בוחרים משקיע למיזם האינטרנט של חברת החשמל

בטקס חגיגי שנערך אתמול (9/10/11) במשרד התקשורת, הכריזו שרי האוצר, התשתית והתקשורת על פתיחת המכרז לבחירת משקיע למיזם האינטרנט של חברת החשמל.

דובר משרד התקשורת כינה את הפרויקט "מיזם הסיבים האופטיים", אבל זוהי מכבסת מילים שנועדה למנוע ביקורת על העובדה שמונופול החשמל עומד להפוך בקרוב לגורם משמעותי ביותר בתשתית הפס הרחב בישראל.

כזכור, ערכה בשנה שעברה חברת החשמל ניסוי בקרית שמונה בו סיפקה שירות אינטרנט סימטרי במהירות של 100Mbps לכ-100 בתי אב ומוסדות ציבור.  ניסוי זה הוכתר בהצלחה ועל בסיסו החליטה הממשלה על הקמת חברת תשתית תקשורת שלישית, שתתחרה בבזק וב-HOT.

המשקיע שיבחר במכרז יהיה בעל השליטה בחברה, זאת באמצעות 51% מהון המניות שלה;  חברת החשמל תחזיק ביתר 49%.  תוך שימוש ברשת הסיבים האופטיים של חברת החשמל, ועל ידי פריסת סיבים אופטיים נוספים שיגיעו עד לבית הלקוח (FTTH – Fiber to the Home), אמורה החברה להגיע תוך 7 שנים מיום הקמתה לפריסה של 65% מרחבי המדינה.

הפריסה בכל רחבי המדינה צריכה להסתיים – תחזיקו חזק – תוך 20 שנה…

השימוש בתשתית הכבלים האופטיים שתפרוס החברה יתאפשר לכלל המפעילים הקיימים והעתידים והיא אמורה להגביר את התחרות בתחום זה, תוך מתן אפשרות לתקשורת רחבת פס מהירה ביותר.

חברת החשמל ומשרד התקשורת מעריכים כי המכרז יארך כ-6 חודשים, אבל בשולי הדברים כדאי לקוות שסאגת מכרז התדרים הסלולריים לא תחזור כאן על עצמה.

פרטי המכרז מפורטים באתר החברות הממשלתיות (כאן) ודמי הכניסה אליו הם 29,000 שקל.

להלן פרטים נוספים לגבי הפרויקט מתוך ההודעה לעיתונות של משרד התקשורת.

רקע
במסגרת הפרויקט, תרושת מדינת ישראל, פריפריה ומרכז, בתשתית סיבים אופטיים עד הבית (FTTH), אשר תאפשר תקשורת אינטרנט המהירה פי 10 מזו הקיימת כיום בישראל. ת שתית הסיבים האופטיים תשים את מדינת ישראל בחזית הטכנולוגיה, בשורה אחת עם שאר המדינות המפותחות ותתרום להתפתחות החברה והכלכלה במדינה:

  • צמצום פערים – תוצאות פריסה של תשתית סיבים אופטיים בעולם הראו כי קיימת השפעה ברורה ומשמעותית של התשתית על התקדמות טכנולוגית וחברתית של האזור; צמצום פערים בחינוך, מקומות עבודה רבים מתווספים, האזור הופך אטרקטיבי לעסקים, ומושך אוכלוסיה איכותית, צעירה ודינאמית. 
  • קירוב הפריפריה – מחקרים בארה"ב מראים כי תשתית סיבים אופטיים נהנית מאחוזי קבלה גבוהים דווקא באזורים מרוחקים וכפריים, שקיבלו שירות לקוי מספקי תקשורת אחרים. זמינות הסיבים האופטיים עד הבית מאפשרת העברת נתונים בצורה זורמת וללא "צווארי בקבוק" של טכנולוגיות מיושנות. כמו כן, עסקים מרוויחים מהתשתית, המאפשרת להם להיות פחות ריכוזיים ולפרוש פעילויות גם באזורים מרוחקים מהמרכז. 
  • קדמה טכנולוגית – תשתית הסיבים האופטיים תביא לקדמה טכנולוגית, כלכלית, חברתית ותשפיע על אספקת יישומים עתידיים בתחומים שונים. מחקרים מראים כי רוחב הפס הצפוי במשק הביתי עולה בהתמדה וקצב עליה זה יגבר עם כניסה של שירותי מידע, פנאי ותעסוקה מתקדמים וחדשים, הצורכים רוחבי פס שרק תשתית סיבים אופטיים תוכל לתת להם מענה. לדוגמא; צפייה בטלוויזיית תלת מימדית ו-HD ברמות שלא ניתנות היום, העלאה והורדה של נתונים במהירות זהה, תמיכה במחשוב ענן ועוד. 
  • קדמה פדגוגית – תורם לחינוך ומעניק יתרונות פדגוגיות למערכת החינוך. בין היתר, מאפשר הקמה של מערכות מחשוב לעבודה פדגוגית מתקדמת תוך אפשרות להוראה מרחוק שתייעל ותשפר את אופן התקשורת בין המורים לתלמידים ואת אופן העברת המידע וכיו"ב. 
  • קדמה של מערכת הבריאות – התשתית תאפשר העברה מהירה של נתונים בארץ ובעולם, יצירת קשרים בלתי אמצעיים עם מומחים, קבלת דיאגנוזות בלחיצת כפתור, העברת צילומים ומידע רפואי בזמן אמת, ייעוץ און ליין, השגחה מרחוק על אוכלוסייה מבוגרת, ועוד.

חלקה של חברת החשמל
חברת החשמל הינה בעלת תשתית חשמל בפריסה ארצית המגיעה לכל בית ובית בישראל, המהווה פלטפורמה אולטימטיבית לרישות מדינת ישראל בסיבים אופטיים. בנוסף, עד היום נפרשו כ-2,700 ק"מ של סיבים אופטיים שיהוו את שדירת הליבה של התשתית
החדשה. לחברה ידע וניסיון בתחום טכנולוגיות תקשורת אופטיות, כח אדם מיומן בפריסת תשתיות קוויות עיליות ותת קרקעיות, וניסיון רב בתכנון, ניהול וביצוע פרויקטי תשתית גדולים ולאומיים. מסקירת נתונים של חברות החשמל הגדולות בעולם עולה שכ-72% מהן היו או הינן מעורבות בתחום התקשורת. באירופה, כ-20% מכלל ספקי התשתית לתקשורת הינן חברות חשמל.

10 תגובות לפוסט “בוחרים משקיע למיזם האינטרנט של חברת החשמל”

  1. מי יודע באיזו מהירות יגלוש שאר העולם בעוד שבע שנים, כשבשנה הבאה יהיו פלאפונים מרובעי ליבות 2.5 גיגה הרץ.
    עצוב…

  2. הם הולכים להיכנס גם לאיו"ש?

  3. קשה לדעת. כיוון שמדובר במשקיע פרטי, סביר להניח שהוא ירצה להחזיר את ההשקעה כמה שיותר מהר. במצב זה הוא ככל הנראה ישקיע במרכז ויגיע לפריפריה רק בשלב מאוחר יותר.

  4. בתקווה שזה יוזיל את השימוש באינטרנט

  5. בתקווה שזה יוזיל את השימוש באינטרנט

  6. בתקווה שזה יוזיל את השימוש באינטרנט

  7. בתקווה שזה יוזיל את השימוש באינטרנט

  8. […] בפריסה והרחבה של רשת ה-NGN, מתוך כוונה להקדים בצעד אחד את מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל.  מיזם זה מהווה האיום המרכזי על הנכס […]

  9. […] של חברת החשמל לתחום האינטרנט ובאוקטובר בשנה שעברה, בטקס חגיגי, נפתח המכרז לבחירת המשקיע במיזם הסיבים האופטיים של […]

  10. […] שלו.  סקירה מפורטת של מכרז הסיבים האופטיים פרסמתי כאן ועל הקשיים אותם חווה הפרויקט כתבתי […]

השארת תגובה