אינטל, מיקרוסופט – יחסינו לאן?

המשבר בזוגיות ארוכת השנים של אינטל ומיקרוסופט, שפרץ בכנס CES 2011, מעמיק ומתדרדר ובשבוע האחרון אנו עדים לחילופי מסרים המעידים על עומק השבר בין שתי החברות.

כזכור, בהרצאת הפתיחה של כנס CES 2011, הכריז סטיב בלמר על כך שהגירסא הבאה של Windows תוכל לרוץ גם על מעבדים שאינם מתוצרת אינטל.

הכרזה זו באה על רקע ההצלחה המסחררת של מחשבי הטבלט (tablets) שהשאירה, הן את מנהלי אינטל והן את מנהלי מיקרוסופט, פעורי פה.

בחודשים האחרונים, מספר מחשבי ה-Netbook הנמכרים יורד בהתמדה, זאת לעומת עליה מסחררת במספר מחשבי הטבלט הנמכרים ובעיקר ה-iPad של חברת Apple.

המעבדים של אינטל ומערכת ההפעלה Windows של מיקרוסופט אינם מתוכננים לעבוד על מחשבי טבלט וההצלחה של פלטפורמה זו, מערער מאוד את היחסים בין שתי החברות.

ההחלטה של מיקרוסופט, לפתח גירסא של Windows שתרוץ על מעבדי ARM הדורשים פחות משאבים, תאפשר למיקרוסופט לחדור לשוק הטבלטים, אך היא פוגעת בבלעדיות של מעבדי אינטל, הנמשכת למעלה מ-25 שנה.

מצד שני, כדאי לזכור שהקשר הסימביוטי בין שתי החברות לא מנע מאינטל להפוך לספקית המעבדים העיקרית למתחרות המרות של מיקרוסופט – חברת Apple (מחשבי ה-iMac) וחברת גוגל (מחשבי ה-Chrome).

ברור מאליו שמנהלי אינטל אינם רואים בעין יפה את ההחלטה של מיקרוסופט, ובשלב זה הם נוקטים שתי טקטיקות עיקריות שימנעו את הזליגה של Windows למעבדי ARM.

בפן הטכני, וכפי שנחשף בכנס המשקיעים של אינטל בשבוע שעבר, החברה החליטה להאיץ באופן דרמטי את קצב הפיתוח של מעבדי ה-ATOM שלה.

כבר במהלך 2013 תציג החברה מעבדי ATOM שיתבססו על ליטוגרפיה של 22 ננו-מטר (פלטפורמת Silvermont).  שנה לאחר מכן, ב-2014, מתכוונת החברה להציג מעבדי ATOM בליטוגרפיה של 14 ננו-מטר (פלטפורמת Airmont).

המעבר, תוך שנתיים, מהטכנולוגיה הנוכחית המבוססת על ליטוגרפיה של 32 ננו-מטר ל-14 ננו-מטר, מצביעה על הלחץ העצום בו נמצאת אינטל ועל החשש הגדול שקיים אצלה מהתחרות מול מעבדי ARM.

אינטל מקווה שהפיתוח של מעבדי ATOM חדשניים אלה, שדרישות המשאבים שלהם יהיו קטנות אף מאלה של ARM, יחזיר לה את נתחי השוק שהיא מאבדת.

בפן השיווקי, נוקטת אינטל בטכנולוגיות הפחדה קלאסיות.

באותו כנס משקיעים הזהירה רנה ג'יימס, סגנית נשיא אינטל, של-Windows 8 יהיו שתי גרסאות עיקריות – אחת המותאמת למעבדי אינטל והשניה המותאמת למעבדי ARM.  לדבריה, הגירסא המותאמת למעבדי ARM לא תהיה "תואמת לאחור" (backward compatible) וכל האפליקציות הקיימות היום לסביבת Windows – לא ירוצו עליה.

לדבריה, על מנת להתאים את מיליוני האפליקציות הקיימות היום לסביבת Windows על מעבדי אינטל, יהיה צורך לשכתב אותן מחדש על מנת שירוצו על Windows 8 למעבדי ARM.

התגובה של מיקרוסופט לדברים אלה, לא אחרה להגיע והיתה חריפה במיוחד.

בהודעתה לעיתונות, כינתה מיקרוסופט את דברי ג'יימס כ-"לא נכונים" ו-"מטעים", אך מצד שני ההודעה היתה מעורפלת מאוד ולא הצליחה לפזר את הערפל לגבי התאימות לאחור של Windows 8 על מעבדי ARM.

אין ספק שהחשיפה המוקדמת של אינטל היתה מכוונת ונראה שמיקרוסופט נתפסה בלתי מוכנה לסיטואציה זו.

בסופו של יום, קרב הגרסאות בין אינטל למיקרוסופט נשאר בלתי פתור ויקח עוד זמן רב עד שנדע מה טומנת בחובה מערכת ההפעלה Windows 8 על מעבדי ARM.

תגובה אחת לפוסט “אינטל, מיקרוסופט – יחסינו לאן?”

  1. […] היה קשה להפריד ביניהן.  הקשרים בין שתי החברות אמנם החלו להחלש לאחרונה, אבל הצמד, המכונה Wintel, עדיין שולט היום.  אפילו […]

השארת תגובה