עוד כמה פרטים על הכבל התת ימי החדש של בזק בין לאומי

אתמול בערב (19/12/2011) ערכה חברת בזק בין לאומי, במוזיאון ארץ ישראל, אירוע לבלוגרים ותומכים מובילים בפורומים השונים (תפוז, Bsupport וכו').

ההתמקדות של בזק בין לאומי באנשי תוכן מתחום האינטרנט, ראויה לציון, במיוחד לאור רמת ההשקעה הגבוהה באירוע ובתכניו.

זה היה אירוע מצומצם – סביב 70 איש – שבו העביר עמיר אדד מצגת קצרה על הכבל התת-ימי החדש.  אם השם מוכר לכם, הרי שמדובר בנציג של בזב"ל שהתארח בפורום "תפוז" בשבוע שעבר.

במסגרת המצגת לא נמסרו פרטים שאינם ידועים, אבל אמיר סיפר אנדקטודות (חלקן משעשות) על הלוגיסטיקה הכרוכה בפריסת הכבל.

לפני פריסת הכבל, ערכה חברת בזב"ל סקר מקדים בו נקבע מראש התוואי בו יפרס הכבל ובוצעו תאומים עם הגופים המחזיקים בתשתיות תת-ימיות אחרות אותן הכבל חוצה.

הכבל תוכנן ויוצר על ידי חברת אלקטל-לוסנט במיוחד עבור בזק בין לאומי, בדיוק על פי המפרט שנקבע כתוצאה מסקר זה.

במקומות בהם המים רדודים, הכבל קבור בתוך שכבת החול בעומק של כ-2 מטר, זאת על מנת למנוע נזק שיכול להיגרם מזרמי המים ועוגנים של אוניות.  בעומקים של 1,000 מטר ויותר הכבל מונח על קרקעית הים.

על מנת להגן עליו, הכבל מורכב משכבות רבות של מתכת, גומי ופלסטיק ובאמצעיתו 8 סיבי זכוכית.  4 זוגות אלה אחראים על השידור והקליטה שמתבצעים באופן אופטי.

עקב דעיכת האות האופטי, כל כ-120 ק"מ ממוקם מגבר (repeater) שתפקידו לשחזר את האות האופטי.  המגברים מקבלים אספקת חשמל משני גנרטורים – האחד ממוקם בצד הישראלי והשני בצד האיטלקי.

הכבל פרוס על פני מרחק של למעלה מ-2,700 ק"מ.  נקודת המוצא שו היא בחוף פרישמן בתל-אביב והוא מתחבר לחוף באיזור העיר בארי (Bari), הנמצאת בדרום מזרח איטליה.

אחרי המצגת שוחחתי עם אמיר והוא אישר בפני שבשלב זה ה-Power NGN אינו עושה שימוש בכבל החדש כיוון שהוא יהיה מבצעי רק בתחילת השנה הבאה.  הוא סיפר לי שכרגע Power NGN מתבסס על מקטע אחר בכבל של מד-נאוטילוס, תוך שימוש בניתוב אחר.

לדבריו, הניתוב הזה משפר את המהירות אך לא את ה-latency (זמן ה-PING) של החיבור.  הוא צופה שבאמצעות הכבל החדש, זמן ה-PING משרתי בזק לשרתים באירופה (לונדון, פרנקפורט וכד') ירד לכ-30ms.  בהתחשב בעובדה שזמן ה-PING מהלקוח לשרתי בזב"ל הוא בממוצע 25ms, הרי שה-PING לאירופה יהיה בין 55 ל-60ms — תוצאה טובה מאוד.

כידוע, הכבל החדש הוא בנפח 7.2Tbps זאת לעומת נפח של 30Gbps שכרגע שוכרת בזב"ל מנאוטילוס.  מדבריו אפשר היה להבין שצוואר הבקבוק של החיבור הבין לאומי של ישראל לעולם אמור להשתחרר ושבפועל לא תהיה מגבלה/האטה של העברת תכנים.

נמתין ונראה.

בתום האירוע התארחנו במופע האודיו-ויזואלי Sonic Vision שמתקיים בפלנטריום החדש של המוזיאון.  מדובר במופע אור-קולי, תלת-מימדי המשלב מוזיקה, וידאו רוח ותנועה הנמשך כ-40 דקות.  החוויה הרב חושית הזו ממגנטת ומאוד מומלצת.

תגובה אחת לפוסט “עוד כמה פרטים על הכבל התת ימי החדש של בזק בין לאומי”

  1. Senia Kalma בתאריך 20 בדצמבר, 2011 בשעה 23:26

    אחלה כתבה, תודה. אם יהיה פחות פינג, ויותר מהירות, הכל מבורך.

השארת תגובה