פוביית האינטרנט האלחוטי מכה שנית

no-wifi-zoneבמסגרת דיון שנערך אתמול (30/6/2015) בוועדת החינוך של הכנסת, דרש יו"ר הוועדה – ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) – לבטל את תוכנית הטאבלט לכל תלמיד (BYOD).

דרישה זו באה בעקבות מחאה קולנית של הורים מהוד השרון הפועלים נגד יישום תוכנית ה-BYOD בבתי הספר בעיר.  במסגרת תוכנית זו לכל תלמיד יש מחשב נייד או טאבלט אישי הצמוד אליו לאורך כל שעות הלימוד בבית הספר וגם מחוצה לו.  הביקורת מושמעת בשלל רחב של מישורים – פדגוגיים ובריאותיים – וכרגיל בדיונים מסוג זה עולה נושא השימוש ב-WiFi בבתי ספר והחשש מפני "הקרינה" הנובעת מכך.

פוביית "הקרינה מאינטרנט אלחוטי" אינה חדשה ובהקשר הפדגוגי היא צצה ועולה מדי פעם.  כך למשל בשנת 2012 פירסם משרד החינוך, בשיתוף עם משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, דו"ח הממליץ לאסור על השימוש באינטרנט אלחוטי במסגרת בתי הספר.  בעקבות ביקורת שהושמעה כנגד הדו"ח, הוא עבר רוויזיה והגרסא העדכנית שלו מציגה גישה הגיונית ומעשית יותר כלפי הנושא.

במסגרת המדיניות הנוכחית ממליץ משרד החינוך, לרשויות המקומיות ולבתי הספר, לבצע את היישום של אינטרנט אלחוטי תוך נקיטת "זהירות מונעת" המעדיפה שימוש בטכנולוגיות קוויות, אך בניגוד לעבר הוא אינו אוסר על שימוש בטכנולוגיות אלחוטיות.  מעיון בפרטי המסמך המעודכן ניכר שהמשרד מכיר ביתרונות של טכנולוגיות אלחוטיות ומבין שקרינה מהתקני WiFi היא שולית לעומת מקורות קרינה אחרים – מתקני חשמל, טלפונים סלולריים, ציוד אלקטרוני וכד'.

המדיניות העדכנית של המשרד המתירה, בסייגים שונים, התקנת אינטרנט אלחוטי בבתי הספר הביאה את "הנהגת ההורים הארצית" וגופים נוספים אחרים להגיש עתירה כנגד משרד החינוך (בג"צ 6269/12) .  במסגרת העתירה ביקשה הנהגת ההורים הארצית לכפות על משרד החינוך לחזור למדיניות הקודמת ולהורות לבתי הספר להימנע מליישם תקשורת WiFi וחיבור לאינטרנט, במקרים שבהם לא ניתן לפרוס רשת קווית.

לפני כחודשיים דחה בג"צ את העתירה וקבע שלמרות שפריסה של רשת אלחוטית חושפת את התלמידים למידה מסוימת של קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת, אין מקום להתערב בהחלטה של המשרד.  הבג"צ קבע כי משרד החינוך בחן את הנושא על פי קריטריונים מקצועיים מקיפים ושהמדיניות הנוכחית שהמשרד מתווה, מאזנת בין "הנזקים האפשריים" ו-"הצרכים הפדגוגיים" הנדרשים במאה ה-21.

ההחלטה של הבג"צ נשענת על העובדה שכמעט לכל תלמיד בבית הספר, ובוודאי לאנשי הצוות העובדים בו, יש היום טלפון חכם הכולל חיבור קבוע אל רשת האינטרנט.  מכשירים אלה פולטים בדרך כלל קרינה בעוצמה הגבוהה בהרבה מזו של חיבור WiFi – האם יעלה על הדעת לסלק ממתחם בית הספר את כל המכשירים הללו?  חברי הוועדה וההורים מעדיפים להתעלם מעובדה זו, נטפלים ליישום של אינטרנט אלחוטי בבית הספר ושוכחים שכמעט בכל בית בישראל יש מקור קרינה כלשהו – נתב אלחוטי, טלפון חכם, טאבלט או טלפון סלולרי.

במקום להתמודד עם הנושא באופן רציונאלי, מעדיפה וועדת החינוך להיכנע ללחץ פופוליסטי ובמקום לקדם את החינוך והתלמידים בישראל אל העידן הדיגיטלי, מחזירה אותו לעידן הטרום טכנולוגי.  מן הראוי שהוועדה המכובדת תזמן לדיוניה גם בעלי דעות אחרות ותשמע על האופן בו אלפי תלמידים בראש העין ובבת-ים לומדים, זאת תוך שימוש שוטף באמצעים פדגוגים עדכניים הכוללים מחשבים ניידים, ספרים אינטרקטיביים, לוחות חכמים ואינטרנט אלחוטי.

9 תגובות לפוסט “פוביית האינטרנט האלחוטי מכה שנית”

  1. "במקום להתמודד עם הנושא באופן רציונאלי, מעדיפה וועדת החינוך להיכנע ללחץ פופוליסטי ובמקום לקדם את החינוך והתלמידים בישראל אל העידן הדיגיטלי, מחזירה אותו לעידן הטרום טכנולוגי"

    לגמרי, וזה לא רק בתחום החינוך 😉

  2. משה גרוס בתאריך 1 ביולי, 2015 בשעה 13:34

    נראה לי שהנושא לא כל כך פשוט, הכנסת טכנולגיה בלבד היא לא פיתרון ראציונלי. חיפוש באינטרנט (באנגלית) מעלה המון חומר בנושא-נגד עודף קרינה, לדוגמה http://www.powerwatch.org.uk/news/20130214-norwich-wifi.asp , מי מכם בדק שהתקנת ציוד שידור בבית הספר זה לא רק תרגיל מכירה מחוכם של חברות שמוכרות ציוד למשרד החינוך ואף אחד שם לא בדק התמורה החינוכית לקידום התלמידים לעידן דיגיטלי כמו שקרה במקרים של הוצאות מחודשות של ספרי לימוד ועוד. בקיצור-הפיתרון למצב הגרוע !! בבתי ספר זה מורים עם משכורת גבוהה (בפינלנד על כל משרת מורה יש 9.5 מועמדים) שתמשוך אנשים טובים מאד, שיפור משמעת בכיתות. רוצה לספר לכם שבשנות השישים היו 40 עד 42 תלמידים בכיתה ויצאו תלמידים לא רעים !

  3. […] הכתבה פורסמה לראשונה בבלוג NetCHEIF. […]

  4. איתי בתאריך 1 ביולי, 2015 בשעה 15:32

    ועוד כל הקרינות המדוברות פה הם בילתי מיננות…

  5. paperplane בתאריך 1 ביולי, 2015 בשעה 21:32

    מסכים לחלוטין, באופן כללי יש יותר מידי פרנויה בנושא הזה..
    זה שיש חומר בנושא נגד קרינה לא אומר הרבה.. יש הרבה שטויות בנושא.
    למשל הגרף הראשון בקישור ששלחת (משה גרוס) שמראה שיש קורלציה בין מידת החשיפה לקרינה ב35 השנים האחרונות לבין אוטיזם (http://www.powerwatch.org.uk/news/images/20130214-autism-rf-time.jpg) –
    ממש שטותי. כל מה שהגרף מראה זה ששני הדברים עלו באופן אקספוננציאלי בשנים האלה, ממש לא מראה שאחד גורם לשני.

    הנה עוד דוגמה לקורלציה בין שני דברים – 97% קורלציה בין מספר האנשים שמתו מחנק תוך הסתבכות בסדינים לבין הרווחים מסקי בארה"ב:
    http://cdn.twentytwowords.com/wp-content/uploads/Spurious-Correlations-02-685×442.jpg?27a767

  6. דויד בתאריך 5 ביולי, 2015 בשעה 06:56

    כש-42 טאבלטים משדרים זה מדאיג

  7. כאשר יש נקודת גישה אלחוטית אחת בכיתה, רק טאבלט אחד מדבר איתה בו זמנית. לנקודת הגישה אין יכולת לקלוט ולשדר לכל הטאבלטים בו זמנית. המיתוס שכל הטאבלטים משדרים וקולטים בו זמנית היא עוד אחת מההטעיות של אלה שיוצאים נגד הנושא.

  8. לשם הוויכוח בוא נניח לרגע שכל ה42 טאבלטים משדרים ביחד (לא יקרה – זה פשוט לא יעבוד) בעוצמה של כ15dBm ונמצאים במרחק של כ5 מטרים בממוצע מהתלמיד.
    המשמעות היא שעוצמת הסיגנאל מכל Tablet הינה בסביבות ה-40dBm-
    אם נסכום את כולם ביחד (נניח שכולם משדרים סינוס טהור שמגיע באותה הפאזה אל הילד), העוצמה שנקבל היא כ-18dBm-
    זה כ-0.01 מילי וואט.
    הטלפון שלהם משדר כחצי וואט. (פי 25,000).
    לילה, מאוחר, ייתכן וטעיתי בסדר גודל לפה או לשם בחישוב, אבל זה הכיוון.

  9. יש פיתרון – שכל הטאבלטים יעבדו על רשת סלולארית בלבד (האנטנה כבר על גג בית הספר, כך שאין בעיה…) ובא לציון גואל…

השארת תגובה