מזיזים את נושאת המטוסים

Satia Nadella, Microsoft CEOקשה לקנא בסאטיה נאדלה – המנכ"ל החדש של מיקרוסופט.  למרות חבילת ההטבות הנדיבה, הכוללת שכר שנתי של $1.2M ועוד מיליונים רבים בבונוסים, אופציות ומניות, המשימה העומדת בפניו הוא עצומה ומסובכת גם יחד.

הנתונים המספריים של החברה מהממים – שווי השוק של מיקרוסופט עומד על כ-300 מיליארד דולר, ההכנסות השנתיות שלה מתקרבות ל-80 מיליארד דולר והרווח, ללמעלה מ-20 מיליארד דולר.  לחברה יש 16 מרכזי רווח שונים – כמו Windows, אופיס ו-Xbox – שכל אחד בפני עצמו מניב הכנסות של למעלה ממיליארד דולר בשנה וביחד עם חטיבת הסלולר של נוקיה, יש לחברה 130,000 עובדים, הפרוסים בעשרות אתרים גיאוגרפיים בכל רחבי העולם.  

עבור נאדלה, זה אינו רק אתגר ענק, אלא גם עניין של מיקוד ואסטרטגיה.  נאדלה, שהגיע למיקרוסופט בשנות ה-90 הזוהרות של Windows ו-Office, השקיע את מרצו דווקא בקבוצות מוצרים שלא תפסו כותרות רבות.  מוצרי השרתים, כלי הפיתוח וסביבת הענן של מיקרוסופט בהם נאדלה התמחה, חשובים מאוד לקוחות העיסקיים של החברה, אבל ברוב המקרים הם עומדים בצילם של מוצרים אחרים.

למרות שלאנשים מבחוץ תחומי עיסוק אלה נראים אפורים ואפילו משעממים, הצליח נאדלה לשנות ולהפוך אותם למקור הכנסה משמעותי למיקרוסופט.  כך, רק ברבעון האחרון הוא הצליח להגדיל את הכנסות החטיבה ב-10% ולהכפיל את מספר הלקוחות העושים שימוש בגרסת ה-Online של Office המכונה Office 365.

עם כניסתו לתפקיד, פורסם ב-Youtube ראיון קצר השופך אור על הכיוון אותו נאדלה עומד להתוות – "Mobile and Cloud First" – ויותר מפעם אחת הוא מדגיש שהעולם הופך להיות דיגיטלי ומונע על ידי תוכנה (Everything is becoming digital and software driven).  הוא מציין שעבורו מיקרוסופט היא קודם כל חברת תוכנה ומכאן ברור שהאסטרטגיה שלו שונה מאוד מזו שסטיב בלמר, המנכ"ל היוצא, הוביל בתקופה האחרונה.

עבור בלמר מיקרוסופט היתה חברת התקנים ושירותים (Devices and Dervices) ועל בסיס תפיסה זו פותחו מוצרי ה-Surface ונרכשה חברת Nokia.  לעומת זאת, עבור נאדלה מיקרוסופט היא חברת תוכנה והמיקוד שלה צריך להיות בתחום הדיגיטל והענן.  בשלב זה לא ברור עם השינוי שמוביל נאדלה יביא למכירת חטיבות המוצרים שאינם נופלות תחת הקטגוריה של "תוכנה", אבל בהחלט יתכן שקבוצות כמו Xbox ושאר מוצרי החומרה יקבלו פחות פוקוס ניהולי.

בהקשר זה מעניין לקרוא את המייל ששלח נאדלה, עם כניסתו לתפקיד,לעובדי מיקרוסופט שם הוא הוא מדגיש את הצורך בחדשנות וביצירתיות, אבל אינו מציין אפילו מוצר אחד שלך מיקרוסופט.  בין השיטים ניתן להבין שנאדלה מכיר בכך שהאתגר הגדול ביותר של מיקרוסופט הוא התמודדות עם המעבר המהיר ממיחשוב מבוסס PC, לכיוון של טלפונים חכמים, טאבלטים ויישומי ענן.  ההשפעה של שינוי זה על חברות גדולות וארגוני ענק היא עדיין בשלביה המוקדמים אבל מיקרוסופט, שמאוד דומיננטית בתחום זה, צריכה להיות מוכנה לכך באופן מלא.

לרבים ברור היום שמיקרוסופט פיספה בגדול את השינו שהתחולל בתחום הצרכני ולכן היא אינה יכולה להרשות לעצמה לפספס גם את השוק הארגוני.  הרקע של נאדלה, שמגיע מתחום הענן והמוצרים הארגוניים ומבין עובדה זאת לעומק, הוא זה שככל הנראה סלל את דרכו לכיסא המנכ"ל.  בהקשר זה יהיה מעניין לראות את היחס שלו ל-Windows Phone ואת מידת הפתיחות שלו בהפיכת התוכנות והשירותים המרכזיים של מיקרוסופט לזמינים על הפלטפורומות המתחרות – iOS ו-Android.

לטעמי, את ההחלטות הקשות ביותר יהיה על נאדלה לקבל בתחום ה-Office.  המוצרים העיקריים המרכיבים את החבילה הזו – Word, Excel ו-Outlook, הם הנכס המשמעותי ביותר של מיקרוסופט אצל כל סוגי הלקוחות – בייתים וארגוניים – והם היחידים שעדיין מניעים צרכנים לרכוש מחשבי PC מבוססי Windows.  יחד עם זאת, קבוצת הפיתוח של Office שרכה בתקופה האחרונה את רגליה ולא הצליחה להפוך את מוצר הדגל הזה לכלי זמין ושימושי מחוץ לעולם ה-PC.

מידת התאמתה של חבילת ה-Office לטלפונים חכמים, טאבלטים ולסביבה של מסכי מגע – היא אפסית ואפילו על מחשבי ה-Surface של מיקרוסופט עצמה, הכוללים מסך מגע, היא אינה מתפקדת באופן מושלם.  העובדה שעד היום לא קם ל-Office מתחרה משמעותי בעולם הנייד היא הזדמנות פז עבור מיקרוסופט וראוי שנאדלה ישקיע מאמצים רבים בתחום זה.

הניסיון של נאדלה בתחום הענן צפוי גם להשפיע על חטיבות מוצרים צרכניים ברורים כמו Xbox ו-Skype.  הצורך בשילוב הדוק יותר של קונסולת המשחקים עם שירותי ענן הוא ברור ונאדלה יצטרך להחליט אם לתת מענה להכרזה של סוני, במסגרת CES 2014, על שירות הזרמת הודיאו שהיא מתכננת עבור קונסולת ה-Playstation.

בתחום ה-Skype, שתי המתחרות של מיקרוספט – Google עם Hangouts ו-Facebook עם Facebook VideoCall – מציעות שירות אינטרנט שאינו מבוסס על תוכנה, עובדה המעמידה את השירות של מיקרוסופט באור בעייתי.  גם כאן יצטרך נאדלה להחליט האם לנטוש את התוכנה היעודית ולהשקיע בשירות Skype מבוסס דפדפן נטו.

בשלב זה ברור שהאסטרטגיה שנאדלה מתווה עבור מיקרוסופט, אותה הוא מכנה Mobile and Cloud First, מהווה שינוי עמוק ומשמעותי והיא ככל הנראה תשנה את פני החברה.  נושאת המטוסים עליה הוא קיבל, בשבוע שעבר, פיקוד היא גדולה ואיטית ועל מנת להציב אותה במסלול הנכון, סיבוב ההגאים שלו צריך להיות מדוד ומדוייק.

הפעם האחרונה בה מיקרוסופט נדרשה למאמץ כזה היה לפני כמעט 20 שנה, כאשר מיקרוסופט כמעט והחמיצה את מהפכת האינטרנט ש-Netscape הובילה.  אז, רגע לפני שעלתה על שרטון, הצליח ביל גייטס לשנות את הכיוון של האוניה, שבזמנו היתה הרבה יותר קטנה, והציב את מיקרוסופט בכיוון הנכון.  השאלה הנשאלת היום היא האם נאדלה, כמנכ"ל חדש, יצליח להזיז אוניה הרבה גדולה.

2 תגובות לפוסט “מזיזים את נושאת המטוסים”

  1. מאמר מצויין, תודה רבה.

    יש טעות הקלדה: חפש "אינה יכולה לעצמה לפספס".

  2. ל-א.ג. — תודה על ההערה. בוצעה הגהה מחודשת.

השארת תגובה