נוקיה מפתחת טלפונים לכולם ועוקצת את המתחרות

הרצאת הפתיחה של מנכ"ל נוקיה — אולי פקה קלאסבו (להלן APK) — שפתחה את הבוקר השני של תערוכת ה-CES 2010, היתה היתה מופת למינימליזם הסקנדינבי ולצניעות הפינית.  על במה ריקה לחלוטין, ומבלי להציג אפילו טלפון אחד במהלך כל ההרצאה, הצליח APK להוכיח את גדולתה של נוקיה ואת יכולתה להגיע לשווקים שהטלפונים של אפל, גוגל ומיקרוסופט לא יכולים ולא מסוגלים להגיע.

APK לא הזכיר את המתחרות שלו אפילו פעם אחת, אבל שלח להם מסר חד וברור שהידהד לאורך כל המצגת כולה  — בעוד אתן מפתחות טלפונים לאמריקה, אנחנו מפתחים טלפונים לעולם כולו.  לנוקיה יש אמנם טלפונים יקרים ויוקרתיים המיועדים לעולם הראשון, אבל בניגוד לכל היתר יש לה גם טלפונים, זולים, פשוטים וממוקדים המיועדים לעולם השלישי ושם עושה נוקיה את מאמציה העיקריים.

חלק גדול מהמצגת הוקדש למאמצים האדירים שעושה נוקיה, באמצעות הטלפונים הסלולריים שלה וטכנולוגית ה-Nokia Life Tools, על מנת לקדם את תושבי העולם השלישי.  טכנולוגיה זו מתמקדת בשלושה תחומים עיקריים — חקלאות, חינוך ובידור — ומטרתה לתת לאזרחי העולם השלישי כלים ומידע המיועדים לשפר את חייהם.  כך לדוגמא יכול החלקאי בהודו לקבל באמצעות הודעות SMS מידע על מזג אויר, מזיקים ומחירי שוק ולתכנן את צעדיו בהתאם.  כאשר הוא חוזר הביתה, יכולים ילדיו, באמצעות אפליקציה חינוכית המובנית בטלפון, לקבל שעורים פרטיים באנגלית.  ולקראת ערב, הופך הטלפון לרדיו ומאפשר להאזין לשידורים.

כל זאת נעשה באמצעות טלפון פשוט, דור שני, עם מסך לא גדול במיוחד — דגם 1616 — שעולה  32$ (כ-120 שקל).  לנו זה נשמע מחיר פעוט אבל לתושבי העולם השלישי סכום זה מייצג בדרך כלל משכורת של חודש שלם.  אך למרות העלות הגבוהה הזו, הטלפונים הסלולריים הפשוטים של נוקיה, חודרים לעולם השלישי בקצב מסחרר מסיבה פשוטה אחת — הם משפרים את החיים של התושבים שם ומקדמים אותם מקו העוני למעמד הביניים.  APK ציין בצניעות האופינית לו — אנחנו לא רק עושים שם עסקים טובים, אנחנו פשוט עושים טוב.  "הגענו למסקנה שטלפון אחד אינו מתאים לכולם" הוא הוסיף, וזו בעצם הסיבה שיש לנוקיה כל כך הרבה דגמים שונים.

לטעמי, זו היתה המצגת האנושית ביותר בכנס וקריאת השכמה שבעולם יש לא רק טלוויזיות תלת מימדיות, טלפונים דור שלישי ומחשבי טבלט.

תגובה אחת לפוסט “נוקיה מפתחת טלפונים לכולם ועוקצת את המתחרות”

  1. […] CES בשנה שעברה הדגים אולי פקה קלאסבו (המנכ"ל הקודם של נוקיה) כיצד מערך […]

השארת תגובה