ניתוב ספקי אינטרנט

לכל ספק אינטרנט (או ארגון גדול) המחובר ישירות אל רשת האינטרנט מסופק מספר יחודי, המכונה AS (ראשי תיבות של Autonomous System), שבאמצעותו מוגדרים חוקי הניתוב שלו אל רשת האינטרנט.

ברשת האינטרנט, כל AS מוגדר כצומת ניתוב ועל מנת לפענח את מסלולי הגישה ממנו ואליו, נעשה שימוש בפרוטוקול BGP (ראשי תיבות של Border Gateway Protocol) שבאמצעותו נקבע המסלול שבו תעבור חבילת מידע מנקודה אחת אל השניה.

הפרוטוקול מתבסס על רשימה דינאמית של כל הרשתות המחוברות אל הנתב המקשר את ה-ISP אל שדרת האינטרנט ועל והקשרים ביניהן.  באמצעות מידע זה ניתן לפענח את מבנה הרשת ואת הדרך היעילה ביותר להעברת המידע אל היעד הסופי.

על מנת לקבוע את הנתוב היעיל ביותר מתבסס הנתב על מספר ה-AS-ים שעל חבילת המידע לעבור, על מהירות הקשר בין ה-AS-ים השונים אליהם הוא מחובר ועל עלויות העברת המידע על הקווים.  המשמעות היא שהמסלול שהנתב קובע מה-AS המקומי אל היעד אינה חייבת להיות זהה לזו שיבחר ה-AS המרוחק חזרה – הבחירה במסלול המיטבי נעשית על ידי כל צד בנפרד.

ל-BGP יש חסרון משמעותי אחד והוא שאין בסיס מידע ראשי שממנו שואבים כל ה-AS את מסלולי הניתוב האופטימאליים.  בפועל, כל AS "חוקר" את הסביבה הקרובה אליו וכך מחליט מה הניתוב היעיל ביותר.  כיוון שרשת האינטרט היא דינאמית, ההחלטות יכולות להשתנות מחבילה לחבילה, זאת על בסיס המידע הקיים באותו רגע.

כמשתמשי קצה אנו יכולים לבחון את מסלול הניתוב של חבילה ספציפית על ידי שימוש בפקודה tracert המציגה את רשימת הנתבים דרכם עברה חבילת המידע.

לעומת tracert הבסיסית, יש ברשת האינטרנט אתרים המספקים אינפורמציה המאפשרת לחקור לעומק את מאפייני החיבור של ה-ISP לרשת האינטרנט.

לצורך כך, ראשית יש לאתר את מספר ה-AS של הספק באמצעות האתר http://bgp.potaroo.net/cidr/autnums.html.  על ידי חיפוש שם הספק (שימוש ב-CTRL+F), ניתן למצוא ה-AS שלו:

  • 012 קווי זהב – AS9116
  • נטויז'ן – AS1680
  • בזק בין לאומי – AS8551
  • הוטנט – AS12849

על מנת לאתר את כל כתובות האינטרנט (סגמנטים) המשויכות לספק אינטרנט ספציפי, ניתן להעזר באתר https://www.dan.me.uk/bgplookup.  בתמונה משמאל רשומים כל הסגמנטים שמתוכם יכולה HOTnet לספק כתובות IP ללקוחותיה.

אחר מעניין נוסף הוא http://www.robtex.com, אשר מספק מידע נרחב לגבי הקישוריות של ספק אינטרנט לעולם.   האתר אמנם דל מאוד בעיצובו אבל ניתן באמצעותו למצוא מידע רב, במיוחד במדור ה-AS.  הקלדת מספר ה-AS של הספק בתיבה הקטנה משמאל למעלה מספקת ריכוז מידע לגבי החיבוריות של ה-ISP אל רשת האינטרנט, כמו הקף התעבורה דרך AS אחרים ורוחב הפס בצמתי חיבור (IX).

באמצעות לחיצה על כפתור ה-graph ניתן להציג ולהתרשם ממפת מסלולי הניתוב של ספק האינטרנט – התמונה בראשית הפוסט משווה בין מפת הניתוב של "בזק בין לאומי" משמאל לזו של HOTnet מימין.  הניתוב של "בזק בין לאומי" אמנם עשיר ונרחב יותר, אך זה של HOTnet יותר הררכי ומובנה.  כדאי גם לזכור שמפת הניתוב מדגימה גם את הבדלי הגודל בין שני ה-ISP האלה – בעוד שלבזק בין לאומי מאות אלפי לקוחות, מספר הלקוחות של HOTnet נאמד בעשרות אלפים בודדים.

3 תגובות לפוסט “ניתוב ספקי אינטרנט”

  1. […] (משמאל) למול HOTnet (מימין)הפוסט פורסם לראשונה בבלוג NetCHEIF.תגים: as, hotnet, ISP, netchief, בזק בינלאומי, מסלול אינטרנט, […]

  2. יישר כח על המאמר צ'יפ!.
    קבל ח"ח 🙂

  3. […] נטוויז'ן לספקיות הקטנות, פרוטוקול הניתוב של האינטרנט (BGP) ימצא מסלול אחר שבמקרה הזה יעבור דרך החיבורים של […]

השארת תגובה