הגירסא של סיסקו ל-"1984" (עדכון)

במהלך תמוה, המזכיר את שיטת "האח הגדול", החלה חברת סיסקו לדחוף לבעלי נתבי Linksys שלה מדגמי E2700,‏‏ E3500 ו-E4500 קושחה חדשה, המפקיעה מהם את יכולת הניהול של הנתב.

בשלושת הנתבים הללו הציגה סיסקו אפשרות לטעינה אוטומטית של עדכוני קושחה ולמרות שלמשתמש בנתב יש אפשרות לכבות אפשרות זו, רבים מהרוכשים בחרו להשאיר אותה פועלת.

על פי הדיווח של אותם משתמשים, סיסקו טענה במהלך השבוע שעבר קושחה חדשה שאינה מאפשרת להם לבצע login לתפריטי הניהול ובמקום זאת מבקשת מהם לפתוח חשבון בענן של סיסקו – ה-Cisco Connect Cloud.

לקוחות שניסו להתחכם ולאחר עדכון הקושחה ניתקו את הנתב מרשת האינטרנט גילו שללא חיבור אקטיבי לרשת, סט התפריטים והאפשרויות של הנתב הצטמצם מאוד ובפועל איפשר לבצע רק הגדרות חייגן וסביבה אלחוטית.

רק לאחר פתיחת החשבון בענן וכניסה לנתב דרכו מתאפשרת הגישה לכל מרכיבי הנתב, אך עתה כבולים המשתמשים לכללי השימוש של הענן של סיסקו.

הגירסא הראשונית של כללים אלו, שפורסמה יחד עם שחרור הקושחה, פגעה באופן בוטה בפרטיות של המשתמש וכללה איסורים ומגבלות בלתי סבירות.

רק לאחר ביקורת נוקבת שהושמעה בפורומים ובבלוגים טכנולוגים, ריככה סיסקו את הכללים והגירסא המופיעה כרגע באתר שלה היא מעט ידידותית יותר.  במקביל לכך שיחררה סיסקו את הגרסא הקודמת של הקושחה ופירסמה מדריך המסביר כיצד לטעון אותה ולבטל את אופצית העדכונים האוטומטיים.

בחינה מעמיקה מגלה שהשימוש של סיסקו במונח "ענן", שהפך למטבע לשון אופנתי, אינו מעיד על התכונות האמיתיות של ה-Cisco Connect Cloud.

מתמונת המסך משמאל ניתן להבין שבסך הכל מדובר באתר אינטרנט ותוכנה המאפשרים להגדיר תכונות מקובלות, שניתן למצוא בכל נתב, ותו לא.

סיסקו מפרסמת שלל של הבטחות שיווקיות לאפליקציות רשת חדשניות שיתבססו על הענן שלה, אך אלא עדין אינן זמינות וגם מספר המפתחים לסביבת זו עדיין לא ברור.

טעינת עדכוני קושחה באופן אוטומטי היא יוזמה ברוכה, אך נראה שהפעם ניצלה סיסקו תכונה זו באופן חד צדדי, שאינו פועל לטובת המשתמש.

זהו מהלך שיווקי, שנעטף במילים המסמנות חדשניות ואופנתיות, שבפועל נועד לכבול את לקוחותיה של סיסקו ולמנוע מהם שימוש חופשי ופתוח בחומרה אותה הם רכשו במיטב כספם.

ניתן רק לקוות שחברות אחרות המפתחות ומשווקות נתבים ילמדו מכך וימנעו מצעדים חד צדדים כאלה.  בכל מקרה, אם יש בנתב שלכם אפשרת לטעינה אוטומטית של עדכונים כדאי לכבות אותה ולבחון כל עדכון לגופו.

לגבי הנתבים של סיסקו, גם ביטול האפשרות לעדכון אוטומטי לא מבטיח שקט – המשפט האחרון בפיסקה הלפני האחרונה של כללי השימוש מאפשר לה לדחוף עדכונים באופן אוטומטי, גם אם האופציה לקבלתם כבויה:

 In some cases, in order to provide an optimal experience on your home network, some updates may still be automatically applied, regardless of the auto-update setting.‎

לאור זאת, אני חושב שיש לשקול ברצינות את כדאיות הרכישה של נתבי ה-Linksys של סיסקו.

עדכון (6/7/2012): המנכ"ל של חטיבת Linksys בסיסקו פרסם פוסט בו הוא מתנצל על המהלך אותו נקטה החברה.  בנוסף שינתה החברה את כללי השימוש פעם נוספת ועתה היא מבטיחה שלא ידחף שום עדכון קושחה ללקוחות שבחרו לא לקבלם באופן אוטומטי.

6 תגובות לפוסט “הגירסא של סיסקו ל-"1984" (עדכון)”

  1. האם באינטרנט יש דוגמה לאמולטור שאיתו אפשר היה לראות את הממשק שאליו שדרגו את הנתבים?

  2. אורן בתאריך 5 ביולי, 2012 בשעה 15:46

    "שימוש חופשי ופתוח בחומרה אותה הם רכשו במיטב כספם"

    אני לא מבין. לחברת אפל המודל הזה עובד, אז למה לסיסקו לא מותר?

  3. אני מצטט את Rיקושט מפורום רשתות ופס רחב מתפוז שענה על זה בצורה יפה מאוד:

    אפל יכולים לנעול לי את הטלפון כי התלוננו עלי?
    הם יכולים להאזין לי לשיחות?
    הם יכולים להכריח אותי להרשם לiCloud ואם לא סוגרים לי את הטלפון?

    לא.

    באפל זה גן סגור, לא אח גדול. יש הבדל.

    http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=20&messageid=162854895

  4. […] שבחרו לא לקבלם באופן אוטומטי.הפוסט פורסם במקור בבלוג Netcheifתגים: Cisco, Cisco Cloud Connect, E2700, E3500, E4500, Linksys, לינקסיס, סיסקו […]

  5. […] הנתב תומך בענן של Linksys, המכונה Cisco Connect Cloud, שספג לאחרונה ביקורת נוקבת. […]

  6. […] ממשק זה, שהוצג לראשונה בקיץ 2012, זכה כבר בימים הראשונים לאחר הצגתו לביקורת נוקבת עליה כתבתי בפרוטרוט כאן. […]

השארת תגובה