איש השנה בתחום התקשורת

על מנת לסכם את ארועי שנת 2011 בתחום התקשורת ולהכתיר את איש השנה, צריך רק להביט בתמונה שמשמאל.

גם מי שלא מתעניין בפוליטיקה, לא יתקשה לזהות את משה כחלון, שר התקשורת, שהוביל השנה שורה של מהפכות צרכניות שהביאו להגברת התחרות והטיבו מאוד עם הצרכנים.

המהלך המרכזי של כחלון – הפחתת דמי הקישוריות בכ-75% וביטול קנסות היציאה שבוצעו בחודש ינואר, הביאו להורדה גורפת בתעריפי הסלולר ולגל התניידות של לקוחות שעברו בין החברות.

ההצלחה המסחררת של המהלך לביטול קנסות היציאה בסלולר, הביאה להרחבה של מהלך זה לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית וספקיות האינטרנט וגם שם החלה תחרות חריפה על ליבו של הלקוח.

באמצע השנה ערך משרד התקשורת מכרז לתדרים סלולריים, ואחרי סאגה ארוכה, הוכרזו שתי חברות סלולריות חדשות שיתחילו לפעול במהלך שנת 2012.  חברות אלה יתווספו לשלוש הפועלות היום ויגבירו את התחרות על ליבו וכיסו של הצרכן הישראלי.

בנוסף, העניק המשרד שורה ארוכה של רישיונות MVNO (ספקי סלולר וירטואלים) ובתחילת החודש החל רמי לוי לשווק חבילות סלולר מוזלות, המתחרות באלו של החברות הקיימות.

אחרי שנים של קפאון בשוק הכבלים הבין לאומיים, העניק שר התקשורת שני רישיונות הנחה – לבזק בין לאומי ו-Tamers.  בזק בין לאומי סיימה כבר את פריסת הכבל ו-Tamers תסיים זאת במהלך 2012.  כבלים חדשים אלה ישברו את המונופול של חברת Med Nautilus וישחררו את הפקק בקישור הבין לאומי של ישראל לרשת האינטרנט העולמית.

על מנת לחזק את התחרות בשוק תשתיות האינטרנט, הנשלט היום על ידי בזק ו-HOT, הוענק לחברת החשמל רישיון לפריסת כבלים אופטים עד בית הלקוח (FTTH).  מהלך זה יאפשר להביא אל הלקוח הסופי כבל אופטי ויאפשר לחבר אותו במהירויות גבוהות ביותר.

לקינוח, הכריז בתחילת השבוע שר התקשורת על קיום שימוע לחברת בזק לגבי גובה התשלום עבור קו טלפון המשמש לצורכי אינטרנט (Naked ADSL).  כתוצאה משימוע זה צפוי שהתשלום הקבוע בסך 25 שקל לחודש, יתבטל בתחילת השנה הבאה.

לזכותו של כחלון יש לזקוף את העובדה שכבר לפני כשנתיים וחצי, מיד כשנכנס לתפקידו, הוא הבין את המצוקה והתסכול של הצרכן הקטן אל מול חברות התקשורת החזקות.

במרכז הכוונת שלו הוא העמיד מאבק בלתי מתפשר בחברות הענק הכוחניות, השולטות כמעט באופן מונופולי בשוק התקשרות.  למרות כוחן והשפעתן הפוליטית, לא היסס כחלון מלנקוט נגדן צעדים מגבילים שכל מטרתם הגברת התחרות והורדת מחירים.

היוזמה של כחלון אמנם הקדימה את המחאה הצרכנית שהתפתחה במהלך חודשי הקיץ, אך היא השתלבה עימה בצורה מושלמת והוכיחה שרגולטור נחוש ועיקש יכול לנצח.  ההצלחה של כחלון לא נעלמה מעיניו של ראש הממשלה שקרא לשריו, במהלך מחאת הקוטג' – "תהיו כחלונים ותמצאו פתרון".

אין ספק שהצלחה זו, והאהדה הציבורית העצומה לה זוכה כחלון, מעצימה את כוחו הפוליטי ותאפשר לו לבצע בעתיד מהלכים רחבים וגורפים יותר.

במסגרת בלוג זה הקדשתי לא מעט פוסטים להתנהלות משרד התקשורת והשר העומד בראשו, ובחלקם הגדול הבעתי ביקורת על אופן קבלת ההחלטות ורמת התפקוד של המשרד.  חלקים מביקורת תקפים גם היום, אבל יחד עם זאת אי אפשר שלא להביע הערכה להשגיו של כחלון, כפי שבאו לידי ביטוי בשנה הזו.

הבחירה בכחלון כאיש השנה בתחום התקשורת מתבקשת מאליה ולא נותר אלא לקוות שגם בשנה הבאה הוא ימשיך ליזום ולהוביל מהלכים מסוג זה.

4 תגובות לפוסט “איש השנה בתחום התקשורת”

  1. נאחל לו כולנו הצלחה בהמשך דרכו. לא אתפלא אם זה לא יהיה במשרד התקשורת…

  2. Senia Kalma בתאריך 21 בדצמבר, 2011 בשעה 17:48

    כמה שאתה צודק.
    אני חושב שגם הוא אישר את חוק חסימת מספר הIMEI של טלפון שנגנב או אבד, חוק ניתוק זיקה שמאוד התפרסם במיוחד ביגלל החנויות הפרטיות וחוק אישור בכתב יד ברשתות הסלולריות(בישביל לקבל שירותי תוכן לנייד, צריך אישור בכתב)
    כל הכבוד!

  3. […] של "גולן טלקום" לא היתה מתאפשרת ללא המהלכים של איש השנה הקודמת שלי, שר התקשורת – משה כחלון, אך מצד שני אין לשכוח […]

  4. […] איש השנה בתחום התקשורת […]

השארת תגובה