ה-Shield של Nvidia הוא רק שלב מעבר

Nvidia Project Shieldחברת Nvidia הדהימה אתמול את קהל העיתונאים כאשר הכריזה במסיבת העיתונאים שלה על קונסולת משחקים, מבוססת Android, המכונה Shield.  הקונסולה מתבססת על מעבד חדשני (Tegra 4), כוללת מסך בגודל 5 אינץ' ובהתאם לתוכן, מאפשרת לשחק ולצפות בתכני HD במשך 5 עד 24 שעות.

בתום האירוע לא מעט עיתונאים שאלו את עצמם מה יש לחברה, המתמחה ברכיבים גרפיים (סדרת GTX) ומעבדים לסביבות ניידות (Tegra), לתרום לעולם הקונסולות הצפוף.  התשובה לכך אינה נמצאת כלל בעולם הקונסולות, אלא בשינוי המגמה הפוקד את עולם מוצרי הצריכה.

בשעות הצהריים אתמול, האזנתי להרצאה של זוג אנליסטים של ה-CEA, הארגון העומד מאחורי תערוכת CES, שניתחו את המגמות הכלל עולמיות בתחום האלקטרוניקה הבידורית בשנת 2012.  השקפים שליוו את ההרצאה שלהם כללו אין ספור גרפיים ונתונים מספריים, אבל שקף אחד שלהם תפס את תשומת ליבי.

It's all about Mobile, Personal and Connectedעל פי הנתונים של שקף זה, בשנת 2013, כ-38% מההוצאה של צרכנים על מוצרי צריכה אלקטרוניים, תהיה על טלפונים ניידים וטאבלטים.  חשוב להדגיש ה-38% הוא נתון כלל עולמי – לא נתון המתמקד בארה"ב או באירופה.  זהו שיעור מדהים, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון שלכל שאר מוצרי הצריכה האלקטרונים – מחשבים, טלוויזיות, מצלמות, מדפסות וכיוב' – יוקדשו רק 62% מההוצאה.

על פי נתוני שקף זה, אם מוסיפים לטלפונים החכמים ולטאבלטים את המחשבים הניידים, שיעור ההוצאה העולמי קופץ ל-52% – כלומר יותר ממחצית ההוצאה העולמית על מכשירי צריכה אלקטרוניים מתמקד ב-3 סוגי מוצרים בלבד.

ההסבר שלי לתופעה זו הוא די פשוט – למכשירים הללו יש שלוש תכונות עיקריות שקוסמות למשתמשים בהם:

  • מדובר במכשירים ג'נריים שהאפליקציות המובנות בהם מהוות תחליף לשורה ארוכה של מכשירים אחרים.  אם בעבר לכל שימוש נדרשנו למכשיר יעודי, היום יש אפליקציה שעושה את זה.  קחו לדוגמא את מסרטת הוידאו הכבדה והמסורבלת שהיתה לכם או להוריכם פעם.  לכל הרוחות, היום יש אפליקציה שעושה את הפעולה הזו.
  • מדובר במכשירים אישיים שניתן להגדיר אותם לאופי השימוש הפרטי של כל אחד.  כך לדוגמא, מכשיר הוידאו של פעם היה מוצר סלוני שכל אחד היה יכול להשתמש בו.  היום נגן הוידאו הוא אפליקציה במכשיר הפרטי וכל אחד יכול להגדיר את המאפיינים שלו כרצונו.
  • מדובר במכשירים שמשאירים אותנו מחוברים לעולם באופן תמידי, באמצעות WiFi או באמצעות רשתות נתונים סלולריות בדור 3 ו-4.  חיבור זה מאפשר להשתמש בנתונים שלא תמיד נמצאים במכשיר עצמו, אלא בענני מידע שונים החל ב-Fcaebook ו-Twitter וכלה ב-Dropbox ודומיו.

כאשר לוקחים בחשבון תכונות אלה, ניתן להבין את ההכרזה של חברת Nvidia אתמול.  על מנת להמשיך ולהצליח בעולם שבו המיקוד עובר למכשירים אישיים, ניידים המחוברים תמיד, גם חברה העוסקת במעבדים חייבת להשתנות ולהציג סביבה אקולוגית (eco system) שבה יש לה זכות קיום.

בהכרזה של Nvidia אתמול קונסולת ה-Shield תפסה את מירב תשומת הלב, אבל לא פחות חשובה (ואולי אפילו יותר) היא סביבת ה-Nvidia Grid שהוצגה יחד עימה.  בעקרון, מדובר בענן פעיל שיאפשר לשחק משחקים מתקדמים מבלי שיש צורך להתקין אותם על המכשיר עצמו.

ה-Shield הוא לטעמי רק שלב מעבר – בעתיד הלא רחוק נראה טלפונים חכמים וטאבלטים הכוללים את כל הפונקציונאליות היחודית שלו.  הענן, ה-Nvidia Grid, הוא השחקן המרכזי באסטרטגיה החדשה של חברת Nvidia.

 

השארת תגובה