מסע בעקבות יצרני הנתבים הסיניים ובסופו הפתעה

בשבוע האחרון אני מנהל מסע וירטואלי ברחבי רשת האינטרנט על מנת לאתר את היצרן הסופי של נתב סיני אחד.  זהו מסע חמקמק בנבכי התעשייה הסינית, שבו רב הנסתר על הגלוי והוא מעורר מחשבות רבות על המקור האמיתי של ציוד התקשורת בו אנו עושים שימוש.

הסיפור מתחיל בתערוכת CES 2010.  בתערוכה מסוג זה, שיש בה אלפי מציגים, הנטיה היא להתמקד בחברות הגדולות והחזקות, הפרוסות על פני ביתני ענק עם מצגות מרשימות.  אך ב-CES 2010 השתתפו גם לא מעט חברות קטנות, שבביתנים זעירים הממוקמים בשולי התערוכה, הציגו מוצרים שלא תופסים  כותרות גדולות.  אחת מהחברות הללו היא JCG – חברה סינית הממוקמת בעיר התעשיה שנזן (Shenzhen), לא רחוק מהונג-קונג ומקאו.

בביתן הקטן של JCG פגשתי את Michael שעל כרטיס הביקור שלו לא מצויין שם משפחה ותפקידו מוגדר כ-OEM Manager.  על המדפים בביתן של JCG היו מפוזרים נתבים, כרטיסי רשת, מודמי ADSL ומתגים שונים וביניהם צד את עייני הנתב  JIR-N635R ש-Michael תאר אותו כנתב תקן N, הפועל ב-2T3R (כלומר שתי אנטנות שידור ו-3 לקליטה) עם switch של 100Mbps.  בסידרת email-ים שהחלפנו אחרי התערוכה, בהן Michael הציג את עצמו לעיתים בשם James, הוא ציין בפני שעלות הנתב היא כ-$50.

מספר שבועות לאחר מכן, בתחילת חודש פברואר, התפתח בפורום רשתות ופס רחב, אותו אני מנהל ב-"תפוז", שרשור ארוך לגבי רכישת נתב אלחוטי מאתר DealExtreme שהמטה שלו ממוקם בהונג קונג.  בעקבות אותו שרשור, החלטתי להזמין מהאתר את אחד הנתבים המוצגים בו ובחרתי בזה הדומה חיצונית לנתב שראיתי בביתן של JCG ב-CES 2010.  את הנתב שהזמנתי בעלות של כ-$40 ניתן לראות כאן.  לחיצה על התמונה משמאל תפתח חלון עם הגדלה שלה.

הנתב שהגיע אלי אחרי כ-3 שבועות, נארז בקופסא השונה מזו המצולמת באתר DealExtreme.  על הקופסא, וגם בספרון שהיא הכילה, לא מצויין דבר לגבי זהות היצרן.  מבט מעמיק יותר על הקופסא גילה מדבקונת קטנה (3 ס"מ על 1 ס"מ) עליה מודפס בפונט זעיר "(Wireless 802.11N Router (2T2R 300M"‏‎‏‎ וכן "WS-WR511N2".

כיוון שלנתב יש 3 אנטנות אבל על המדבקה רשום 2T2R, מיד התעוררה השאלה מה מבין השניים נכון.  הדרך הפשוטה והמהירה ביותר לגלות זאת היתה לפרק את הנתב.  מברג פיליפס אחד, 2 דקות ו-4 ברגים לאחר מכן התגלתה האמת במערומיה – האנטנה האמצעית היא קישוט בלבד ואכן מדובר בנתב 2T2R.

מפליא היה לגלות שהסינים, שחותכים במהלך הייצור כל פינה אפשרית (שימו לב שרכיב ה-RF אינו מכוסה בכיסוי מתכתי), בחרו להדביק על המעבד המשולב (SoC) של הנתב צלע קירור קטנה.  חקירה יותר מעמיקה גילתה שמתחת לצלע הקירור מסתתר רכיב ה-RT3052F של חברת Ralink שהוא אחיו הבכור של ה-RT3050F הנמצא בבסיסו של ה-DIR-300N שסקרתי לאחרונה.

בתמונה משמאל (שלחיצה עליה תציג אותה בהגדלה משמעותית), ניתן לראות שהנתב כולל 32MB של זכרון RAM לתפקוד שוטף ו-8MB של זכרון FLASH לקושחה והגדרות.

חיפוש הקוד "WS-WR511N2" המופיע על המדבקנות בגוגל העלה כ-70 תוצאות.  אחת מהן מראה את הנתב עם כיתוב שונה בפינה השמאלית העליונה ומבנה מעט שונה של הנוריות – אצלי נורית ה-power ירוקה וראשונה משמאל ובתמונה נורית ה-power אדומה ואחרונה משמאל.  גם אחרי חיפושים אינטנסיביים לא הצלחתי למצוא אתר אינטרנט, פרט לזה של DealExtreme, המציג את תמונת הנתב כפי שקבלתי אותו.

השלב הבא היה הפעלת הנתב.  הנתב נדלק ודי בקלות היה ניתן לגשת לתפריטים שלו דרך הכתובת 192.168.0.1, אבל אז התחילו הבעיות.  הקושחה של הנתב (firmware) התגלתה כקטסטרופה אמיתית ובהתחלה אפילו לא הצלחתי להגדיר חייגן ADSL סטנדרטי.  רק אחרי מאמצים רבים שכללו מספר RESET-ים והגדרות חוזרות ונישנות הצלחתי ליצור חייגן PPPOE.  לאחר יצירת החייגן הנתב הצליח להתחבר ל-messenger ולהוריד דואר לתוכנת Outlook אבל לא היה מוכן בשום פנים ואופן לגלוש בדפדפן.

קפיצה קטנה לדף הנתב ב-DealExtreme גילתה שמתנהלים לגביו דיונים רבים ושבאחד מהם ניתן LINK לקושחה חילופית.  מתוך השרשור ניתן היה להבין שהנתב שבידי, זהה לדגם WLN-322R-l1 של חברת Linkpro.  למותר לציין ששני הנתבים אפילו לא דומים האחד לשני.  טעינת הקושחה מאתר Linkpro עברה בהצלחה והפעם הצלחתי יחסית בקלות להגדיר חייגן ולגלוש בקלות.  אבל אז נזכרתי שה-SoC של הנתב דומה לזה של ה-DIR-300N שמצליח להריץ את DD_WRT…

תוך שניות ספורות הצלחתי להתחבר לנתב ב-TELNET וזה היה סימן מעודד ביותר.  לאחר מכן הקלדתי בשורת הפקודה ddwrt.sh והחזקתי אצבעות.  טעינת קושחת ה-DD_WRT לנתב לקחה כדקה וחצי ולאחריה עלה המסך המוכר של DD_WRT.  הגדרת הנתב לעבודה תחת קושחת DD_WRT היתה מהירה ופשוטה ותוך פחות מ-2 דקות הנתב תיפקד במלואו.

הצצה בדף הסטטוס של הנתב תחת קושחת DD_WRT מגלה שיצרנית הנתב היא בכלל חברת Aceex הטיוואנית וושמדובר בדגם NR22 (ראו תמונה משמאל).  באתר של Aceex קיימת עבור הנתב גרסת קושחה השונה מזו הקיימת באתר של Linkpro, אבל אותה כבר לא בדקתי.

בשבוע האחרון הנתב הסיני הזה מתפקד אצלי, תחת DD_WRT, כנתב הראשי ועד עתה עברו דרכו למעלה מ-10GB של נתונים במגוון תוכנות.  הוא מתפקד יפה מאוד, לא מגלה סימני מאמץ או עייפות ולא נתקע אף לא פעם אחת.  גם החום שהוא מפיץ – סביר לחלוטין.  בעתיד הקרוב גם אשתדל לעשות לו בדיקת ביצועים.

אז מה היה לנו כאן – 4 חברות (JCG‏, WinStar‏, Linkpro‏ ו-Aceex)‏, 3 אנטנות (שהן בעצם שתיים), לפחות 2 צורות חיצוניות ותמיכה אמיתית אחת ב-DD_WRT.

לקראת פסח הקרב ובא זה נשמע לי כמו "חג גדיא" סיני.

13 תגובות לפוסט “מסע בעקבות יצרני הנתבים הסיניים ובסופו הפתעה”

  1. מאוד מעניין, מדובר לפי דבריך בפתרון N מעולה יחסית עם מחיר מגוחך של 150 ש"ח עם המשלוח לארץ.

    יש סיכוי שתוכל לכתוב מדריך לגבי צריבת DD WRT דרך הTELNET לטובת האנשים הנחמדים שאולי יזמינו את הנתב הזה אחרי הסקירה הנחמדה וההסברים שעשית פה

    (למה קניתי את הWRT54GL שלי אם יש נתב כזה נחמד בחצי המחיר? )

  2. בהחלט פתרון נחמד במחיר זול,פונקציונאלי ביותר אחרי כמה מודיפיקציות.
    השאלה שלי היא – אם תהיה אפשרות להלחים את האנטנה השלישית ולגרום לה לעבוד,
    אם תשים לב יש מקום נוסף לחיבור אנטנה בשורת ההלחמה ומוצהרת con2 – ant 2.
    http://i42.tinypic.com/2wfld83.jpg

    מה אתה אומר?

  3. דרך אגב (מצטער אם לדעתך זה פרסום לא תקין)
    פתחתי 2 ת'ראדים בפורומים שונים לגבי הנתב הזה, לדעתי מצאת את אחד הפתרונות הטובים לכל אלו שמחפשים נתב זול ואיכותי ולא רוצים להשקיע יותר מדי

    http://www.iopanel.net/forum/thread37586.html
    http://www.hometheater.co.il/vt108130.%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%A6%D7%94-%D7%9C%D7%A0%D7%AA%D7%91-N-%D7%96%D7%95%D7%9C-%D7%9EDX

  4. ראשית, אני ממליץ שתקרא את ההודעה שלי לגבי הבעיתיות שיש בהזמנת הנתב הזה (כאן -http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=20&msgid=139676799 או כאן – http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=453653.msg3877627#msg3877627).
    לגבי השאלה שלך — לא ממש נדרש מדריך.
    ראשית יש לוודא שהנתב מחובר לרשת האינטרנט דרך מודם בצורה תקינה. לאחר מכן, פשוט נכנסים באמצעות TELNET לנתב — הפקודה היא telnet 192.168.0.1. נדרש לתת שם משתמש וסיסמא שהם root ו-admin. תקבל כמה הודעות ובסופן סימן # מהבהב. תרשום ddwrt.sh ותלחץ enter. עכשיו מגיע הקטע של החזקת אצבעות והמתנה. תחכה דקה וחצי (ואולי קצת יותר) עד שיחזור ה-# המהבהב. בשלב הזה כנס לתפריטי הנתב מחדש דרך הדפדפן וזהו.

  5. לגבי האנטנה השלישית — כיוון שאין לה רכיבי RF אין הרבה טעם בכך. התייחסתי לכך גם בשרשורים בתפוז וב-HWZONE.

  6. מובן,תודות.
    אגב – פשוט מציק לי בעיניים ואני חייב להעיר,אתה צ'יף הרשתות ומשתמש באקספלורר ?

  7. הנתב יכול לשמש כריפיטר עם DD-WRT?

  8. תחת DD_WRT הנתב תומך ב-WDS ויכול לשמש כ-REPEATER.

  9. […] NetCHEIF Blog זרקור על רשתות ביתיות, קישור לאינטרנט, חומרה, תוכנה וכל מה שבינהם « מסע בעקבות יצרני הנתבים הסיניים ובסופו הפתעה […]

  10. […] המפורט לגבי הנתב, שפורסם לפני כשבועיים, ניתן למצוא כאן ועדכון מהשבוע שעבר לגבי היציבות שלו ניתן למצוא […]

  11. viperain בתאריך 29 במרץ, 2010 בשעה 13:05

    איך אני מבצע ב WINDOWS 7 את הפקודה TELNET ? אני צריך להוריד תוכנה כמו PUTTY?

  12. כן. תוכנה כמו putty תעשה את העבודה.

  13. היי

    לפני מספר ימים השיקו אתר חדש ושווה http://www.ngshopping.com הנותן השוואת מחירים בין חנויות בעולם שעושות משלוחים לכל מקום על הגלובוס
    בין החנויות ניתן למצוא גם את DealExtreme Focalprice ועוד רבים וטובים

    המחירים כוללים משלוח לכל העולם!

    שווה להציץ

השארת תגובה