גיבוי מידע קריטי לענן

לאור "המצב" ולמרות הסיכוי הקלוש, אני ממליץ לכל אחד להעלות את המידע החשוב לו, אשר אגור במחשב האישי, לאחד מעשרות אתרי הענן הפזורים ברשת האינטרנט.

פעולה מסוג זה תבטיח את הישרדות המידע במקרה והמחשב המכיל אותו יפגע.

ברוב האתרים המתוארים להלן ניתן לקבל שטח של מספר ג'יגה-בית בחינם ותמורת תוספת תשלום, נפח אכסון גדול הרבה יותר.

האתרים מתחלקים לשני סוגים עיקריים:

  • אתרים היודעים לסנכרן, באופן שוטף, תוכן של מחיצה אחת ספציפית ומיוחדת.  על המשתמש להעתיק אל מחיצה זו את הקבצים אותם הוא מעוניין לשמור והתוכנה הקשורה לאותו אתר דואגת לסינכרון.  התוכן של מחיצה זו זמין, בכפוף לשם משתמש וסיסמא, לכל מי שמתקין את התוכנה ובדרך כלל גם בגישה דרך דפדפן.
  • אתרים היודעים לבצע גיבוי שוטף של קבצים ומחיצות.  על המשתמש להגדיר בתוכנה את הקבצים והמחיצות אותן הוא רוצה לגבות וזו מעתיקה את המידע, בפרקי זמן קבועים, אל הענן.

אתרים טובים ויציבים מהסוג הראשון הם Dropbox (מספק שטח של 2GB בחינם), Box (מספק שטח של 5GB בחינם), Google Drive מבית גוגל (מספק שטח של 5GB בחינם) ו-Sky Drive מבית מיקרוסופט המספק שטח של 7GB בחינם.

בכל אחד מאתרים האלה יש לפתוח חשבון משתמש ולאחר מכן להוריד את התוכנה היעודית ולהתקין אותה.  אחרי ההתקנה יש להעתיק את הקבצים החשובים אל המחיצה היעודית, אותה פותחת התוכנה.

במקרה של גוגל ומיקרוסופט, אם יש לכם כבר חשבון Gmail או Messenger בהתאמה, ניתן להשתמש בהם לצורך השימוש בענן האיכסון.  תמורת תשלום, ניתן לרכוש באתרים אלה שטחי אכסון נוספים ויש לבדוק בכל אחד מהם את תנאי התוכניות המוצעות והעלות שלהן.

מי שמעוניים באתרים מהסוג השני, המספקים תוכניות גיבוי קלאסית, יכול לבדוק את Mozy המספק שטח של 2GB בחינם או Crashplan שאינו מספק שטח בחינם, אך מאפשר התנסות של 30 יום.

גם באתרים אלה יש לפתוח חשבון משתמש ולהתקין את התוכנה היעודית.  לאחר ההתקנה יש להפעיל את התוכנה ולסמן את הקבצים והמחיצות אותם מעונינים לגבות לענן.  בנוסף, יש לקבוע את תדירות הגיבוי, רוחב הפס המוקצה לתוכנה ואת רמת ההצפנה המבוקשת.

בעננים של Mozy ו-Crashplan ניתן לקבוע אתרי גיבוי נוספים – גיבוי מקומי בדיסק נוסף או במחשבים אחרים הנמצאים במיקום מרוחק.

בכל המקרים יש לזכור שקצב ההעלאה של המידע לענן תלוי במהירות הערוץ העולה של חיבור האינטרנט, שהיא בדרך כלל נמוכה מאוד.  כיוון שכך לוקח די הרבה זמן להעלות את המידע לעננים ויש לקחת זאת בחשבון במידה ונדרש גיבוי בנפחים גדולים.

ניתן להעזר בטבלה הבאה על מנת להעריך את זמן הגיבוי הצפוי.  הזמן בטבלה הוא עבור 1GB של מידע.

מהירות העלאה זמן משוער
250Kbps כ-10 שעות
500kbps כ-5 שעות
800Kbps כ-3 שעות
1Mbps כ-2.5 שעות
1.5Mbps כ-1.75 שעות
2Mbps כשעה ורבע
3Mps כשלושת רבעי שעה

 

השארת תגובה