איך עברה עלי חווית השדרוג ל-Windows 10

Windows10 Desktopאתמול בלילה הגיע למחשב שלי העדכון האוטומטי ל-Windows 10.

מדובר במחשב נייח, שהרכבתי לבד בנובמבר 2008, אשר מתבסס על מעבד E8400 (סדרת Core2 Duo שיצא לשוק בראשית 2008), זכרון DDR2 בנפח 8G (במהירות 667Mhz) וכרטיס מסך HD4850 (שהוכרז ביוני 2008).

השדרוג המהותי היחידי שהמחשב עבר היה לפני כשנתיים כאשר החלפתי את הדיסק המכני, שהיה בשלבי גסיסה מתקדמים, ל-SSD.

לכל מי שמתמצא בחומרה ברור שלפני 7 שנים זה היה מחשב מאוד מתקדם, אבל היום זוהי ענתיקה, על סף להפוך למוצג מוזיאוני.  יחד עם זאת, לצרכי היום-יום שלי – קריאת דוא"ל, שימוש בדפדפן Chrome, בדיקות ביצועים וכתיבת סקירות ומאמרים, הוא מספיק לחלוטין.  העובדה שהעותק של Windows 7, המותקן על המחשב, תיפקד במהלך כל השנים באופן תקין וסיפק ביצועים סבירים לחלוטין, הוא בונוס נוסף.

בשנה האחרונה שקלתי לא פעם לשדרג את המחשב ולהחליף את לוח האם, המעבד והזכרון.  אך כשהסתבר ש-Windows 10 עומדת מעבר לפינה ושאינטל מתכוונת להשיק את מעבדי Skylake, החלטתי להמתין ולנסות לשדרג את הקונפיגרציה הנוכחית ל-Windows 10.

יחד עם זאת, כמי שעבד במיקרוסופט למעלה מ-10 שנים והיה עד, גם באופן אישי, לצרות הנובעות משדרוג מערכות הפעלה, הציפיות שלי מהתהליך היו די נמוכות.  למרות זאת, כשהשדרוג נחת אצלי אתמול בערב (תוצאה של רישום מקדים, אותו ערכתי כבר לפני כמה שבועות), החלטתי – אחרי גיבוי המידע החשוב לדיסק חיצוני, לקפוץ על עגלת השדרוג.

התהליך בכללותו הוא די פשוט – מנגנון ה-Windows Update מוריד ומריץ קובץ בגודל של כ-3GB.  בסיום התהליך הזה, שדורש התערבות מינימאלית מצד המשתמש, המחשב מבצע reboot אוטומטי ונכנס לתהליך השדרוג עצמו.  בסיומו מתבצע reboot נוסף שלאחריו עולה אשף בו יש להשיב על מספר שאלות.  לאחר מענה על שאלות אלה המחשב עולה כאשר על המסך מוצגת מערכת ההפעלה החדשה.  על המחשב שלי כל התהליך הזה עבר ללא שום אירוע מיוחד והוא ארך קצת יותר משעה.

ממבט ראשון, ההבדלים בין Windows 7 ל-Windows 10, הם בעיקר חזותיים – ה-Task Bar התחתון נראה מעט שונה, סמל ה-Windows בפינה השמאלית התחתונה וחלק מה-icon-ים על שולחן העבודה שינו את צורתם וחלון תפריט ההתחל (Start Menu) הפך לשעטנז של אריחים ואפליקציות.  חקירה יותר מדוקדקת של השינויים מגלה את דפדפן ה-Edge החדש, הפועל לצידו של Internet Explorer הוותיק שאינו נמחק בתהליך השדרוג, Control Panel ידידותי יותר (כאשר במקביל ניתן לגשת גם ל-CP הקודם) וממשק משתמש מעודכן, המתאים גם למסכי מגע.

אני יודע שכמה שעות של שימוש שוטף אינן אינדיקציה אמיתית, אך עד לרגע זה נראה שהעדכון מ-Windows 7 ל-Windows 10 עבר בצורה חלקה לחלוטין.  בדיקת כל האפליקציות שאני עושה בהן שימוש מעלה שכולן פועלות ללא דופי, כולן שמרו על הגדרות ברירת המחדל שלהן וכל קבצי המידע השמורים על המחשב נותרו במקומם.  במקביל, ועד כמה שזה נשמע מוזר, נראה שהשדרוג גם שיפר מעט את מהירות המחשב.

אם בשעות ובימים הקרובים לא יהיה שינוי מהותי – ואם יהיה כזה, אתם תהיו הראשונים לדעת – נראה שהפעם יש למיקרוסופט קלף מנצח.  פעם נוספת מסתבר שכלל האצבע הקובע שאחרי כל מערכת הפעלה בעייתית, יוצאת מערכת הפעלה טובה, פועל גם הפעם (על פי הכרונולוגיה 98 היתה מאוד מוצלחת ו-ME היתה בעייתית, XP היתה מצויינת ועל Vista אפשר היה לדלג, Windows 7 טובה מאוד ו-Windows 8 מבולבלת).

במהלך השידרוג ל-Windows 10 נבנה, באופן אוטומטי, מנגנון שינמוך (downgrade) המאפשר במהלך 30 היום הראשונים לאחר השדרוג, לחזור אחורה למערכת ההפעלה הקודמת.  מנגנון זה פורס מתחת לשידרוג רשת אבטחה המאפשרת התאוששות מתקלות קטסטרופליות.  לאור קיומו של מנגנון זה ובהתחשב בניסיון החיובי שלי, אני יכול להמליץ בלב שלם על השדרוג, גם למי שיושב היום על הגדר.

5 תגובות לפוסט “איך עברה עלי חווית השדרוג ל-Windows 10”

  1. מעניין ועם הרבה מידע חיוני, תודה !!

  2. מאוד לא ממליץ לשדרג. מיקרוסופט מנסה להיכנס לשוק איסוף המידע ופגיעה בפרטיות המשתמש. אומנם זה לא חדש כל כך, היא כבר החלה לעשות זאת עם ווינדואוס 8 אך עם ווינדואוס 10 היא קפצה עמוק כל כך שזה כבר מתחיל להפחיד. דבר ראשון, כבר למשתמש אין בחירה אם לבחור להתקין עדכונים או לא, זה אומנם לא נשמע מרתיע עבור רבים ממכם אבל זה צריך – מיקרוסופט יכולה להוסיף עדכונים ללא ידיעתכם שיפגעו בחופש שלכם כמו חסימה של תוכנות פיראטיות שאתם משתמשים (כבר שוחררה הצהרה שזה כנראה יקרה בשנים הקרובות). בנוסף, כדי להשתמש בשירותים החדשים של ווינדואוס 10 כמו קורטנה, ווינדואוס מחייבת אותכם להסכים לשתף איתה מידע רגיש שלכם – רשימות אנשי קשר, יומן הלוח שנה שלכם, KEYSTROKES (בעצם כל תו שאתם מקלידים נשמר ונשלח אליהם כדי לאסוף עליכם מידע), היסטוריית הגלישה שלכם. וזה לא כולל את המידע שהם בכלל לא מחוייבים לבקש ממכם רשות, כמו המיקום שלכם. מה זה אומר? זה אומר שהמידע הזה שייך למיקרוסופט ואתם הרשתם להם לעשות איתו כל מה שעולה על רוחם. לא סתם מיקרוסופט לא גובה כסף על המהדורה החדשה של ווינדואס, היא לא צריכה שתשלמו לה כשהNSA משלם להם הרבה יותר עבור המידע הזה. נשמע לכם כמו קונספירציות? אני ממליץ לקרוא על אדוארד סנודאן, או יותר טוב לראות את הדוקיומנטרי. גוגל וענקיות אחרות כבר עשו את כל מה שמצויין פה למעלה זה לא משהו חדש, מיקרוסופט פשוט החליטה להצטרף לחגיגה.

  3. אבל למה שתאמינו למגיב אנונימי, אז הנה:
    http://www.mako.co.il/nexter-high-tech/world-microsoft/Article-ce2330c7bd8fe41006.htm
    זה מה שמצאתי בעברית, חפשו רצת בגוגל יש מלא הסברים על איך ווינדואוס 10 פוגעת בפרטיות שלכם

  4. האמת היא שגם יש מחשבים ניידים מסוימים שהשדרוג רק דופק אותם, כמו בלפטופ שלי העובדה שהוא מתעקש להתקין דרייבר של כרטיס מסך שלא מתאים לו ואין לי שום אפשרות לעצור אותו ולהתקין ולהישאר עם הדרייברים שאני רוצה, העובדה שאין לי יותר שליטה מלאה כלקוח על מה שהמערכת מתקינה לי זה דבר נורא ואיום, מקווה שמיקרוסופט יתעשתו על עצמם ויתקנו את הבעיה הזו כי זה ממש מבאס.

  5. ישראל בתאריך 5 באוגוסט, 2015 בשעה 16:34

    מה קרה לכרום !!!! העברית משובשת פה ושם
    ובמיוחד בהגדרות הכל רבועים במקום פונטים הצילו!!!!

השארת תגובה