום כבר קרוב ל-150,000 אפליקציות שונות ונרשמו בה למעלה מ-3 מיליארד הורדות.

בתערוכות ה-MWC ב-2008 וב-2009 חברת Nokia, יצרנית הטלפונים הסלולריים הגדולה בעולם, עוד שמה דגש על הצגת דגמים של טלפונים חדשים (N96 ו-N97 בהתאמה), אבל לא כך השנה.  בניגוד להרגלה בשנים האחרונות, ובמקום להציג טלפון חדש, בחרה נוקיה להציג לעולם את שיתוף הפעולה שלה עם חברת אינטל, בפיתוח מערכת הפעלה חדשה לטלפוניים סלולריים עתידיים.  מערכת הפעלה זו, המכונה MeeGo, משלבת את הפיתוחים מבוססי ה-Linux של אינטל (Moblin) ונוקיה (Maemo) למערכת הפעלה אחת שתעמוד בבסיסם של הטלפונים העתידיים מבית נוקיה. 

נוקיה אמנם הודיעה שהיא לא זונחת את Symbian, מערכת ההפעלה הנוכחית שלה, אך היא תמקד אותה בטלפונים הפשוטים והזולים יותר שלה.  MeeGo תכוון לטלפונים חכמים ומתקדמים שייוצרו על נוקיה (אולי על בסיס מעבד ה-Atom של אינטל) ובמקביל תוקם חנות אפליקציות ליישומים מבוססי MeeGo.  הצגת חנות יישומים סביב מעבד ה-Atom אינה זרה גם לאינטל, שהציגה את ה-AppUp כבר לפני כחודש וחצי במסגרת CES 2010.

ההכרזה המשותפת של נוקיה ואינטל, אינה הניסיון הראשון לבנות מערכת הפעלה מבוססת Linux לטלפונים סלולריים.  גוגל כבר הציגה לפני יותר משנה את Android ולפני כחודש וחצי את הטלפון הראשון שלה – Nexus 1 – המבוסס על מערכת זו.  גוגל פתחה כמובן גם חנות אפליקציות – ה-Android Market ומאפשרת למפתחים המעונינים בכך, גישה אל ממשקי מערכת ההפעלה.  סביב Android מתפתחת קהילה גדולה של מפתחים ויצרנים וניתן כיום לרכוש טלפונים מתוצרת מוטורולה, סמסונג, LG ו-HTC, המבוססים על מערכת זו.  גם חברת Dell צפויה להציג טלפונים מתוצרתה, כמו ה-Mini 3 וה-Mini 5, המבוססים על Android.

סמסונג ניצלה את במת ה-MWC על מנת להציג את הטלפון החדשני שלה – Wave – המבוסס על הפרשנות שלה למערכת הפעלה Linux עבור טלפונים סלולריים – Bada.  בדומה לחברות האחרות, גם סמסונג מזמינה מפתחים לייצור אפליקציות סביב Bada וגם היא תפתח חנות אפליקציות עבורה.

מיקרוסופט ניצלה את תערוכת MWC והכריזה על מערכת ההפעלה החדשה לטלפונים סלולריים – ה-Windows Phone 7 – המחליפה את Windows Mobile, שלמרות שפע הגרסאות שלה (הנוכחית היא 6.5), מעולם לא הצליחה להתרומם גבוה מדי.  על בסיס ההצלחה של Windows 7 למחשבים אישיים, ותוך שימוש בממשק החדשני של Microsoft Zune, מקווה מיקרוסופט ש-Windows Phone 7 ימחק את הכשלונות הצורמים שלה עם Windows Mobile.  מיקרוסופט נקטה כאן גישה שהיא מאוד נדירה אצלה – היא זונחת ומשליכה לפח שנים של השקעה ומאות מליונים של דולרים ופותחת דף חדש, מתוך תקווה שהפעם יש לה קלף מנצח.

ניתן לסכם את את תערוכת ה-MWC 2010 בשני מישורים:

  • בניגוד לשנים עברו, הדגש בשוק הטלפוניים הסלולריים עובר מהחומרה לתוכנה.  בעוד שהחומרה של הטלפונים הסלולריים מפסיקה להיות גורם מבדל, עוברות החברות לשים דגש על מערכות הפעלה ואפליקציות, תוך ניסיון לרתום כמה שיותר מפתחים לסביבה שלהן.
  • כנראה ש-Linux מוצאת לעצמה, סוף סוף, את הנישה שלה.  הניסיון לכבוש את סביבת ה-desktop כנראה נכשל, אבל הכשלונות של מיקרוסופט בתחום הטלפוניה, פותחים ללינוקס צוהר שקשה יהיה לסגור אותו.  גם עם ההשקעה החדשה של מיקרוסופט ב-Windows Phone 7, הסיכוי שלה להגיע לדומיננטיות משמעותית בתחום זה הוא קטן – הרכבת הזו כבר מזמן יצאה מן התחנה.

2 תגובות לפוסט “גם בטלפונים סלולריים, הדגש עובר למערכות ההפעלה”

  1. שבת שלום
    עדיין לא הקמתי את האתר – כשאתפנה אקים אותו ב – דרופל
    שמחתי ונהנאתי מהכתבות שאתה מפרסם ושולח – לכן רציתי לקבל ממך עיצה או הדרכה איך להחליף תוכנה לפלאפון – ואם זה לא מסוכן – האם אני עלול לקלקל את התוכנה הקיימת – מדובר בפלאפון של מוטורולה
    וגם של סמסונג sgh-240
    דבר נוסף קיבלתי מחבר תוכנת מעקב מתקינים אותה בכל פלאפון כדי להתביית על פלאפונים אחרים ולהאזין – האם כדאי להתקין אותה בפלאפון מבלי שיתקלקל ? אשמח לקבל עיצה
    תודה ושבת שלום

  2. […] בתקופה האחרונה, ובמיוחד אחרי ההכרזות ב-MWC, נראה שדווקא טכנולוגית ה-LTE, שהגיעה לשוק הרבה אחרי WiMAX, […]

השארת תגובה