מיזם הסיבים של חברת החשמל קורס

לפני כשנתיים הוכתר בהצלחה אחד הניסיונות המעניינים ביותר שנעשו בישראל בתחום תשתית האינטרנט.  במסגרתו, פרסה חברת החשמל סיבים אופטיים לכ-150 בתי אב בקרית שמונה שדרכם הועבר שירות אינטרנט סימטרי של 100Mbps.

כאשר הוצגו הניסוי ותוצאותיו בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא טבע את אחת ממטבעות הלשון המאפיינות אותו והכריז כי "האינטרנט בישראל הוא טרקטור סובייטי במקום להיות מכונית מירוץ".

הרוח הגבית שניתנה על ידי ראש הממשלה והרצון של משרד התקשורת להעמיד חלופה לדואופול של חברת "בזק" וחברת HOT, הביא לשינוס מותניים של כל הגורמים המעורבים – משרד התקשורת, משרד התשתיות, משרד האוצר וחברת החשמל.

ב-6/3/2012, התקבלה בממשלה החלטה המאשרת את כניסתה של חברת החשמל לתחום האינטרנט ובאוקטובר בשנה שעברה, בטקס חגיגי, נפתח המכרז לבחירת המשקיע במיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל.

לצורך ביצוע המכרז הוקם אתר אינטרנט יעודי, ועל מנת לעודד יזמים מחו"ל, כולו כתוב באנגלית.  אחד המסמכים החשובים באתר היא מצגת המתארת את לוחות הזמנים של המכרז.  במצגת מצויין שמועד הגשת ההצעה המפורטת על ידי המתמודדים הוא ה-12/3/2012 ומועד בחירת היזם על ידי הוועדה הוא מאי השנה.

בשלב הזה ידוע על 4 קבוצות המתמודדות במכרז:

  • חברת "רפק" בשותפות עם חברת "טריפל M", מספר אנשי עסקים ובריטיש טלקום.
  • חברת ViaEuropa ביחד עם היזם השבדי ג'ונס בירגרסון.
  • חברת BATM.
  • חברת "אלביט מערכות יבשה ותקשוב".

לפני מספר שבועות הגיעו כל הקבוצות המתמודדות למסקנה, שבתנאי המכרז הנוכחיים, אין לו הצדקה כלכלית.  בראיון שפירסם הבוקר אמיתי זיו מדה-מרקר, מציין מנכ"ל חברת BATM, שהחזר ההשקעה במיזם יקח כ-15 שנה – תקופה שאינה ריאלית.  על בסיס מידע זה, וכבר לפני כחודש וחצי, דחתה ועדת הבחירה בחברת החשמל את מועד ההגשה ל-23/4/2012.

בשבועות האחרונים התקיימו מספר דיונים בהם ביקשו נציגי המשרדים המעורבים – תקשורת, תשתיות ואוצר – מחברת החשמל לשפר את התנאים הכלכליים של המכרז אך זו סרבה.  עקב כך, נדחה מועד ההגשה שוב, הפעם "לתאריך בלתי ידוע".  בשלב זה עתידו של המכרז לוט בערפל ולא ברור אם הוא בכלל יגיע לכלל סיום.

במקביל, "בזק" ו-HOT אינן קופאות על השמרים ודואגות לקדם את החיבורים המהירים שלהן הזמינים כבר כיום – מבצע הטריפל של HOT והורדות המחירים בבזק הן דוגמא לכך.  המטרה של שתי החברות היא לפגוע, עד כמה שאפשר, בכדאיות הכלכלית של המכרז ולהוכיח שפריסת תשתית אינטרנט המהירות של 100Mbps שתסתיים בעוד שנים רבות, פשוט אינה רלוונטית.

במידה ולא ימצא פתרון ומיזם הסיבים של חברת החשמל אכן יקרוס, יצטרך משרד התקשורת למצוא פתרון לדואופול של בזק ו-HOT.  פתרון אפשרי אחד הוא ליצור, כפי שהמליצה ועדת חייק, שוק סיטונאי לתשתית התקשורת.  המשמעות של שוק כזה היא שחברות תקשורת תוכלנה לשכור מבזק ומ-HOT תשתיות שיאפשרו להן לספק שירותים ישירות לבתי הלקוחות, תוך ביטול ההפרדה המבנית הקיימת היום.

אפשרות אחרות הנדונה עתה היא העברת קווי תקשורת אופטיים תוך התבססות על צינורות הביוב, המגיעים כמעט לכל בית בישראל.  למרות שחלופת ה-"אינטרנט בביוב" נראית מעט הזויה הרי שבעולם היא ידועה בשם FOCUS (ראשי תיבות של Fibre Optical Cable Underground Sewer) ונפוצה בעיקר באנגליה, בה באמצעות רובוטים משחילים בצינורות הביוב כבלים המגיעים מנקודה מרכזית אחת לכל בית בעיר או בשכונה.

אבל גם חלופה זו אינה חפה מבעיות – תשתיות הביוב בישראל נמצאות בבעלות "תאגידי מים", הנשלטים על ידי העיריות.  על פי אתר רשות המים יש בישראל למעלה מ-50 תאגידי מים ועל מנת לממש פרויקט זה יש לאגד את כולם תחת רשות אחת, שתנוהל על ידי גורם פרטי אחד.  אם במקרה של חברת החשמל, שהיא בסה"כ גורם אחד, נתקל מיזם הסיבים בבעיה, אפשר רק לתאר את מידת הסיבוכיות שיגרמו למעלה מ-50 גורמים.

7 תגובות לפוסט “מיזם הסיבים של חברת החשמל קורס”

  1. […] שיגרמו למעלה מ-50 גורמים.הפוסט פורסם לראשונה בבלוג NetCHIEF. תגים: netchief, אינטרנט, אינטרנט בביוב, ביוב, בנימין […]

  2. חבל מאוד, תשנו את תנאי המכרז ותעיפו לכל הרוחות את הוט ובזק מהתשתית הקלוקלת של שתיהן.

  3. […] NetCHEIF Blog זרקור על רשתות ביתיות, קישור לאינטרנט, חומרה, תוכנה וכל מה שבינהם « מיזם הסיבים של חברת החשמל קורס […]

  4. […] התקשורת הקווי הופכת לפחות ופחות רלוונטית ומעמידה את מיזם הכבלים האופטיים של חברת החשמל תחת צל כבד.  על מנת להסיר מעצמן את […]

  5. […] התקשורת הקווי הופכת לפחות ופחות רלוונטית ומעמידה את מיזם הכבלים האופטיים של חברת החשמל תחת צל כבד.  על מנת להסיר מעצמן את […]

  6. […] במסגרת סקירת היסטורית המיזם, הבליטה החברה את ההצלחה של הניסוי שערכה בקריית שמונה לפני כשנתיים (אותו סקרתי כאן) ורמזה על בעיות ההתנעה שלו.  סקירה מפורטת של מכרז הסיבים האופטיים פרסמתי כאן ועל הקשיים אותם חווה הפרויקט כתבתי בהרחבה כאן. […]

  7. […] מיזם הסיבים של חברת החשמל קורס. […]

השארת תגובה