5 הערות על שירות ה-Free WiFi של בזק

חברת בזק הכריזה היום (24/7/2012) על שירות חדש, אותו היא מכנה Free WiFi.

שירות זה מאפשר ללקוחות בזק גלישה חופשית ב-WiFi גם מחוץ לבית, תוך התבססות על נכונותם של הלקוחות לשתף את חיבור האינטרנט שלהם.

על מנת להנות מהשירות, על הלקוח לשתף עם אחרים כ-10% מרוחב הפס של חבילת הגלישה שלו ובתמורה, הוא יוכל להתחבר לרשתות אלחוטית של לקוחות אחרים ולגלוש בחינם בכל מקום בארץ בו יש רשת פעילה.

באווירת המחאה הציבורית, היוזמה של בזק אשר מקדמת מודל חברתי-שיתופי, ראויה לשבח, במיוחד אם לוקחים בחשבון את העובדה שאין מאחוריה מודל
עסקי מוצק.

אולם, יחד עם זאת למודל הפעולה של בזק יש מספר בעיות שיש לתת עליהן את הדעת.

ראשית, ה-Free Wifi אינו מהווה תחליף מלא לגלישה סלולרית (3G).  השירות של בזק יהיה רלוונטי בעיקר באיזורים אורבניים צפופים ומידת הזמינות שלו תלויה ברצון ובנכונות של לקוחות בזק לחלוק את החיבור שלהם עם אחרים.

שנית, השירות של בזק הוא בפועל שירות נייח.  ה-Free WiFi מתבסס על זליגה של האות האלחוטי מתוך הבית אל המרחב הציבורי.  כיוון שכך רדיוס הכיסוי יהיה מצומצם מאוד וכל יציאה מתחומו תגרום לניתוק החיבור אל רשת האינטרנט.

מעבר לכך, השירות של בזק אינו כולל מנגנון נדידה אוטומטי (roam) והמשמעות היא שכל תזוזה מטווח הכיסוי, תאלץ את המשתמש לבצע חיבור מחדש.

בהתחשב בעובדה שחיבור לאינטרנט ב-3G זמין בכל מקום וניתן היום באופן כמעט בלתי מוגבל בחברות הסלולר, לא ברור היתרון של השירות של בזק.

לשיתוף החיבור האלחוטי יש גם משמעויות אבטחה שיש לבחון לעומק.  המימד הראשון הוא היכולת של מי שמתארח על הנתב, להפריע לפעילות השוטפת של הרשת הביתית של המארח.  על מנת למנוע זאת, יצטרך המארח לבצע מספר הגדרות אבטחה (כמו לדוגמא שינוי סיסמת הכניסה לנתב) שבלעדיהן הוא יותיר את הרשת שלו פרוצה.

המימד השני קשור לכוונות של מי שיגלוש על החיבור האלחוטי.  כלפי העולם החיצון, מי שיתארח על הנתב יראה לעולם עם ה-IP החיצוני של המארח.  אם אותו משתמש אלמוני ישתמש בחיבור למטרות בלתי כשרות, המארח יהיה מי שיגיעו אליו, בסופו של דבר, שלטונות החוק והבטחון.

שירות דומה לזה המוצע על ידי בזק, קיים מזה זמן רב גם באירופה על ידי חברה שנקראת FON.  בסיס הפעילות של חברה זו הוא ספרד, אבל בשנים האחרונות היא התפשטה גם למדינות אחרות כמו אנגליה ובלגיה.  עוד של השירות של FON ניתן לקרוא באתר של החברה כאן.

20 תגובות לפוסט “5 הערות על שירות ה-Free WiFi של בזק”

  1. עומר בתאריך 24 ביולי, 2012 בשעה 20:49

    הצתרפות לשירות דורש ראוטר של בזק

    הכתבה מטה ורעיונה יושב בהרמוניה עם הרעיו של בזק

    http://www.holesinthenet.co.il/archives/53120

  2. פוסט נהדר שהעלה לי 2 שאלות ואשמח לשמוע את דעתך לגביהם.

    -האם נראה לך שמעשה כזה יספק תקדים להסרת אחריות של בעלי הנתבים לגבי שימוש לא ראוי ברשת שלהם??
    -איזה פעולה מתחרה של הוט אתה מנבא שתגיע בקרוב??

  3. למנשה –
    1. זו שאלה משפטית שאני לא חושב שנבחנה בארץ.
    2. לא נראה לי ש-HOT יעשו משהו דומה כי האטרקטיביות של השירות של בזק די מוטלת בספק, במיוחד אם לוקחים בחשבון את האופי הישראלי.

  4. […] בזק מציגה את שירות ה-WiFi החדשהפוסט פורסם לראשונה בבלוג NetCHEIF. תגים: bezeq free wifi, free wifi, NetCheif, Wifi, אינטרנט, אינטרנט […]

  5. חיפשתי אותך במסיבת עיתונאים…
    כמה הערות (ברשותך)
    1. השירות של בזק אינו כולל מנגנון נדידה אוטומטי – נכון אך המטרה היא לשרת אנשים עם טאבלטים או ניידים היושבים במקום מסויים. מובן שאם נייד עם סמארטפון פחות יזדקק לשירות
    2. חיבור לאינטרנט ב-3G זמין בכל מקום וניתן היום באופן כמעט בלתי מוגבל בחברות הסלולר – אכן, אך הגידול האקספוננצילי בתעבורת המידע הופך את הרשת לעמוסה יותר ויותר וצווארי בקבוק כבר היום צצים במקומות רבים ובמיוחד בתאים סלולרים צפופים במקומות אורבנים
    3. משמעויות אבטחה – בפיתוח המשותף – לקחנו בחשבון את נושא האבטחה ויש הפרדה מוחלטת בין הרשתות (אני מוציא מהכלל סיכוי של אחד ל.. של האקר מוכשר שעלול למצוא דלת אחורית אבל זה סיפור ידוע של שוטרים וגנבים)
    4. אם אותו משתמש אלמוני ישתמש בחיבור למטרות בלתי כשרות, המארח יהיה מי שיגיעו אליו, בסופו של דבר, שלטונות החוק והבטחון.- לא מדוייק. השימוש כ"אורח" אינו חופשי אלא תלוי שם משתמש וסיסמה ולכן בר זיהוי גם אם מתלבש על נתב של לקוח מזדמן

    כל הפרוייקט הוא חידוש מרענן ומסקרן ולוואי שיצליח

  6. איתן בתאריך 27 ביולי, 2012 בשעה 17:37

    Eran Shlomi
    הפתרון מגיע מאוחר מדי , סוגיות האבטחה קיימות ויכולתה של בזק לעקוב אחר כל המשתמשים – לוט בערפל.
    מחזק מאוד מכין כתבה זו.
    כמו כן , בכל הקשור לרמת אבטחה , בזק שמה מבטחיה בנתבים ביתיים , פשוטים , אשר גם כאן מוטלת בספק יכולתם ברמת האבטחה , מאחר ואין להם כל אישור בתחום זה (כגון: ICSA ועוד).
    במקומות רבים בארץ אין קצבי העברת נתונים נורמליים. יש מקומות שבקושי 2 מגה ביט בזק מסוגלים לספק.
    תחשבו על מי שיש לו 10/1 מגה ביט לשניה. אתם מקצים 10% לטובת ה-FREE שלכם. נראה לכם שמישהו יסתפק ב-1 מגה ביט הורדה וב- 100 קילו ביט העלאה ? הצחקתם אותי.
    בסלולר מקבלים ביצועים הרבה יותר טובים ברוב המקומות וגם אין צורך לעמוד ליד מבנה או בית של משהו ולנסות בין אלפי ה-SSIDים והרעשים בתדר להתחבר ולעבוד בצורה נורמלית. בנוסף הקליטה של ה-WIFI במקרים האלו נמוכה רצופת הפרעות וזה אומר איטיות נוספת מעבר למתואר מעלה.
    לא שוטרים ולא גנבים , אבל הרבה לקוחות שבהמשך לרשת החברתית , פייסבוק , ציוצים וכו , ועניין הביחד והשיתוף , יתחברו לשירות.
    מדהים שחברה כמו בזק עושה תרגיל שיווקי כזה.
    מקווה שהוט לא ילכו אחריה…
    שבת שלום.

    בקיצור גימיק שיווקי ממדרגה ראשונה .

  7. אין מודל עסקי מוצק?

    מה אתה אומר…
    הם מתכוונים למסחר את כל נקודות האינטרנט החופשי בבתי עסק ולהפוך אותם לנקודות בתשלום,
    אם בחיוב כניסה לפורטל בזק (הזדהות לצורך שימוש), כדי שנהיה חייבים להיות לקוחות בזק,
    או אם חיוב תשלום במקום בדרך כלשהיא.

    צדק חברתי? זה מודל עסקי כלכלי ברור לבזק,
    אין כאן שום צדק חברתי! זה רק מרע את המצב.

    ולא שכחתי גם את הקרינה, למרות שזה צד נוסף אחר לשירות.

  8. אני לא רואה מה היתרון ברשת הזאת ומה בזק מנסים להשיג..
    אם זה אמור להיות תחליף לרשת הסלולרית אז זה כישלון גמור כי הרשת הסלולרית מציעה ניידות ומהירות גלישה הרבה יותר טובה:
    לא צריך להתחבר מחדש כל עשרות מטרים ,
    והיחס בין העומס המתקבל על המהירות הגלישה האישית באינטרנט סלולרי ל עומס ממספר משתמשים על 10% מהירות (שאני מניח לרוב יהיה 1 מגה) היתרון הולך לרשת הסלולרית.
    לגבי בתי עסק – הרשת האלחוטית הקיימת כבר בבתי קפה ברחבי הארץ ובאוטובוסים\רכבות מספקת מהירות גלישה מלאה על חשבון המארח,
    מספר רב של משתמשים בבית עסק או מקומות ציבוריים כמו פיצה האט וכדומה עדיף לי בתור לקוח לקבל גישה לרוחב פס מלא מאשר ליצור עומס על 10% מהירות (בד"כ 1 מגה?).
    בכללי מהירות הגלישה משתנה ממארח למארח – אני אמור לנחש איזה רשת תהיה 10 מגה במידה ואני קרוב למספר רשתות?
    כדי לספק אינטרנט אלחוטי לכל דבר הייתי כבר ממליץ להתקדם בטכנולוגיה לאינטרנט לוייני (חלום שאולי יתגשם?)

  9. על FREE WIFI מה ש95% אנשים לא יודעים (או שכחו) שהעלאה של בזק זה כמגה.. סתומרת עם הגולש הזר יעלה משהו האינרנט שלכם יחנק….ADSL=Asymmetric Digital Subscriber Line לעומת DSL בחול שהעלה היא כמו ההורדה.

  10. כל הכבוד לבזק ותפסיקו לבלבל את המוח עם טענות שחפרתם מתחת לבלטות. כל מי שהסתובב באירופה יודע שאין שם wifi וגם מה שנקרא FREE זו חברה מסחרית שמציגה לך דף אינטרנט שמבקש כרטיס אשראי. והנה דווקא אצלנו מגיעה חברה מסחרית ומשקיעה מאמצים והון רק כדי לתת לנו שירות בחינם תמורת קצת תדמית. אז מגיעה לה לפחות זו (התדמית).

    ראשית לגבי האבטחה, יצטרכו להוכיח שזה מהרשת הביתית ולא החיצונית. ועל איזה פעילות 'אסורה' מדובר? מישהו מקצועי עם שרת שמפציץ נסיונות יסתובב ברחובות? מישהו שלא מבין ורק רוצה נניח להתחזות בפורום יכול לדעת שלא יעלו עליו עם השם וסיסמה? בכלל אפשר לעשות עם זה משהו שאין בכל קפה ארומה?

    התלונות לגבי הביצועים זה כבר ממש מעצבן. מי שבוכה על הUPLOAג שיעבור חברה. אם הUPLOAD כל כך נמוך אז מה משנה 90% מנמוך או 100% מנמוך?

    טיעון הקרינה נובע פשוט מבורות. כשיש רשת ביתית עם כמה מחשבים יש קרינה מסוימת (אגב, גם ממרחק מטר עדיין שבריר האחוז מקרינת השמש על אדם ביום בהיר). המשתמש הנוסף לא משנה כלום.

    הסלולר הוא בד"כ מכשיר קטן. ולטבלט או לנייד אין בדכ מודם. גם לא לכולם משתלם לשלם 90 ש"ח בחודש ובטח לא לרכוש כמה SIMים. בכל בית קפה יש אנשים שיושבים על הWIFI. עכשיו יוכלו לעשות זאת גם בגינה או אפילו סתם ברחוב אם לרגע נזכרו במשהו.

    ואני סתם עוד אזרח עם מודם שלצערי לא תומך.

  11. […] היא, שוב, של בזק, אבל היא לא רלוונטית אלא רק הדגמה. בזק טוענת כי החיבור באמצעות שם משתמש וססמא מאפשר לזהות את מי […]

  12. יש ב-Free Wifi של בזק בעיית אבטחת מידע אמיתית.
    כיומיים לאחר שהפעלתי את השרות וקבלתי את המשתמש התחברתי עם המשתמש של בזק לצד החיצוני של הנתב של עצמי.
    קבלתי תחום כתובות שונה משל הרשת הפנימית, אבל בדיקה פשוטה מאוד הראתה לי שקיים ניתוב חופשי לגמרי בין
    הרשת החיצונית לתחום ה-10.0.0 של הרשת הפנימית. שום הגנה, כלום… כמו חמאה.
    הצלחתי מהרשת החיצונית להתחבר למחשבים שלי, לקבצים .. להכל.
    ב-199 טענו שזה בגלל שהשתמשתי במשתמש שלי.. וזה מזהה ולכן מאפשר לי להתחבר לרשת הפרטית, ושאני צריך לבדוק את זה עם משתמש אחר.. (כמובן שהם לא היו מוכנים לספק משתמש אחר).. מה שאומר שאני צריך עכשיו לחפש מישהו שגם הוא התחבר לשרות המטומטם הזה רק בשביל לבדוק את פרצת האבטחה החמורה שבזק יצרו.

    כמובן שלא הסכמתי לעניין ובקשתי להתנתק בדחיפות (הנתב היה מדגם DLink של בזק).
    דווחתי גם על הנושא לטכנאי יותר בכיר של בזק שיצר איתי קשר שאחר שזה לא היה אמור לקרות גם אם אני משתמש ב-User שלי…

    בכל מקרה, מי שרוצה לקחת סיכונים על הרשת שלו בשביל לשבת עם גידי גוב ברוטשילד.. שיהנה… אני לא מוכן.

  13. לירן, אם אתה רוצה לבדוק את טענת בזק, לך שב דקה עם גידי גוב.
    תתחבר לרשת הזמינה שם (ברוטשילד, אלא איפה), עם המשתמש שלך. כעת, נסה לראות אם יש לך גישה למחשבים ברשת 10.0.0.0/24. אם כן, אתה צודק. אם לא, נסה בעוד רשת או שתיים (כי אולי במקרה אלה לא היו בבית ואין להם מחשבים נייחים פועלים). לא הצלחת – יתכן שבזק דווקא צודקים.
    (תוכל לבדוק פינג ל- 10.0.0.138 – שנמצא על אותו נתב – אפילו זה יכול להיות אינדיקטור).

  14. הצטרפתי לשירות ובזק אמרו לי שהראוטר שלי לא תומך בשירות ולכן ישלחו אליי הבייתה ראוטר חדש בחינם
    האם הם אומרים את כל האמת או שאצטרך לשלם משהוא?

  15. שבתי בתאריך 31 במרץ, 2014 בשעה 21:02

    שאלה: האם זה אןמר שאני יכול להפסיק לשלם לספק אינטרנט ולסמוך רק על הראוטר שבבייתי?

  16. שבתי בתאריך 31 במרץ, 2014 בשעה 21:03

    שאלה: האם זה אומר שאני יכול להפסיק לשלם לספק אינטרנט ולסמוך רק על הראוטר שבבייתי?
    כלומר, כיום אני משלם לבזק ולעוד ספק אינטרנט חיצוני. האם אני יכול לוותר על הספק ולגלוש כל הזמן עם הפרי וייפיי?

  17. לא. כי בלי ספק אינטרנט אין גישה לאינטרנט ואז משתמשי ה-FREEWIFI שלך אינם יכולים לגלוש. אתה חייב חיבור אינטרנט פעיל ועובד כדי שתוכל להנות משירותי ה-FREEWIFI. קח בחשבון שהשירות הזה נותן מהירות מאוד עלובה שבקושי מספיקה לדפדוף וקריאת מייל – היא לא מתאימה להורדות, צפיה ישירה וכד'.

  18. […] לא חדש, גם נטצ'יף וגם יהונתן קלינגר דיברו על זה עוד בשנת 2012, אבל אם זה […]

  19. […] הפוסט פורסם לראשונה בבלוג NetCHEIF. […]

  20. […] בזמנו, בעת הכרזת השירות, פירסמתי עליו פוסט מקיף, הכולל מספר הערות והסתייגויות, שגרר תגובות רבות.  מי שמעוניין לקרוא את הפוסט והתגובות, יכול למצוא אותן כאן. […]

השארת תגובה