עתידו של מחלף האינטרנט (IIX) לוט בערפל

IIXבאפריל 2013 געשה רשת האינטרנט כאשר חברת נטוויז'ן התנתקה ממחלף האינטרנט הישראלי – ה-IIX (ראשי תיבות של Israel Internet Exchange).

כפי שניתן להתרשם מהשרטוט המופיע משמאל, אל המחלף מחוברים כל ספקי האינטרנט בישראל (ISP) ומספר גופים גדולים נוספים, כמו מחב"א (מרכז החישובים הבין אונברסיטאי), רשת תהיל"ה הממשלתית וכד'.

כיוון שכך המחלף – אשר מתופעל על ידי איגוד האינטרנט הישראלי, תחת רישיון של משרד התקשורת – מהווה צומת מרכזית בשדרת האינטרנט בישראל.

החיוניות שלו נובעת מהעובדה שהוא מאפשר, לכלל משתמשי האינטרנט בישראל, גישה הדדית שאינה תלויה בקווי התקשורת התת-ימיים המקשרים את ישראל לעולם.  עצמאות זו היא מרכיב מרכזי ביכולת השרידות של של רשת האינטרנט בישראל, שיכולה להמשיך לפעול גם במקרה של קטסטרופה שבה כל הקווים הבין לאומיים לא יהיו זמינים.

בשנים האחרונות בחרו ספקיות האינטרנט הגדולות, כמו נטוויז'ן, בזק בין לאומי ו-012 Smile, להתחבר האחת אל השניה בקווים ישירים, העוקפים את מחלף ה-IIX.  מצב זה מגביר את חיוניותו של המחלף, שפרט לחשיבותו הטכנולוגית, הופך לגורם השומר הן על התחרותיות בין כל ספקיות האינטרנט בישראל והן על הניטרליות של רשת האינטרנט.

על רקע זה ניתן להבין שההתנתקות של חברת נטוויז'ן מה-IIX היתה בעייתית במספר מישורים.  ראשית, היא הסיטה חלק נכבד מתעבורת האינטרנט הפנימית בישראל, דרך קווי התקשורת התת-ימיים, לצמתים אלטרנטיבים הממוקמים באירופה;  שנית, היא פגעה ביכולת התחרות של ספקי אינטרנט שאין להם חיבור ישיר אליה;  ושלישית, היא החלישה את יכולת השרידות של רשת האינטרנט בישראל.

הנפגעות העיקריות מההתנתקות  היו ספקיות האינטרנט הקטנות, שפנו בתלונות חריפות אל משרד התקשורת.  במשרד התקשורת הובעה הבנה למצוקה של הספקיות ובצעד חריג הוא הורה לחברת נטוויז'ן, תוך פחות מ-48 שעות, להתחבר בחזרה אל המחלף.

בשבועות שלאחר מכן נערכו במשרד דיונים ושימועים שבסופם נקבעו נהלים חדשים בנוגע לחיבור של ISP אל מחלף ה-IIX.  נהלים אלה קובעים כי ספק אינטרנט, שיש לו למעלה מ-20,000 לקוחות, יוכל להתנתק מצומת ה-IIX רק אם יציג למשרד חלופה הנדסית ראויה, שאינה מחייבת שימוש בקווי תקשורת בין לאומיים.

החלטה זו אמנם הסדירה את המחויבות ההנדסית של ספקי האינטרנט מול ה-IIX, אך לא טיפלה בהיבטים המסחרים הנובעים מהפעלתו.  כאמור, ה-IIX מופעל ומתוחזק על ידי איגוד האינטרנט הישראלי, הגובה מכל אחד מהגופים המחוברים אליו דמי שימוש שנתיים התלויים במהירות החיבור שלהם אליו.

תעריפי החיבורי בשנת בשנת 2013 עמדו על 72,000 שקל למהירות של 10Gb/s,‏ 64,000 שקל למהירות של 1Gb/s וכ-25,000 שקל למהירות של 100Mb/s.  לגבי שנת 2014 החליט האיגוד להפחית את התעריפים האמורים ב-23.5% והם עומדים על 55,080 שקל, 48,960 שקל ו-18,896 שקל, בהתאמה.

עבור חברה בסדר הגודל של נטוויז'ן אין מדובר בהוצאה משמעותית אבל סיכול כוונת ההתנתקות שלה, הביא אותה וספקי אינטרנט נוספים להחלטה שלא לשלם לאיגוד האינטרנט עבור שירות זה.  כך, בעל כורחו, הפך איגוד האינטרנט לכלי משחק במאבק של ספקיות האינטרנט במשרד התקשורת וכל הניסיונות שלו לגבות את הכספים הדרושים להפעלת ה-IIX, עולים בתוהו.

איגוד האינטרנט, המתפעל את ה-IIX במסגרת משק סגור, שבו ההכנסות מספקיות האינטרנט צריכות לכסות את עלויות התפעולו, עומד כרגע בפני שוקת שבורה.  על ידי המנעות מתשלום, ה-ISP רוצים למוטט כלכלית את מחלף ה-IIX ולגרום לאיגוד לסגור אותו.  באופן זה הן יוכלו לעקוף את ההוראה של משרד התקשורת שאוסרת עליהם להתנתק וליצור מציאות שבה האיגוד גרם לניתוק.

אם יתמידו הספקיות בסרבנות התשלום ובמידה שמשרד התקשורת לא יכנס לעובי הקורה של בעיה זו, עתידו של מחלף ה-IIX מעבר לשנת 2014, לוט בערפל.  במידה והנושא לא יפתר והאיגוד אכן יאלץ לסגור את המחלף, על כל המשמעויות הנובעות מכך, האחריות לכך תיפול הן על הספקיות הסרבניות והן על משרד התקשורת.

פוסט זה פורסם לראשונה באתר Geektime.

5 תגובות לפוסט “עתידו של מחלף האינטרנט (IIX) לוט בערפל”

  1. האם אין סעיף ברשיון שמחייב חיבור ל-IIX?

    החיבורים עוקפי IIX בין הספקיות הגדולות עוברים דרך חו"ל, לא קווים פנימיים ישירים?!

    והאם באמת בחיבור של AT&T ל-IIX התעבורה היא )20-30K(bit?)? 🙂

  2. 1. משרד התקשורת מחייב חיבור ל-IIX – אבל הוא אינו דורש שה-ISP ישלמו עבור החיבור הזה.
    2. החיבורים בין הספקיות הישירות עוברים בתוך הארץ אבל ספק קטן שאין לו חיבור ישיר נאלץ לעבור דרך חיבור לחו"ל.
    3. ב-LINK הזה אתה יכול לראות את נפח התעבורה השוטף של ATT דרך ה-IIX.
    http://www.isoc.org.il/iix/cacti/cactiexports/iix.net.il_192.114.62.13.html

  3. אתה באמת חושב שמחלף האינטרנט שומר על התחרות?
    אולי יותר בכיוון של מונע תחרות? כל מה שמרחיק שחקנים חדשים מהתחרות מונע תחרות, לפי מה שאני יודע…

  4. אני יודע שבארצנו פשטה האגדה כי תחרות מתקיימת בלי רגולציה. אך מדובר באגדה ולא במציאות.
    איגוד האינטרנט המציא את האינטרנט ותפקידו לשמור על התחרות ולמנוע ממונופול להשתלט על האינטרנט.
    מדובר בגוף ציבורי ללא כוונות רווח.
    החיבור IIX מבטיח כי כל ספק מכל סוג שהוא יוכל להתחבר לכל שרות בישראל דרכו.
    מה שמעניין את נטוויז'ן הוא למנוע תחרות שכן היא פוגעת ברווחיות שלה.
    והדרך למנוע תחרות היא לנטרל את הIIX.
    השיטה הזו אגב היא עקבית. ראה חברות הגז הפרטיות שמונעות תחרות, חברות הסלולר הפרטיות מונעות תחרות.
    אתה מכיר חברה ציבורית שמונעת תחרות?

  5. ארז: "איגוד האינטרנט המציא את האינטרנט"?

    לביא: 1. אז שה-IIX ינתק את 013 על אי תשלום, וכך הם יהיו בהפרה. יש ל-IIX התחייבות כלשהי לחבר גופים בחינם?

השארת תגובה