המורמונים וסולט לייק סיטי (יום 2)

Templeאל המורמונים התוודעתי לראשונה באמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת כשהם ביקשו להקים, על הר הצופים בירושלים, שלוחה של האוניברסיטה שלהם.  האופי המסיונרי של הכנסיה המורמונית גרם ליוזמה להתקל בהתנגדות קשה של גורמים דתיים וחרדיים, ורק אחרי שהם התחייבו שלא לפעול כך בישראל, ניתן אישור הבניה.

האמונה המורמונית התפתחה במזרח ארה"ב בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-19, כאשר לטענתם אלוהים וישו התגלו בפני נער צעיר בשם ג'וזף סמית.  הם סיפרו לו על לוחות זהב שנטמנו בצפון מדינת ניו-יורק, עליהם כתובים עקרי האמונה הנוצרית האמיתית.  על פי הסיפור, סמית מצא את הלוחות ועל בסיס תוכנם (שכתוב ב-"מצרית מתוקנת") ועל בסיס ההתגלות, כתב ספר המכונה ספר המורמון.  תוכנו של ספר זה, ביחד עם התנ"ך והברית החדשה, מהווים את בסיס התורה המורמונית.

במהלך השנים הצליח סמית' לאסוף סביבו כמה אלפי מאמינים, שהקימו במדינת אילינוי עיר בשם Nauvoo ("נאוו").  הניסיון של סמית' ומאמיניו לבנות בעיר כנסיה מורמונית, הפעילות המיסיונרית שלהם והמנהגים השונים הביאו לחיכוחים רבים עם הסביבה, שהגיעה לשיאה ביוני 1844 עם הרצחו של סמית.  המנהיג שהחליף אותו, בריגהם יאנג, הגיע למסקנה שלמורמונים אין עתיד באזורים המיושבים של מזרח ארה"ב והחליט לנדוד מערבה, שם האמין כי המורמונים יצליחו לקיים ולפתח את אמונתם ללא הפרעה.

יאנג, ביחד עם כ-15,000 מאמינים, התמקמו ביולי 1847 באיזור שומם במדינת יוטה, על קרקעיתו של אגם מלח יבש, בישוב אותו כינו סולט לייק סיטי.  למרות תנאי מזג האוויר הקשים – חום לוהט בקיץ וכפור קשה בחורף, הסביבה האינדיאנית העויינת והאדמה הלא פוריה, הצליחו המורמונים להפריח את השממה והעיר גדלה והתפתחה בקצב מהיר.  כיום גרים בה ובסביבתה קרוב למיליון תושבים – רובם ככולם מורמונים.

ההצלחה של המורמונים באיזור זה, שמשפיעה רבות על אופיה של כל מדינת יוטה, נובעת מהחריצות הטבעית של המורמונית, ההמנעות שלהם מעישון ושתיה, החשיבות העצומה שהם נותנים למשפחה ולילדים ולמנהג לתרום מעשר (10%) מהכנסתם לטובת הכנסיה.  בניגוד לדעה הרווחת, כבר לפני יותר מ-100 שנה זנחו המורמונים את המנהג לשאת יותר מאישה אחת ורק מורמונים קיצוניים ספורים ממשיכים בכך גם היום.  בעקבות התרומות, הונה של הכנסיה המורמונית נאמד כיום בעשרות מליארדי דולרים והוא זה שמאפשר להקים ולפתח מוסדות רבים ועשירים בכל רחבי העולם.

Tabernacleכך למשל – אחרי כ-40 שנות בניה, נחנכה בסולט לייק סיטי, בסוף המאה ה-19, הכנסיה המרכזית של המורמונים אותה הם מכנים "מקדש".  המקדש ממוקם בכיכר ריבועית גדולה ויפיפיה במרכז העיר, המכונה "Temple Square", ששיטחה כ-40 דונם (שווה לכ-6 מגרשי כדורגל).  בנוסף למקדש המרהיב והמטופח ניתן למצוא בכיכר, המוקפת חומה, שני מרכזי מבקרים, ספריה גדולה, אולם התכנסויות (Tabernacle) ושני מוזיאונים.

אל סולט לייק סיטי הגעתי בטיסת בוקר מוקדמת של חברת "דלתא" שארכה כשעה ועשר דקות.  לאחר איסוף המזוודה ושכירת הרכב, נסעתי כ-25 דקות אל החניון של ה-Temple Square.  סולט לייק סיטי שוכנת בגובה של כ-1,400 מטר מעל פני הים, ולמרות השמש הזורחת, הטמפרטורה בשעה 10:00 בבוקר עמדה על 8c- מעלות.

הביקור מתחיל בצילום של הכנסיה (אותה ניתן לראות בראש הפוסט) וממשיך אל מרכז המבקרים הדרומי, שם ניתן לקבל מידע מפורט על התכנון של המקדש, מהלך הבניה שלו, הריהוט שיש בו – ומכיוון שהכניסה אליו למי שאינו מורמון אסורה – דגם מוקטן שלו, הכולל חתך פנים.  באלבום הפייסבוק ניתן לראות את כל סדרת התמונות שצילמתי היום.

במרכז המבקרים הצפוני, שהוא גם גדול יותר, ניתן לראות פסל ענק של ישו ותמונות של סצינות מוכרות מסיפורי התנ"ך והברית החדשה.  באלבום הפייסבוק שציינתי קודם ניתן לראות חלק מהן.

Organבין שני המרכזים ממוקם ה-"משכן" (Tabernacle) שהיה עד שנת 2000 מקום ההתכנסות המרכזי של המורמונים.  זהו מבנה מיוחד מאוד שנבנה לפני יותר מ-150 שנה – רוחבו כ-35 מטר ואורכו כמעט 60 מטר כאשר אין אף עמוד תומך בתוך האולם.  האקוסטיקה של המבנה היא מדהימה ובביקור הדגימו לנו כיצד ניתן לשמוע סיכה נופלת בקצה האולם.  במבנה ממוקם אורגן ענקי בעל צליל מרשים מאוד אותו יכולתי לחוות ברסיטל של כחצי שעה שנערך לכבוד השנה החדשה.

את הביקור בכיכר סיימתי בסיור מקיף במרכז הקונגרסים החדש שפעיל משנת 2000 ויכול להכיל באולם המרכזי לא פחות מ-21,000 איש.  כרגיל אצל המורמונים, אין באולם אפילו עמוד תומך אחד ובמרכזו אורגן מרשים.  את הסיורים במרכז עורכים "אחים" ותיקים בכנסיה שמודעים ומכירים היטב את כל ההבטים של האמונה המורמונית.  על בסיס סיפור הלידה של ישו בבית לחם וצליבתו בירושלים, למורמונים יש יחד מיוחד לישראל ובמיוחד למבקרים שמגיעים ממנה, ולכן "זכיתי" בסיור פרטי ומקיף במרכז שהובל על ידי "אח בכיר".

Convention Centerמעבר לסיור וההסברים המקיפים, משולבים בביקור ניסיונות להבין את מידת העניין של המבקר באמונה המורמונית, את הרצון שלו להפנים את עקרונותיה ונכונותו לשקול את מקום הכנסיה בחייו.  בהקשר זה מתפקד ה-"אח" כסוכן מכירות אלא שבמקום רהיט, מוצר חשמלי או רכב – כאן מנסים למכור לך אמונה חדשה.

למרות הקור מקפיא העצמות והריחוק הדתי שחשתי, זה היה ביקור מאוד מעניין שנתן אפשרות להציץ על אמונה שרבים מאוד בעולם הנוצרי רואים בה כפירה.

2 תגובות לפוסט “המורמונים וסולט לייק סיטי (יום 2)”

  1. And a Happy New Year to you and the Mormons… !!! 🙂

  2. I needed to thank you for this great read!!
    I certainly loved every bit of it. I have got you bookmarked to look at new stuff you post…

השארת תגובה