מהירות של עד 5Gbps על כבלי רשת סטנדרטיים

2-5gbase-t-and-5gbase-t-on-cast5e_cat6תקן Ethernet חדש, המאפשר מהירות של 2.5Gbps על גבי כבל CAT5E סטנדרטי, אושר על ידי ועדת התקינה הבין לאומית של ה-IEEE.

התקן, שבאופן רשמי מכונה IEEE 802.3bz-2016, 2.5G / 5GBASE-T, גם מאפשר מהירות של עד 5Gbps על גבי כבל CAT6.

התקן החדש תוכנן על מנת לאפשר מהירות ביניים, בין 1Gbps ל-10Gbps, מבלי שהמשתמש יצטרך להחליף את כבלי ה-CAT5E ו-CAT6 שברשותו לכבלי CAT6A ו-CAT7.  העבודה על התקן החדש החלה לפני פחות משנתיים והעובדה שהוא אושר בפרק זמן קצר שכזה, מעידה על הצורך הדחוף בו.

צורך זה הולך וגובר בעיקר עקב כך שנתבים מתקדמים, התומכים בתקן AC, מגיעים למהירויות המתקרבות מאוד ל-1Gbps ושתקני כבילה חלופיים, בעיקר MoCA 2.x, מציגים מהירות העולה על 1G.

לעומת זאת, העובדה שכבלי רשת סטנדרטיים, המהווים את התשתית הבסיסית העיקרית ל-Ethernet, תקועים במקום כבר שנים רבות, העלו את הצורך בתקן החדש וכאמור האיצו את העבודה עליו.

בפוסט על הרלוונטיות של רשתות 10G בסביבה הביתית, ציינתי שבעוד שבארגונים גדולים הפופלריות של כבלי CAT6A ו-CAT7 ,המאפשרים מהירות זו הולכת ועולה, הרי שברוב המכריע של בתים וארגונים קטנים הכבל הנפוץ ביותר הוא CAT5E ולעיתים CAT6.

כבל זה מאפשר מהירות של 1G בלבד ועבורם, השדרוג של מערכת הכבלים כך שיתמכו ב-10G, היא משימה סבוכה ויקרה מאוד.

התקן החדש (קובץ PDF) תומך באופן הפריסה של הכבלים הקיימים ומאפשר מהירות של 2.5Gbps על כבל CAT5E הפרוס לאורך של 100 או 5Gbps על פני 100 מטרים של CAT6.

התקן נתמך על ידי שורה ארוכה של חברות תקשורת כמו סיסקו, אינטל, ארובה ו-Netgear שהתאגדו תחת קונסורצים המכונה NBASE-T.

החברות החברות בקונסורציום מציגות כבר היום רכיבים והתקני תקשורת התומכים בתקן חדש זה אך בשלב זה הוא מיועד בעיקר לארגונים וסביר שיקח זמן עד שנראה כרטיסי רשת, מתגים ונתבים המיועדים לשוק הבייתי.

2 תגובות לפוסט “מהירות של עד 5Gbps על כבלי רשת סטנדרטיים”

  1. […] של 5Gbps ו-2.5Gbps על כבלי רשת סטנדרטיים היא בהתאם לתקן IEEE 802.3bz שהושלם והוכרז כמעט לפני […]

  2. […] הראשון הוא נתב אלחוטי התומך בחיבוריות סלולרית בדור ה-5.  כנתב, ה-DWR-2010 מקוטלג כ-AC2600 וכולל 3 יציאות קוויות – כניסת WAN אחת במהירות 1G ושתי יציאות LAN, אחת במהירות 1G והשניה במהירות 2.5G. […]

השארת תגובה