עלית מדרגה בסכסוך בין משרד התקשורת לחברת בזק

משרד התקשורת מורה לבזק להפסיק את מבצע השדרוג ל-100Mאתמול בערב הודיע משרד התקשורת לחברת "בזק" כי עליה להפסיק – תוך שני ימי עבודה – את מבצע השדרוג ל-100M, עליו הכריזה בתחילת השבוע.

בהילות ההודעה והשעה בה היא נמסרה לחברה – 7:30 בערב – מצביעים על הזעם הרב שיש במשרד התקשורת כלפי "בזק".  לעיתים נדירות נוקט המשרד צעדים מסוג זה ולמיטב זכרוני, הפעם האחרונה בה התרחש דבר דומה היה באפריל 2013 כאשר חברת נטוויז'ן התנתקה, באופן חד צדדי, ממחלף האינטרנט הישראלי (IIX).

היחסים בין "בזק" למשרד התקשורת התדרדרו בתקופה האחרונה לשפל חסר תקדים, בעיקר בעקבות רפורמת "השוק הסיטונאי" אותה מנסה לקדם שר התקשורת, גלעד ארדן.

המידע המופץ לגבי הרפורמה חלקי ופרטיו המלאים אינם ידועים אך די ברור שבכוונת המשרד לאלץ את "בזק" למכור קו תקשורת למתחרות שלה בעלות שתנוע בין 50 שקל ל-70 שקל.

לטעמה של חברת "בזק" מדובר במחירים נמוכים מאוד שלא מביאים לידי ביטוי את העלות המלאה של הקווים שברשותה, מה שעלול לפגוע בה באופן אנוש.  יתר על כן, בחברת "בזק" תוהים מדוע הרפורמה הזו נכפית רק עליה ולא גם על חברת HOT, עובדה המהווה אפליה שסיבותיה אינן ברורות.

כיוון שכך ועל מנת לעצור את רפורמת השוק הסיטונאי הגישה "בזק", ביום שלישי השבוע, עתירה לבג"צ נגד משרד התקשורת בה היא מבקשת שהמשרד יחשוף את המסמכים עליהם הוא התבסס בקביעת המחירים.

בשנים האחרונות בחרה חברת "בזק" להימנע ממאבקים משפטיים עם משרד התקשורת והפעם האחרונה בה הגישה עתירה מעין זו היתה לפני למעלה מ-7 שנים.  עובדה זו מעידה עד כמה "בזק" מרגישה מאויימת ומופלית לרעה מרפורמת השוק הסיטונאי, שארדן מקדם, ואת מידת החשיבות שהיא רואה בעצירתה.

במשרד התקשורת לא אהבו, בלשון המעטה, את העתירה של "בזק" ובימים האחרונים נקטו מספר מהלכים שנועדו לפגוע בחברה.  ביום רביעי בערב הודיע המשרד לחברת "בזק" כי עליה לפנות את התדרים בהם היא משתמשת לצורך ה-"רדיו הכפרי" וכי את הפינוי והסבתו לשירות סלולרי על החברה לבצע על חשבונה, ללא קבלת פיצוי או שיפוי מהמדינה.

המהלומה האמיתית הגיע אתמול, כאשר אחרי דיון בהול בהנהלת המשרד, קבלה "בזק" הודעה כי עליה להפסיק את מבצע השדרוג החינמי ל-100M, תוך שני ימי עבודה.  עבור חברת "בזק", שהשקיעה במבצע כסף רב בפרסום, הקימה אתר אינטרנט יעודי לשירות עצמי ופיתחה אפליקציה סלולרית מיוחדת, מהווה הודעה זו מכה קשה.

התחושה שלא מדובר כאן בצעד אוביקטיבי של משרד התקשורת מתגברת לאור העובדה, שבמקביל למבצע של בזק, מקיימת גם חברת HOT מבצע דומה של שדרוג חינם, למהירות 30M, שאליו המשרד לא התייחס.  משרד התקשורת גם לא לקח בחשבון שהמבצע של "בזק" מוגבל בזמן (עד ה-28/2) ושבפועל חברת בזק אינה מסוגלת כלל לספק מהירות 100M למרבית לקוחותיה.

פרמטר נוסף שלא נלקח בחשבון על ידי משרד התקשורת היא טובת הצרכן – השדרוג למהירות של 100M, שחברת "בזק" מציעה, הוא חינמי בשנה הראשונה ובהתחשב בדינמיות של השוק, גם לא ברור מה יהיה המחיר לאחר שנה זו.

חברת "בזק" עדיין לא הגיבה באופן מפורש לדרישה של משרד התקשורת ולא הודיעה כיצד תפעל בעקבותיה, אך סביר שהיא לא תקבל אותה כפשוטה.  בשלב זה היא הסתפקה בהודעה הבאה "מדובר במבצע קצר מועד הפתוח לכלל ספקיות האינטרנט ללא כל אפליה ומיועד ללקוחות קיימים בלבד. מטרת המבצע היא אך ורק לקדם את השימוש באתר האינטרנט החדש של בזק, ולכן ניתן להירשם אליו רק באמצעות האתר".

3 תגובות לפוסט “עלית מדרגה בסכסוך בין משרד התקשורת לחברת בזק”

  1. מי יודע מה זה "הפתוח לכלל ספקיות האינטרנט" ??? 😛

  2. פחחח… רק חבל שארדן לא יודע כמה לקוחות בתשתית בזק באמת מסוגלים לקבל 100 מביט (רמז, לא הרבה). הוט כבר חודשים ארוכים מציעה חבילות של 100 מביט. למה לא לבוא אליה בטענות? אה, נכון… כשבזק יוצאת בצעד שכזה זו התנהגות מונופוליסטית, כשהוט עושה צעד שכזה, זה בסדר.

  3. התחושה שלי לגבי גלעד ארדן הוא שהוא רחוק מלהיות שר תקשורת מוצלח.

    יש לו עוד שלוש שנים בערך עד תום הקדנציה, אבל נכון לעכשיו הוא לא משאיר רושם טוב.

    הדברים שתיארת פה הם סיבה אחת, הסיפור בגלובס על הקשיים שמערימים שם על יבואנים הוא הסיבה השנייה, ואי ביטול האגרה היא הסיבה השלישית.

    נראה שהוא עוסק בעיקר ביחצנ"ות. יתכן שחלק מזה נובע מכך שחסר לו ידע. זה תחום מורכב ולא פשוט להשתלט עליו. יתכן גם שחסרים לו שם אנשים טובים ונאמנים המעוניינים בטובת הציבור והשוק בכללותו.

השארת תגובה