מה צריכים ספקי האינטרנט ללמוד מ-RapidShare

הלוגו של RapidShareRapidShare הוא אחד מאתרי האינטרנט הפופולריים ביותר בעולם – נכון ליום כתיבת הפוסט הוא ניצב במקום ה-32 ברשימת NetCraft ובמקום ה-39 ב-Alexa.

האתר, שנמצא בבעלות חברה גרמנית ומתארח בשוויץ, מאפשר לגולשים בו להעלות ולהוריד קבצים בשני מסלולים – האחד חינמי והשני בתשלום.

במסלול החינמי מוטלות על הגולש מגבלות על מספר וגודל הקבצים, מהירות ההורדה שלהם, זמן המתנה לתחילת ההורדה וכיוב'.  במסלול בתשלום (premium) מוסרות כמעט כל המגבלות הללו.

לאחרונה, שינתה הנהלת RapidShare את מודל התמחור של המסלול בתשלום ויצרה זיקה בין נפח ההורדה של המשתמש, לתשלום המגיע ממנו.

המעבר של אתר בסדר הגודל של RapidShare למודל חדש, המבוסס על העיקרון של "תשלום לפי צריכה", צריך לעניין הן את משתמשים ברשת ובעיקר את ספקי האינטרנט (ISP) בישראל.

התמחור הישן של RapidShareעל מנת להעריך את מידת השינוי, ראשית, יש להבין כיצד פעל המודל הישן.

על פי המודל הישן, רכישת מנוי ל-RapidShare הייתה אפשרית ב-4 מסלולים שונים, שנבדלו האחד מהשני באורך חיי המנוי (ניתן להיעזר בתמונה משמאל).  ללא קשר לתקופת המנוי שנרכש, מנוי הפרמיום איפשר הורדת קבצים בנפח של עד 5GB ביום.

במודל החדש, שהוצג בחודש שעבר, זנחה RapidShare את מסלולי החיוב על פי "זמן" והחליפה אותם במודל הנותן דגש רב יותר על נפח ההורדה מהאתר, זאת תוך שימוש במטבע הקרוי Rapid.

תמורת תשלום בסיסי של 99 מטבעות Rapids (שעלותן הכוללת כיורו אחד) מקבל המשתמש אפשרות להוריד קבצים בנפח של עד 30GB בלבד ובמקביל לאכסן מידע בנפח של עד 10GB, כל זאת למשך 30 יום רצופים.

אם במהלך 30 הימים הללו נזקק המשתמש לנפח הורדה או אכסון נוספים, הוא יחויב בתעריף של 14 מטבעות Rapids לכל 5GB של הורדה ו-2 מטבעות Rapids לכל 1GB של אכסון.

אחרי 30 יום, גם אם לא נוצלה החבילה הבסיסית במלואה, יחוייב המשתמש ב-99 מטבעות נוספים.  עם תום מטבעות ה-Rapids בחשבון המשתמש, יתבטלו הטבות הפרמיום והמשתמש יעבור למסלול החינמי.

בתמונה משמאל ניתן לראות פירוט מלא של מודל זה.

התוכנית החדשה של RapidShare היא מהפכנית, ובניגוד לאתרי הורדות אחרים כמו MegaUpload או HotFile, יוצרת קשר הדוק בין נפח ההורדה של המשתמש לבין העלות של נפח זה.

בתוכנית התעריפים הישנה של RapidShare קיבל המשתמש נפח הורדה עצום של 150GB לחודש ימים ושילם עבורה מחיר קבוע.  לעומת זאת, בתוכנית החדשה מקבל המשתמש נפח הורדה הנמוך ב-80% (רק 30GB) ומשלם תוספת על כל חריגה.

גם בישראל, משתמשים ספקי האינטרנט (ISP) במודל חיוב הנגזר מגודל החבילה ולא מהיקף התעבורה בה.  לדוגמא, בתמונה משמאל, ניתן לראות את תמחור החבילות של חברת אקספון.

כלומר, שני בעלי חבילת 5GB ישלמו לחברת אקספון מחיר זהה של 65 ש"ח לחודש למרות שאחד מהם מנצל את רוחב הפס ברציפות 24 שעות ביממה להורדת קבצי סרטים ומשחקים, לעומת חברו המשתמש באינטרנט רק מספר שעות ביום לצורכי גלישה ודוא"ל בלבד.

המודל בו משתמשות היום חברות האינטרנט הוא מעוות והוא אינו קיים בשום שוק צרכני אחר.

לשם השוואה קחו את חשבון החשמל שלכם – האם אתם משלמים לפי מספר המנורות שיש לכם בבית, מבלי קשר לכמה זמן כל אחת מהן דולקת, או שאתם משלמים על פי היקף צריכת הקילו-וט/שעה?

האם אתה משלמים לפי מספר הברזים בבית, בלי קשר לכמה זמן כל ברז פתוח, או שאתם משלמים לפי היקף המ"ק שצרכתם?  אם תחשבו על כך, מודל התשלום לפי נפח צריכה פועל היום לגבי כל שירות – גז, טלפון, טלפון סלולרי וכיוב'.

הצעד של RapidShare, המקשר בין נפח הורדה לעלות, הוא צעד אמיץ לכיוון של "תשלום על פי צריכה", גם ברשת האינטרנט, שהוא מודל נכון יותר וכלכלי יותר.

המתנגדים העיקריים ליישום של מודל מסוג זה הם אלה הרגילים להוריד כמויות עצומות של מידע מרשת האינטרנט.

למרות ההתנגדות הנחרצת הצפויה מהם, מדובר בסופו של דבר במיעוט קטן, שאחראי על ניצול נתח עצום של רוחב פס ומן הראוי שישלם על כך.  כמו בהרבה תחומים אחרים, גם כאן פועל עקרון פראטו שעל פיו 80% מהתעבורה נגרמת על ידי 20% מהמשתמשים.

לעומת מיעוט זה, לרבים מאוד מאיתנו יהיו יתרונות משמעותיים במעבר למודל שיגבה תשלום לפי נפח ההורדה בפועל.

ראשית, ההתלבטות של כל אחד מאיתנו לגבי גודל החבילה המתאים לו תעלם ובפועל כל אחד מאיתנו יוכל לקבל את חבילת הגלישה המקסימלית שספק האינטרנט יכול לספק.  אם נעמיק בכך, הרי שלספק האינטרנט תהיה מוטיבציה לספק לכל אחד מאיתנו חבילה תקשורת רחבה ככל האפשר, שתאפשר להוריד כמה שיותר מידע.  בעקיפין, צעד כזה גם יקטין את המוטיבציה של ממשלת ישראל להכניס לשוק הזה את חברת החשמל, המונופוליסטית והלא יעילה.

שנית, בזבוז רוחב הפס, שהשיטה הקיימת מעודדת היום, יעלם ואיתו יעלם גם חלק גדול מאוד מהעומס העצום שקיים היום על רשת האינטרנט ובמיוחד על החיבורים של הספקים לחו"ל.  הקלת העומס, שנוצר על ידי מיעוט של גולשים, תאפשר לכולנו לגלוש מהר יותר.

שלישית, תצטמצם מאוד הפירטיות הנרחבת שיש היום בתכני מדיה המוגנים בזכויות יוצרים.

אין לשכוח שהכלים המאפשרים ל-ISP בישראל ליישם מודל חיוב על פי נפח גלישה כבר מיושמים אצלם, הן טכנית והן משפטית.  כך לדוגמא בכל החוזים החדשים של "בזק בין-לאומי" מצוינת מגבלת נפח של 65GB אך בפועל היא כמעט ולא נאכפת.

המעבר ממודל שימוש באינטרנט המבוסס על "זמן" למודל המבוסס על "נפח" הוא חדשני ומהפכני וצפויה לו התנגדות רבה, אך הוא הדרך היחידה להפוך אותו למוצר צריכה בעל שווי אמיתי.  הגיע הזמן שה-ISP בישראל ילמדו מהצעד של RapidShare ויישמו בארץ מודל מסוג זה.

16 תגובות לפוסט “מה צריכים ספקי האינטרנט ללמוד מ-RapidShare”

  1. אכן צריך אומץ להביע דעה זו שמאוד לא פופוליסטית.
    אך בוא נגיד את האמת. כל מילה שלך במקום. אין כל הגיון במודל של היום בו משתמשים רבים רגילים שמשלמים "סובלים" מביצועים נחותים רק בגלל "משתמשים כבדים" שהברז שלהם פתוח 24 שעות ביממה. המודל של היום יעבור מן העולם תוך שנה שנתיים כיוון שאינו הגיוני, אינו כלכלי ומקפח משתמש ממוצע שמשלם על רוחב פס שהוא מצפה לקבל.
    מובן שלהגדיל את רוחב הפס משמעו שכולנו נשלם יותר וזה גם לא הוגן.
    שורה תחתונה – 80% אינם צריכים לשלם על תחביבים של 20%. תוכן בתשלום רק יאפשר שירותי ערך מוסף כמו HD IPTV והצדקה לתשתיות רחבות פס אמיתיות בעתיד

  2. חובה בתאריך 12 ביולי, 2010 בשעה 12:04

    "בעקיפין, צעד כזה גם יקטין את המוטיבציה של ממשלת ישראל להכניס לשוק הזה את חברת החשמל, המונופוליסטית והלא יעילה."
    לא הבנתי האם אתה אומר זאת לחיוב, לשלילה, או סתם מציין עובדה.
    בכל מקרה, גם אם חברת חשמל מונופוליסטית, יש כבר את הכבלים ובזק, כך שבתחום הזה הם לא יהיו מונופול ואני מקווה שאולי הכניסה שלה, תוריד את המחירים או לפחות תמהיר את האינטרנט מוקדם יותר.

  3. אורי בתאריך 12 ביולי, 2010 בשעה 12:22

    בחוזה של בזב"ל מדובר על 65Gb כלומר 8.125GB.

  4. בוא נציע גם לחברות הכבלים שאנחנו נשלם רק על השעות שהטלוזיה דלוקה.
    אתה יודע למה זה לא יעבוד?
    כי תוכניות כמו האח הגדול חיים על זה שהטלוזיה חופשית.

    כנ"ל לגבי האינטרנט. אינטרנט בתשלום לפי תעבורה = צרכנים חכמים יותר בכל הקשור לכניסה לאתרים.
    כלומר, כולם ישתמשו בחוסמי פרסמות = האתרים לא ירוויחו כסף. אף אחד לא יגלוש לסתם אתרים אלא רק למה שהוא צריך.

    כל רשת האינטרנט תתפרק.

  5. מה אתה מציע בעצם- חבילת גלישה עם רוחס פס של 15M והגבלת נפח הורדה ל5GB ליום? זה הגיון צרכני שמתאים לבזק ולא לפורום מכובד.
    אני חושב שיש הבדל עצום בין שירות אכסון שמתחזק גיבויים רבים למידע השמור ומחוייב לזמינות ובין ISP בטכנולוגיות מודרניות-
    עם הקצבים שמוצעים כיום בעולם לא אמור להיות צוואר בקבוק בגלישה, ללא קשר למשתמשים ה-"כבדים"- עצם העובדה שיש סיב אופטי ש"מטפטף" אינטרנט לישראל זו הבעיה.

  6. שני הראפיד-סנטים שלי:
    http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=20&MessageId=143279743

  7. על פניו רעיון נכון, אבל הקדים אותי אלעד עם הזכרת חברות הכבלים.
    בדיוק כמו רכישת פוליסת ביטוח לרכב, האם יש מקום לשלם פר קילומטרז'?

  8. אריאל בתאריך 12 ביולי, 2010 בשעה 20:57

    שטויות
    פשוט שטויות
    אתה לא מבין פשוט , ששימוש מסיבי זה באינטרנט הוא זה שגורם לו להתקדם ככה , ובלי השימוש הזה עדיין היינו עם ISDN, (מגזים כן , אבל הבנתם את הכוונה)

    זה אלו האנשים שמורידים הרבה ומעלים הרבה לרשת אשר מעצימים את הדרישות וגורמים לפיתוח מואץ של האינטרנט , לא הספקיות ולא אף אחד אחר , מצידן פשוט להמשיך לספק 1MBPS , ולעשוק את הצרכנים

  9. שששש בתאריך 12 ביולי, 2010 בשעה 22:25

    זה כמו שהיום חברות הסלולאר עם האינטרנט שלהם מגבילות נפח
    וכמו פעם שזה היה לפי זמן חיבור

    אני חושב שזה לחזור אחורה

  10. צריך להבין שכנראה לא באמת תהיה פה מגבלה
    כל לקוח ירכוש חבילה חודשית, אבל אם הוא יממש את כולה – תהיה לו אלטרנטיבה לגלישה.
    אולי במחיר יקר יותר או מהירות איטית יותר אבל עדיין הוא ישלם עבור מה שהוא צריך ומשתמש בו

  11. המשתמשים שמשלמים ל rapidshare ואתרים מסוגו הם המורידים הכבדים. אין חלק בהם שהוא לא כבד.
    אני בטוח שצעד כזה יפגע משמעותית ב rapidshare אלא אם כל שאר התחרים שלו יעברו למודל דומה. פשוט, רוב הלקוחות שלהם יעברו למתחרים.

    אבל הכל בסופו של דבר תלוי במחירים הסופיים. ולדעתי, המודל הזה בישומו ע"י חברות האינטרנט, רק יגדיל את העלות לא רק למשתמשים הכבדים, אלא גם הקלים. תשלום הדמיי קו החודשים לא ירדו משמעותית, ואילו מגבלת הצריכה
    תרד ברמה כזו, שגם משתמש קל, יעבור את המגבלה לעיתים וישלם פי כמה ממה שהוא משלם כיום.

    ראה את חבילות חברות הסלולאר. כל העניין הזה של מגבלה אצלהם, רק מגדיל את ניצולו של הלקוח הסופי, גם את הלקוח הלא כבד.

    ובכלל, מה הקישקוש לגביי חברת החשמל. כן, היא מנופול בתחום החשמל, אבל לא תהיה בתחום תשתית האינטרנט. וכניסתה לתחום רק תוסיף לתחרות. (המחוקק אגב, שם להם הגבלות לגביי סיבסוד האינטרנט ע"י רווחי החשמל)

    אין מקום להשואה למשק החשמל. שבו, פרט לעלויות התשתית הקיימות גם בתשתיות אינטרנט, יש גם עלויות יצור אדירות. (ייצור החשמל) ההשוואה היותר נכונה, היא לשוק הטלפוניה הקווית. שבה, השוק עובר לחבילות הכל כלול, (ראה ארה"ב ואירופה בשיחות פנימיות וגם אזוריות) וגם בישראל עם חבילות דקות ענקיות.

  12. יורי בתאריך 19 ביולי, 2010 בשעה 12:34

    רעיון שכלפי חוץ נשמע צודק וחכם אבל כלפי פנים מכיל טעות ענקית שפוגעת כמעט בכולם.
    אסור בשום פנים ואופן להגביל את מהירות הגלישה!! זה מה שעושה את האינטרנט לכ"כ פופולארי, חופשי ומצליח.
    הגבלה של כמות התעבורה של האינטרנט תחזיר את עולם התקשורת בארץ, עשור אחורה. בעוד בעולם היום אפילו זמן שיחות טלפון לקווי ולסולולאר הופך להיות חופשי תמורת כמות תשלום קבוע בחודש, אתה מציע שפה בארץ יגבילו את האינטרנט?!?!
    מה השלב הבא טלוויזיה כי זה לוקח רוחב פס מהלווין ואולי אח"כ גם נשלם במנוי לחד"כ פר כמות פעמים שאנחנו נמצאים שם או מנוי לברכה משפחתי פר פעמים שאנחנו באים. דברים שהשימוש בהם רחב אסור להגביל זה ממש לא לטובת הצרכן ואפילו גם לא לטובת היצרן(אני לא אכנס איתך לזה) יכולות להיות חבילות מוגבלות למי שבקושי משתמש באינטרנט כמו שאפשר לקנות כרטיס חד פעמי לבריכה למי שמבקר בא רק פעמים 3 בשנה ולא מעוניין לרכוש מנוי לטובת זה אולם ממש ממש לא לבטל את הצריכה החופשית כי אתה תפגע בענף בצורה אנושה. דמה לך מצב למשל שבו בנינו ברכה אפשרנו מנוי שנתי לכל מי שרוצה ואחרי שנתיים הברכה הייתה מפוצצת.
    בצעד נגד החלטנו לבטל את המנוי השנתי ולפגוע בכל אלה שמנצלים אותו עד היסוד ובאים כל יום לבריכה ובעצם משלמים הרבה פחות מימה שהם משתמשים. כתוצאה מכך כמות האנשים שהייתה בברכה באותה שנה ביום ממוצע צנחה בלמעלה מ-80% כי כל אחד חשב פעמיים אם כדאי לו ללכת היום כי הרי זה לא בחינם ויש מלא תירוצים למה לא כדאי(לא מספיק חם, כבר מאוחר וכו'). אותה ברכה בעצם לא הולכת קדימה!!! היא צועדת 200 צעדים אחורה, במקום לקנות עוד שטח, לבנות עוד ברכות, להגדיל את המפעל, להתרחב ולצבור כוח היא בעצם עושה מהלך הפוך, הופכת לפחות פופולארית, פחות רלוונטית, יותר קטנה. אני יכול לחפור על הנושא עוד שעות אבל אני אדגיש משהו אחד חשוב נורא, העולם הולך היום לכיוון החופשי יותר ז"א תשלום פר חודש\שנה ולא פר צריכה וזה הכיוון הנכון ללא ספק, נכון שתמיד יהיו את אלה שירוויחו יותר ואת אלה שבכלל יפסידו אבל בסופו של דבר לכולם יש אפרות לוותר על הדבר או אם הוא צריך את זה ממש מעט לקנות כרטיס חד פעמי או חבילת אינטרנט ממש קטנה וזולה. עולם בוא הכל מוגבל הוא עולם מחושב ומגעיל שבו כל דבר שאתה עושה נעשה מתוך מחשבה אם כדאי לך או לא ולא מתוך ספונטניות יאללה בו נעשה את זה בכיף, בוא נדבר בוא נגלוש בוא נלך לברכה בוא נתאמן בחדר כושר, העולם שאתה יוצר פה הוא עולם של תירוצים למה לא כדאי לעשות ולא למה כן. אני מקווה מאוד שהעולם ימשיך לצעוד בדרך שהוא צועד בו הכל חופשי תמורת תשלום חודשיושנתי קבוע ולא יחזור עשור אחורה בו הבילוי וההנאה היה נחלתם של העשירים בלבד כי אחרי צריכה מסויימת אף אחד לא יכל לממן את ההוצאות הכרוכות בכך.

  13. כתבת:
    "שנית, בזבוז רוחב הפס, שהשיטה הקיימת מעודדת היום, יעלם ואיתו יעלם גם חלק גדול מאוד מהעומס העצום שקיים היום על רשת האינטרנט ובמיוחד על החיבורים של הספקים לחו"ל. הקלת העומס, שנוצר על ידי מיעוט של גולשים, תאפשר לכולנו לגלוש מהר יותר."

    ובכן, כבר היום,למיטב ידיעתי, כל הספקיות מגבילות את זוללי הפס הגדולים וראה זה פלא בעית העומס בעינה.
    הבעיה האמיתית היא חוסר הרצון של הספקיות להיכנס להשקעות הוניות בהגדלת רוחב הפס לחו"ל

  14. יש תשובה לאנשים שכל מה שהם עושים עם האינטרנט זה לשלוח שני מיילים בשבוע ואולי להיכנס פעם לYNET….

    קוראים לזה DIAL-UP וזה פה כבר מ1995

    בהצלחה!

  15. תגידו, אתם אומרים אפשר לסמוך על האתר הזה לצורך קניית מנוי ברפידשר ?
    http://www.evgrapid.com/

    כי נכנסנתי לאתר של רפידשר וראיתי שיש שם בקנייה את ישראל אז לחצתי והיה שם קישור לאתר הזה, עכשיו בכל זאת רציתי להתייעץ אתכם לגבי האתר הזה, הוא מהימן ?

  16. חס ושלום לדבר כזה…
    זה כמו שיתחילו לחייב אותך לא לפי זמן שיחה בסלולרי אלא לפי כמות המילים.
    אינטרנט הוא כמו כל אמצעי תקשורת אחר.
    אתה משלם על עצם יכולת התקשורת ואיכותה ולא על פי מה תעשה איתה וכך ראוי שיהיה.

השארת תגובה