מצא את ההבדלים

אתמול ניהלתי שיחה מעניינת עם חבר טוב שמתלבט לגבי רכישת טאבלט.  זה הלך בערך ככה:

הוא:  "תשמע, קראתי בעיתון ש-Apple, מיקרוסופט וגוגל הכריזו על טאבלטים חדשים ואני מתלבט מה לרכוש"

אני:  "OK, אני מבין שאתה מתלבט בין ה-iPad החדש, מחשב ה-Surface של מיקרוסופט וה-Nexus 10 של גוגל".

הוא:  "ת'שמע, אני לא מומחה כמוך אז אל תסבך אותי בשמות.  אני גם ככה לא מצליח להבין את ההבדלים ביניהם.  רק תגיד לי מי הכי מתאים לי?"

אני:  "תראה, יש בינהם הבדלים בחומרה ובאופן ההפעלה.  לדוגמא, המסך של Windows יותר גדול והממשק שלו מאוד שונה ממה שאתה מכיר.  לעומת זאת אלה של Apple וגוגל מאוד דומים בעקרון לאלה של ה-iPhone שלך"

הוא:  "אתה חייב לעזור לי כי אני לא ממש מבין בזה.  את המחשב שלי בבית אתה מכיר טוב – אני גולש באינטרנט, קורא דוא"ל, כותב קצת ב-Office ומדי פעם רואה סרטים ושומע מוזיקה.  אני רוצה שהטאבלט יעשה אותו דבר".

אני:  "אז למה שלא תרכוש מחשב נייד?  יש היום מחשבים טובים וזולים".

הוא:  "תעזוב אותי ממחשב נייד.  נמאס לי שלוקח למחשב 5 דקות לעלות, מהעדכונים שמיקרוסופט דוחפת, מהאנטי-וירוס שצריך לעדכן וזה גם בטח כבד ויקר.  גם קראתי שאנשים כבר לא קונים PC ויש ירידה של עשרות אחוזים בקניית מחשבים חדשים".

אני:  "שמעת על ה-Ultrabooks?  הם קלים, עולים מהר, יש להם מסך מגע – נראה לי שזה יתאים לך".

הוא:  "וכמה עולה הפלא הזה?"

אני:  "תראה, זה יותר יקר ממחשב נייד רגיל.  אני מניח שב-5,000 שקל אפשר למצוא משהו טוב…".

הוא:  "השתגעת?  אשתי בחיים לא תיתן לי לבזבז כל כך הרבה כסף.  ה-iPad עולה חצי מזה!".

אני:  "ומה אתה הולך לעשות עם הטאבלט?"

הוא:  "אותו דבר.  אני רוצה לשבת מול הטלוויזיה, להתעדכן ב-facebook, לענות ל-email-ים, לקרוא קצת חדשות – לא רוצה להיות כבול למחשב בממ"ד."

אני:  "נו, אבל כולם עושים את זה – גם ה-iPad, גם זה של מיקרוסופט וגם זה של גוגל".

הוא:  "אני יודע ולכן אני מתלבט.  אתה חייב לעזור לי – מי הכי מתאים לי?"

אני די בטוח שרבים מכם מנהלים שיחות כאלה, או דומות להן, עם חברים, קרובי משפחה וקולגות בעבודה.  המומנטום העצום שיש מאחורי שוק הטאבלטים גורם לאובדן המרכזיות של מחשב האישי הקלאסי ובמקרים רבים, במקום לשדרג אותו או לקנות חדש, אנו בוחרים לרכוש טאבלט.  קצב ההתפתחות של הטאבלטים מסחרר ומרכיבי החומרה שלהם – מעבדים, מסכים וכמות זכרון, מתעדכנים כמעט מדי יום.

המגוון הרחב והעובדה שעומדות מאחוריהם חברות בעלות עוצמה, הופכת את החלטה איזה טאבלט "הכי מתאים" לקשה הרבה יותר.  במקרים רבים היא אינה מושפעת מהחומרה או ממערכת ההפעלה אלא מיוקרת המותג, עוצמת הפרסום ומה ראינו בסביבה הקרובה לנו.

חנויות האפליקציות המובנות – ה-App Store של Apple, ה-Play של גוגל וה-Market App של מיקרוסופט – מספקות אין ספור ישומיים המאפשרים להפוך את הטאבלט לשימושי ורלוונטי, לעיתים יותר מאשר ה-PC הישן והמוכר.

למרות שנכנסה אחרונה לתחום זה ולמרות כל הכשלונות בדרך, דווקא למיקרוסופט יש סיכוי לא רע עם ה-Windows RT.  בניגוד ל-Apple וגוגל, מנסה מיקרוסופט לחבר את עולם ה-PC עם עולם הטאבלטים תוך שהיא הופכת את Windows 8 לדבק המחבר ביניהם.

מי שהוא כבר בעלים של טאבלט, ואין זה משנה אם הוא של Apple או מבוסס על Android, יודע שהוא אינו תחליף מלא למחשב אישי.  עריכת מסמכים בטאבלט היא כמעט בלתי אפשרית, שיתוף מידע בין אפליקציות על ידי העתקה והדבקה הוא קשה והמסך הקטן מגביל.

הטאבלט הוא כלי נהדר לדיפדוף מזדמן באינטרנט, לקריאה זריזה של דוא"ל, למשחקים ולצפיה בסרטים אך לערוך בו מסמכים או לענות לדוא"ל שזה עתה קראנו, הן לא תמיד משימות פשוטות.  לטאבלט של מיקרוסופט, שמריץ Windows 8 RT ותומך ב-Office, יש כאן מענה יחודיי ש-Apple וגוגל עדיין לא מספקות.

אם התיקוות שמיקרוסופט תולה בטאבלט שלה אכן יתגשמו והוא יצליח לספק את הטוב משני העולמות, התחרות בשנים הקרובות תהיה מענינת מאוד.

ולגבי החבר – השיחה בינינו נמשכה עוד דקות ארוכות בה ניתחנו לעומק את הצרכים, את "עומק הכיסים" ואופי השימוש הצפוי בו.    בסופו של דבר החליט החבר ללכת על טאבלט שונה מאלה שהוזכרו לעיל, שהוא בעל מסך קטן יותר ושמתאים לתקציב שלו.

השארת תגובה