לא כל מפצלי הכבלים נולדו שווים

Splitterהגידול במספר המחשבים הממוקמים בחדר אחד יוצר צורך לחבר לכבל רשת אחד, שני מחשבים בלבד.  במקרים אלה נראה שההשקעה במתג (סוויץ' – switch) מיותרת וניתן להסתפק במפצל כבל פשוט (RJ45 Cable Splitter).

לשימוש במפצל יתרונות רבים – הוא קומפקטי, מתחבר ישירות אל כבלי הרשת, אינו דורש אספקת מתח והחשוב מכל – ניתן למצוא ב-EBAY או ב-DX מפצלים זולים להפליא – פחות מדולר ליחידה.

כיוון שכך, הרבה מאוד משתמשים מתפתים ורוכשים מפצלים מסוג זה אך כאשר הם מתחילים לעשות בהם שימוש, הם מגלים שהעסק פשוט לא עובד…  אז לפני שאתם רצים להתלונן על המוכר הסיני שלכאורה רימה אותכם, קראו את הפוסט הזה ותבינו שלא כל המפצלים נולדו שווים.

העקרון העומד מאחורי השימוש במפצל הוא פשוט – בכבל הרשת הסטנדרטי (CAT5E) ישנם 8 גידים, בעוד שלצורך העברת תקשורת במהירות 100Mbps נדרשים רק 4.  מפצל כבל תיקני מפריד את 8 הגידים לשתי רביעיות והופך כל אחת מהן לכבל רשת העומד בפני עצמו.

השרטוט המופיע בראש הפוסט הזה (לחיצה עליו תציג אותו בגדול מלא) מסביר את מנגנון הפיצול – בזוגות הכתומים והירוקים נעשה שימוש כמו בכבל CAT5 סטנדרטי ובזוגות הכחולים והחומים, נעשה שימוש המחקה אותם.  ניתן להעזר במדריך הכבילה המפורט הנמצא באתר שלי על מנת להבין את תפקידו של כל זוג בכבל רגיל.

Splitter Connectהשימוש במפצלים אלה נעשה בזוגות – מפצל אחד בכל קצה של הכבל בעל 8 הגידים.  בצד אחד המפצל מתחבר לשני מחשבים ובצד השני, המפצל הנוסף מתחבר לשני פורטים בנתב.

השרטוט המופיע משמאל מתאר את אופן החיבור.  זו גם הזדמנות להדגיש שוב שהשימוש ב-4 גידים מאפשר תעבורה במהירות של 100Mbps והשימוש במפצלים לא נועד למהירויות של 1G – במקרה זה נדרש סוויץ' אמיתי.

ניתן למצוא מפצלים מסוג זה במספר רב של חנויות אינטרנט במחירים הנעים בין $20 ל-$30 לזוג (לדוגמא כאן, כאן וכאן) ומהניסיון שלי הם עובדים ללא דופי.  המחיר שלהם אמנם יקר מזה של מתג 100Mbps פשוט, אבל בארונות תקשורת צפופים או במקומות בהם אין שקע לחיבור הסוויץ' לחשמל, הם נותנים פתרון מצויין.

RJ45 Fake Splitterאז מה הבעיה עם המפצלים הסינים שעולים פחות מדולר?

האמת היא שאין שם בעיה אמיתית אלא מימוש מוזר של הפיצול, שהתמונה משמאל מסבירה באופן מצויין.  כפי שניתן לראות, במפצלים הסיניים כל הפינים, בכל שלושת השקעים, מחוברים האחד לשני.  בפועל, חיבור זה יוצר "מוּפַה" משולשת,  כלומר אלמנט המחבר שלושה תקעים האחד לשני.

בתקשורת מחשבים אין שימוש למפצל מסוג זה וחיבורו למחשבים יביא לכך שהאותות האלקטרוניים פשוט יתערבבו האחד עם השני.  זו הסיבה לאכזבה שמפצלים אלה מנחילים למי שרכוש אותם.

יותר מפעם אחת נשאלתי מה השימוש של מפצלים אלה והאמת היא שאין לי תשובה טובה לכך.  אם למישהו יש רעיון הוא מוזמן לכתוב זאת בהערות לפוסט.

8 תגובות לפוסט “לא כל מפצלי הכבלים נולדו שווים”

  1. יש כאן דוגמה למה זה משמש
    http://www.primuscable.com/store/p/1288-Ethernet-Splitter-for-1x-VOIP-1x-PC-Pigtail-Type-10-100-BaseT-1P-2J-07.aspx

  2. ההסבר היחיד שאני יכול לחשוב עליו – פיצול קווי טלפון. בביניני משרדים חדשים בונים כבר כמה שנים מה שנקרא תקשורת פסיבית אחודה, משמע לכל עמדה מגיע מספר כבלי CAT5-6 עם שקעי RJ45 שניתן לחבר אליהם או ציוד רשת או חיבור למרכזיית טלפונים (טיפשים) ואז גם מספקים כבל RJ45-RJ11. זה ההסבר היחידי למה הדבר הזה יכול לשמש לפי דעתי…

  3. שימוש לצורכי טלפוניה נשמע הגיוני לחלוטין.

  4. גידי בתאריך 18 ביוני, 2014 בשעה 23:43

    יש ממשקים סיריאלים (למשל בשעוני נוכחות) שיודעים לשדר ב time slot שונה ולהייות מחוברים על אותו כבל. זה גם נוח לכל מני פתרונות אקטיב פאסיב סוג ז'
    למשל – מכשיר ips שמחובר inline וסורק תעבורה שצריך להייות מוחלף במהירות האפשרית – בלי ניתוק וחיבור כבלים.

  5. jumpgate בתאריך 19 ביוני, 2014 בשעה 09:49

    תיקון קטן:
    במקום "מדריך הכבילה המפורט שלי" צ"ל "מדריך הכבילה המפורט באתר שלי"
    המדריך הוא עדיין שלי

  6. צודק. תקנתי.

  7. אתרנט איטי (10 ו100 אם אני לא טועה) עובד ב-CSMA/CD שאמור לתמוך במספר מכשירים על אותו תווך פיזי (תקופת השימוש בhub במקום switch). למרות שכבר מזמן השימוש בזה בפועל נדיר.
    אבל כמובן שעדיף כבר לפצל את הכבל לשתי רביעיות.

  8. המפצל הזה למעשה יוצר COLLISION ZONE בין שלושת המכשירים המחוברים אליו. זה למעשה HUB של שלושה פורטים.

השארת תגובה