האימפריה של צוקרברג הראשון

בין הררי המסמכים שהגישה חברת Facebook לרשות ניירות הערך האמריקאית לקראת ההנפקה שלה, מסתתר מכתב של מארק צוקרברג – המייסד של החברה, המיועד למשקיעים הפוטנציאלים בחברה.

על פני 4 עמודים פורש צוקרברג בן ה-27 את ה-"אני מאמין" שלו לגבי החברה ומטרותיה ואת הערכים הבסיסים עליה היא מושתתת.

כבר במשפט הפתיחה של המכתב, רושם צוקרברג את המוטיב המרכזי המלווה אותו לכל אורכו:

Facebook was not originally created to be a company.  It was built to accomplish a social mission – to make the world more open and connected.‎

אין חולק שהיום, 8 שנים לאחר שהוקמה, מהווה Facebook כלי ששובר גבולות ומחבר בין אנשים.  850 מיליון האנשים העושים בה שימוש ולמעלה מ-100 מיליארד הקשרים הבין-אישיים שהיא יצרה עד היום, הם ההוכחה הניצחת להצלחה שלה.

היותה כלי תקשורת עיקרי ב-"אביב העמים" הערבי, בפעילויות ה-"Occupy" ברחבי העולם ואמצעי גלובלי להעברת מידע מאזורים ומדינות הסגורות לתקשורת הממוסדת, הופכים את Facebook לכלי רב עוצמה.

אך ככל שהיא צוברת יותר עוצמה, הופכת Facebook לכלי מסוכן שקשה להעריך את פוטנציאל ההרס הטמון בו.

Facebook, כמו גוגל, יודעת עלנו הרבה יותר ממה שאנו משערים – היא מכירה אותנו, את משפחתנו, את חברינו, כיצד אנו נראים, היכן אנו נמצאים, מה אנחנו מעדיפים ובעיקר מה דעתנו בנושאים שונים.   ברוח תוכניות הריאלטי של השנים האחרונות, Facebook נותנת לכולנו את "15 דקות התהילה" ומאפשרת לנו להחצין את עצמנו קבל עם ועדה.

הרבה מאוד אנשים מבינים כי כמות ובעיקר איכות המידע הנמצאת בידי Facebook, עולה על זו שיש בידי מרבית המשטרים ברחבי העולם, אך למעטים מאוד מאיתנו איכפת מכך.  בשנים האחרונות נצרב לתוך ה-DNA שלנו מנגנון השיתוף "עם כולם" והעובדה שכל כך הרבה מידע פרטי ואישי נמצא בידי גוף מסחרי, שעומד להנפיק את מניותיו לציבור, אינה מעוררת אצלנו דאגה או מחשבה לגבי אופן השימוש בו ומידת הסחירות שלו.

אני מסופק אם צוקרברג בן ה-19, כסטודנט למדעי המחשב באוניברסיטת הארוורד, העריך לאן Facebook תגיע 8 שנים אחרי.  אם כבר אז הוא התכוון להגשים משימה חברתית גלובאלית, הרי שבמידה רבה כבר היום השיגה Facebook את המטרה אותה הוא רשם בפתח מכתבו.

לכן כשבהמשך מכתבו, הוא כותב:

Simply put: we don't build services to make money;  we make money to build better services.‎

אני מתחיל להיות מודאג.  על פי מסמכי ההנפקה, כבר היום מרוויחה Facebook קרוב ל-4 מיליארד דולר בשנה ואם מטרת הכסף היא לבנות שירותים טובים יותר – לאיזה שירותים בדיוק צוקרברג מתכוון?  אם הוא יודע לאן מועדות פניה של Facebook ב-5 או 10 השנים הבאות, הייתי מאוד שמח שיחלוק עימנו את המידע הזה.

צוקרברג הוא כאמור רק בן 27 ולפניו עוד עשרות שנים של פעילות.  אם אכן מטרתו היא "לשנות את העולם", הרי כמי שיהפוך בקרוב לאחד האנשים העשירים בתבל, חובת ההוכחה היא עליו.  עד אז, שלל האמירות האידיאליסטיות שלו הן בבחינת מילים על הנייר והיחס היחידי שהוא זכאי לו הוא של "כבדהו וחשדהו".

תגובה אחת לפוסט “האימפריה של צוקרברג הראשון”

  1. Senia Kalma בתאריך 2 בפברואר, 2012 בשעה 16:05

    הגבתי. דרך הפייסבוק.

השארת תגובה