גוגל הופכת את הקערה על פיה

Google I/O 2013הרצאת הפתיחה של כנס ה-Google I/O, שנערך בשבוע שעבר בסאן פרנסיסקו, היתה שילוב של מפגן כוח ותצוגת תכלית שצריך להדאיג לא מעט חברות תוכנה הפועלות בתחומים המשיקים לאלה של גוגל.

לכנס, שהתמקד השנה רק בנושאי פיתוח, הוצעו 6,000 כרטיסי כניסה במחיר של $900 לאחד, וכולם נמכרו תוך פחות משעה.  בניגוד לשנים קודמות, הפעם לא הוצג ב-I/O שום מוצר חומרה חדש וכל כולו הוקדש לחשיפת יכולתה של גוגל אל מול מתחרותיה.

חברת Apple חטפה במהלך המצגת לא מעט מהלומות מגוגל שהתגאתה ב-900 מיליון מכשירים המריצים את Android, למעלה מ-48 מיליארד הורדות מחנות האפליקציות Google Play והכנסות למפתחים הנאמדות במיליארד דולר בכל רבעון.

החיפוש הקולי של גוגל – Google Now – שהוצג בשנה שעברה כמשקל נגד ל-Siri של Apple קיבל השנה שדרוג משמעותי עם מגוון כרטיסיות חדשות ובינהן כרטסת תזכורות, כרטסת מוזיקה וכרטסת תחבורה ציבורית.  גוגל גם מרחיבה את יכולתו של החיפוש הקולי והוא מהווה עתה חלק בלתי נפרד מדפדפן Chrome.

סביבת המפות של גוגל, אותה נטשה Apple בשנה שעברה, נראית בגרסתה החדשה מתקדמת ועשירה עשרות מונים מזו המקרטעת של Apple.  במסגרת זו קיבלה גם Waze הישראלית חבטה קלה כשגוגל מציגה מסלולי נהיגה אדפטיביים הרגישים לעומס בכבישים.   בנוסף מאפשרת Google Maps תכנון מסלולי נסיעה המבוססים על שילוב של מסלולי טיסה, קווי אוטובוס, רכבות, מעבורות ושאר אמצעי התחבורה הציבורית.

גוגל הציגה בכנס סביבת פיתוח אינטגרטיבית ועשירה – Android Studio – הרצה על מגוון רחב של מערכות הפעלה ומאפשרת פיתוח ישומי Android על iOS, לינוקס ו-Windows.  בכך הפכה Android לסביבת הפיתוח הנגישה ביותר, שאינה דורשת חומרה ספציפית (כמו iOS) או גרסת מערכת הפעלה ייעודית (כמו Windows Phone).

בתחום החינוך, שבו חברת Apple חזקה במיוחד, הציגה גוגל חנות יעודית לאפליקציות Android המאפשרת ליישם מגוון רחב של לומדות ואפליקציות בחתך של גיל ותחומי דעת.  כך לדוגמא יכול מנהל בית ספר לטעון אפליקצית לימוד חשבון לכל הטאבלטים המצויים בו בלחיצת כפתור אחת.

בתחום המשחקים הפשילה גוגל שרוולים ולעומת ה-Game Center של Apple וה-Xbox Live של מיקרוסופט היא הציגה את Google Play Game Services.  ממשק זה מאפשר למשתמשים להתחיל לשחק משחק בטלפונים ולחדש את ההתקדמות בהם על גבי מכשירי הטאבלט שלהם.  באופן דומה, גם לוח התוצאות וההשגים הופך להיות משותף בין כל המכשירים וכמובן ניתן לשחק משחקים מרובי משתמשים.

גם פייסבוק לא יצאה יבשה מכנס ה-I/O.  ממשק הרשת החברתית של גוגל – ה-+Google – המתבסס על שלושה טורים, נראה הרבה יותר עשיר ומתקדם מזה של  Facebook וממשק התמונות החדש המיושם בו הוא מופת טכנולוגי.  החשיפה האוטומטית של התמונות הטובות ביותר באלבום, שיפור התמונות האוטומטי, הקולאז'ים והאפקטים הם כלים בעלי פוטנציאל גדול מאוד.  כלים אלה גם מתחרים באופן ישיר גם מול אינסטגרם, Pinterest ובמידה מסויימת אפילו מול PhotoShop והופכים כל צלם חובב למקצוען.

בתחום התמונות והאנימציה הודיעה גוגל כי היא הולכת להטיל את כל כובד משקלה סביב סוג חדש של קובץ תמונות (WebP) שאינו שונה באיכותו מ-GIF או JPEG אך קטן מהם ב-25% עד 30%.  שימוש בסוג קובץ זה יקטין את עומס התעבורה ברשת האינטרנט, במיוחד בטלפונים חכמים וטאבלטים.

שירות המוזיקה Google Music קיבל שדרוג משמעותי המעמיד אותו בתחרות ישירה מול שורה של חברות כמו Spotify ופנדורה.  במחיר של $10 לחודש מספקת גוגל ללקוחותיה שירות הזרמת מוזיקה (streaming), המבוסס על חנות המוזיקה שלה, המאפשר האזנה על פי אמן, ז'אנר או דימיון מוזיקלי.  שירות זה משתלב באופן מושלם עם ספרית המוזיקה של המשתמש ומאפשר לשלב שירים מכל המקורות הללו.

חברת Paypal קבלה מכה קטנה בכנף מתכונה חדשה של Gmail המאפשרת לשלוח סכום כסף או בקשת תשלום לכל כתובת דואר אלקטרוני.  מדובר בתוסף קטן ל-Gmail "המושך" סכום כסף מה-Google Wallet של המשתמש, אשר מועבר בדואר אלקטרוני.

גם ל-Skype, המהווה היום חטיבה של מיקרוסופט ומשמשת כבסיס לסביבת ה-Messenger, הציגה גוגל תחליף בצורת אפליקצית Hnagouts יעודית.  אפליקציה זו מאפשרת תקשורת טקסטואלית, קולית וויזואלית בין 10 משתמשים בו זמנית ובנוסף מאחדת גם את מספרי הטלפון הסלולרי.

בשבוע שעבר הכריזה גוגל על כך שהיא מאחדת את שירותי האכסון של הדואר (gmail), התמונות (picassa) והקבצים (drive) שלה ומספקת נפח כולל של 15GB חינמיים המשותפים בין כולם.  צעד זה מהווה תחרות ישירה מול חברות האכסון בענן כמו Dropbox ו-Box המספקות נפחים קטנים בהרבה.

במקביל להרחבת נפח האכסון למשתמשים פרטיים, מרחיבה גוגל את הזמינות של סביבת המחשוב שלה לצדדים שלישיים ועתה היא מאפשרת לכל אחד לרכוש מנוי בהם.  בכך היא פותחת חזית חדשה מול ה-AWS של אמאזון, ה-Azure של מיקרוסופט ומול חברות נוספות המספקות שירותי מחשב בענן.

YouTube Live, שירות הזרמה החי שהושק בגרסת בטא מוגבלת לפני למעלה משנתים, מתרחב ועתה כל ערוצי YouTube עם למעלה מ-1,000 מנויים יוכלו לשדר תכני וידאו בשידור חי לצופים שלהם על כל המכשירים.  שירות זה יכול לחולל מהפיכה של ממש בכל תחום הטלוויזיה ויש לו פוטנציאל רחב ביותר.

גוגל אמנם לא הציגה ב-I/O מכשיר סלולרי או טאבלט חדש אבל היא חשפה גרסת "ונילה" של ה-Samsung Galaxy S4.  מכשיר זה מתבסס על קרנל פתוח ועל גרסא נקייה של Android 4.2.2 ומספק לקהל הולך וגדל את המכשיר המועדף עליו ביותר – חומרה מתקדמת ו-Android טהור עם עדכונים שוטפים מבית גוגל.  בהצגת מכשיר זה רומזת גוגל לעתיד הרצוי של מכשירי Android – חומרה חזקה ומערכת הפעלה נקייה שמתעדכנת באופן ישיר על ידה.

2 תגובות לפוסט “גוגל הופכת את הקערה על פיה”

  1. תוספת קטנה – במסגרת גל ההכרזות של גוגל בכנס I/O בשבוע שעבר היא הוסיפה ל-PLAY BOOKS תכונה שכבר הרבה זמן משתמשים בכל העולם מבקשים – האפשרות להעלות לספריה הפרטית קבצי PDF ו-EPUB.

    במסגרת העדכון ל-PLAY BOOK שיצא בשבוע שעבר, כל משתמש יכול להעלות עד 1,000 קבצי PDF ו-EPUB חיצוניים לספריה הפרטית שלו ולקרוא אותם על הסלולרי או הטאבלט מבוסס ANDROID בלי שום בעיה.

    בדקתי את התמיכה של ה-PLAY BOOKS החדש בעברית וזה עובד באופן מושלם. העלתי קצי PDF וקבצי EPUB מ-"מנדלי" וכולם מוצגים באופן מושלם, מיושרים לימין עם כל התכונות של הקורא – הגדלת פונטים, הרחבת שורות וכיוב'.

    ה-READER של גוגל יכול להוות פתרון מצויין למי שרוצא קורא EPUB אוניברסאלי.

  2. בקיצור, שום דבר חדש. הכל הם מוצרים שחברות אחרות המציאו וגוגל "רוצה כזה" או שיפורים מינוריים לשירותים ישנים שלהם.
    וכמובן, המחיקה של גוגל טוק המצויינת והשילוב שלה לתוך הנגאאוט הדפוקה, ממש מבאס.
    כמעט כמו המחיקה של גוגל רידר הטובה לטובת גוגל פלוס הלא מעניינת.

השארת תגובה