גם נורת התאורה מקבלת כתובת IP

בשבוע שעבר נערכה בהונג-קונג תערוכת התאורה הגדולה ביותר באסיה – ה-Hong Kong International Lighting Fair בה הוצגו החידושים האחרונים בעולם התאורה, החסכון באנרגיה ו-"הבית החכם".

במסגרת התערוכה הציגה חברת GreenWave מערכת שליטה ובקרה אלחוטית על נורות תאורה.  הנורות במערכת מבוססות על LED-ים ומתחברות לבית המנורה באמצעות הברגה סטנדרטית.  מה שמייחד את הנורות הללו הוא שהבסיס שלהן כולל ממשק אלחוטי, דמוי WiFi, המאפשר לשלוט עליהן מרחוק.

על מנת לשלוט על הנורות במערכת, יש לחבר אל הנתב הבייתי נקודת גישה יחודית המכונה Lighting Gateway.  נקודת הגישה מקבלת פקודות משלט יעודי או ממכשיר חכם – טלפון או טאבלט – ומעבירה אותן אל הנורות הרלוונטיות.

התקשורת האלחוטית (רמה 1 ו-2 של מודל ה-OSI) מתבססת על תקן IEEE 802.15.4 העושה שימוש בטווח התדר 2.4Ghz, אשר מותר לשימוש בישראל.  בתקן זה, ניתן להעביר מידע במהירות של עד 250Kbp לטווח של עד כ-10 מטר ועל בסיסו פותחו יישומים כמו ZigBee ו-MiWi.

אחד המאפיינים היחודיים של תקן IEEE 802.15.4 הוא שהתקשורת בין ההתקנים הפועלים בו, במקרה זה הנורות עצמן, נעשה במבנה של MESH.  מבנה מסוג זה מאפשר לעד 500 נורות לתקשר האחת עם השנייה ולהעביר את פקודות ההדלקה, העמעום והכיבוי ביניהן.  המשמעות היא שכל נורה אינה רק נקודת קצה אלא גם נקודת גישה ולפיכך מספיק שה-Gateway יצליח לשדר את הפקודה לאחת הנורות וזו כבר תדאג שהיא תגיע לנורה המתאימה במערך.

ממשק התקשורת של הנורות (רמה 3 במודל ה-OSI) מתבסס על תוכנת JenNet-IP של חברת NXP, שפותחה על בסיס של תקן המכונה 6LoWPAN – ראשי תיבות של IPv6 over Low power Wireless Personal Area Networks.

למרות ששם התקן כולל את המונח IPv6 הוא שונה מהיישום הסטנדרטי ומי שמעוניין לעמוד על ההבדלים מוזמן לקרוא את התיאור הטכני כאן.

יחד עם זאת הרכיבים הפיזיים המבוססים על תקן זה קטנים מאוד ומאפשרים יישום של תקשורת IP אלחוטית בטווח רחב של התקנים קטנים, כמו נורות.

מפתחי התקן רואים ב-6LoWPAN את הבסיס ליישום חזון המכונה בשם "Internet of Things" שבו לכל עצם יש זיהוי יחודי במערכת דמויית אינטרנט.  יישומים דומים במסגרת חזון זה ניתן למצוא בתגי RFID נמאפשרים לתייג חפצים וישנם כאלה הרואים במספר הטלפון הסלולרי האישי של כל אדם כסוג של מערכת תיוג אנושית.

2 תגובות לפוסט “גם נורת התאורה מקבלת כתובת IP”

  1. […] לרכישה בחנויות הריטייל של אפלהפוסט פורסם לראשונה ב-NetCHEIF Blog. תגים: hue, philips hue, Wifi, נורה אלחוטית, נורות, שליטה […]

  2. […] הפוסט פורסם לראשונה ב-NetCHEIF Blog. […]

השארת תגובה