הגבלות חדשות על קושחות צד-שלישי

OpenWRTביום חמישי הקרוב, ה-2/6/2016, תכנס לתוקפה תקנה המחייבת משווקות של מוצרי תקשורת בארה"ב, לשלב במוצריהן מנגנונים שלא יאפשרו לקושחות צד שלישי (כמו DD-WRT) לשנות את אופן הפעולה של מנגנון ה-WiFi.

באירופה תיכנס תקנה דומה לתוקפה ב-12/6/2016 ובכך, בשני השווקים הגדולים ביותר בעולם, יוטלו מגבלות שלא יאפשרו לקושחות צד שלישי להגביר את עוצמת השידור של רכיבי ה-WiFi מעבר למותר ו/או לבחור ערוצי פעילות (channels) האסורים לשימוש.

התקנות, הן האמריקאית והו האירופאית, לא קובעת ליצרנים כיצד למנוע שינויים מסוג זה ובעקרון עומדות בפניהם שתי אפשרויות – ביטול האפשרות להתקנת קושחה חלופית או לחילופין, יישום מנגנונים שימנעו מקושחות צד שלישי מלבצע מניפולציה במרכיבים האלחוטיים של הנתבים ונקודות הגישה (AP).

בעוד שהאפשרות הראשונה היא קלה ופשוטה ליישום, השניה דורשת תכנון שונה של חומרת הנתב והיא אינה טריוויאלית ליישום.  לפיכך אין זה מפתיע שכבר לפני כ-6 שבועות הודיעה חברת TP-LINK שבנתבים מתוצרתה, שישווקו בארה"ב החל מסוף השבוע הקרוב, לא יהיה ניתן להתקין קושחה חלופית.

לעומתה, חברת Linksys הודיעה שתנהיג מדיניות שונה בין הנתבים הסטנדרטים שלה (מסדרת EA), לבין נתבים מסדרת ה-WRT הידועים בקושחה הפתוחה שלהם.  כצפוי, בסדרה הסטנדרטית שלה, תנעל חברת Linksys את הקושחה המקורית שלה ולא תאפשר התקנת קושחה חלופית.

מצד שני, בחומרה של הנתבים החדשים בסדרת ה-WRT – ה-WRT1900ACS וה-WRT1200AC – הודיעה Linksys שכבר מיושמים מנגנונים המונעים מניפולציות ברכיבים האלחוטיים ולכן בנתבים אלה אפשר יהיה להמשיך ולהתקין קושחות צד שלישי.

חברת Asus, שבמרבית נתביה ניתן להתקין קושחות צד שלישי, הודיעה שהיא תיישם מדיניות מעט שונה שלא תמנע התקנת קושחות צד שלישי על נתביה.  בשלב הראשון היא תפעל, ביחד עם המפתחים של OpenWRT ו-DD-WRT, שקושחות הצד השלישי שהם משחררים לנתבים שלה, אינם משנים את תכונות רכיבי האלחוט.  בשלב השני, שייושם בנתבים העתידיים שלה, יכללו מנגנונים שימנעו שינויים מסוג זה, כבר ברמת החומרה.

חברת Netgear הודיעה שמנגנונים המונעים מניפולציות בתכונות הרכיבים האלחוטיים של הנתבים ונקודות הגישה שלה, מיושמים כבר תקופה ארוכה ולפיכך המדיניות שלה, המאפשרת התקנת קושחות צד שלישי, לא תשתנה.

בשלב הזה חברת D-Link ושורה ארוכה של חברות קטנות יותר כמו TRENDnet, אדימקס, Amped Wireless ו-Belkin, לא פרסמו באופן רשמי את המדיניות שלהן וככל שזו תגיע לידי, אני אוסיף זאת לפוסט זה.

2 תגובות לפוסט “הגבלות חדשות על קושחות צד-שלישי”

  1. יאיר בתאריך 30 במאי, 2016 בשעה 15:18

    מה זה אומר?
    באיזה אופן קושחות צד שלישי משנות את אופן הפעולה של מנגנון ה-WiFi ?
    ומה התקנות האלה מנסות למנוע ולמה ?
    תודה

  2. הן מגבירות את עוצמת האות, ואת זה מנסים למנוע (כדי שנצטרך לקנות יותר נתבים לכיסוי של כל הדירה…).
    אבל אומרים שזה גם טוב יותר לבריאות (למי שמאמין… ).

השארת תגובה