סיכום שנת 2010 והצצה ל-2011

שנת 2010 נכנסת לישורת האחרונה שלה וזה הזמן לסכם את אירועי השנה בתחום הרשתות הביתיות, הנתבים, הסלולר והפס הרחב.  במקביל אנסה להעריך מה יהיו הטרנדים העיקריים של 2011.

ציוד ותקנים אלחוטיים

סקירת החדשות שהתפרסמו בשנה האחרונה מגלה מגוון רחב של אירועים, חלקם בעלי חשיבות רבה, אך לדעתי זה שהשפיע באופן הבולט ביותר התרחש דווקא בסוף שנת 2009.  באוקטובר של אותה שנה אושר באופן סופי תקן N של טכנולוגית ה-WiFi.  כתוצאה מכך חזינו השנה בשיטפון של נתבים וכרטיסים התומכים בתקן N שדחקו, תוך פרק זמן קצר ביותר, ציוד התומך בתקן G בלבד (פרטים על תקנים אלה ועל ההבדלים ביניהם ניתן לקרוא כאן).

כבר בתחילת פברואר קבעתי שעידן נתבי ה-G מגיע לסופו וצפיתי שבתוך זמן קצר הם ייעלמו כליל מהשוק.  עיון באתר ZAP מגלה שבסוף שנת 2010 רק 2 מתוך 15 הנתבים הפופולריים ביותר בישראל הם בתקן G.  כל יתר הנתבים הם בתקן N המלא (300Mbps) או נתבים במהירות של 150Mbps.  האימוץ המהיר של נתבי N בישראל (וגם בעולם) נובע מהיתרונות הטכנולוגיים של תקן זה ויכולתו להתמודד עם תנאים סביבתיים קשים.

העובדה שבכל המחשבים הניידים, הטאבלטים וה-Smart Phones החדשים קיימת תמיכה מובנית בתקן זה, תרמה אף היא למגמה זו.  גם בתחום כרטיסי הרשת האלחוטיים, הן בממשק USB והן בממשק PCI, חל השנה מהפך וכרטיסי ה-N השונים כבשו את רשות הטבלה ב-ZAP.

במהלך השנה קבלנו הצצה על מספר נתבי N התומכים במהירות של 450Mbps (כמו ה-TEW-691GR של חברת Trendnet וה-DIR-665 של D-LINK).  טכנולוגיה זו עדיין בחיתוליה וצפוי שרק במחצית השנייה של 2011 נתחיל לראות מוצרים יציבים ואטרקטיביים התומכים במהירות זו.  במקביל, ועל מנת שסטנדרט מהירות זה יתפוס נתח משוק ה-WiFi, צריכים להופיע גם כרטיסי רשת תואמים שאינם כרגע בנמצא.

היישום של רשתות ביתיות, המבוססות על נתבים אלחוטיים, המשיך השנה לגדול בקצב מהיר.  הערכות המסתובבות בשוק מדברות על כ-500,000 נתבים אלחוטיים שנמכרו השנה בשוק הישראלי.  התורמת העיקרית לכך היא חברת "בזק" המספקת ללקוחות ה-ADSL שלה נתבים אלחוטיים המשולבים עם מודם.

גורם נוסף המשפיע על האימוץ ההולך וגובר של רשתות ביתיות הוא ההצטיידות בציוד אודיו/וידאו המתחבר לרשת.  כבר היום ניתן למצוא בשוק טלוויזיות בעלות חיבור לרשת ותמיכה ב-DLNA ובמקביל מבחר גדול של מזרימי-מדיה המאפשרים לצפות בתכנים איכותיים אותם ניתן למצוא ברשת האינטרנט.

חברות ומפיצים

במפת החברות המשווקות ומוכרות נתבים בישראל, חלו השנה תמורות גדולות.  את הפריצה הגדולה ביותר עשתה השנה חברת TP-LINK שלאחר שנים של דשדוש בשוק הישראלי, מינתה מפיץ רציני – בנדא-מגנטיק – שהחל לשווק מוצרים מתקדמים במחירים אטרקטיביים.  מהלך זה נחל הצלחה משמעותית והמוצרים של TP-LINK כבשו נתח גדול מהשוק – נכון למועד כתיבת פוסט זה, שלושה מתוך חמשת הנתבים וכרטיסי הרשת האלחוטיים המובילים בישראל (על פי אתר ZAP) הם של חברה זו.

ראוי לציון מיוחד נתב ה-TP-WR1043ND שבמחיר של פחות מ-400 שקל מציג שלל תכונות כמו 4 כניסות של 1G, תמיכה מלאה בתקן N באמצעות שלוש אנטנות, חיבור USB מובנה לדיסק חיצוני ואפשרות שימוש בקושחה החילופית של DD_WRT.  למרות ש-TP-LINK היא חברה סינית, איכות המוצרים והתמיכה שהיא מציגה הם מערביים לחלוטין וגורמים אלה תורמים רבות להצלחה שלה.

חברה נוספת שהצליחה השנה לבסס את מעמדה בישראל היא D-LINK.  החברה פתחה בארץ משרד והעמידה בראשו מנכ"ל נמרץ ומעורב – ערן שלומי – שהפיך רוח חדשה במותג, הן בשוק הפרטי והן בשוק הארגוני.  העובדה שחברת "בזק" בחרה לבסס את קו המודמים/נתבים שלה על מוצרים של החברה, כמו  ה-DSL-2650U, ה-DSL-2760U וה-DSL-6740U, תרמו רבות להצלחה של D-LINK בישראל.  המגמה של "בזק" להצטייד במוצרים של מותגים ידועים לא נעצרה רק בחברת D-LINK והיא גם מפיצה ציוד של חברת Netgear, אם כי בכמויות קטנות יותר.

גם Edimax, באמצעות המפיץ שלה פיקוק, הציגה בישראל מגוון של מוצרים חדשים כמו ה-BR-6424 שתומך בתקן N המלא וה-BR-6226 התומך במהירות של 150Mbps ושמרה על מעמדה בשוק.

ההצלחות של החברות הבין-לאומיות הללו מהווה ניגוד לכישלון של חברת Linksys שלא הצליחה לייצר בארץ נוכחות משמעותית, במיוחד בתחום נתבי ה-N.  חברת Linksys עברה השנה תהפוכות רבות ובין השאר איבדה את עצמאותה והפכה להיות חטיבה של חברת CISCO.  במקביל לצעד זה שינתה החברה את שמות המוצרים שלה וזנחה את שילוב האותיות WRT שליווה את הצלחתה בשנים האחרונות.  מדובר בכישלון משמעותי שבדרך כלל אינו מאפיין חברות בין לאומיות מסדר גודל כזה.  נותר רק לקוות שהחברה תתעשת וששנת 2011 תהיה עבורה שנת מהפך.

ספקים ומהירות החיבור

בשנת 2010, כמו בכל השנים האחרונות, עלתה מהירות האינטרנט הממוצעת של הלקוחות בישראל.  בעוד שב-2009 המהירות הממוצעת של חיבור אינטרנט בישראל היתה כ-2.5M הרי שבסוף 2010 מהירות זו עלתה ליותר מ-4M.  בנוסף, המהירות המקסימאלית המסופקת על ידי חברות התשתית הגיעה ל-100Mbps, כאשר "בזק" מציעה אותה בעיקר בפריפריה ו-HOT בכל רחבי הארץ.  יחד עם זאת, המחירים הגבוהים של חבילות אלה עדיין מרחיקים אותן ממרבית הלקוחות.

על מנת לייצר תחרות בתחום זה החלה חברת החשמל, בחסות שר התשתיות ושר התקשורת, בניסוי באינטרנט מהיר דו-כיווני בקריית שמונה.  באירוע החשיפה של הפרויקט בחר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לכנות את מהירות האינטרנט בישראל כ-"טרקטור סובייטי".  אך למרות הגיבוי הממשלתי, ברור שקצב ההתקדמות של חברת החשמל יהיה איטי וקשה לצפות שבשנת 2011 נראה שינוי משמעותי בתחום זה.

בהקשר זה יש לציין את הצטרפותה של חברת CCC (טריפל C) לרשימת ספקי האינטרנט (ISP) בישראל.  על ידי תמחור אטרקטיבי וזניחת הדרישה להתחייבות, מצליחה החברה לגייס לקוחות חדשים, וביחד עם אקספון (018), היא מזנבת ב-ISP הגדולים.  רישיון ה-ISP שקבלה חברת HOT לאחרונה עומד אף הוא לשנות את מאזן הכוחות ומעניין יהיה לראות כיצד יתפתח שוק זה ב-2011.  בשולי הדברים יש לציין את הראיון נתן מנכ"ל חברת CCC, רמי נחום, לאתר NRG בו הודיע שהוא מתכוון להכניס לשוק במהלך 2011 "תמחור על פי שימוש".

הנושא העיקרי שהמשיך להטריד את הגולשים השנה הוא "עיצוב התעבורה" האגרסיבי שנוקטים ה-ISP, בעיקר בשעות העומס ובעיקר בתקשורת לחו"ל.  צוואר הבקבוק לחו"ל נובע מחוסר התחרות בתחום זה ורוחבי הפס הנמוכים שרוכשים ה-ISP.  לפני מספר שבועות הודיעה חברת "בזק בין לאומי" שבכוונתה לפרוס כבל תת-ימי שיתחרה בכבל של חברת Med Nautilus ויכניס מעט תחרות בתחום זה.  במידה והכבל ייפרס הוא יכנס לפעולה, לכל המוקדם, בסוף שנת 2011 כך שבחודשים הקרובים ימשיכו הגולשים לסבול ממהירויות נמוכות, בעיקר בגלישה והורדות מאתרים מעבר לים.

חברות הסלולר

על פי ההערכות, בישראל של סוף 2010 מסתובבים קרוב לחצי מיליון מכשירי Smart Phone, המסוגלים לספק חווית גלישה סלולרית סבירה ומעלה.  ההכרה בחשיבות שנותנים המשתמשים לגלישה סלולרית חילחלה במהירות לתודעת החברות ובמהלך 2010 הן החלו להציע חבילות גלישה רחבות יותר, תוך העלאה מתמדת של מחירי הגלישה.  הגדילה לעשות חברת פרטנר שבמהלך 2010 שילשה את מחירי חבילת הגלישה הבסיסית שלה.  במקביל מציעות החברות היום חבילות גלישה "בלתי מוגבלות" (כמובן עד גבול מסויים…) במחירים ובמהירויות שונות.  גם ב-2011 צפוי נפח הגלישה הסלולרית  להמשיך ולעלות ולהפוך למרכיב משמעותי בהכנסות של חברות הסלולר.

התעלול של חברת פרטנר בתחום הגלישה הסלולרית הוא רק אחד משורה ארוכה של צעדים אנטי-צרכניים שנקטו חברות הסלולר בשנה האחרונה ושהעלו את חמתו של הציבור.  חברות הסלולר הפכו בשנה הזו לשנואות ביותר על ציבור הצרכנים ועקפו בכך את הבנקים שתפסו את המקום הראשון בשנים האחרונות.  חברות הסלולר "זכו" בתואר זה בזכות ובסוף 2010 הן ראויות לכל גינוי על התנהוגתן המונופוליסטית.  בהקשר זה, גם הציבור עצמו אינו חף לחלוטין ומן הראוי שכל אחד מאיתנו ינקוט ב-2011 צעדים שיביאו להקטנה מסויימת בהיקף השימוש בשירות של חברות אלה.

משרד התקשורת

את הסקירה השנתית הזו קשה לסיים מבלי להגיד מילה או שתיים על משרד התקשורת.  לזכותו של שר התקשורת, משה כחלון, יש לזקוף את העובדה שהוא הבין במהירות שלמרות שהמשרד שלו קטן ודל תקציבים, ביכולתו להשפיע על חייו של כל אזרח במדינה.  הוא החל בנקיטת פעולות שמטרתן להיטיב את מצבם של הצרכנים, בעיקר אל מול עוצמתן של החברות בסלולריות הגדולות.  ההצלחה הגדולה ביותר שנרשמה לזכותו היא הורדת דמי הקישוריות, אך את מידת השפעתה נוכל לבחון רק במהלך 2011.  גם את שאר המהלכים שמנסה לקדם השר, כמו הכנסת מפעילים וירטואלים (MVNA), נוכל לבחון ולהעריך רק בשנה הבאה.

יחד עם זאת קשה שלא להבחין בחולשתו על משרד התקשורת בתחומים רבים ובעיקר בתחום הרישוי והאכיפה.  הפיאסקו של המשרד עם מכשיר ה-iPad, שנאסר להכנסה לישראל והוכשר 10 ימים מאוחר יותר, היא רק דוגמא אחת לארכאיות של המשרד במתכונתו הנוכחית והצורך הדחוף בהחלפתו ברשות תקשורת עצמאית.  למרות זאת, אני מוכן להמר שרשות כזו לא תקום במהלך 2011.

סיכום

שנת 2010, המסתיימת בימים הקרובים, הייתה שנה רבת אירועים משמעותיים אך חלקם הגדול, במיוחד בתחום מהירות האינטרנט והחברות הסלולריות, יבשילו רק בשנה הבאה.  בנוסף, ימשיך בשנת 2011 האימוץ המהיר של ציוד אלחוטי בתקן N ויישום גדל והולך של רשתות ביתיות המשלבות מחשבים נייחים וניידים, מזרימימדיה (streamer) וציוד אודיו/וידאו בעל יכולת חיבור לרשת.

שנה טובה ובתקווה, גם רטובה.

6 תגובות לפוסט “סיכום שנת 2010 והצצה ל-2011”

  1. אריק מנסדורף בתאריך 21 בדצמבר, 2010 בשעה 16:06

    בנוסף ראוי היה לציין את העובדה שחברת הכבלים HOT בחרה ב- TP-Link לספק נתב אלחוטי בתקן 11N ללקוחות וביצעה רכש מאסיבי בהיקפו של נתבים מספק זה

  2. מישהו בתאריך 21 בדצמבר, 2010 בשעה 16:07

    שנה טובה

    מה אתה אומר יהיה ממוצע מהירות האינטרנט לשנה הבאה?

  3. יש כרטיסי רשת שתומכים ב-450M כבר מזמן, הרבה לפני שהיו נתבים ביתיים שתמכו בקצב כזה. לי יש בלפטופ שנקנה בתחילת 2009 כרטיס שתומך ב-450M, אינטל 5300.

  4. אלעד – הכוונה היא לכרטיסים בממשק USB ו-PCI. זה שיש כרטיסי MINI-PCI זה באמת לא חדש.

  5. אוקי, מהכתבה אפשר היה להבין שאין כרטיסי 450M בכלל, מה שהופך את התכונה הזו בנתבים לחסרת תועלת. כרטיסי רשת USB ו-PCI הם נישה זניחה יחסית לעומת כרטיסים מובנים במחשבים ניידים, אז המצב לא כל כך נורא.

  6. הייתי גם מציין כמובן את התקלה הגדולה שקרתה בסלקום.

השארת תגובה