קושחת DD-WRT הופכת נתב בעייתי לסוס עבודה

DD-WRT_on_WRT1900ACSשני הפוסטים האחרונים שלי, שעסקו במגבלות שהוטלו בארה"ב ובאירופה, על קושחות צד שלישי, עוררו מספר שאלות לגבי האופי, הצורך והתועלת בקושחות מסוג זה.

כמעט בכל מוצר אלקטרוני מודרני הסובב אותנו, לצד החומרה המרכיבה אותו (hardware), ישנה תוכנת הפעלה המכונה קושחה (firmware).

תוכנה זו, הצרובה ברכיב הזכרון של המכשיר, מעבדת את הנתונים המגיעים אליו ומבקרת ומנטרת את פעילותו.  במקרים בהם ניתן לעדכן את הקושחה, הדבר נעשה על מנת לתקן באגים או בכדי להוסיף למוצר תכונות חדשות.

הנתב – אותה קופסא קטנה המפיצה את חיבור האינטרנט למחשבים ולהתקנים הניידים בבית – היא התקן משולב של חומרה ותוכנה הכוללת מעבד, זכרון, ממשקי קלט-פלט ותוכנת הפעלה.  באמצעות תוכנה זו, הפועלת בממשק אינטרנטי, יכול המשתמש לנטר את פעילות הנתב ולהגדיר את תכונותיו – פתיחת פורטים, קביעת ססמאות לרשת האלחוטית וכיוב'.

למרות שהחומרה של הנתבים כוללת אוסף רחב של תכונות, הקושחה הרשמית הצרובה בנתבים מספקת למשתמש רק את האפשרויות שהיצרנית החליטה לחשוף.  הסיבה העיקרית לנקיטת צעד זה היא שמירה על פשטות השימוש והקטנת הוצאות התמיכה הטכנית.

לעומת זאת, קושחות צד-שלישי, המפותחות על ידי קהילות קוד-פתוח, פטורות משיקולים מסוג זה.  כתוצאה מכך הן מאפשרת לנצל, בצורה רחבה ומקיפה, את כלל תכונות החומרה של הנתב ולהוציא ממנו ביצועים ותכונות שאינן קיימות בקושחה המקורית של היצרן.

דוגמא לכך ניתן למצוא בנתבים של חברת Linksys.  למרות שהחומרה של נתבים אלה היא בעלת פוטנציאל נרחב, הקושחה ש-Linksys מספקת מצומצמת מאוד ביכולתה וחסרה תכונות בסיסיות, גם כאלה שניתן למצוא בקושחות מקוריות של יצרנים אחרים.  לשמחת הרוכשים של נתבי Linksys, במרבית הדגמים של החברה ניתן לצרוב – במקום הקושחה המקורית קושחה חלופית.

לפני מספר שבועות הגיע לידי, למטרות סקירה, נתב מתקדם של חברת Linksys.  ה-WRT1900ACS הוא הדגם הבכיר במשפחת נתבי ה-WRT החדשים של החברה, המשחזרים את המורשת המפוארת של משפחה זו, והיו לי ציפיות גדולות ממנו.

כמו עם כל נתב אחר, השלב הראשון בבדיקה שלי הוא הגדרתו לתצורה סטנדרטית הכוללת החלפת כתובת הנתב ל-10.0.0138, הגדרת ה-SSID וסיסמת האבטחה, פתיחת מספר פורטים, הגדרת שירות DDNS, הגדרת שרתי ה-DNS לאלה של גוגל, קביעת מספר כתובות IP פנימיות לפי ה-MAC וכיוב'.  בעוד שההגדרה, באמצעות הממשק הסטנדרטי של Linksys, עברה בהצלחה – מהר מאוד התגלו בעיות מהותיות ביציבות התפעולית של הנתב.

בעיות יציבות אלו, שחזרו על עצמן באופן קבוע מספר רב של פעמים, החלו לצוץ דקות ספורות אחרי שהנתב החל לעבוד והתרחשו תוך 30 עד 60 דקות מרגע שהוא נכנס לפעולה מלאה.  חוסר היציבות התבטא באיבוד חיבור האינטרנט, איבוד היכולת האלחוטית ובאי יכולת לגשת לממשק הניהול באמצעות כתובת ה-IP, כאשר הדרך היחידה להתגבר עליהן היא בביצוע RESET מלא לנתב והגדרתו מחדש.

העובדה שהנתב אינו מסוגל להתמודד עם סט ההגדרות הסטנדרטיות שלי ועם עומס העבודה המוטל עליו, הפכו אותו לבלתי ראוי לסקירה ולעניות דעתי – השימוש בנתב זה, בשילוב הקושחה המקורית שלו (גירסא 1.0.0.169041 מנובמבר 2015), אינו מומלץ.  לדעה זו מצטרפים גם משתמשים רבים המדווחים בפורומים השונים על בעיות רבות שיש להם עם דגם זה (למשל כאן וכאן).

לשמחתי, DD-WRT פיתחה עבור WRT1900ACS – ביחד עם חברת Linksys – קושחה חלופית והסיטואציה אליה נקלעתי, איפשרה לי הזדמנות לבחון את יכולתה.  התקנת הקושחה עברה באופן חלק לחלוטין וכך גם הגדרת התצורה הסטנדרטית שהוזכרה.

כפי שניתן לראות בתמונת המסך בראש פוסט זה (לחיצה עליה תציג אותה באופן מלא), הנתב נשאר יציב לחלוטין במשך ימים רבים וכרגע הוא עומד על כ-3 שבועות של עבודה רציפה.  המשמעות היא שהקושחה החלופית, לא רק שמאפשרת ניצול מלא של חומרת ה-WRT1900ACS, אלא שהיא הופכת אותו יציב ויעיל.

לזכותה של חברת Linksys יש לציין שהיא הקשיבה לתלונות  הרוכשים ולפני מספר ימים היא שחררה קושחת יצרן (לא צד-שלישי) מעודכנת לנתב זה (גרסא 1.0.0.172978).  עדיין לא בדקתי את ה-WRT1900ACS עם גרסא עדכנית זו ובכוונתי לעשות זאת בעתיד הקרוב.  בכל מקרה, ובשלב זה, אפשר לציין לשבח את קושחת DD-WRT לנתב זה  שהפכה נתב בעייתי לסוס עבודה.

6 תגובות לפוסט “קושחת DD-WRT הופכת נתב בעייתי לסוס עבודה”

  1. אברם בתאריך 8 ביוני, 2016 בשעה 20:23

    האם זה נכון שנתבים שנקנו בארץ מסורסים ע"י משרד התקשורת ואין אפשרות להתקין עליהם קושחה צד שלישי?
    יש לי נתב דומה לזה ומשום מה אני לא מצליח להתקין עליו .dd-wrt בכל פעם שאני מתקין את הקובץ bin הוא חוזר לקושחת היצרן.
    מיותר לציין שהקובץ הוא של הדגם המתאים ובפורום של dd-wrt אמרו שבישראל לא ניתן להתקין קושחה צד שלישי

  2. מנחם בתאריך 8 ביוני, 2016 בשעה 20:47

    היי צ'יפ
    כרגיל תענוג לקרוא את הסקירות שלך, חבל שאין יותר…

    למה החלפת את כתובת הנתב ל-10.0.0.138?
    חשבתי שרק בזק משתמשים בכתובת הזאת, ולא ברור לי למה…

  3. הוא מנפלטי בזק… זה נשאר לו מתקופת הזוהר ההיא… 🙂

  4. נתב זה עולה בזאפ בממוצע 1700 שח. הגיוני לקנות במחיר כזה?? לבטח יש נתבים במחיר שפוי שניתן להתקין עליהם DD-WRT או OPENWRT ולקבל תוצאות טובות. אולי תכתוב עליהם ?

  5. תשובות לתגובות:

    1. לאברם – מה שכתבת הוא נכון ונובע מכך שבתדר 5GHZ יש הגבלות יחודיות לישראל שמחייבות את היצרנים לפתח קושחה יעודית לישראל שאינה ניתנת להחלפה באופן פשוט על ידי צריבה.

    2. למנחם – השימוש בכתובת 10.0.0.138 נעשה אצלי בבית מטעמים היסטוריים עוד מימי בזק. אני ממשיך להשתמש בכתובת הזו לנתב שלי כיוון שיש ברשת שלי התקנים (כמו שני AP ו-DVR) שקבלו כתובת IP ידנית בסגמנט הזה ולכן כל נתב שאני בודק, כתובת ה-IP שלו מוחלפת ל-10.0.0.138.

    3. למשה – לא הגיוני לרכוש את ה-WRT1900ACS. יש בישראל נתבים זולים בהרבה שתואמים לקושחות DD-WRT. כיוון שרוב סקירת הנתב מסתובבת סביב הקוחשה, אין טעם לסקור כל נתב שתואם לה.

  6. בוריס בתאריך 10 ביוני, 2016 בשעה 01:03

    לאברם.
    זה לא בדיוק נכון. לאחרונה יש סידור לפחות אצל TP-LINK "להגן" את קושחה נגד צריבה של אתה DD-WRT. אצל TP-LINK זה מתבטא בשנוי ID של נתב בלבד. אני פגשתי את הבעיה בעברת TP-LINK ARCHER C7 V2.0 IL ל-DD-WRT. בעזרת אנשי פיתוח היום יש שלוש גרסאות לנתב הזה: בינלאומית, US ו- IL. הגבלת תדרים ל-5GHZ נשארת לפי חוק לפי ארץ בחירה. אני משתמש בגרסה ישראלית כבר כחצי שנה. דרך צריבה יותר מסובכת אפשר להפוך גרסה ישראלית לבינלאומית, אבל אין לזה צורך. לדוגמה גרסה האחרונה:
    ftp://ftp.dd-wrt.com/betas/2016/06-06-2016-r29837/tplink_archer-c7-v2/
    קבצים עם "IL-" – ישראלים.

השארת תגובה