כמה מילים על תזכיר חוק הגנת הסייבר

בשנים האחרונות התגבשה התפיסה, שלצד הגנת הסייבר המדינתית, יש חשיבות רבה ביצירת מסגרת חוקית שתגדיר היטב את אופן פעולתה.  מסגרת זו צריכה לאזן בין שני ערכים ציבוריים מרכזיים – הצורך בביטחון אזרחי לצד אינטרנט חופשי.

לפני מספר שבועות הופץ לעיון הציבור תזכיר חוק הגנת הסייבר ומערך הסייבר הלאומי שמטרתו, להסדיר את פעילותו של המערך ולהגדיר את סמכויותיו.  לאור חשיבותו של החוק המוצע והעובדה שהוא נוגע, בסופו של דבר, לכל אחד ממשתמשי האינטרנט בישראל, הקמנו באיגוד צוות מצומצם שעוסק בחוק זה.

לצוות, שאני חבר בו, ברור שלצד החשיבות של יצירת מסגרת הגנת סייבר מדינתית אפקטיבית, חשוב מאוד להקפיד ש-"לא שופכים את המים ביחד עם התינוק".  כלומר, שלצד הגנה אפקטיבית על מרחב הסייבר, מוצבות מערכות בקרה ופיקוח אפקטיביות, המוודאות שהסמכויות הרחבות, לא פוגעות בזכויות הבסיסיות של האזרחים בממדינה.

ככל שהתקדמנו בקריאת התזכיר, התעוררה אצלנו התחושה שלנגד עינינו קורם עור וגידים ארגון ביון חדש, שתחום פעילותו הוא מרחב הסייבר הישראלי וסמכויותיו רחבות מאוד.  ייתכן שתחושה זו נובעת מהפירוט הרב של
הסמכויות הרבות שמוקנות למערך, הנובעות מהצורך לעגן באופן חוקי את מכלול הסמכויות שלו.

לאור זאת, מצאנו לנכון להעיר ולהאיר על הבעיתיות הקיימת בתזכיר ולהעביר לגורמים העוסקים בנושא מסמך מקיף ומפורט.  לצד המסמך, גם העברנו את הערותינו לסעיפי החוק עצמם, כאשר הן משולבות בתוך נוסח תזכיר החוק עצמו.

במסגרת זו חשוב להדגיש, שאנו מכירים ומוקירים את האנשים המנהלים כיום את מערך הסייבר אבל לצד זאת, בחוק העוסק בזכויות אדם ומעניק לגוף מדינתי סמכויות חסרות תקדים, בחרנו לנקוט גישה אנליטית ואובייקטיבית.

בחודשים הקרובים יתקיימו על תזכיר החוק דיונים רבים, הן בפורומים סגורים והן במסגרת הוועדות הרלוונטיות הכנסת.  חשוב מאוד, שפרט לדעתו של איגוד האינטרנט, תושמענה דעות של ציבורים רחבים יותר, שיביאו לכך שיוכנסו לחוק איזונים ובלמים חזקים יותר, שיבטיחו שלצד ביטחון מרחב הסייבר, ישמרו את זכויותיו של הציבור.

המסמכים שאני מפנה אותכם אליהם הם ארוכים, ולעיתים מייגעים, ולפיכך אני מבקש שלפחות תקראו את ההקדמה של המסמך העיקרי המפרט את החששות העיקריים שלנו.

תגובה אחת לפוסט “כמה מילים על תזכיר חוק הגנת הסייבר”

  1. תודה לך ולאיגוד על ההגנה הקריטית שלכם על אזרחי ישראל ועל חופש הפרט שלהם!
    לצערי זה תחום טכני מדי שקשה להתמצא בו, גם מהצד של תחום הסייבר וגם מהצד של התחום המשפטי.
    לכן חשוב מאד שתמשיכו לדאוג לאינטרסים של הציבור
    תודה

השארת תגובה