ניטרליות רשת האינטרנט בארה"ב

ההתערבות המכוונת של ספקי האינטרנט (ISP) בסוגי התעבורה השונים, אינה זרה לגולשים ברשת האינטרנט בישראל.  זהו נושא כאוב הזוכה לאין ספור התייחסויות בפורומים השונים, במיוחד לגבי תכנים הדורשים רוחב פס גבוה כמו וידאו באבחנה גבוהה (HD) ותכנים העוברים ברשתות שיתוף קבצים מסוג BitTorrent.

באופן מפתיע, ההתערבות הזו, המכונה בשם המכובס "עיצוב תעבורה", אינה תופעה ישראלית בלבד.  בתחילת שנת 2008 עלה לכותרות העיתונים בארה"ב נושא "עיצוב התעבורה" כאשר התברר בוודאות שחברת Comcast, ספקית האינטרנט הגדולה ביותר שם, חוסמת סוגי תעבורה שונים ובמיוחד תעבורת BitTorrent.  את דו"ח הבדיקה פרסם ה-EFF (ראשי תיבות של Electronic Frontier Foundation) וניתן לקרוא אותו כאן.

כתוצאה מכך פתחה ועדת התקשורת הפדרלית (ה-FCC), שהוא הגוף המקביל למשרד התקשורת הישראלי, בחקירה מקיפה שבסופה היא קבעה ש-Comcast אכן הפרה את כללי הניטרליות ברשת האינטרנט ואף הסתירה במכוון פעולות אלה מלקוחותיה.  על מנת למנוע הישנות מקרים מסוג זה, פרסם ה-FCC כללים האוסרים על ספקיות האינטרנט (ISP) בארה"ב לפגוע בניטרליות של רשת האינטרנט ולבצע תעדוף כלשהו לסוגי תעבורה שונים.

פרסום הוראות אלה באוגוסט 2008 עורר סערה גדולה בין ספקיות האינטרנט בארה"ב.  לטענתן, על מנת להבטיח זרימה חלקה של שירותי אינטרנט לכל הלקוחות, הן חייבות ליישם "עיצוב התעבורה".  לפיכך, ההאטה של שירותי BitTorrent היא חיונית כיוון שהיא נועדה להבטיח חלוקה שווה של רוחב הפס המוגבל של רשת האינטרנט בין כל הלקוחות.

חברת Comcast, שעקב מעשיה נוסחו הוראות אלה, אף עתרה לבית המשפט לערעורים כנגד ה-FCC תוך שהיא מבקשת ממנו להורות על ביטול ההוראות האוסרות עליה להתערב בתעבורת האינטרנט.  במסגרת העתירה טענה Comcast של-FCC אין סמכויות אכיפה בנושא הניטרליות של רשת האינטרנט ושהמגבלות שהוטלו עליה אינן חוקיות.

באפריל השנה קיבל בית המשפט את טענותיה של Comcast וקבע של-FCC אין סמכויות בנושא ניטרליות הרשת ושאין ביכולתו לכפות על ספקי האינטרנט כללי התנהגות בתחום זה.  החלטת בית המשפט היוותה "רעידת אדמה" כיוון שבפועל נוצר מצב בו אין שום רגולציה על התעבורה ברשת האינטרנט בארה"ב וספקיות האינטרנט חופשיות לעשות כרצונן.

כתוצאה מהוואקום הזה החלה להתבשל בבית הנבחרים האמריקאי הצעת חוק לשינוי המצב.  הצעת החוק שנוסחה קבעה שהרגולטור לתעבורה ברשת האינטרנט הוא ה-FCC ושביכולתו לכפות כללי ונוהלי ניטרליות על כל ספקי האינטרנט בארה"ב.  הצעת החוק הזו גרמה למחלוקת פוליטית קשה בין שתי המפלגות בארה"ב – הדמוקרטים והרפובליקאים – ובספטמבר השנה קרסה היוזמה הזו.

הכשלון של בית הנבחרים הביא את יו"ר ה-FCC, ג'וליוס ג'נאקובסקי (Julius Genachowski), להורות על ניסוח סדרה של חוקי רגולציה חדשים לרשת האינטרנט.   בתחילת השבוע שעבר נחלו מאמציו של ג'נאקובסקי הצלחה ומועצת המנהלים של ה-FCC אישרה חוקים אלה.  החוקים החדשים מתבססים על שלושה עקרונות המכוונים לכל ספקי האינטרנט בארה"ב:

  • שקיפות. ספקיות האינטרנט צריכות להיות גלויות לגבי אופי הרשת שלהן ואופן ניהול התעבורה בה.  עליהן לספק ללקוחותיהן אינפורמציה לגבי אופן ההתמודדות שלהן עם עומסי תעבורה והפעולות שהן נוקטות לשם כך.
  • איסור חסימה. על כל ספקיות האינטרנט נאסר לחסום את הגישה לכל יישום, שירות או אמצעי חומרה חוקיים המתחברים לרשת האינטרנט, גם אם הם דורשים רוחב פס גבוה.  בנוסף, ספק אינטרנט סלולרי לא יוכל לחסום שירותים המתחרים באלה שהוא מציע באופן אחר, אך יוכל לחסום אפליקציות.  המשמעות היא שספק סלולרי לא יוכל לחסום שירותי VOIP כמו Skype או Fringe המתחרים בשירות הטלפון הסלולרי אותו הוא מציע.
  • איסור הפלייה. ספקיות האינטרנט לא יוכלו להפלות לרעה סוגי תעבורה שונים ולא יוכלו להאיץ או להאט סוגים שונים של תעבורה חוקית, כל עוד מתאפשר להן "ניהול רשת סביר".  כלל זה אינו חל על תקשורת אלחוטית בפס רחב וחברה סלולרית המבצעת אפליה שכזו תצטרך לנמק את הסיבה לכך.

החוקים שהתקבלו בשבוע שעבר על ידי מועצת המנהלים של ה-FCC נתקלו בהתנגדות, הן במישור הפרקטי והן במישור הפוליטי.  מצד אחד, סט החוקים שניסח ה-FCC מגביר את השקיפות של אופן ניהול התעבורה אצל ה-ISP וקובע כללי התנהגות בסיסים כלפי סוגי תעבורה שונים.  אך מצד שני הוא אינו קובע כללים מחייבים דומים לאינטרנט הנייד, שהולך ותופס נתח הולך וגדל משוק הגלישה.

התנגדות זו דומה במהותה לזו שהושמעה כלפי 7 הכללים שהוסכמו בין גוגל ל-Verizon באוגוסט השנה שגם הם לא מונעים אפליית תעבורה ברשתות סלולריות ובמקביל אף מאפשרים מתן עדיפות לסוגי תעבורה שונים תמורת תשלום.

בניגוד ל-FCC שבחר לפרסם חוקי רגולציה וכרך אותם בנוהל ארוך ומחייב, אצלנו בישראל נוקט משרד התקשורת גישה אחרת.  על פי הצורך או העניין, מפרסם משרד התקשורת החלטות והוראות נקודתיות שאינן מתגבשות למסמך קוהרנטי ומחייב.  כתוצאה מכך חשות ספקיות האינטרנט בישראל חופשיות לעשות כרצונן ונוקטות אפליה בין סוגי תעבורה שונים מתוך חוסר שקיפות מוחלט למעשיהן.

בהקשר זה יש לציין שה-FCC מתכוון לאשר, תחת מגבלות מסוימות, את המיזוג המתגבש בין Comcast, שהיא כאמור ספקית האינטרנט הגדולה בארה"ב, ל-NBC-יוניברסל – אחת ממפיקות הסרטים והטלוויזיה הגדולות ביותר בארה"ב.  מגבלות אלה ימנעו מהחברה הממוזגת להפלות לרעה מינויי אינטרנט של חברות אחרות הניגשים לתוכן שהופק על ידי NBC.

בישראל, נושא המיזוג בין ספק אינטרנט לספק תוכן עדיין אינו עומד על הפרק, אבל במידה ונושא כזה יעמוד על הפרק יצטרכו הן משרד התקשורת והן הממונה על ההגבלים העיסקים לנקוט עמדה בנושא זה.

5 תגובות לפוסט “ניטרליות רשת האינטרנט בארה"ב”

  1. בגדול יש בארץ חוק של שקיפות, ואם תדבר עם תומך שמבין ותשאל
    אותו בדבר עיצוב תעבורה הוא יגיד לך שיש. החוק בארץ הוא מאוד
    פשוט, מותר להם לעצב, וכל שעליהם לעשות זה ליידע את המשתמשים
    שלהם. הם מיידעים אותנו בעזרת "הסכם התקשרות" שכמעט אף אחד
    לא קורא, ההסכם הזה זמין באתרי הספקיות.

    בקשר לשני החוקים האחרים, יש דרך קלה לעקוף זאת, ע"י תמחור
    מחודש של החבילות על פי נפחי תעבורה. אני בטוח שאף אחד בארץ
    לא רוצה להפוך את המזללה שיש לנו פה (בופה) לתשלום לפי מנה
    (גורמה).

    אז כן, כשתוריד, תוריד מהר, אבל ברגע שתחצה קו מסויים, אתה
    פשוט תשלם יותר, ואף אחד לא רוצה זאת.

    http://www.itk98.net/traffic.shaping.pdf

  2. אריה ויינר בתאריך 31 בדצמבר, 2010 בשעה 21:32

    אפשר לקרוא קצת על מה ש-Comcast עשו ב-RFC 6057
    http://tools.ietf.org/html/rfc6057

  3. גיא רולניק פירסם גם הוא מאמר הדן בנושא – http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20110106_1208014

  4. זה עוד לא נגמר:
    1. חברת Verizon, אחת מחברות הסלולר הגדולות בארה"ב, הגישה בשבוע שעבר ערעור על חוקי הניטרליות החדשים שקבע ה-FCC. וריזון טוענת שה-FCC חרג מהסמכויות החוקיות שלו וקבע כללים הדורשים חקיקה באמצעות בית הנבחרים האמריקאי. ערעור זה מצטרף להצעת חוק שהוגשה בתחילת החודש שמטרתה לקצץ בסמכויות ה-FCC בתחום האינטרנט.
    2. במקביל, אישר ה-FCC את המיזוג בין Comcast ל-NBC זאת תחת מגבלות מסוימות שימנעו אפליה לרעה של חברות אחרות.

  5. […] בשנת 2007 ניסה ה-FCC לאתגר את עמדתן של חברות התקשורת והורה לחברת Comcast, אחת מספקיות האינטרנט הגדולות בארה"ב, להפסיק להאיט ולחסום (traffic shaping) תעבורת torrent ללקוחותיה.  החברה, שלא השלימה עם הוראה זו, פנתה לבית המשפט וזה, בהחלטה מקדמית, קבע שההוראה של ה-FCC נעשתה ללא סמכות ושחברת Comcast רשאית להמשיך בפרקטיקת "עיצוב התעבורה". […]

השארת תגובה