צליית נתבים

מתי בפעם האחרונה נגעתם, פיזית, בנתב שלכם?  שימו עליו יד – האם הוא חם למגע?  הניחו יד על החלק התחתון שלו – הוא ככל הנראה אף חם יותר.  ומה עם המשטח עליו הוא מונח – כמה הוא חם?

כמו כל מכשיר המבוסס על רכיבים אלקטרונים, גם נתבים מתחממים ונתבים מודרניים מתחממים מאוד.  הגורמים לכך הן מעבדי התקשורת המתקדמים הפועלים בתדירויות שעון שהולכות וגדלות, נפחי הזכרון הגבוהים ורכיבי האלחוט הפועלים בתקן N.

גם נתבים, כמו מחשבים סובלים מחום וככל שהטמפרטורה שלהם עולה, כך היעילות שלהם הולכת ויורדת.  במקרים קיצוניים, חשיפה לטמפרטורות גבוהות לפרק זמן ארוך, תסיים את חייו של הנתב.

במחשבים, ניתנת תשומת לב רבה לניטרול תופעת החום – למעבד יש גוף קירור עצמאי ובמארז עצמו מותקנים מאווררים שמטרתם לצנן את לוח האם, כרטיס המסך והדיסקים.  אך בנתבים, המצב הרבה פחות טוב.

באף נתב בייתי לא ניתן למצוא היום מאוורר ובמרבית המקרים על המעבד אפילו לא מותקן גוף קירור.  הנתונים הללו, ביחד עם קיץ הישראלי הלוהט, הם מתכון בטוח לבעיות בנתבים.

בעיה זו מתגברת בגלל הנטיה להניח את הנתב (והמודם) בפינה נטולת אוורור כאשר לעיתים קרובות השניים מונחים אחד על השני.  התמונה למעלה מדגימה מצב זה, שאינו מומללץ כלל וכלל (מקור: HWZone).

קיימות מספר דרכים להתגבר על בעיה זו.  הפשוטה והקלה ביותר היא מיקום נכון של הנתב – על משטח ישר ושמירה מרווחים גדולים מכל הצדדים שלו – אבל גם זה לא תמיד מספיק.

אפשרות נוספת היא ניתן להניח את הנתב על משטח קירור המיועד למחשבים ניידים – זה פתרון פשוט ליישום אבל הוא דורש חיבור קבוע לכניסת USB והזימזום של המאווררים יכול להטריד.

לאחרונה, גיליתי מוצר הנותן מענה לבעית ההתחממות ומאפשר למקם את המודם והנתב אחד על גבי השני.  הפתרון מבוסס על ה-SpiderpodiumTablet של חברת Breffo.  המוצר, שפותח ל-iPad של חברת Apple, כולל 8 זרועות גמישות בעלות 3 מפרקים כל אחת ומאפשר למקם את הטאבלט בזוויות שונות.

באתר של Breffo ניתן למצוא אפשרויות שונות לשימוש ב-SpiderpodiumTablet אך מבלי לזלזל במידת התאמתו ל-iPad, וכפי שניתן לראות בתמונה משמאל, הוא גם מתאים מאוד למיקום נוח ויעיל של הנתב והמודם.

בתמונה ניתן לראות כיצד מיקמתי את המודם (במקרה של ה-Speed Touch 510 של אלקטל) על השולחן, ומעליו – תוך שימוש ב-SpiderpodiumTablet, את הנתב BR-6574N של Edimax.

מתוך 8 הרגליים, ב-4 השתמשתי כבסיס וב-2 האחוריות השתמשתי כמעצורים למניעת החלקת הנתב לאחור.  את הזרועות הקידמיות קפלתי מתחת לנתב על מנת לתת לו יציבות נוספת ועל מנת שהן לא יסתירו את הלדים של הנתב.  כמובן שניתן למקם את הזרועות הקידמיות (וכן את שאר הזרועות באופן אחר.  דוגמא לכך – כאן).

בתמונה נוספת, ניתן לראות את המרווח שנוצר בין המודם לנתב שמגיע לכ-5 סנטימטר – די והותר על מנת לשמור על אוורור נאות של הנתב.  למרות גמישותו, מדובר במוצר יציב מאוד והוא יכול לשאת את כל הנתבים הבייתים הקיימים בביטחה.

לעומת משטחי הקירור שהוזכרו קודם לכן, ל-SpiderpodiumTablet יש שלושה יתרונות בולטים:

  • הוא אינו דורש אספקת מתח ומכיוון שאין לו מאווררים, הוא גם אינו מרעיש
  • הזרועות הגמישות מאפשרות "להגדיר" אותו לכל גודל וצורה נחוצים מבלי לחסום את אף אחת מהיציאות האחריות ומבלי להסתיר את הלדים
  • הוא מאפשר מיקום המודם והנתב אחד מעל השני מבלי לבזבז שטח שולחן יקר

את המוצר ניתן לרכוש ישירות באתר החברה (35 אירו) או במחיר נוח יותר ב-ebay (סביב 33$ כולל משלוח לישראל).

על מנת לאפשר לאחד (או אחת) מקוראי הבלוג התנסות אישית עם ה-SpiderpodiumTablet, אני אפרסם בקרוב את פרטי ההגרלה שאערוך.  רמז – כדאי להיות חברים בדף ה-Facebook של NetCHEIF.

10 תגובות לפוסט “צליית נתבים”

  1. צ'יף יקר,

    פתרון נחמד, אך יקר להפליא. בחייאת – 35 אירו??! זה 175 ש"ח!
    מה שאני עשיתי, זה לקנות בחנות לחומרי בניין וחשמל חוט חשמל מבודד (גיד אחד) של 2.5 גייג', או עדיף אפילו 3.5, ולכופף ולעצב אותו איך שתרצה. אין לו שום בעיה לשאת נתב עליו.

    אם תרצה, אצלם אותו בהזדמנות.

    עלות? 5 ש"ח (זה היה המחיר למטר. צריך פחות מ 40 ס"מ).

    אגב, ספירלות כמו מה שהצעת אפשר להשיג בכל חנות צילום (זה תחליף לחצובה) במחיר זול בהרבה מ 175 ש"ח.

  2. הפתרון אולי לא הכי מוצלח, אבל אחלה כתבה!

  3. מתי יחזרו כבר למודמים איכותיים כמו הECI 270….
    🙂 כתבה מעניינת! אבל קצת יקרה…

  4. […] אירו) או במחיר נוח יותר ב-ebay (סביב 33$ כולל משלוח לישראל).פורסם לראשונה ב-NetCHIEF Blogתגים: Breffo, Cooling Devices, EBay, ipad, Laptop, modems, routers, SpiderpodiumTablet, USB, […]

  5. […] שעבר פרסמתי פוסט בנושא התחממות נתבים ובו הצעתי את ה-SpiderpodiumTablet של חברת […]

  6. יקר בטרוף.
    כבר אפשר לקנות חצי נתב עצבני במחיר הזה

  7. אבל אתה יכול לקבל אחד בחינם — https://www.netcheif.com/blog/?p=1481

  8. באמת לא נעים

  9. באמת לא נעים

  10. […] אפשרות אחרת היא להעמיד את המודם והנתב על משטח מגביה ומחורר שישפר את זרימת האוויר סביבם (ראו פוסט שפירסמתי בנושא – https://www.netcheif.com/blog/?p=1456). […]

השארת תגובה