קווים לדמותה של מערכת רישום הדומיינים בישראל

רישום שם מתחםנו, אז בשעה טובה נפרדתם מ-75 שקל ורשמתם את שם המתחם (דומיין, domain) אצל הרשם המורשה החביב עליכם.  מה קורה עכשיו?

מה זאת אומרת מה קורה עכשיו?  אנחנו בישראל, לא?  אז מחכים.  סבלנות.

בניגוד לכל מקום מערבי מסודר, בו רישום המתחם מתעדכן באופן אוטומטי, בשרתי ה-DNS של איגוד האינטרנט הישראלי ("בעל המרשם") הכל עובד לאט לאט, ממש כמו בעולם השלישי.

מי שכבר התנסה ברישום מתחמים אצל רשמים בארה"ב יודע ששם מתחם המסתיים ב-com. הופך להיות פעיל תוך כשעה.  אבל בישראל, מדינת ההייטק, ואדי הסיליקון, ה-"startup nation", זה יכול לקחת 48 שעות ולעיתים אף יותר.

אז איפה בדיוק הבעיה?  איגוד האינטרנט הישראלי מבקש מהרשמים להעביר לו את בקשות רישום המתחמים בממשק יחודי, המבוסס על דואר אלקטרוני.  כל בקשת רישום המגיעה לאיגוד, נבחנת על ידי גורם אנושי שבודק את שם המתחם המבוקש ומפעיל נוהל צנזורה שפרטיו המדויקים מעולם לא פורסמו בציבור.

לפני מספר שנים קבע ועד האיגוד, על דעת עצמו ומבלי להתייעץ עם אף גורם חיצוני, רשימת מילים שאסורות לשימוש כשם של מתחם עם סיומת co.il.  רוצים לדעת מהן מילים אלה? יש לכם בעיה – הרשימה אינה מפורסת ברבים וועד האיגוד אף אינו מוכן לקיים דיון פומבי על הנושא.

אבל ניחא, נניח שצלחתם את מכשול הצנזורה והגורם האנושי באיגוד אישר את שם המתחם שבחרתם, מה עכשיו?  מה זאת אומרת מה עכשיו – ממשיכים לחכות.

שרת ה-DNS של האיגוד הוא יצור עדין ורגיש שיש להתייחס אליו בעדינות רבה.  כיוון שכך הוחלט באיגוד שהוא יתעדכן רק פעמיים ביום – פעם אחת בבוקר ופעם אחת בצהרים וזאת בתנאי שלא מדובר ביום שישי או שבת.  כלומר, אם האישור לשם המתחם שבחרתם ניתן אחה"צ, מגיעה לכם שנת לילה רגועה.  האיגוד יעדכן את שם המתחם בשרת ה-DNS רק למחרת בבוקר.  אם רשמתם את שם המתחם ביום שישי בצהרים או חס וחלילה בשבת – שם המתחם יתעדכן, במקרה הטוב, רק ביום ראשון.

במקרה ופוקדים אתכם נדודי שינה ואתם מבקשים לרשום שם מתחם בשעות הלילה המאוחרות, צפו לבעיה.  בכל לילה, סביב חצות, הופכת המערכת ללא זמינה לכ-10 דקות והניסיון לרשום שם מתחם בשעה זו פשוט יתן הודעת שגיאה.

הניסיון לברר אצל הגורמים המתאימים באיגוד למה עדכון ה-DNS מתבצע רק פעמיים יום לא עלה יפה – שמעתי הסברים על שרת עמוס, סקריפטים מסובכים, תהליכי עדכון מורכבים וכיוב'.  כנראה שלנהל מסד נתונים עם 235,000 רשומות זו משימה שדורשת הרבה מאוד תשומת לב.  מעניין לדעת איך בארה"ב מנהלים עשרות מיליונים של רשומות com. עם עדכונים אוטומטיים שרצים כל שעה.  אולי בכלל שווה לרכוש מהאמריקאים את המערכת שלהם?

תדירות העדכון של שמות המתחם אינה הבעיה היחידה בשירות רישום המתחמים בישראל והאיגוד אינו מספק שירותים בסיסיים הנלווים לרישום, אשר מקובלים בכל העולם.

כך לדוגמא בישראל אפשר לרשום שם מתחם למקסימום של שנתיים.  מעונינים לרשום שם מתחם ל-5 או 10 שנים כפי שמקובל בחו"ל?   יש לכם בעיה – מערכת הרישום של האיגוד אינה מאפשרת זאת וכך אתם וגם גופים רבים אחרים צריכים לתזכר את עצמם כל שנתיים.

רוצים לרשום שם מתחם ישראלי אצל רשם בארה"ב?  גם את זה האיגוד אינו מאפשר.  השילוב של צנזורה ידנית לכל בקשה ביחד עם מערכת רישום לא סטנדרטית, שאינה יכולה להתממשק למערכות המקובלות בעולם, מונעות זאת.  רוצים שם מתחם המסתיים ב-co.il – קנו רק כחול לבן.  עכשיו גם ברור מדוע רישום מתחם בסיומת co.il עולה כפליים מרישום עם סיומת com.

מכירים את המצב שבו רישום שם מתחם חושף את כל הפרטיים האישים שלכם – שם, כתובת וטלפון?  בחו"ל פתרו את בעיית הפרטיות הקשה הזו בצורה אלגנטית – רישום באמצעות Proxy.  הרישום מתבצע על ידי גוף מתווך שיודע לבצע את הקשר בינכם לבין שם המתחם.  ובארץ?  האיגוד עוד חושב על הנושא ובינתיים הפרטים האישיים של כל בעלי המתחמים בישראל, חשופים לעיני כל.

לפני כשנה, ועם התגברות מתקפות הסייבר על אתרים ישראלים, עלה לדיון הצורך בבדיקת אבטחה מקיפה לשרתי ה-DNS הנמצאים באחריות האיגוד.  מטרת הבדיקה היא לוודא שהשרתים בטוחים ומוגנים ושיש תוכנית פעולה מסודרת למקרה של נפילות ותקלות.  העניין נדון באריכות בוועד האיגוד ולמרות התנגדות מסויימת, בסופו של דבר הוחלט לפני כחצי שנה על עריכת הבדיקה.  למותר לציין, שלמרות ההחלטה ולמרות החשיבות הרבה של המערכת הקריטית הזו, עד היום לא נערכה בדיקה כזו וגם לא ברור מתי תתחיל.

אני בטוח שמי שהגיע עד לכאן שואל את עצמו – עם כל הבעיות הללו, למה לא לרשום את שם המתחם שלי, המסתיים ב-co.il, במקום אחר?  אז זהו – אי אפשר.  איגוד האינטרנט הישראלי הוא מונופול בתחום ניהול שמות המרשם עם סיומת co.il ואי אפשר לעקוף אותו.

ומנופול, כמו מונופול, לא תמיד רוצה להתייעל.  אנחנו משלמים, כל שנה, קרוב ל-10 מיליון שקל עבור רישום וחידוש שמות מתחם עם סיומת co.il אבל כבר שנים רבות מקבלים שירות חלקי ובעייתי.  הגיע הזמן לשנות מצב זה.

6 תגובות לפוסט “קווים לדמותה של מערכת רישום הדומיינים בישראל”

  1. איפו כחלון איפו…אם כל שר היה לוקח את העבודה ברצינות כמוהו היינו נמצאים במדינה שונה לגמרי.

  2. כל כך נכון. וכל כך בעייתי.
    משהו קטן. הטיפול בשמות המתחם הוא באופן טבעי מונופול. רק צריך לעשות אותו נכון וטוב.

    (גילוי: אני חבר וועד האיגוד וזוהי דעתי לבד ולא דעת האיגוד)

  3. […] הפוסט פורסם לראשונה בבלוג NetCHEIF. […]

  4. […] הכשלים הטכניים של מערכת המרשם כבר עמדתי בפרוטרוט בפוסט קודם, אבל כיום ברור לי שיש בו בעיות נוספות שאף אחד לא נתן […]

  5. […] לניהול מערכות התשתית עליהם השתלט האיגוד ובכלל זה מרשם שמות המתחם (domain) המסתיימים ב-co.il. גם בתחום זה לא קיימה הנהלת האיגוד […]

  6. […] כשנה וחצי כתבתי פוסט ארוך שפירט את הליקויים והחסרונות של המערכת ועם כניסתי […]

השארת תגובה